Water verversen Heel goed lezen Heel belangrijk !!!!!!!!!!!


A

Altispinosa

Guest
Aangezien ik ook nogal veel mee lees op forums op Facebook vond ik hier een post geplaatst door Kurt Jamart eigenaar van Aqua Bilzen in Belgie en dit wou ik graag delen met jullie en uiteraard ben ik benieuwd wat jullie reacties hier zullen zijn.

Dit is zijn mededeling:

Dag iedereen,
Even iets over water verversen... Zoals jullie waarschijnlijk al wisten ben ik geen fan van zware verversingen, maar voor diegene die toch graag veel verversen even de volgende waarschuwing. De meesten onder jullie verversen door gewoon rechtstreeks water van de kraan terug het aquarium in te laten lopen, meestal door koud en warm water te mengen tot de juiste temperatuur bereikt is. Dit is erg gevaarlijk, de enige goede manier van verversen is door water klaar te zetten, en dat een kleine 24u of langer te doorluchten, of te filteren en op temperatuur te brengen met een aquariumverwarmer. Met warm water wat je via een boiler aanmaakt loop je een enorm risico op vergiftigingen door opgeloste metalen. Even de zoekterm "is warm water drinkbaar" in google intikken en je kan zelf lezen hoe gevaarlijk dit is!

En dit is de link waar je het zelf kan nalezen.


Met vriendelijke groeten,

Johnny (Altispinosa).
 
Beetje over de top dit.

Je voegt wekelijks een veelvoud aan zware metalen doelbewust toe aan het aquariumwater.

Oh ja??

Ja! Dat heet plantenvoeding.


En wat die kraanwater meneren bazelen, dat heet indekken. Stel je voor. Je zou maar eens een klacht krijgen.


Cadmium? In de waterleiding??
 
Dit soort geroep krijg je als je de wijsheid van facebook combineert met de onfeilbare kennis van een LFS... :thumbs:

Want ja, je ziet het hier op het forum constant passeren:
Wekelijks gaan hele visbestanden ten onder aan vers warm water uit de kraan...
Dus het is overduidelijk terecht dat mensen gewezen worden op het grote, boze gevaar van dergelijke manier van water verversen.

:stom::stom:

Thanks Johnny, ik weet weer waarom ik gestopt ben met facebook te openen!
 
ik weet niet hoe het bij onze Vlaamse buren zit maar hier zij lood leidingen al lang verboden sinds 1960
je kan ze nog tegenkomen binnenhuis in panden van voor 1945 maar dat zal toch langzaam wel en bijzonderheid worden denk ik zo maar
het meeste zal in inmidels wel door koper of kunststof vervangen zijn
dus de opmerking van Vitens komt apart over aan de andere kant staat het bedrijf nu niet echt bekend om zijn goed onderhoud dus tja :juggle::D
 
Ik wou het gewoon maar even mee delen jongens niets meer.:engel:
 
Dit soort geroep krijg je als je de wijsheid van facebook combineert met de onfeilbare kennis van een LFS... :thumbs:

Want ja, je ziet het hier op het forum constant passeren:
Wekelijks gaan hele visbestanden ten onder aan vers warm water uit de kraan...
Dus het is overduidelijk terecht dat mensen gewezen worden op het grote, boze gevaar van dergelijke manier van water verversen.

:stom::stom:

Thanks Johnny, ik weet weer waarom ik gestopt ben met facebook te openen!


Tja, dan zou ik met de EI geen vis meer overhebben volgens mij;)
Er is niets mis mee dat Johnny dit stukje post en deelt met ons maar goed of de gevaren zo groot zijn durf ik inderdaad ook te betwijfelen. Voor bereiding van eten pak ik ook vaak genoeg warm/heet water uit de kraan en ik voel me nog kip lekker:chef::chef:
 
Ik wou het gewoon maar even mee delen jongens niets meer.:engel:
en daar ie niets mis mee zelfs zeer leerzaam
zoals Marcel al aangaf (En wat die kraanwater meneren bazelen, dat heet indekken. Stel je voor. Je zou maar eens een klacht krijgen.)
is helaas een trend aan het worden in dit land bij voorbaat uitsluiten van dingen en daar verantwoording voor nemen
wat Kurt Jamart eigenaar van Aqua Bilzen in Belgie betreft
is niet zo gek dat hij dit aanraad maar dan voor Belgie de water kwalitijd is daar een stuk anders als hier in nl
 
Vind ik persoonlijk toch wel een duidelijke en heldere video waar de man in kwestie toch wel overschot van gelijk heeft Steven.
Bedankt voor het delen van deze video.:thumbs:
 
Tja.... denk persoonlijk dat 1x in de week 30% verversen toch voldoende is en bij deze wissel weer de nodige planten voeding toedienen volstaat voor een goed draaiende bak.
Probleem is met verversen dat vrijwel niemand professional meet apparatuur heeft om Magnesium en andere mineralen te meten in het Aquarium en wat in het Leidingwater zit waarmee we verversen, gaat ook een geld kwestie worden als je elke dag 30% water gaat verversen ?

En toch heb ik meerdere Aquarium gezien die nooit water ververste en enkel het verdampte water aanvulde met wel plantenvoeding toedienen en prima zien draaien met wel zacht water en lage KH op den duur + met een bruin/geel gekleurd water dat naar slootwater rook.
Of het voor de vissen hun gezondheid goed zal zijn heb wel mijn twijfels omdat hormonen van de vissen ophopen en ook allerlei afvalstoffen als je geen of 1x per maand en langer ofzo pas een water wissel doet.

Regenwater opvangen en vermengen met leidingwater vermijd ik liever door fijnstof en andere troep wat daarmee naar beneden komt hier in de randstad maar ik gebruik wel vers slootwater in het voorjaar tot het najaar uit de polder wat ik 50/50 vermengd met leidingwater.
Ook gewoon Gedoornd hoorblad haal ik uit de sloot en gebruik dat in het Aquarium, natuurlijk wel na wel even goed uitspoelen op allerlei ongewenst gasten die mee liften om geen poelslakken en larve van rovers in mijn bak te krijgen. (vorig jaar had ik een jong snoekje van 2cm in mijn bak zwemmen die was meegelift :p )
 
Wat ik vooral bijzonder vind: waarom mag je wel kokend water en dat afgekoeld drinken? Ik maak kokend water ook vaak van warm water.. dus dat lijkt me niet goed?
Daarnaast hebben veel waterkokers een verwarmingselement die in direct contact staat met het water... van metaal.

In other words: Uit verband gerukt verhaal. Vitens dekt zich gewoon in tegen klachten van mensen die het water testen op metalen en daar een alu-hoedje over ophebben. En mensen trekken dat door op iets als aquaria. Dus nee ik zou mij geen enkele zorgen maken. Als het ECHT een issue was, waren ze hier wel eerder mee gekomen. Hoe lang hebben we al boilers?
 
Als het echt een issue was dan zouden er weinig aquaria meer zijn denk ik.
Maar een klein deel van de mensen bereid hun water voor, nog minder mensen gebruiken osmose water.
 
In tuinslangen wordt (meestal, en naar ik aanneem.. heb geen directe bron) gebruik gemaakt van weekmakers. Gezien ze niet puur gemaakt worden van natuurlijk materiaal, zal zo'n slang wel een en ander aan chemische stoffen bevatten. Wellicht dat bij gebruik met warm water enige afgifte plaatsvind.. En dan eerder gif vanuit je gebruikte (afbrekende) materiaal dan uit je boiler?

Leidingen die schoongespoeld worden met chloor, zoals in Vlaardingen hierboven, maak ik me soms drukker over inderdaad. Neem aan dat het waterleidingbedrijf zoiets wel meldt van te voren. Geen idee alleen hoe en wat.. Misschien alleen maar goed :)k
 
Wat me steeds weer opvalt bij de vele topics over water wisselen, is de frequentie en hoeveelheid van het gewisselde water. Wellicht doe ik heel veel verkeerd de afgelopen tig jaren, maar het maximum dat ik ooit heb aangehouden is 40% per maand en dat bij een discusbak en bij 2 chicliden (ZA) bakken.
Ik ververs al net zoveel jaren met een mix van regenwater ( 48 uur gefilterd over kool en watten in een ton die ik na vulling direct van de regenpijp afkoppel) en koud kraanwater.
Ik mix dat en breng het op temperatuur via de waterkoker ( 2 of 3 x 1 liter op 20 liter water), voeg dan waterbereider en plantenmest toe en dat gaat dan de bak in.
Eerlijk gezegd kan ik me de dag dat ik door waterwissel vissen verloor niet meer herinneren.

Kan aan mij liggen, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat deze waterwissel discussie een beetje uit de klauw loopt zeker de laatste jaren, buitelen de meningen over elkaar heen. Maar ik hoor en zie veel te weinig mensen die daadwerkelijk ervaring hebben opgedaan met HUN manier van waterwissel, omkleedt met redenen en met een eerlijk commentaar over het door hun behaalde (betere of mindere) resultaat dan mensen die het weer net anders doen.

Theorie is leuk en aardig, elkaar napraten ook, maar ik ben er van overtuigd dat eigen ervaringen getoetst aan de ervaringen van andere aquarioten, veel meer zoden aan de dijk zetten.
 
Tot op heden gebruik ik een vloeibare all in one bemesting en ververs wekelijks 20-25% water.
Dit werkt best goed,maar ik wil toch de overstap maken naar het zelf mengen van voedingsstoffen volgens de EI methode.
De EI methode hanteert een wekelijkse waterwissel van minimaal 50%.
Ik wil eigenlijk vast houden aan de wekelijkse waterwissel van 20-25%. Een wekelijkse wissel van 50% vindt ik nogal een verspilling van water.
Als ik de waterwissel halveer, moet ik dan de toe te dienen hoeveelheid voeding ook halveren?
Ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
 
Vroeger ging men pas water verversen als de KH waarde lager kwam al 3 en dat kon soms wel 3maanden tussen zitten met een water wissel, Nitraat was vroeger niet het hoofd probleem maar fosfaat was vaak alarm zodra je maar fosfaat meten in je water moest je een water wissel doen of zeoliet gaan gebruiken.. mynth was vroeger dat je geen fosfaat in je aqaurium mocht hebben.

Nu deed ik vroeg niet veel water wisselen en keek naar de KH en verder soms even fosfaat meten druppeltest + nitraat met een stripje, zodra het tijd was of nodig dan moesten we emmers water klaar gaan zetten om door te luchten wegens chloor dat nog werd gebruikt, paar uur beluchten en klaar was het voor de wissel.
Iedereen deed het zo vroeger en niet weekelijks met een schema, in die tijd heb ook geen echte problemen gezien dat vissen dood gingen vergleken met nu de weekelijkse water verversing.. dus of het werkelijk nodig is om het weekelijks te doen is maar de vraag naar mijn idee.
Mineralen toevoegen kan ook uit een flesje, calcium en magnesium zijn in poeders beschikbaar maar alleen hoeveel moet je dan toevoegen zonder dat je dit echt kan meten hoeveel er nog in het water zit en zit er in leidingwater wel genoeg aan mineralen ?
Uiteraard zal calsium en magnesium fosfor meetbaar zijn aan je GH en KH hoe meer van deze mineralen hoe hoger de GH en KH gaat worden dus ook je PH, maar ik vraag mij af als je KH op 5 zit en na 2 maanden de KH pas is gezakt naar 4 en je GH ook iets zakt dat dit een probleem is ?

Afvalstoffen tja organische stoffen die niet verder afgebroken kunnen worden gaat het water van verkleuren en ruiken das bekent, voerger zagen sommige aquarium eruit als slootwater maar alles groeide als kool en de vissen hadden schijnbaar geen last ervan ?
Na mijn weten is dat juist slecht omdat vissen ook hormonen afscheiden die in het water komen en dus met een water verversing ook verdund moeten worden althans dit zegt men.
Zelf meet ik elke week het water op fosfaat en nitraat en KH en zolang deze binnen de grenzen blijven ververs ik som wel 3weken niet, maar geen maand of enkel maanden dat lijk mij ook niet gezond voor vissen die in veel organische stoffen moeten rodn zwemmen, dus tja moet het dan elke week ?
en volgens die Belg in de video elke dag ???
Vindt allemaal overdreven om zoveel water te gaan verversen in een plantenbak met een normaal visbestand en goed filter, je voegt toch ook planten voeding toe met mineralen ? tja zit geen calcium of fosfor in maar wel wat kalium en overige spoorelementen, bovendien bij de wortels zitten ook capsules en kleibollen vol mineralen die afgeven.

Tegenwoordig kijk ik eerst wat de water waardes zijn en zijnze nog oke, dan sla ik een waterwissel over en dat heeft hier geen problemn opgeleverd en ook geen algen of vetlaagje op de ruiten zoals die belg zei.. dus weet niet zal misschien ook wel per aquarium verschillen , wel/geen planten en vissoorten zoals chiclides en discus-maanvissen zijn veelvraten die eiwitrijke voeding krijgen dus ook vervuilender dan vissen die plantaardige voeding eten mett minder eiwitten toegevoegd.
Dus ik denk dat waterwisselen iets overdreven wordt sins de komst van de Ei-methode en dat het heus niet elke week hoeft maar afhankelijk is van je vissen bestand grote,voedelsaanbod/verhouding eiwitten/plantaardig en hoeveel planten er in het aquairum staan.
Filter zal ook wel bijdragen, overcapaciteid is beter als ondercapaciteid niet voor onderhoud aan het filter zelf maar ook minder vuil in het aquarium dat door een hoger debiet beter wordt opgevangen en niet op de bodem bliijft liggen.
Dus wie het excacte antwoord heeft mag het roepen of een water wissel elke week noodzakelijk is..
 
"Water klaar zetten en 24 uur beluchten en op temperatuur brengen."
Ik heb een bescheiden meterbakje met een inhoud van 120 liter.
Geen idee waar ik 12 emmers water neer moet zetten.
Of waar ik de stekkers van 12 verwarmingen in moet stoppen.
Dat wordt een interessante uitdaging voor mensen met bakken van enkele 100-en liters.

Ik weet en besef dat TS dit met de beste bedoelingen heeft geplaatst, maar de toonzetting van dit bericht is typisch Facebook: paniekzaaiend zodat veel mensen het gaan lezen en delen.
(Het zogenaamde clickbait)
 
Tot op heden gebruik ik een vloeibare all in one bemesting en ververs wekelijks 20-25% water.
Dit werkt best goed,maar ik wil toch de overstap maken naar het zelf mengen van voedingsstoffen volgens de EI methode.
De EI methode hanteert een wekelijkse waterwissel van minimaal 50%.
Ik wil eigenlijk vast houden aan de wekelijkse waterwissel van 20-25%. Een wekelijkse wissel van 50% vindt ik nogal een verspilling van water.
Als ik de waterwissel halveer, moet ik dan de toe te dienen hoeveelheid voeding ook halveren?
Ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
Dat klopt.
Maar ik zou dan wel aanraden om eens in vier weken even te meten om te kijken of je waarden stabiel blijven.
 
"Water klaar zetten en 24 uur beluchten en op temperatuur brengen."
Ik heb een bescheiden meterbakje met een inhoud van 120 liter.
Geen idee waar ik 12 emmers water neer moet zetten.
Of waar ik de stekkers van 12 verwarmingen in moet stoppen.
Dat wordt een interessante uitdaging voor mensen met bakken van enkele 100-en liters.

Ik weet en besef dat TS dit met de beste bedoelingen heeft geplaatst, maar de toonzetting van dit bericht is typisch Facebook: paniekzaaiend zodat veel mensen het gaan lezen en delen.
(Het zogenaamde clickbait)

dan heb jij nog geluk
hier een bakje van 550 liter
 
Precies.
Dat bedoel ik, Gradus.

Hoewel je de lokale middenstand wel een dienst zult bewijzen:
55 emmers bij het tuincentrum.
55 verwarminkjes en pompjes bij de aquariumhandel.
Stuk of wat verlengsnoeren en stekkerdozen bij de bouwmarkt.
Oh, en neem gelijk even wat zwaardere zekeringen mee.:br:
 
Tot op heden gebruik ik een vloeibare all in one bemesting en ververs wekelijks 20-25% water.
Dit werkt best goed,maar ik wil toch de overstap maken naar het zelf mengen van voedingsstoffen volgens de EI methode.
De EI methode hanteert een wekelijkse waterwissel van minimaal 50%.
Ik wil eigenlijk vast houden aan de wekelijkse waterwissel van 20-25%. Een wekelijkse wissel van 50% vindt ik nogal een verspilling van water.
Als ik de waterwissel halveer, moet ik dan de toe te dienen hoeveelheid voeding ook halveren?
Ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.

als je wekelijks 50% waterwisselt kan de maximale concentratie voedingstoffen oplopen tot 200% van je EI-dosis.
als je wekelijks 25% waterwisselt kan de maximale concentratie voedingstoffen oplopen tot 400% van je EI-dosis, als je daarbij een halve EI-dosis toevoegt, kom je weer op dezelfde maximale concentratie uit. 400% van een halve dosering is evenveel als 200% van een hele.

dus ja dat kan net zo veilig.
 
Precies.
Dat bedoel ik, Gradus.

Hoewel je de lokale middenstand wel een dienst zult bewijzen:
55 emmers bij het tuincentrum.
55 verwarminkjes en pompjes bij de aquariumhandel.
Stuk of wat verlengsnoeren en stekkerdozen bij de bouwmarkt.
Oh, en neem gelijk even wat zwaardere zekeringen mee.:br:

Het gaat om een belgische lfs, bedenk wel dat in België nog heel vaak chloor/chlooramines worden gebruikt in het kraanwater. En dat is niet gezond voor je vis en al het andere leven in je bak, dan is het advies om weinig water te verversen en het water eerst te laten staan voor je het in het aqaurium gooit zo gek nog niet.
 
Aangezien ik ook nogal veel mee lees op forums op Facebook vond ik hier een post geplaatst door Kurt Jamart eigenaar van Aqua Bilzen in Belgie en dit wou ik graag delen met jullie en uiteraard ben ik benieuwd wat jullie reacties hier zullen zijn.

Dit is zijn mededeling:

Dag iedereen,
Even iets over water verversen... Zoals jullie waarschijnlijk al wisten ben ik geen fan van zware verversingen, maar voor diegene die toch graag veel verversen even de volgende waarschuwing. De meesten onder jullie verversen door gewoon rechtstreeks water van de kraan terug het aquarium in te laten lopen, meestal door koud en warm water te mengen tot de juiste temperatuur bereikt is. Dit is erg gevaarlijk, de enige goede manier van verversen is door water klaar te zetten, en dat een kleine 24u of langer te doorluchten, of te filteren en op temperatuur te brengen met een aquariumverwarmer. Met warm water wat je via een boiler aanmaakt loop je een enorm risico op vergiftigingen door opgeloste metalen. Even de zoekterm "is warm water drinkbaar" in google intikken en je kan zelf lezen hoe gevaarlijk dit is!

En dit is de link waar je het zelf kan nalezen.


Met vriendelijke groeten,

Johnny (Altispinosa).

Het Belgische water bevat veel meer elementen, zoals bijvoorbeeld chloor, die je in het Nederlands water niet meer vindt. Dat zal een belangrijke rol spelen, denk ik.
 
In die gedachte ga ik onmiddellijk mee.
Chloor is bepaald geen gezond stofje.
Maar hier wordt bekand gesuggereerd dat verversen een doodzonde is.
 
In grote delen van Belgie is uit de kraan drinken al onverstandig, de waterkwaliteit en standaarden die gehanteerd worden zijn wat dat betreft in Nederland toch wel van een flink hoger niveau dan in dat stukje Nederland wat we hebben teruggegeven aan moeder natuur.

Gewoon direct uit de kraan met koud water verversen is helemaal prima (als je geen osmose water nodig hebt zegmaar).

Overigens ben ik van het nauwelijks verversen (alleen dat wat met t bodem reinigen mee komt) en dat gaat eigenlijk uitstekend. Maar ik heb dan ook veel planten en garnalen en geen extreme drukte.
 
Gewoon direct uit de kraan met koud water verversen is helemaal prima (als je geen osmose water nodig hebt zegmaar).
Als je een weing ververst kan dat wel maar als je b.v. 25% ververst dan koelt de bak wel erg snel met name in de winter als de temperatuur van het leiding water nog lager is.
 
Dat is natuurlijk zo, ik bedoel meer te zeggen dat verversen met warm water (uit CV of boiler ofzo) niet aan te raden is omdat dat zuurstof arm water is. Direct uit de koude kraam (t liefst nog even een minuutje of wat laten lopen) bevat veel meer zuurstof dan warm water uit je kraan.
 
Als je een weing ververst kan dat wel maar als je b.v. 25% ververst dan koelt de bak wel erg snel met name in de winter als de temperatuur van het leiding water nog lager is.
Dat valt reuze mee, heb je het weleens gemeten het verschil (voor en na het verversen de temperatuur van de bak?) ik ververs hier altijd met koud leidingwater en hartje winter gebruik ik dan een deel (een vat water op kamertemperatuur van zo'n 200 liter) om aan te vullen maar dat vat water is maar 1/2 van wat ik aanvul aan water, de rest gewoon koud uit de kraan en dan is de temperatuur net 2 graden gezakt op 750 liter aan bakken, in de natuur krijgen ze met veel grotere temperatuursverschillen te maken met de regen.
 
Overigens ben ik van het nauwelijks verversen (alleen dat wat met t bodem reinigen mee komt) en dat gaat eigenlijk uitstekend. Maar ik heb dan ook veel planten en garnalen en geen extreme drukte.
Uit nieuwsgierigheid: blijft dat op de lange termijn ook helemaal goed gaan bij jou? Geen opstapeling van een of meerdere stoffen (van garnalenvoer en plantenvoeding bijv.) die niet opgebruikt worden? Met af en toe een verversing heb je nog enigszins een reset zou je denken.
 

Terug
Bovenaan