Wat is het verschil tussen Easy Life Fosfo en Ferro?


Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Katy707

Guest
Wat is het verschil tussen Easy Life Fosfo en Ferro?

Of maakt het niet uit welke je gaat gebruiken?

Mijn Po4 is te laag en mijn bak draait nog niet zo heel lang.
Ik gebruik alleen Profito van Easy Life en in de bodem heb ik voedingsbolletjes gedaan ( Tetra).

Nu kan ik nog enkele weken wachten voordat ik iets anders erbij ga gebruiken, maar is dat wel raadzaam?
Of kan ik beter meteen beginnen met toevoegen van Easylife Fosfo?


Nu kwam ik via een ander onderwerp van mij, over de waterwaardes uit op dit product van Easylife ( Fosfo, staat ook specifiek Po4 bij).
Maar wat is het verschil dan met Ferro?

Welke kan ik beter gaan gebruiken?
 
Mondeo zei:
Fosfo is fosfaat
Ferro is ijzer

Leek me ff verstandiger een onderwerp ervoor aan te maken :)

Dus ik kan beter Fosfo toevoegen en geen Ferro?

Als ik Fosfo ga gebruiken,... is dat nog van invloed dan op de rest van mijn waterwaardes, behalve dan dat de Po4 ietsje omhoog gaat?
Mijn bak is ongeveer 250 liter, dus ik kom uit op 5ml Fosfo per week.
Kan ik dat in 1x doen of die 5ml verdelen in 2x per week?
 
Aangezien je profito en kleibollen gebruikt,zou ferro niet nodig zijn.
Fosfo is niet van invloed op ph of dergelijke.
Ik zou dan 2x ipv 1x doen.
 
Mondeo zei:
Aangezien je profito en kleibollen gebruikt,zou ferro niet nodig zijn.
Fosfo is niet van invloed op ph of dergelijke.
Ik zou dan 2x ipv 1x doen.

Dan ga ik morgen meteen Fosfo halen.

In het boekje wat bij de testkoffer zit, adviseren ze om de Po4 onder de 1.0 te houden.
Die van mij gaat dan met de dosering 0,5 worden als ik het goed begrijp.

Po4 is dus een onderdeel voor voedingsstoffen voor de planten en om algengroei te verminderen?

Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als ik de Po4 zo zou laten, dus op 0,0?
Wat kan er dan gebeuren?
 
Algen en planten staan heel dicht bijelkaar. Algen groeien goed,bij een verstoring of een tekort aan voedingstoffen.
Het zou dus kunnen,dat je bij 0.0 Po4 algen krijgt. Echter dit is geen gegeven.
 
Heel simpel, meten is weten.
No3, po4 en fe meten (liefst met een druppel test), dan weet je gelijk wat je toe moet voegen.

Inderdaad profito zit ijzer in, en als er te weinig fe in je bak zit verhoog je de dosis profito.

Ook is no3 belangrijk net als po4 maar ook hier is het belangrijk dat daar een verhouding in zit.

Dus meten is weten.

Gr Martinez
 
martinez zei:
Heel simpel, meten is weten.
No3, po4 en fe meten (liefst met een druppel test), dan weet je gelijk wat je toe moet voegen.

Inderdaad profito zit ijzer in, en als er te weinig fe in je bak zit verhoog je de dosis profito.

Ook is no3 belangrijk net als po4 maar ook hier is het belangrijk dat daar een verhouding in zit.

Dus meten is weten.

Gr Martinez

Mijn waterwaardes staan bij het hoekje van dit forum, in het daarvoor bedoelde gedeelte :)
Heb gisteren gemeten.

No3 is 0,10 mg/l

Po4 is 0,0 mg/l
 
Mondeo zei:
Algen en planten staan heel dicht bijelkaar. Algen groeien goed,bij een verstoring of een tekort aan voedingstoffen.
Het zou dus kunnen,dat je bij 0.0 Po4 algen krijgt. Echter dit is geen gegeven.

Heb nu weinig alg.
Enkel op de blaadjes van sommige planten ( randjes).
In het begin had ik best veel alg, is nu beduidend minder geworden.

Ik heb nu dus 0,0 Po4,....en weinig alg.
Maar kan dus nog veranderen weer?


Ik snap even niet zo goed waarom ik mijn Po4 moet verhogen als ik geen last heb van algen ( weinig last).
 
Niks moet,hoor.
Algen komen tot stand als er een verstoring of tekort aan plantenmest is.
Dat kan dus po4 tekort zijn. Ben je tevreden zoals het is,dan verander je niks.
 
Mondeo zei:
Niks moet,hoor.
Algen komen tot stand als er een verstoring of tekort aan plantenmest is.
Dat kan dus po4 tekort zijn. Ben je tevreden zoals het is,dan verander je niks.

Mijn po4 is dus eigenlijk te laag,.... dus tekort aan plantenmeststof, toch?

Planten lijken het goed te doen, en alg is weinig te zien.

Volgens sommigen is het beter om Po4 omhoog te doen,... is meer meststoffen voor planten,....maar ook kans op meer alg,.....toch?


Daarbij,mijn bak draait nog niet zo heel erg lang,..kan zo zijn dat er vanzelf nog iets wijzigt, bijvoorbeeld als ik meer ga voeren,...daarvan kan de Po4 ook omhoog gaan,...toch?


Misschien eerst zo even aankijken en als dat niet werkt, Fosfo gaan halen van EasyLife?
 
Katy, niks moet hoor, als je resultaten goed zijn moet je het lekker zo houden. Ik geef alleen maar aan als je er zomaar wat in gaat gooien dat er dan problemen kunnen ontstaan en er een verhouding moet zijn tussen no3 en po4. Is je resultaat goed, waarom iets veranderen. Ik denk wel als de waardes te lang laag zijn er wel problemen komen. Maar dat is niet aan mij.

Gr Martinez
 
Misschien eerst zo even aankijken en als dat niet werkt, Fosfo gaan halen van EasyLife?


Had ik je al voorgesteld,maar beter dat je het zelf ziet ;)
 
Mondeo zei:
Misschien eerst zo even aankijken en als dat niet werkt, Fosfo gaan halen van EasyLife?


Had ik je al voorgesteld,maar beter dat je het zelf ziet ;)

Idd.. heb je gelijk in, Mondeo.
Ik kan beter eerst even wachten met toevoegingen, mijn bak draait tenslotte ook nog niet zo heel lang.

Mocht dat niet werken ( idd. meten = weten) dan kan ik altijd nog ervoor kiezen om Po4 omhoog te doen :)

Maar wat denk ik ook erg belangrijk is, is om goed te kijken naar je planten.
Als ik alg bespeur kan dat ook duiden op te kort aan Po4 en dat zou dus ook kunnen betekenen dat ik Fosfo moet gaan gebruiken.

Maar we zullen zien, eerst maar eens kijken wat het over een aantal weken is.
Het kan immers nog veranderen.
 
Als er een tekort aan bv po4 ontstaat krijg je een stagnatie in de groei. Een veel voorkomend probleem is dan bv kleine gaatjes in de bladeren en vervolgens het loslaten van het blad. Zo zijn er een aantal voorbeelden te noemen.

Er bestaat zo iets als een gouden driehoek in de aquarium wereld. Deze bestaat uit drie elementen: licht, macro en micro elementen. Zit in ��n van drie een tekort krijg je een stagnatie in de groei, tenminste op tenduur.
Simpel gezegd een mens zal voldoende voeding tot zich moeten nemen anders wordt je ook ziek, al kan je lang op water leven.

Licht bepaald de hoeveelheid voeding die opgenomen wordt, dus hoe meer licht deste hoger verbruik van de voedingstoffen en afhankelijk van de hoeveelheid planten.
Macro elementen zijn po4, no3, kalium en co2 (koolstof of koolstofdioxide)
Micro elementen zijn boor, mangaan......enz simpel gezegd goede planten voeding.

Mijn waardes in mijn bakje zijn niet zo hoog als vaak aangegeven wordt, maar er moet wel degelijk voldoende aanwezig zijn. En daar in moet je een optimale verhouding zoeken en dat is niet altijd gemakkelijk, dus regelmatig meten en kijken wat de verbruikers zijn in jouw/mijn bak en dan toevoegen.

Lullig gezegd elke bak is anders, maar bepaalde waardes moeten aanwezig zijn.
Ook hier heb je veel methodes die hier op zijn ingesteld. Denk aan de ei methode, redfield ratio, zo zijn er nog een aantal.

Hoe dan ook als er een tekort ontstaat bestaat de kans op afsterven/traage groei van een plant en algen nemen het vanzelf over, omdat deze weinig tot geen voedingstoffen nodig hebben om te groeien.

En zo zijn er nog wel een aantal factoren op te noemen zoals, ph, kh en regelmaat in verversen van water en filters. Dus in mijn optiek heb je stabiliteit nodig in waardes en regelmaat.


Gr Martinez
 
@Martinez

Ik heb het over dat je aangeeft dat er een verhouding moet zijn tussen no3 en po4.
De rest is logisch.
 
Maar dan nog zijn er twee opmerkingen van je die niet helemaal te rijmen zijn - zo op het eerste oog:
- de verhouding moet oke zijn, anders algen
- er moet genoeg zijn, anders algen

Wat nu als er genoeg van beiden is, maar niet in die zogenaamd goede verhouding?
 
Ik zie het verschil niet zo. Bij een tekort of juist een overvloed aan iets (bv po4) heb of krijg je een onbalans en kunnen algen toeslaan. Dus kans op algen. Dat is mijn ervaring.

De ei methode gaat dus uit van een overvloed van diverse zoals no3 , po4 en K, maar ook dat zal je in de gaten moeten houden dat er geen overschot bestaat door een grote versing. Zoals gezegd elke bak is anders en hier in mag ��nieder een keuze in maken wat voor hem of haar ideaal is.

Maar we gaan nu wel heel ver af van dit topic.

Gr
 
Toch is dat verschil er wel degelijk. Je geeft in afzonderlijke berichten verschillende criteria :
- de verhouding moet oke zijn, anders algen (11:14, 11:26)
- er moet genoeg zijn, anders algen (13:22)
Een link tussen beide criteria zie ik je niet zo snel maken. Is die er? Is het 'of-of'? Is het 'en-en'?

Voorbeeld 1:
- Verhouding is netjes 1 op 10, stel PO4=0,1 en NO3=1.
- We stellen even dat dit te weinig is voor de beplanting.
Alg?

Voorbeeld 2:
- Verhouding niet netjes 1 op 10, stel PO4=1,5 en NO3=5.
- We stellen even dat dit genoeg is voor de beplanting.
Alg?

En dan bij voorbeeld 2: stel de planten zouden ook genoeg hebben aan PO4=1 en NO3=5. Dus 0,5 PO4 meer dan nodig voor de planten. Alg?

Off-topic of niet, Katy geeft hierboven aan dat ze het nog niet helemaal doorgrondt. Vervolgens schetst jij een verhaal over plantengroei waar ik aardig kan inkomen, maar er zijn wel nog wat losse eindjes als je het mij - en Backplay - vraagt.

~ Ivo
 
@Ivo :thumbs:
Exact wat ik bedoel.

Als er iemand last heeft van algen word er telkens weer de mantra herhaald van 1/10.
Waarom eigenlijk?
Redfield ratio? Denk het niet, heeft niets met ons aquarium te maken.
Elke plant heeft zijn eigen NPK ratio.
Er zijn er genoeg die de EI toepassen en die toch algen krijgen.
Barr geeft zelf aan dat ratio's niet belangrijk zijn.
Er zijn veel meer factoren die meespelen of algen/planten wel of niet groeien. En als men telkens maar de 1/10 mantra herhaald word er naar mijn idee niemand geholpen.
 
Slakken zout noem ik dit, tussen kans op is nog wat anders dan, even voor de duidelijkheid. En zoals aangegeven zijn er veel meer factoren dan alleen no3 en po4 waarden om alg helpen te voorkomen. Maar ik denk dat jij dat zelf ook wel weet. Ik heb denk genoeg geprobeerd in de loop der jaren en er zijn nooit geen zekerheden in deze wereld. En nogmaals elke bak is anders. En voldoende aanwezig is zeker geen 0 waarde.

Hier gaat het om de waarde van 0 in dit topic en wat kan er dan gebeuren? Vertel het maar.

Hier laar ik het bij.-)

Gr Martinez
 
Ok, ieder zijn ding natuurlijk. :daisy:

Mij ging het enkel om dit:
martinez zei:
er een verhouding moet zijn tussen no3 en po4.

Heb de vraag al een paar keer gesteld aan mensen die dit steeds als antwoord geven, maar tot nu toe heeft er nog niemand een antwoord op gegeven.
 
hmm, op die 1/10 verhouding lijkt me zeer net om aan te sturen, dat de verhouding langs ��n of andere kant verschuift is dan inderdaad geen problemen.

ik bedoel hiermee dat 1/30 of 5/10 weinig tot geen verschil gaat geven in een (gezonde)plantengroei .
ervaren algen/plantenkenners zullen wel verschillen opmerken in de verschuiving van no3/po4 verhouding.
 
triple zei:
ervaren algen/plantenkenners zullen wel verschillen opmerken in de verschuiving van no3/po4 verhouding.

Dat is het hem net.
Alle papers en meningen (blijven meningen natuurlijk) die ik lees van ervaren mensen duiden er op dat de verhoudingen geen rol spelen. De hoeveelheid heeft soms wel invloed.
Jeffrey funk is momenteel h��l interessant onderzoek aan het doen ivm waterwaardes en algen.
Vind het gewoon wat spijtig dat we hier wat achterlopen op belangrijke gebieden, en daardoor soms wat simplistisch advies geven waar we niemand echt mee helpen en eigenlijk ook niet weten waarom iets word aanbevolen.
 
Jeffrey funk,heeft het bij het rechte eind? Hij is een onderzoek aan het doen,fantastisch ik hoop dat iedere er wat mee kan.
Maar om nu een forum onderuit te halen,gaat mij wat ver.
 
Mascha&Ivo zei:
Maar dan nog zijn er twee opmerkingen van je die niet helemaal te rijmen zijn - zo op het eerste oog:
- de verhouding moet oke zijn, anders algen
- er moet genoeg zijn, anders algen

Wat nu als er genoeg van beiden is, maar niet in die zogenaamd goede verhouding?

Dan heb je een onbalans :D

maar vergeet niet het is een richtlijn ik heb ook wel eens 1:35 gehad planten deden het geweldig vissen hadden overal zin barste van het jonge spul en geen alg

Het meten alleen al is al zo variabel ga maar mat 20 mensen een bak meten met de testsetjes .. veel verschillen denk ik waarom? een hoge menselijke faktor kleur beoordeling 5ml water enz. In het begin meten kijken hoe je bak staat weer meten en kijken wat er gebeurt met je waterwaardes en daarna met je planten en dan nog denk je wel eens jemig hoe kan dat

Zelf kijk ik eerst en al ik denk er is wat verandert vraag ik ff of m'n vrouw meet en dan nog als er een vreemde waarde uitrolt bijv 2 fosfaat en ze meet nog een keer is hij vaak wat meer in de lijn van de verwachting.

Kortom alleen meten is geen garantie voor alg of geen alg
 
Mondeo zei:
Maar om nu een forum onderuit te halen,gaat mij wat ver.

Ik haal dit forum helemaal niet onderuit. Er is hier een pak goede informatie beschikbaar! Langs de andere kant is er ook info die achterhaald is en maar herhaald word.
Als je vraagt "waarom" iets is, hoor je vaak de krekels tjirpen of word er een flauwe mop gemaakt.
Het feit dat veel websites van elkaar kopi�ren help onze hobby ook niet vooruit.
Enig idee hoe ver wij staan ivm dierenwelzijn? Een pak verder als de rest van de wereld!
Er word heel weinig gepubliceerd onderzoek gedaan ivm aquaria, zeker in het Nederlands. Waardoor de publicaties in een andere taal ons niet makkelijk bereiken. Dit mag overigens geen excuus zijn.

Mij gaat het er dus gewoon om dat als je een bewering maakt, je die ook moet kunnen staven.
En als je dat niet kunt, ook goed, maar geef dan tenminste een bron.
Is het niet de bedoeling dat we allemaal samen meer te weten komen over onze hobby, en het zo aangenamer kunnen maken voor iedereen?
Een kritische vraag past dus ook in dat plaatje. :daisy:
 
Ik vind het jammer dat je een gedeelte van mijn reactie quote.
Maar goed,zal je een reden voor hebben.
 
Mondeo zei:
Ik vind het jammer dat je een gedeelte van mijn reactie quote.
Maar goed,zal je een reden voor hebben.

Begrijp niet goed wat je daar mee bedoeld.
Wou daar specifiek op reageren.

Vind het vooral spijtig dat als er een kritische noot valt, er onmiddellijk word gereageerd alsof ik iemand aanval.
Kritisch zijn, ook voor onszelf, help ons alleen maar vooruit.

Zal dan even op de rest reageren.
Mondeo zei:
Jeffrey funk,heeft het bij het rechte eind? Hij is een onderzoek aan het doen,fantastisch ik hoop dat iedere er wat mee kan.
( sarcasme aan) Hij staat alleszins al verder als 1/10. :D (sarcasme uit)
Hoop dat idd iedereen er wat mee kan.
Mocht je interesse hebben, lees dan dit even. Is een korte samenvatting van een ondertussen al 20pag durende constructieve discussie.
Er zijn nog geen conclusies getrokken, maar het ��n en ander word al wel duidelijk.
 
backplay zei:
Mondeo zei:
Maar om nu een forum onderuit te halen,gaat mij wat ver.

Ik haal dit forum helemaal niet onderuit. Er is hier een pak goede informatie beschikbaar! Langs de andere kant is er ook info die achterhaald is en maar herhaald word.
Als je vraagt "waarom" iets is, hoor je vaak de krekels tjirpen of word er een flauwe mop gemaakt.
Het feit dat veel websites van elkaar kopi�ren help onze hobby ook niet vooruit.
Enig idee hoe ver wij staan ivm dierenwelzijn? Een pak verder als de rest van de wereld!
Er word heel weinig gepubliceerd onderzoek gedaan ivm aquaria, zeker in het Nederlands. Waardoor de publicaties in een andere taal ons niet makkelijk bereiken. Dit mag overigens geen excuus zijn.

Mij gaat het er dus gewoon om dat als je een bewering maakt, je die ook moet kunnen staven.
En als je dat niet kunt, ook goed, maar geef dan tenminste een bron.
Is het niet de bedoeling dat we allemaal samen meer te weten komen over onze hobby, en het zo aangenamer kunnen maken voor iedereen?
Een kritische vraag past dus ook in dat plaatje. :daisy:

Ik snap even deze aanval niet.
Zoals Martinez meerdere malen aangeeft is geen 1 bak het zelfde, dus voor iedere bak kan het anders zijn met de verhoudingen tussen alle elementen ( licht, po4 , no3, enz..)
Als je een volle plantenbak hebt met goede verlichting, zal je meer voedingsstoffen moeten toevoegen als wanneer je een paar plantjes heb staan met weinig licht.
Iedereen moet voor zich zelf uitvogelen hoeveel plantenvoeding de bak nodig heeft, maar er moet wel een balans in de bak zijn.
Mijn ervaring is wanneer de po4 op 0 staat de blauwalg sneller toe slaat.
Met gaatjes in de planten zal ik eerder aan een kalium tekort denken.
Ieder moet voor zich een juiste balans vinden om alg te bestrijden, of juist te kweken, het ligt er ook maar aan welke bewoners je hebt.
Ik hou me best wel vast aan wat ik van Arie en Martinez heb geleerd, en zij hebben de mooiste plantenbakken van het forum.
Ik treed graag in hun voetsporen.
Hun ervaring met het spelen van alle elementen, metingen enz, hebben ervoor gezorgd dat door die dingen in de gaten te houden en daar een balans in te houden, dat ook ik een weelderige plantenbak heb gekregen.
Ik voeg nu op geregelde dagen profito toe , meet eigenlijk maar 1x per maand om te kijken of ik nog goed zit.
Je ogen zijn ook een goede graadmeter , en daar vertrouw ik ook op.
Ik denk dat Martinez het ook zo bedoeld, er is geen bak het zelfde, maar is de bak eenmaal in balans, groeit alles goed, weinig tot geen alg, en wil je wel alg, moet je alles omkeren om dat te kweken.
Arie zal het weer anders doen dan Mondeo, en die weer anders dan ik, en ik weer anders dan Martinnez.
Maar een goede balans vinden is voor ieder anders, omdat geen bak het zelfde is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan