Wat is het verschil tussen Easy Life Fosfo en Ferro?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Katy707 zei:
Dus eerst afwachten en zien wat de kleine verhoging Profito doet i.c.m. ietsje meer voeren?

Dan ook afwachten wat diepvries voer gaat doen.

Mocht dat niet goed zijn ( ondertussen meet ik wel), dan eens kijken naar Nitro en Fosfo?

Dosering Profito is 10ml per 100l water.

De mijne is 260 liter.

Dan zit ik op 20ml per week wel goed, toch?
Is 200 liter water dosering.
En dan de 20ml verdeeld over 2x 10ml per week.


Maar wat ik hierboven nu heb geschreven, klopt dat?

Is dat voorlopig een oplossing/ verbetering?

Ik meende dat teveel plantenvoeding toevoegen ook algen kan veroorzaken.

Hoe zit dat dan?
 
Mascha&Ivo zei:
Dan even inhaken op het voorgaande.

Ik zie dat we hier toch stukje bij beetje verder komen en ik lees ook wel wat antwoorden op mijn vragen, maar toch expliciet:

triple zei:
waarom zou je dan die verhouding schuin gaan trekken naar ��n of andere kant,dan zit je met een onnodig overschot omdat de planten op de andere waarde gelimiteerd zijn.
Definieer 'onnodig overschot'? bedoel je hiermee wat ik denkt dat je bedoelt, namelijk een bepaalde voedingsbron voor de planten die in een dergelijke hoeveelheid aanwezig is dat de planten er niets meer mee kunnen (en in die zin dus overbodig zijn) - terwijl die planten geen tekorten hebben? (of iets in die richting)

Met dat overschot, gaan algen daarmee aan de haal?

laten we nu eens net met een omgekeerde n/p ratio starten bv 2/10 en stellen dat je een no3 verbruik hebt van 1mg per dag. dan zal je na 2 dagen theoretisch met 0mg aan no3 hebben (reken nu bewust de andere N-vormen er niet bij)dan ga je wel een po4 waarde hebben van 9a10 waar planten niets(weinig) mee aankunnen zolang de N waarde de beperkende factor is.

gaat dit overschot aan po4 alg geven? nee of liever gezegd niet onmiddelijk ,wel zal door lage N-waarde de plantengroei,stikstofkringloop en miniralisatie vertragen of stoppen hierdoor word je aquarium vatbaar voor zerfvuil(=bladresten ,voederresten, enz..) en allerhande algen
 
Katy707 zei:
Katy707 zei:
Dus eerst afwachten en zien wat de kleine verhoging Profito doet i.c.m. ietsje meer voeren?

Dan ook afwachten wat diepvries voer gaat doen.

Mocht dat niet goed zijn ( ondertussen meet ik wel), dan eens kijken naar Nitro en Fosfo?

Dosering Profito is 10ml per 100l water.

De mijne is 260 liter.

Dan zit ik op 20ml per week wel goed, toch?
Is 200 liter water dosering.
En dan de 20ml verdeeld over 2x 10ml per week.


Maar wat ik hierboven nu heb geschreven, klopt dat?

Is dat voorlopig een oplossing/ verbetering?

Ik meende dat teveel plantenvoeding toevoegen ook algen kan veroorzaken.

Hoe zit dat dan?

Oh en nog iets,...


Afgelopen zaterdag was mijn No3 10.
Het weekend ervoor was het nog 0.

Dus Po4 zal denk ik ook nog wel op gaan lopen als ik bovenstaande uit voer wat ik dus voor de duidelijkheid even ge-quote heb van mezelf.

Iemand die me op de ge-quote tekst een antwoord kan geven?

Ben met name benieuwd naar mijn gedachtengang en de dosering of die wel klopt zo/ goed is.
 
Tja Katy, ik zelf kan daar maar 1 antwoord op geven, meten, ik heb maar 1 houvast en dat zijn toch metingen van de waardes.
En omdat je niet veel veeleisende planten hebt zou ik de matige hoeveelheid profito toevoegen, ik moet soms meer dan de maximale hoeveelheid toevoegen.
Ik zelf had in het begin ook weinig no3 en geen po4, maar wel penseelalg en blauwalg, dus ik ben wel gaan toevoegen, heel voorzichtig.
 
Zou niet teveel op vriesvoer rekenen.
Zit te weinig in,om aan jouw verwachting te voldoen.
Of je hebt een paas planten in de bak.
Anders blijf je een tekort houden.
 
triple zei:
laten we nu eens net met een omgekeerde n/p ratio starten bv 2/10 en stellen dat je een no3 verbruik hebt van 1mg per dag. dan zal je na 2 dagen theoretisch met 0mg aan no3 hebben (reken nu bewust de andere N-vormen er niet bij)dan ga je wel een po4 waarde hebben van 9a10 waar planten niets(weinig) mee aankunnen zolang de N waarde de beperkende factor is.

gaat dit overschot aan po4 alg geven? nee of liever gezegd niet onmiddelijk ,wel zal door lage N-waarde de plantengroei,stikstofkringloop en miniralisatie vertragen of stoppen hierdoor word je aquarium vatbaar voor zerfvuil(=bladresten ,voederresten, enz..) en allerhande algen

Als je tijd hebt, lees DIT dan even.
En als je interesse hebt, heb ik er nog wel van die aard.

Wat er zich in de bodem bevind word ook wel eens vergeten.
Je kan dus nooit je ratio goed bepalen, tenzij je de stikstof en fosfaat in de bodem kan meten.
 
Ja backplay, maar meer kunnen gewone aquarianen niet dan waardes meten met een druppeltest of strookje, en je kan ook digitaal je ph en co2 meten.
Dat is voor de meeste mensen het enige middel om waardes te meten.
Waar moeten we ons anders aan vasthouden?

edit,backplay, ik kan geen wijs worden uit dat artikel, ik heb geen universitaire opleiding achter de rug, dus hou het simpel gaarne.
 
astrid j zei:
Ja backplay, maar meer kunnen gewone aquarianen niet dan waardes meten met een druppeltest of strookje, en je kan ook digitaal je ph en co2 meten.
Dat is voor de meeste mensen het enige middel om waardes te meten.

Ik heb het geluk dat er iemand achter mijn hoek woont die zulke metingen doet als beroep.
Zo kan ik dus waardes laten meten waarvoor ik anders een fortuin zou moeten uitgeven aan meetapparatuur.
Nog belangrijker is dat hij de waardes kan interpreteren, en op die manier goed advies kan geven.

astrid j zei:
Waar moeten we ons anders aan vasthouden?

Zolang alles goed loopt in het aquarium zou ik zeggen, wat ook wel subjectief is.
Heb al geleerd dat als alles er goed uitziet, het niet betekend dat alles ook effectief goed is.

astrid j zei:
edit,backplay, ik kan geen wijs worden uit dat artikel, ik heb geen universitaire opleiding achter de rug, dus hou het simpel gaarne.

Dat was ook eigenlijk mijn punt, alles is niet zo simpel als het soms word voorgesteld op vele sites.
En dan heb ik het specifiek over waterchemie, planten, algen en bacteri�n.
Ik vind persoonlijk dat de site van A. Briene bijna verplichte lectuur zou moeten zijn.
Hij is een van de weinige die de mechanismen erachter blootlegt.
En ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen weggelegd is en ook niet iedereen hier interesse in heeft. Heb zijn site vroeger ook h��l veel moeten herlezen om er iets van te snappen. Moest ik die info hebben gehad bij mijn eerste aquarium (pre internet tijdperk), dan had ik nooit zoveel problemen gehad. Toen was het meestal de LFS die raad gaf, en ter zelfde tijd aan zijn kassa dacht.
Persoonlijk hou ik niet zo van de meeste aquarium info sites, vele spreken elkander zelf tegen. En daarom haal ik mijn info dus liever van papers of van mensen die er verstand van hebben en hun kennis willen delen.
In papers word tenminste alles dmv experimenten uitgelegd die aan bepaalde normen voldoen, en door mensen die er verstand van hebben. Zo merk je dus ook hoeveel mythes er rondzwerven.

Moraal van het verhaal. Je kan er zo ver in gaan als je zelf wil, maar als je advies wil geven vind ik het ook wel belangrijk dat je weet waarom je het advies geeft. Anders ben je maar aan het napraten en zit de kans er dik in dat je verkeerd advies geeft.
En daarom dus mijn vraag waarom er een verhouding moet zijn tssn no3 en po4. Zo leer ik zelf ook wat bij.
 
Volgens mij hoeft die verhouding er helemaal niet te zijn, zolang alle stoffen maar voldoende aanwezig zijn in je bak.
Zo krijg je namelijk geen tekorten. Natturlijk moet je wel oppassen dat je geen gehaltes gaat krijgen die schadelijk zijn voor je vissen.
 
Nou backplay, ik praat niemand na, ik heb gedaan wat mij geadviseerd is door mensen met de mooiste bakken van het forum, en weet je, het werkt, en die bevindingen deel ik
En daar gaat het toch om of niet soms?
Dat jij van alles het uiterste wil weten wat voor normale mensen met een redelijke opleiding boven hun pet gaat, is voor jou mooi.
Maar van mij hoef je dat eigenlijk niet te delen, want wat hebben Wij daar aan?
WIJ kunnen jou bevindingen toch niet controleren, dus al dat hoogdravende geklets heeft voor weinig mensen hier eigenlijk geen voet aan de grond.
Weet je, wij hebben het zonder al dat hoogdravende geklets het altijd weten te redden, en zitten echt niet op dat wijzende vingertje van jou te wachten die een iemand om de hoek heeft wonen die alles kan meten waar wij geen verstand van hebben.
Eigenlijk zeg je dat wij te min zijn om advies te kunnen geven en dat onze ervaringen waardeloos zijn omdat wij het meetapparatuur van kapitalen niet hebben.
En daarom zijn onze bakken voor het oog misschien mooi, maar eigenlijk waardeloos omdat wij die metingen niet kunnen doen.
Maar je doet wel neerbuigend naar ons die geen buurman net als jij om de hoek heeft wonen
Ik vraag me af vanaf welke leeftijd jij bijdehandjes bent gaan eten :(
 
martinez zei:
Backplay heb jij een foto topic op dit forum?

Gr Martinez

Nope.
Ondanks ik (analoge) fotografie en film heb gestudeerd. :D
Als je wil pm ik je wel wat foto's. Je moet dan wel tegen de dikke korrels kunnen, is met een oud digitaal fototoestel getrokken.
Laat maar iets weten.
 
astrid j zei:
Nou backplay, ik praat niemand na, ik heb gedaan wat mij geadviseerd is door mensen met de mooiste bakken van het forum, en weet je, het werkt, en die bevindingen deel ik
En daar gaat het toch om of niet soms?
Dat jij van alles het uiterste wil weten wat voor normale mensen met een redelijke opleiding boven hun pet gaat, is voor jou mooi.
Maar van mij hoef je dat eigenlijk niet te delen, want wat hebben Wij daar aan?
WIJ kunnen jou bevindingen toch niet controleren, dus al dat hoogdravende geklets heeft voor weinig mensen hier eigenlijk geen voet aan de grond.
Weet je, wij hebben het zonder al dat hoogdravende geklets het altijd weten te redden, en zitten echt niet op dat wijzende vingertje van jou te wachten die een iemand om de hoek heeft wonen die alles kan meten waar wij geen verstand van hebben.
Eigenlijk zeg je dat wij te min zijn om advies te kunnen geven en dat onze ervaringen waardeloos zijn omdat wij het meetapparatuur van kapitalen niet hebben.
En daarom zijn onze bakken voor het oog misschien mooi, maar eigenlijk waardeloos omdat wij die metingen niet kunnen doen.
Maar je doet wel neerbuigend naar ons die geen buurman net als jij om de hoek heeft wonen
Ik vraag me af vanaf welke leeftijd jij bijdehandjes bent gaan eten :(

Wow, zo vijandig. :rolleyes:

Ga eens rustig zitten, haal diep adem en lees het nog eens opnieuw en neem het niet persoonlijk.
Als jij daar niets aan hebt, is dat jou ding. Er zijn waarschijnlijk mensen die er wel iets aan hebben.
Ik vind het voor mezelf belangrijk dat ik zoveel mogelijk juiste informatie krijg als mij iets interesseert. Als ik een slecht product aflever en mijn klanten wat wijs maak, komen ze niet meer terug. Begrijp je?
Heb jij nooit verkeerd advies gekregen van bv overheidsinstanties? Lastig h�! Zo kom je in de problemen door iemand die je slecht advies geeft.
Je legt me van alles in de mond en trekt conclusies die er niet zijn.
Heb nooit gezegd dat iedereen hier slecht advies geeft. Heb hier ook al veel goed advies gekregen van mensen.
Mocht ik dit een slecht forum vinden was ik hier al lang weg.
Ik heb een opleiding in foto en film, dus er zijn hier op het forum veel mensen die een hogere opleiding hebben als mij. Interesse heeft niets met opleiding te maken!
Voor mij is dit ook geen simpele materie, maar ik hen er wel genoeg interesse in om 10 keer dezelfde tekst te lezen tot ik het volledig begrijp.
Mijn bevindingen moet je ook niet controleren, daarom dat ik ook veel links geef. Zo moet je mij niet geloven, en kan je subjectief een tekst lezen.

Je bent hier aan het lezen, we voeren dus geen levensechte conversatie. Hoe je het interpreteert ligt dus aan jou!
Mochten we oog in oog staan zou je al lang begrepen hebben dat ik niet uit de hoogte praat.
 
Ik neem veel aan van mensen in wie ik vertrouwen heb en hun prestaties ook heb kunnen waarnemen.....emperische wetenschap is ook een wetenschap. Door goed te leren kijken naar een specifiek aquarium in de eigen specifieke omstandigheden leert je ook heel wat.
 
Ok backplay, ik was misschien in jou ogen vijandig, maar ik vind ook dat je ons een beetje knullerig neerzet, en ja, je hebt gelijk, napraters heb je overal, maar ik vind niet dat het napraten in dit topic van toepassing is, en omdat jij dat benoemde vond ik dat niet echt leuk.
Dan nog vind ik je erg uit de hoogte doen met je buurman om de hoek met al dat meetapparatuur, en vind ik het ook denigrerend dat je durft te zeggen dat wanneer een bak er goed uitziet , geen alg, mooie frisse planten goede waardes enz, ze toch in jou opinie misschien fout zijn omdat wij dat dure meetapparatuur niet hebben.
En zolang wij nog geen foto van jou bak gezien hebben vraag ik me af wie jij eigenlijk bent, laat maar eens wat zien dan .
Jij begon met uitdelen hier, niet ik, maar sorry, ik ben meer verontwaardigd over jou manier van redeneren dan boos ;)
 
Beste leden,

Wij hebben dit topic van een slotje voorzien.

De reden hiervoor is dat het niet meer on topic is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan