astrid j zei:
Ja backplay, maar meer kunnen gewone aquarianen niet dan waardes meten met een druppeltest of strookje, en je kan ook digitaal je ph en co2 meten.
Dat is voor de meeste mensen het enige middel om waardes te meten.
Ik heb het geluk dat er iemand achter mijn hoek woont die zulke metingen doet als beroep.
Zo kan ik dus waardes laten meten waarvoor ik anders een fortuin zou moeten uitgeven aan meetapparatuur.
Nog belangrijker is dat hij de waardes kan interpreteren, en op die manier goed advies kan geven.
astrid j zei:
Waar moeten we ons anders aan vasthouden?
Zolang alles goed loopt in het aquarium zou ik zeggen, wat ook wel subjectief is.
Heb al geleerd dat als alles er goed uitziet, het niet betekend dat alles ook effectief goed is.
astrid j zei:
edit,backplay, ik kan geen wijs worden uit dat artikel, ik heb geen universitaire opleiding achter de rug, dus hou het simpel gaarne.
Dat was ook eigenlijk mijn punt, alles is niet zo simpel als het soms word voorgesteld op vele sites.
En dan heb ik het specifiek over waterchemie, planten, algen en bacteri�n.
Ik vind persoonlijk dat de site van A. Briene bijna verplichte lectuur zou moeten zijn.
Hij is een van de weinige die de mechanismen erachter blootlegt.
En ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen weggelegd is en ook niet iedereen hier interesse in heeft. Heb zijn site vroeger ook h��l veel moeten herlezen om er iets van te snappen. Moest ik die info hebben gehad bij mijn eerste aquarium (pre internet tijdperk), dan had ik nooit zoveel problemen gehad. Toen was het meestal de LFS die raad gaf, en ter zelfde tijd aan zijn kassa dacht.
Persoonlijk hou ik niet zo van de meeste aquarium info sites, vele spreken elkander zelf tegen. En daarom haal ik mijn info dus liever van papers of van mensen die er verstand van hebben en hun kennis willen delen.
In papers word tenminste alles dmv experimenten uitgelegd die aan bepaalde normen voldoen, en door mensen die er verstand van hebben. Zo merk je dus ook hoeveel mythes er rondzwerven.
Moraal van het verhaal. Je kan er zo ver in gaan als je zelf wil, maar als je advies wil geven vind ik het ook wel belangrijk dat je weet waarom je het advies geeft. Anders ben je maar aan het napraten en zit de kans er dik in dat je verkeerd advies geeft.
En daarom dus mijn vraag waarom er een verhouding moet zijn tssn no3 en po4. Zo leer ik zelf ook wat bij.