Wat voor alg is dit en wat doe ik eraan?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,831
Ik had deze ook in de scaper's tank, helaas hebben ze hier ook de kop op gestoken. Het is stevig alg, geveerde draden, hecht zich overal aan vast, krijg je niet meer weg.
Het vormt dikke plukken. Ik knip nu steeds de toppen van de planten en gooi dus 90% van de plant weg. Door de bodemwissel drijft er nog steeds een deel van de planten ik hoop morgen de laatste in de grond te zetten.
Maar mijn vraag is dus wat voor alg is dit en wat kan ik eraan doen? (Hellup!)

IMG_20190324_175402.jpg


IMG_20190324_175413.jpg


IMG_20190324_175329.jpg


IMG_20190324_175303.jpg
 
Ik zou bijna zeggen staghorn maar ben niet 100% zeker. Wel een rare variant als het dat is.
 
Ik kan het moeilijk zien mar is het vertakte alg? Zo ja dan is het Staghorn.Je hebt een nieuwe bodem lees ik dus daardoor wellicht wat nh3/4 wat een oorzaak is van het ontstaan van Staghorn.
 
Nee, geen staghorn!
De bodem is in een periode van 4 of 5 weken in gedeelten vervangen, vorige week pas het laatste.
Het vormt die grote groene plukken die je op de foto ziet
 
Laatst bewerkt:


Dit algje kwam laatst ook langs op het forum en kan dit het zijn? Jij kan dit het beste beoordelen denk ik.
 
Wel dezelfde kleur John, maar deze lijkt dunner en niet vertakt en 'soepeler', waaiert meer. Die van mij is dikker, borsteliger en waait niet echt mee met de stroming. Vormt ook meer plukken dan van die lange draden. Ik heb wel eens op het forum van iemand gelezen dat hij een aquascape had afgebroken vanwege deze alg, omdat het afbrak en de stukjes verder groeiden waar ze terechtkwamen. Daar doet dit ook wel aan denken, omdat er hele plukken in de filterinlaat groeien nu.
 
En ik moet wel zeggen.. je heb het al flink uit de hand laten lopen. Hoop dat iemand je hier met 100% zekerheid kan zeggen wat het is zodat je hem kan gaan aanpakken.

Je zou een plukje los kunnen halen en met goed licht in een glas fotograferen.
 
En ik moet wel zeggen.. je heb het al flink uit de hand laten lopen.
Het is "maar" alg hè, nog geen reden voor defcon 1. Al zullen de meningen daar over verschillen ;):D
 
Het is "maar" alg hè, nog geen reden voor defcon 1. Al zullen de meningen daar over verschillen ;):D
Hahahaha de meningen zijn inderdaad verdeeld kan ik je vertellen ;) :D ik moet er niet aan denken dat ik het zo ver laat komen. Ik krijg al kriebels van enkele plukjes staghorn. Maar dat is puur omdat ik er maar moeizaam vanaf kom :p
 
En ik moet wel zeggen.. je heb het al flink uit de hand laten lopen. Hoop dat iemand je hier met 100% zekerheid kan zeggen wat het is zodat je hem kan gaan aanpakken.

Je zou een plukje los kunnen halen en met goed licht in een glas fotograferen.
Ja, klopt, daarom staat mijn andere aquarium al te koop. Had een ontstoken voet de afgelopen weken, was helemaal blauw geworden, bloedvaten beschadigd, is nog niet hersteld. Als ik teveel doe heb ik het gevoel dat mijn voet niet bij mijn lichaam hoort, dus vandaar de algen.

Morgen weer waterwissel, zal er wat uithalen en fotograferen. Heb er al wel wat uitgehaald steeds, het voelt bros en stevig, bijna prikkerig aan.
 
Het is "maar" alg hè, nog geen reden voor defcon 1. Al zullen de meningen daar over verschillen ;):D

Ja, nou, bijna wel hoor, maar ben op het moment even niet helemaal in orde. Hoop het tij nog te kunnen keren hiermee. Weet niet of Japonica's een idee zijn. Ben dan ook weer bang voor mijn jonge Heterandria's.
Of verduisteren misschien... Ik wacht nog even af of er iemand is die meer weet.
 
Volgens mij zie ik in mn link wel degelijk vertakkingen voorbij komen maar ja ik heb anders ook nu zo geen idee. Er zijn zoveel soorten die we nauwelijks zien.
 
Ja, klopt, hij vertakt, maar het is absoluut geen staghorn, dat heb ik ook wel eens gehad, vandaar, haha. Dat is nog dikker en vertakt meer. Vind ik eigenlijk wel een mooie alg.
Maar het is echt die hele pluk he, die je op die foto's ziet. Daar komen dan nog sprietjes van de planten uit.
 
Ja, nou, bijna wel hoor, maar ben op het moment even niet helemaal in orde. Hoop het tij nog te kunnen keren hiermee. Weet niet of Japonica's een idee zijn. Ben dan ook weer bang voor mijn jonge Heterandria's.
Of verduisteren misschien... Ik wacht nog even af of er iemand is die meer weet.
ik zou eerst proberen te achterhalen welke alg het is en dan aanpakken. In mijn zoektoch naar oplossingen voor staghorn ben ik verduisteren niet tegengekomen. Dit wil echter niet zeggen dat het niet werkt ;) maar ik heb het nog niet geprobeerd. Bij mij werkt spot dosing easy carbo goed, en lees/zie ik veel positieve verhalen met waterstofperoxide. Maar daarmee heb je dan niet de oorzaak aangepakt en is de kans dat het terugkomt aanzienlijk.

Buiten een andere bodem, drijfplanten, ander filter, spraybar en verlichtingsduur omlaag merk ik dat de staghorn bij mij zich minder snel ontwikkeld nadat ik een reflector heb weg gehaald.

Kun je naast een foto ook wat meer vertellen over je bak?
Waterwaardes, filter, verlichtings duur en intensiteit?
 
Ja, klopt, hij vertakt, maar het is absoluut geen staghorn, dat heb ik ook wel eens gehad, vandaar, haha. Dat is nog dikker en vertakt meer. Vind ik eigenlijk wel een mooie alg.
Maar het is echt die hele pluk he, die je op die foto's ziet. Daar komen dan nog sprietjes van de planten uit.
Staghorn heb je in alle vormen kleuren en maten dus het kan zeker een staghorn zijn. Met nadruk op kan!
 
Verduisteren werkt meer bij blauwalg en je planten krijgen ook een tik van verduisteren. Bij draadalg moet het ook werken is me verteld maar goed je kan beter de soort en de oorzaak proberen te achterhalen.
 
ik zou eerst proberen te achterhalen welke alg het is en dan aanpakken. In mijn zoektoch naar oplossingen voor staghorn ben ik verduisteren niet tegengekomen. Dit wil echter niet zeggen dat het niet werkt ;) maar ik heb het nog niet geprobeerd. Bij mij werkt spot dosing easy carbo goed, en lees/zie ik veel positieve verhalen met waterstofperoxide. Maar daarmee heb je dan niet de oorzaak aangepakt en is de kans dat het terugkomt aanzienlijk.

Buiten een andere bodem, drijfplanten, ander filter, spraybar en verlichtingsduur omlaag merk ik dat de staghorn bij mij zich minder snel ontwikkeld nadat ik een reflector heb weg gehaald.

Kun je naast een foto ook wat meer vertellen over je bak?
Waterwaardes, filter, verlichtings duur en intensiteit?

Toen de planten in een dikke laag bovenaan dreven werd het bruin en groeide het niet.
Waterwaardes ga ik morgen meten, filter is een JBL cristalprofi e401, de maten zijn 50x45x40, verlichtingsduur is 7 uur, intensiteit weet ik niet eigenlijk. Morgen kijken of die minder kan.
 
Heb je toevallig ooit Riccia in de bak gehad?

Wat ik op de eerste twee foto's zie doet me zeer sterk denken aan een vorm van Riccia die ik in één van mijn bakjes zie.
Ik heb "gezonde, normale" riccia bovenaan in die bak maar op de bodem van dat bakje heb ik tussen de wortels van wat andere planten een "variant" van dezelfde riccia die er net hetzelfde uitziet als op je foto's.
Ik wist aanvankelijk niet wat ik precies in de bak had en na wat research bleek dat het riccia was, dat deze plant een tweede verschijningsvorm heeft die je ziet bij low light/low co2.
Dat dezelfde riccia dan stugge, zinkende en "alg-achtige" en ietwat "scruffy" groei kan vertonen, bvb op de bodem van de bak.
Ik zeg niet dat het dat is maar het lijkt er zeer hard op alleszins...

Maar het groen dat te zien is op de derde en vierde foto (in de openingspost) lijkt me toch iets anders dan op de eerste twee foto's? Of lijkt dat maar zo?
Dat oogt veel dunner, wolliger en lijkt anders te vertakken vind ik.
 
Nee, geen riccia gehad. Misschien is het meegekomen met een plant, maar dat is me nooit opgevallen. Plukken ervan zinken inderdaad wel naar beneden. Het alg op alle foto's is hetzelfde.
 
Watervorkje is een drijver heb hem zelf in de bak en vind hem hier niet op lijken. Daarbij is het een ultieme drijver. Als je die op de bodem wilt zul je hem moeten verzwaren.
 
Dat spul drijft inderdaad en zakt niet naar de bodem. Toch vindt ik de alg op alle foto s niet hetzelfde lijken maar dat is soms lastig te zien op een foto.
Misschien kun je een paar goede close ups maken van de algen.
 
Watervorkje is een drijver heb hem zelf in de bak en vind hem hier niet op lijken. Daarbij is het een ultieme drijver. Als je die op de bodem wilt zul je hem moeten verzwaren.

Dat spul drijft inderdaad en zakt niet naar de bodem.


Ik weet dat het een drijver is want, zoals ik zei, ik gebruik riccia als drijver in die bak. ;)

Maar als je mijn post goed leest zeg ik dus dat er blijkbaar ook een zinkende groeivariant bestaat die sterk lijkt op wat ik zie bij Esther.
Ik heb in het betreffende bakje een "vliegend tapijtje" Riccia. Nu en dan is gans het oppervlak ermee bedekt...

Maar op een gegeven moment groeide er onderaan de bak, tussen de planten, ineens iets dat dat ik niet herkende en dat zeer goed lijkt op het groen in de eerste twee foto's.
En op een ander forum werd dat een hele tijd terug geïdentificeerd als een groeivariant van Riccia...
Het ziet er inderdaad anders uit dan een matje Riccia, dat weet ik, maar toch zou het blijkbaar dezelfde plant zijn en de metamorfose zou veroorzaakt worden door relatief weinig licht en een co2 gebrek.
Wat wel leek te kloppen want ik schakelde op een gegeven moment de co2 uit in die bak en een tijdje later verscheen de U.S.O (Unidentified Sinking Object) in de bak.
Het was geen alg dacht ik, maar aangezien het op de bodem leefde sloot ik Riccia ook uit. Na wat zoeken en rondvragen zei iemand me dus dat het "een groeivariant" van riccia zou zijn.
Een plukje dat gekneld zat tussen wat wortels beneden in de bak zou door co2 gebrek/weinig licht deze groeivorm hebben aangenomen als overlevingsstrategie...
Het drijvend tapijtje riccia had geen last van co2 gebrek aangezien dit toegang heeft tot de co2 in de atmosfeer via de "vorkjes" die ietwat boven water uitsteken.

Ik weet het dus niet 100% zeker maar het klonk aannemelijk en het zinkende groen lijkt ergens wel op "scruffy" riccia... :br:
Vandaar mijn vermoeden dat het hier misschien ook riccia is...

Ter illustratie heb ik een stukje uit de bak gehaald en het in een glas water gedropt:
Zoals je kan zien ligt het op de bodem en het is niet verzwaard (ook niet met een onzichtbaar visdraadje ;))

Dus ook al is het een ultieme drijver, soms zinkt het blijkbaar...
En die zinkende versie groeit zoals ik zei eerder scruffy ipv compact/dense...

En ik weet niet in hoeverre het aan mij ligt maar ik zie toch gelijkenis met de bovenste foto's van Esther...
(Ik zie nu pas dat er rechts in het glas ook één draadje Cameroon moss ligt, dat was niet de bedoeling...)

20190325_141549.jpg
20190325_141514.jpg
 
Laatst bewerkt:
Haha moest erg lachen doordat je iets kan verzwaren met een onzichtbaar visdraadje :p

En verder heb ik weer wat geleerd over riccia! Bedankt.
 
Haha moest erg lachen doordat je iets kan verzwaren met een onzichtbaar visdraadje :p

Hehe! :br:
Toegegeven: dat lijkt me inderdaad niet evident...
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en sommige mensen zijn tot veel in staat om hun gelijk te halen dus ik wou je overtuigen dat er geen bedrog in het spel was inzake het zinken... :D
Maar mijn woordkeuze kon iets beter, dat mag gezegd zijn. :engel:

En verder heb ik weer wat geleerd over riccia! Bedankt.

Tja, ik blijf het ook een beetje een raar verhaal vinden hoor, dus ik hoop dat het waar is. :juggle:

Maar als ik een paar plukjes uit het drijvende matje haal en die vergelijk met de zinkende versie zie ik wel overeenkomsten in vorm.
En vooral het stukje centraal op de eerste foto's van Esther lijkt heel sterk op wat ik hier heb.
Toen ik dat stukje zag dacht ik (en denk ik nog steeds) onmiddellijk aan mijn "riccia" alleszins...
 
Hehe! :br:
Toegegeven: dat lijkt me inderdaad niet evident...
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en sommige mensen zijn tot veel in staat om hun gelijk te halen dus ik wou je overtuigen dat er geen bedrog in het spel was inzake het zinken... :D
Maar mijn woordkeuze kon iets beter, dat mag gezegd zijn. :engel:



Tja, ik blijf het ook een beetje een raar verhaal vinden hoor, dus ik hoop dat het waar is. :juggle:

Maar als ik een paar plukjes uit het drijvende matje haal en die vergelijk met de zinkende versie zie ik wel overeenkomsten in vorm.
En vooral het stukje centraal op de eerste foto's van Esther lijkt heel sterk op wat ik hier heb.
Toen ik dat stukje zag dacht ik (en denk ik nog steeds) onmiddellijk aan mijn "riccia" alleszins...
Ik vond je woordkeuze wel leuk ;)

Wbt die riccia ik heb echt geen idee maar het zou zo maar eens kunnen. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden!

Edit: ben nu ook wel benieuwd naar de nieuwe fotos van ts :D
 
Als je zoekt op "sinking Riccia" bvb dan vind je wel wat resultaten.

Blijkbaar komt onderstaande quote van een (oude) Tropica website:

"Under certain circumstances, Riccia develops a dark green, transparent form that lacks aerenchyma or air filled pores. This form is heavier than water and sinks to the bottom of the aquarium. The heavy, dark green form is though to be a hibernating winter form since it avoids freezing by sinking to the bottom. "

Ik las ook onderstaande conversatie:

"I recently planted some glosso, which is slowly taking hold.
icon_biggrin.gif
But I've got something which is intertwining itself to it. The stuff seems to be thickest right next to a riccia covered rock, and fans out through the glosso from there.

You can pluck it out, and it seems to have neutral buoyancy. It does not float. And it invading my glosso like a weed!

Is this the mysterious "sinking riccia"?"

"Quote:

Originally Posted by s

And it invading my glosso like a weed!

Thats because riccia is a weed S.
proud.gif
"

"Thanks guys. That answers it. But...

1) My regular riccia doesn't look like that. Similar, but not the same - bright green, shorter thicker stems, and float's like nobody's business.

2) Is this happening now just because it has something near by where it can change into this "sinking" form?

3) Is to moral of this story to not put your riccia next to something like a tight ground cover that it can spread into? Because it's a weed?"

"That is what I would call "sinking Riccia". Not the most attractive plant, is it?"

"
here is someones take on sinking riccia:

Quote:

There's also another mystery concerning Riccia fluitans. When they have been grown submersed for a while, Riccia fluitans sometimes mutate into another form. They became darker and unlike normal Riccia which floats, the mutated dark form sinks. Here's a pic [last picture of first post] comparing the normal Riccia against its darker form.

Quote:

Someone on the APD once said that the dark sinking Riccia is actually another species called Riccia rhenana. But I have never heard of seen such a plant before.

"


"It's ugly! Looks algae covered (but not) and is digging its way into my lovely new glosso.

I see that my future has some quality time with long tweezers in my hand and my arm in the tank. This is definately a Saturday afternoon "two beer" infestation if I ever saw one!
hihi.gif
"



LoL
Enzoverder enzovoort...
Er is dus blijkbaar wel iets van aan maar hoe het nu juist zit: :S
 
Voor mij ook nieuwe info maar ja ik ben geen Riccia fan dus heb me er ook nooit zo in verdiept.
 
Nieuwe foto's:
IMG_20190325_174452.jpg
IMG_20190325_174529.jpg
IMG_20190325_174519.jpg


Soms zie ik stukjes door het aquarium zweven, dat is dan een draadje met een aantal zijtakjes. Ik neem aan dat het als het ergens terechtkomt daar vasthecht en verder groeit.
Ik bedenk me dat dit begonnen is in beide bakken nadat ik er bladeren in gedaan heb. Die zijn er nu uit, hopelijk wordt het dan minder. Doordat de slakken de bladeren opaten kwam er natuurlijk heel veel organisch materiaal in omloop. Vandaag is het er niet van gekomen om het water te wisselen, misschien straks nog, maar zal ook even checken hoe het filter eruit ziet.
 
De riccia ken ik niet in die andere vorm, weer wat nieuws geleerd. Maar het lijkt net iets dikker te zijn dan mijn alg. Bedankt voor de input van iedereen in ieder geval!!
 
Ik heb echt geen idee....... het is inderdaad geen typische staghorn als het er een is. Staghorn kleurt rood in alcohol. Maar ik weet niet hoe bv mosjes of plantjes kleuren in alcohol.

Voor mij op dit moment het interessantste actieve topic, ben benieuwd naar meer input.
 
Pfff, wie het weet mag het zeggen.
 

Terug
Bovenaan