Wat is het verschil tussen Easy Life Fosfo en Ferro?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Moet toch nog ff reageren. Er bestaat geen ideaal, er zijn teveel verschillende factoren op het gebied van algen. Denk aan no3, po4, kalium, wel of geen co2,, ph waarde, plantenvoeding (welk soort je gebruikt), lichtsterkte enz enz. Hoevaak ververs men water, wat zijn hier de waardes van. Deze verschillen per gemeente. Als je goed gelezen had heb ik verteld dat geen aquarium het zelfde is. Sterker nog, zoals aangegeven kan er al een verschil zijn in meetsets en de gene die het doet. En dan praat ik nog niet over andere middeltjes zoals een ozon apparaat, purigen enz enz.

Er bestaat wel een leidraad en zelfs is die anders per persoon, met welk systeem zij willen hanteren. 1 op 10 of 2 op 25 of wat dan ook, er moeten geen tekorten zijn!!!
Ook die persoon die je aangaf mag wel 100 typen bakken neerzetten, van een Hollandse bak tot een dark water uit een andere streek vandaan. En zelfs dan zullen de meningen verschillen, al vertrouw jij dat niet.

De mensen die wat hebben gezegd bedank ik voor hun hulp. :thumbs:

Backpay, kijk eens in de topics van deze mensen en misschien kom je tot een andere mening.

Zoals eerder gezegd ver ver van dit topic en dat kan in mijn optiek niet de bedoeling zijn.

Gr Martinez
 
Ik heb me niet echt verdiept in de hele conversatie hier maar lees dus iets over de verhouding tussen de no3 en de po4 (post van Martinez dacht ik)
De RR zeggen sommigen ook wel. Deze is al lang achterhaald en is meer van toepassing op zoutwater dan op zoetwater.
Het belangrijkste is dat er voldoende van beide aanwezig zijn. Dit kan in de verhouding 1/10 zijn maar ook in een hele andere verhouding.
1,5 mg po4 en 45 no3 is prima wanneer de bak niet meer behoeft. Hier is echter geen sprake van de 1/10.
In dit voorbeeld is het de verhouding 1 op 30.
Vaak wordt er gesproken over de verhouding tussen die 2 maar opzich is dat ook al een achterhaald gegeven.
Ik denk dus dat er niet zozeer sprake van een balans tussen de 2 moet zijn, maar dat ze heel simpel beide voldoende aanwezig moeten zijn. En de verhouding is dan minder relevant.

Ik onderstreep dus ook Triple zn post.
 
martinez zei:
Zoals eerder gezegd ver ver van dit topic en dat kan in mijn optiek niet de bedoeling zijn.
Maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat Katy de weg helemaal kwijtraakt doordat diverse berichten van dezelfde persoon vragen oproepen. Daarom stel ik die vragen, gesimplificeerd, omdat inderdaad geen bak hetzelfde is. Als je zo'n grote plantenkenner bent als ik denk dat je bent dan kun je daar moeiteloos antwoord op geven, een algemeen antwoord, uiteraard.

edit: dat kun je dat 'op alle slakken zout leggen' gaan noemen, maar ik heb liever dat je zegt dat ik iets te strikt interpreteer en dat je iets anders bedoelde; zodat we er allemaal weer wat wijzer van worden.

~ Ivo
 
Nogmaals dan heb je geen te kort!

Ivonie je maakt het alleen maar ingewikkelder voor mensen die net beginnen. En daarom blijven bepaalde mensen weg van een forum. Mijn uitleg was duidelijk denk ik zo.-)

Gegroet
 
martinez zei:
Moet toch nog ff reageren. Er bestaat geen ideaal, er zijn teveel verschillende factoren op het gebied van algen. Denk aan no3, po4, kalium, wel of geen co2,, ph waarde, plantenvoeding (welk soort je gebruikt), lichtsterkte enz enz. Hoevaak ververs men water, wat zijn hier de waardes van. Deze verschillen per gemeente. Als je goed gelezen had heb ik verteld dat geen aquarium het zelfde is. Sterker nog, zoals aangegeven kan er al een verschil zijn in meetsets en de gene die het doet. En dan praat ik nog niet over andere middeltjes zoals een ozon apparaat, purigen enz enz.

Er bestaat wel een leidraad en zelfs is die anders per persoon, met welk systeem zij willen hanteren. 1 op 10 of 2 op 25 of wat dan ook, er moeten geen tekorten zijn!!!
Ook die persoon die je aangaf mag wel 100 typen bakken neerzetten, van een Hollandse bak tot een dark water uit een andere streek vandaan. En zelfs dan zullen de meningen verschillen, al vertrouw jij dat niet.

De mensen die wat hebben gezegd bedank ik voor hun hulp. :thumbs:

Backpay, kijk eens in de topics van deze mensen en misschien kom je tot een andere mening.

Zoals eerder gezegd ver ver van dit topic en dat kan in mijn optiek niet de bedoeling zijn.

Gr Martinez

Lees het artikel dan even wat ik gelinkt heb.
Of word dit nu bij voorbaat opzij gezet omdat het gelinkt word iemand die kritisch is?

Leg me niet teveel woorden in de mond over vertrouwen, ben voor iedereen even kritisch. :D
Heb van de meeste in dit topic al wel hun topics gezien, en er staan mooie bakjes bij. :thumbs:
Dit wil echter niet zeggen dat de processen die er achter zitten begrepen worden.
Moet dit? Zeker niet! Maar als er zich een probleem stelt is het altijd handig om de processen wel te kennen, dan kan je gerichter ingrijpen.
En hoe kunnen we meer te weten komen over zulke processen? Idd, door onderzoek.

Met een groot forum als dit kunnen we meer te weten komen als we allemaal de handen in elkaar slaan.
Spijtig genoeg gaat het precies meer over de man/vrouw die er achter zit en word het persoonlijk. Zo geraken we natuurlijk niet echt verder.

Mijn excuses aan de OT om dit topic wat te ver te drijven.
Wou maar een simpele vraag stellen. :daisy:
 
Ik denk dat het een gegeven is dat iedere bak anders.
Maar 1 gegeven is gewoon een feit en dat is dat je tekorten moet voorkomen. Zoals ik al eerder aangaf is de verhouding tussen een no3 en een po4 ondergeschikt.
Ik heb 2 bakken zonder alg en volg de EI. Maar van de chemische kant weet ik erg weinig. Ik weet alleen wat basisbegrippen en weet dat je welk tekort dan ook moet voorkomen.
We zitten op dit forum om elkaar te kunnen helpen. Gelukkig zijn er veel mensen die wel veel verstand hebben van chemie.
Laten we proberen elkaar te helpen en daarnaast elkaars mening te respecteren en elkaar in zn waarde te laten.
Geen mens is gelijk toch?
Ik denk niet dat de TS op deze discussie heeft zitten te wachten ;)
 
backplay zei:
astrid j zei:
Ik snap even deze aanval niet.

Zoals ik al eerder zei, is dit geen aanval.

Maar mijn originele vraag blijft nog altijd onbeantwoord.
Waarom 1/10?

Het is meer gebaseerd op zeewater idd maar als richtlijn goed te gebruiken en 1:10 gebruiken ze omdat een groot aantal mensen bij die waarde met hun testsetje daar een mooie bak bij hebben gehad of dat de bak het goed doet.

Even wat geknipt uit artikel van Robert
Binnen de hobby is er geen overeenstemming over hoeveel nitraat en fosfaat aanwezig moeten zijn in het water. Toch ziet men vaak ratio's als 10:1 of 20:2 voorbij komen. Vreemd genoeg is dit te herleiden tot de vaak verguisde Redfield Ratio, of het is toch op zijn minst een echo daarvan. Deze stelt C:N:p als 106:16:1.
Wat wij toevoegen en meten is het echter NO3 en PO4. Er hangt dus zuurstof (O) aan. Door dit mee te nemen in de berekening wordt het ongeveer NO3:pO4 10:1.
 
Even terug naar Katy,
Jij gaat toch sluiers houden meen ik me te herinneren?
Dan zal je genoeg po4 en no3 in je bak krijgen en zal profito en carbo genoeg zijn voor je planten.
Je bak heeft nu nog geen bewoners, maar zitten die er eenmaal in hou je de bak op het gebied van po4 en no3 het beste in balans met waterwissel van ?
Het ligt eraan hoeveel sluiers je gaat houden, hoe vaak je voer erin doet en hoe groot de sluiers groeien, hoe lang je verlicht enz.
Zonder vis zou ik nog even wachten met andere middeltjes behalve profito en carbo ( ik denk niet dat je co2 toevoeg)
 
arie o zei:
Het is meer gebaseerd op zeewater idd maar als richtlijn goed te gebruiken en 1:10 gebruiken ze omdat een groot aantal mensen bij die waarde met hun testsetje daar een mooie bak bij hebben gehad of dat de bak het goed doet.

Even wat geknipt uit artikel van Robert
Binnen de hobby is er geen overeenstemming over hoeveel nitraat en fosfaat aanwezig moeten zijn in het water. Toch ziet men vaak ratio's als 10:1 of 20:2 voorbij komen. Vreemd genoeg is dit te herleiden tot de vaak verguisde Redfield Ratio, of het is toch op zijn minst een echo daarvan. Deze stelt C:N:p als 106:16:1.
Wat wij toevoegen en meten is het echter NO3 en PO4. Er hangt dus zuurstof (O) aan. Door dit mee te nemen in de berekening wordt het ongeveer NO3:pO4 10:1.

Alvast bedankt voor een constructief antwoord. :thumbs:

De RR telt voor ons idd niet, en de 106:16:1 is al achterhaald.
In tropische regio's ligt dit anders als in koudere wateren.
De 1/10 word door sommigen dus daar vandaan gehaald.

Imv planten komt de 1/10 in de moderne aquaristiek van de EI.
Barr heeft een deel planten geanalyseerd en is toen tot een gemiddelde NPK ratio gekomen. Weet uit het hoofd even niet meer hoe die ratio is, maar als je hem omrekent naar mg kom je voor de P en N ongeveer op 1/10. Waar N stikstof is en geen NO3!
Heb de 2de keer mijn vraag (waarop jij nu antwoord geeft) niet goed geformuleerd. Had eigenlijk de quote van Martinez moeten zijn die beweert dat er een bepaalde ratio moet zijn tussen N en P.
Nog geen antwoord op gekregen, maar soit.
 
eigenlijk lijkt Martinez zijn advies me goed en logisch als je weet dat er een gemiddelde opname is door planten van 10 ppm NO3 : 1 ppm PO4 : 3 ppm K .

waarom zou je dan die verhouding schuin gaan trekken naar ��n of andere kant,dan zit je met een onnodig overschot omdat de planten op de andere waarde gelimiteerd zijn.

als de TS dan wekelijks eens gaat meten zal die een goeie indicatie krijgen van het no3/po4 verbruik en deze waardes daarna naar 10/1 (ik geef meestal 20/2 als advies)terug kunnen aanvullen.
 
Nu is wel vaker bij navraag gebleken dat een topic als dit werd geopend omdat er al een probleem met de plantjes was. Bij Katy heb ik niet meteen die indruk. Vandaar de vraag: Katy, wara komt je vraag vandaan? Is er een probleem met plantengroei, of heeft iemand a.d.h.v. waterwaarden aangegeven dat er verandering zou moeten plaatsvinden?


Dan even inhaken op het voorgaande.

Ik zie dat we hier toch stukje bij beetje verder komen en ik lees ook wel wat antwoorden op mijn vragen, maar toch expliciet:

triple zei:
waarom zou je dan die verhouding schuin gaan trekken naar ��n of andere kant,dan zit je met een onnodig overschot omdat de planten op de andere waarde gelimiteerd zijn.
Definieer 'onnodig overschot'? bedoel je hiermee wat ik denkt dat je bedoelt, namelijk een bepaalde voedingsbron voor de planten die in een dergelijke hoeveelheid aanwezig is dat de planten er niets meer mee kunnen (en in die zin dus overbodig zijn) - terwijl die planten geen tekorten hebben? (of iets in die richting)

Met dat overschot, gaan algen daarmee aan de haal?

astrid j zei:
Even terug naar Katy,
Jij gaat toch sluiers houden meen ik me te herinneren?
Dan zal je genoeg po4 en no3 in je bak krijgen en zal profito en carbo genoeg zijn voor je planten.
Wie weet - en afhankelijk van de plantjes en verdere situatie - is/zijn profito en/of easycarbo niet eens nodig. Diverse sporenelementen zitten ook al in ons kraanwater en CO2 komt via gasuitwisseling aan het oppervlak al in kleine hoeveelheden in het water. Zeker als nog geen van deze spulletjes is aangeschaft zou een en ander best eens eerst aangekeken kunnen worden. Een flesje spul is zo gehaald of besteld.

~ Ivo
 
Daar is de redfield i.d.d.op gebaseerd :idea: en volgens mij zou de ts het ook ff aankijken en werd dat ook al geadviseerd
 
astrid j zei:
Even terug naar Katy,
Jij gaat toch sluiers houden meen ik me te herinneren?
Dan zal je genoeg po4 en no3 in je bak krijgen en zal profito en carbo genoeg zijn voor je planten.
Je bak heeft nu nog geen bewoners, maar zitten die er eenmaal in hou je de bak op het gebied van po4 en no3 het beste in balans met waterwissel van ?
Het ligt eraan hoeveel sluiers je gaat houden, hoe vaak je voer erin doet en hoe groot de sluiers groeien, hoe lang je verlicht enz.
Zonder vis zou ik nog even wachten met andere middeltjes behalve profito en carbo ( ik denk niet dat je co2 toevoeg)


Er komen geen Sluiers in.
Er zwemmen nu wat Tropische vissen in.
Ben namelijk gegaan voor een tropische bak, wegens omstandigheden.
 
triple zei:
eigenlijk lijkt Martinez zijn advies me goed en logisch als je weet dat er een gemiddelde opname is door planten van 10 ppm NO3 : 1 ppm PO4 : 3 ppm K .

waarom zou je dan die verhouding schuin gaan trekken naar ��n of andere kant,dan zit je met een onnodig overschot omdat de planten op de andere waarde gelimiteerd zijn.

als de TS dan wekelijks eens gaat meten zal die een goeie indicatie krijgen van het no3/po4 verbruik en deze waardes daarna naar 10/1 (ik geef meestal 20/2 als advies)terug kunnen aanvullen.

Vorig weekend was mijn No3 nog 0,0 mg/l en eergisteren was de No3 10 mg/l.

Mijn bak draait ook nog niet zo lang, dus kan nog wel veranderen door toevoegen vis en voederen van vis enz.

Dus ik wou niet meteen ( ook op aanraden), beginnen met allerlei flesjes enzo.
Wie weet worden de waardes vanzelf wel goed ( beter).

Maar de planten laten in elk geval geen slechte tekens zien, behalve hier en daar wat bruine randjes.
Alg ik ook verder door de bak zo goed als weg, op sommige plekjes wat, maar niet heel erg overdreven ofzo.
 
Mascha&Ivo zei:
Nu is wel vaker bij navraag gebleken dat een topic als dit werd geopend omdat er al een probleem met de plantjes was. Bij Katy heb ik niet meteen die indruk. Vandaar de vraag: Katy, wara komt je vraag vandaan? Is er een probleem met plantengroei, of heeft iemand a.d.h.v. waterwaarden aangegeven dat er verandering zou moeten plaatsvinden?


Dan even inhaken op het voorgaande.

Ik zie dat we hier toch stukje bij beetje verder komen en ik lees ook wel wat antwoorden op mijn vragen, maar toch expliciet:

triple zei:
waarom zou je dan die verhouding schuin gaan trekken naar ��n of andere kant,dan zit je met een onnodig overschot omdat de planten op de andere waarde gelimiteerd zijn.
Definieer 'onnodig overschot'? bedoel je hiermee wat ik denkt dat je bedoelt, namelijk een bepaalde voedingsbron voor de planten die in een dergelijke hoeveelheid aanwezig is dat de planten er niets meer mee kunnen (en in die zin dus overbodig zijn) - terwijl die planten geen tekorten hebben? (of iets in die richting)

Met dat overschot, gaan algen daarmee aan de haal?

astrid j zei:
Even terug naar Katy,
Jij gaat toch sluiers houden meen ik me te herinneren?
Dan zal je genoeg po4 en no3 in je bak krijgen en zal profito en carbo genoeg zijn voor je planten.
Wie weet - en afhankelijk van de plantjes en verdere situatie - is/zijn profito en/of easycarbo niet eens nodig. Diverse sporenelementen zitten ook al in ons kraanwater en CO2 komt via gasuitwisseling aan het oppervlak al in kleine hoeveelheden in het water. Zeker als nog geen van deze spulletjes is aangeschaft zou een en ander best eens eerst aangekeken kunnen worden. Een flesje spul is zo gehaald of besteld.

~ Ivo


Ik liet mijn waterwaardes zien of het forum en kreeg te horen dat de Po4 te laag was en dat die omhoog mocht.

Maar op zich is dat ( nog) niet nodig, want er zijn geen tekenen te zien ( nog niet), in de bak dat het niet goed gaat.

Ik vroeg me af wat Po4 eigenlijk doet en waarom deze omhoog zou moeten als mijn bak het verder goed doet.

Momenteel gebruik ik alleen Profito en er zitten kleibolletjes in de bodem voor de planten.

Zodra ik een vriezer heb ga ik ook diepvries geven, dus dat vocht zal dan ook mee helpen, toch?
 
arie o zei:
en volgens mij zou de ts het ook ff aankijken en werd dat ook al geadviseerd


Klopt.
Ik kijk het eerst nog even aan en door middel van testen houd ik het in de gaten.
 
Katy,
Ik lees dat je zegt ze vonden mijn po4 te laag. Alleen zie ik nog geen tekenen van tekorten en daarom doe ik maar niks.
Maar het is verstandiger om iets te doen voordat je die tekenen ziet want vaak heb je dan de algen en dus de ellende al in de bak.
Je kan de algen beter voor blijven door te zorgen dat de waarden voldoende op peil zijn.
Als je ingrijpt als de verschijnselen zich openbaren dan is het eigenlijk al te laat.
Maar dat is mijn persoonlijke mening dus.

Als ik terugkijk dan meldt je een po4 van 0.0, dus helemaal niks. Planten hebben echter wel po4 nodig om te groeien.
Ik zou zelf in ieder geval wel wat po4 doseren zodat de planten ook kunnen groeien.
Als je bv erg weinig verlichting hebt of een korte verlichtingsduur dan groeien de planten waarschijnlijk ook amper en is er eigenlijk bijna geen po4 nodig.
Maar een plant heeft nu eenmaal wel po4 nodig, ook bij een hele geringe groei.
 
Helemaal mee eens, juist omdat je een opstartende bak hebt, liggen algen sneller op de loer als wanneer je een goed ingedraaide bak van een jaar hebt.
Opstartalg komt heeeeel vaak voor, omdat er meestal te korten ontstaan voor de planten, ( nog niet genoeg vis omdat je dat geleidelijk toevoegt)
Ik heb toen ik pas begon het advies van Arie opgevolgt, om p04 tussen de 1 en 2 te houden en no3 op ongeveer 25.
En dat heb ik heden ten dage nog,
Geen bak is het zelfde natuurlijk, ik heb ook co2, maar fe no3 en po4 zijn wel de dingen die ik meet.
Ik heb er liever iets teveel dan te weinig of niks van, maar ik heb een plantenbak dus het teveel is snel opgelost, soms al in een dag.
Het blijft moeilijk hoor, omdat iedereen die je bak zou meten misschien weer met andere waardes op de proppen komen, maar op den duur heb je een regelmaat in de bak waardoor die stabiel is en ga je wat minder meten omdat je weet wat je per week moet toevoegen om de bak stabiel te houden.
Gaande weg wordt je daar behendig in . ;)
 
Dus toch raadzamer om Fosfo te aan halen?

Mijn No3 zat op 10 mg/l

Dus mijn Po4 zou met een wekelijkse toevoeging van 5ml ( 10ml/500 liter----mijn aqua is 260 liter), van 0 naar 1 gaan?
Begrijp ik dat goed?

Als mijn No3 10 blijft, dan is een Po4 van 1 goed?

Maar als mijn No3 omhoog gaat, dan moet ik mijn Po4 dus mee verhogen?
 
Ik zou het doen, en ook een no3 oplossing kopen, voorzichtig toevoegen .
Ik weet niet hoeveel planten je hebt, maar ik vind zelf je no3 als je redelijk wat planten hebt ook te laag.
 
Betekend dat dat ik dat altijd moet blijven geven?

Of stabiliseert dit zich dan vanzelf ooit en hoef ik dan niks meer toe te voegen alleen als ik te lage waardes meet?
Hoe lang moet ik dat dan weer blijven toevoegen?
Of kun je dat puur alleen zeggen op basis van meten?


Oh en krijg ik nu juist geen kans op alg omdat ik extra stoffen toevoeg aan het aquarium?

De dosering van de Nitro is ook 10 ml op 500 liter.
Voor mij zou dat dan 5ml zijn per week ( 260 liter).

Het verhoogt je No3 met 2,0 ppm

Dus als mijn No3 nu 10 is en ik gebruik dat spul, dan zou hij op No3 30 uitkomen??
Dat is toch veel te hoog?
 
Katy, maak anders eens een foto van je bak.

Er zijn �n dit topic ontzettend veel berichten waarin de hoeveelheid en je soorten planten als van belang zijn genoemd voor wat je zou kunnen doen.
- Ik zei: misschien zijn toevoegingen niet eens nodig, 'afhankelijk van welke plantjes'.
- 1:10 is genoemd door meerdere personen.
- Astrid heeft het 'als je redelijk wat planten hebt' en dan misschien wel 2:25.

~ Ivo
 
Nee, je zal echt de eerste maanden tot je vissenbestand op orde is moeten meten.
Je planten groeien dus hebben dan ook weer meer nodig, op den duur weet je het wel als de bak stabiel is want dan kom je wekelijks op de zelfde waardes uit.
Ik heb het de eerste 6 maanden wel wat toevoegingen gebruikt, omdat het echt nodig was.
Nu voeg ik alleen ferro en profito toe en soms kalium als ik denk dat er gaatjes in sommige blaadjes zitten, want door het vissenbestand zit mijn po4 en no3 goed iedere week ( heeft ook met voeren te maken, in diepvriesvoer zit ook po4 als je het vocht erbij doet)
Nu meet ik als een steekproef zo 2x per week in de maand , voor en na een waterwissel van 20 of 30 %
Gewoon om zeker te zijn, en goed blijven kijken naar je planten, je ogen zijn ook een goede graadmeter op den duur.
 
Ik had nog wat bijgevoegd in mijn antwoord boven ie van jullie.
 
jessicapilon zei:
Als ik terugkijk dan meldt je een po4 van 0.0, dus helemaal niks. Planten hebben echter wel po4 nodig om te groeien.
Ik zou zelf in ieder geval wel wat po4 doseren zodat de planten ook kunnen groeien.
Als je bv erg weinig verlichting hebt of een korte verlichtingsduur dan groeien de planten waarschijnlijk ook amper en is er eigenlijk bijna geen po4 nodig.
Maar een plant heeft nu eenmaal wel po4 nodig, ook bij een hele geringe groei.
De situatie kan zich voordoen dat er geen PO4 gemeten wordt, maar dat die wel degelijk geproduceerd wordt in de bak en vervolgens meteen wordt opgenomen door de planten. Dan heb je geen tekort.

Twee interessante topics:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765

~ Ivo
 
Ik ben het met Ivo eens, ik weet niet wat voor soort bak met planten je hebt, dus ik kan je niet echt verder helpen hoe of wat.
In mijn bak is no3 30 prima, in de avond kan dat zomaar minder zijn en uitkomen op no3 20.
 
astrid j zei:
( heeft ook met voeren te maken, in diepvriesvoer zit ook po4 als je het vocht erbij doet)
Dat wordt regelmatig geschreven, maar is onjuist.

JurgenD zei:
Iedereen heeft het al eens gehoord:
Pas op met dooiwater want dat zit bomvol fosfaat(po4)

Is dat wel zo?
Dit leidde tot een kleine test.

Hoe ging ik te werk:

5 gram ingevroren muggenlarven liet ik ontdooien in 50ml osmose water.
Alles netjes laten op kamertemperatuur komen zodat de test optimaal is.

Toen heb ik de po4 gemeten van dat water met de Hanna HI713 fotometer
In die 50ml zat er 1,16ppm PO4.

Als je even omrekent zou dat betekenen in een aquarium van 100 liter dat het dooiwater van 5 gram rode muggenlarven de po4 verhoogd met 0,00058 ppm.
Met andere woorden verwaarloosbaar :)

Ik heb dezelfde test gedaan met 9 gram runderhart en 50ml osmosewater.
Daar kwam ik op 1,07 oftewel 0,000535 ppm verhoging op 100 liter water.


Maw: Mythe doorbroken...
Wel is het zo dat diepvrievoer rijk is aan eiwitten en die kunnen toch resulteren in een verhoogde po4. Maar in het dooiwater zelf zit er geen noemenswaardige po4.

MythBusted.gif
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1282815

Ik heb zelf ook al eens een dergelijk testje gedaan, maar op kleinere schaal en niet met een fotometer. Kwam wel dezelfde conclusie uit.

MAAR!
Die PO4 komt volgens mij echter wel door het diepvriesvoer zelf, als dat gegeten, verteerd en verder verwerkt in de bak. Is dus het vocht niet voor nodig.

~ Ivo
 
Ik heb geen veeleisende planten.

Ik heb wat Crypto's, een Javavaren en twee Echinodorus op de zandbodem.
Deze hebben een kleibolletje.

Als drijvers heb ik een bos Hoornblad en enorm veel Pistia, Sylvinia en wat Limnobium.

En mosbollen op een steentje ( open geknipt en in 2-en gedeeld).

Het is geen druk beplante bak verder.
Wel verstopplekken, maar ook mede door stenen en hout.


Foto kan ik niet maken.


Wat zouden jullie nu doen?

Want ik weet het onderhand ook niet meer.

Mijn gevoel zegt wachten en aankijken.
Mocht het met 2 weken nog zo zijn, dan verder kijken.
Ik kan allicht nu ietsje meer gaan voeren en de dosering plantenvoeding ( Profito), ietsje omhoog doen.


Want dit zinnetje van Mascha en Ivo:
"De situatie kan zich voordoen dat er geen PO4 gemeten wordt, maar dat die wel degelijk geproduceerd wordt in de bak en vervolgens meteen wordt opgenomen door de planten. Dan heb je geen tekort."

Daar doelde ik dus ook een beetje op.

Misschien dat ik daarom juist ( nog) geen problemen heb.
Als ik die waardes zo houd na 2 weken kan ik allicht eens gaan kijken, maar als mijn bak verder geen tekorten ( of alg) laat zien, kan ik het denk ik het beste zo gaan laten?


Maar ik ga dus wel dan vanaf vandaag de dosering plantenvoeding ( Profito) wat omhoog doen en wat meer voeren.

Dat zal ook wel helpen, neem ik aan?

Ik krijg binnenkort een diepvries en dan ga ik ook diepvriesvoer geven, daar zit ook Po4 in.
Wie weet veranderd het dan ook nog wel wat.

Of zie ik iets over het hoofd nu?

Mijn planten groeien verder wel, ik zie het Hoornblad langer worden, de drijvertjes vermeerderen zich goed en de Crypto's maken scheuten aan.

De Echinodorus is langer/hoger geworden.

Javavaren ( de eerste die ik had) werd zwart op sommige bladeren en die heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar en dat gaat prima nu.

Mede hierom wil ik ook wachten, want straks krijg ik juist een algenexplosie omdat ik te veel voedingsstoffen geef/toevoeg.

Of zie ik zoals eerder aangegeven nu iets over het hoofd?
 
Je hebt niet echt veeleisende planten, dus zou ik de middelmatige hoeveelheid profito toeveogen.
Je hebt geen snelgroeiers in de bak, en de kleibolletjes bij de echies is goed, die voeden bij de wortel, de javavarens voedenbij de wortel boven de grond, die hebben wel wat nodig, de cryto voeden zich uit de bodem dus ik zou met profito ook voorzichtig zijn.
Bedankt Ivo, weer wat geleerd ;)
Alles goed in de gate houden Katy!
 
Dus eerst afwachten en zien wat de kleine verhoging Profito doet i.c.m. ietsje meer voeren?

Dan ook afwachten wat diepvries voer gaat doen.

Mocht dat niet goed zijn ( ondertussen meet ik wel), dan eens kijken naar Nitro en Fosfo?

Dosering Profito is 10ml per 100l water.

De mijne is 260 liter.

Dan zit ik op 20ml per week wel goed, toch?
Is 200 liter water dosering.
En dan de 20ml verdeeld over 2x 10ml per week.
 
Ja, zie je iets van blauwalg wat niet raar is in een opstartende bak, of penseelalg of wat dan ook, moet je echt gaan toevoegen, maar niet veel, ik ben niet zo ver op dit gebied als Ivo, maar ook ik ben leergierig, en voor mij heeft alle hulp en toevoegingen geholpen en was heel snel van de opstartalg af.
Zo zie je maar, iedere bak is anders en heeft andere toevoegingen nodig of juist niet.
Niet ontmoedigd raken hoor, we komen er echt wel uit ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan