Wat is er nieuw

Water verversen Heel goed lezen Heel belangrijk !!!!!!!!!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
Dus wie het excacte antwoord heeft mag het roepen of een water wissel elke week noodzakelijk is..
dat heb ik ook niet, maar er is meer dan alleen kh, fosfaat een nitraat.
Voor een discusaqaurium is er ook nog zoiets als opbouwende bacteriendichtheid.
Ondanks een stabiele kh, fosfaat van 1 en nitraat van 10 zie je heel snel dat de vissen zich niet lekker voelen als je 3 weken niet ververst hebt.
Terugkomend op waterversen uit de kraan, die waarschuwing waar het mee begon was recent ook weer op div plekken op facebook een discussie.
Het oplossen van koperionen agv warm water is dan het hoofdargument.
Waarschuwingen van waterleidingbedrijven worden dan als statement erbij gehaald....hetgeen niet meer is dan een gewone disclaimer.
Die mensen drinken natuurlijk geen bier of andere alcohol die in koperen ketels gebrouwen worden.
Wij mogen heel blij zijn met ons drinkwater, het is een van de beste in heel de wereld.
Op hoeveel vakantieadressen heb je niet al eens sticker gezien dat kraanwater geen drinkwater is ?
In nederland wordt zelfs kraanwater gewoon gebotteld en verkocht als fleswater

dat heb ik ook niet, maar er is meer dan alleen kh, fosfaat een nitraat.
Voor een discusaqaurium is er ook nog zoiets als opbouwende bacteriendichtheid.
Ondanks een stabiele kh, fosfaat van 1 en nitraat van 10 zie je heel snel dat de vissen zich niet lekker voelen als je 3 weken niet ververst hebt.
Terugkomend op waterversen uit de kraan, die waarschuwing waar het mee begon was recent ook weer op div plekken op facebook een discussie.
Het oplossen van koperionen agv warm water is dan het hoofdargument.
Waarschuwingen van waterleidingbedrijven worden dan als statement erbij gehaald....hetgeen niet meer is dan een gewone disclaimer.
Die mensen drinken natuurlijk geen bier of andere alcohol die in koperen ketels gebrouwen worden.
Wij mogen heel blij zijn met ons drinkwater, het is een van de beste in heel de wereld.
Op hoeveel vakantieadressen heb je niet al eens sticker gezien dat kraanwater geen drinkwater is ?
In nederland wordt zelfs kraanwater gewoon gebotteld en verkocht als fleswater

Het is ook gewenst op een Discus/grote chiclides/sluiers/maanvissen biotopen een UV-C lamp te gebruiken die op de dag enkel in werking is om bacteriedruk en waterbloei tegen te gaan, waterbloei kan komen door het eiwitrijk voedsel dat discus en chiclides krijgen dus in sommige gevallen is een filter met een skimfunctie een goed idee om de oppervlakte water af te filteren om een kaamlaag te voorkomen.

En dat koper af gaat geven in een bouiler of verwarmings element van koper is de grootste fabel ! ons drinkwater heeft een PH van 8 dit doet men om een kalklaagje/ aanslag in kopere delen of leidingen te krijgen zodat het koper niet meer in kontact komt met water en zo geen koper kan afgeven.
Dus als dit dus wel zo zou zijn, dan zouden sommige waterkoker levens gevaarlijk zijn voor mens en dier als je er thee mee zou zetten of een cuppasoupje.
Het is wel zo dat de water samenstelleng door verhitten gaat veranderen, calsium en magnesium en fosfor zullen aanslag geven op het warmtelelement , dus je KH en GH kan iets lager uitpakken als met direct koud water uit de kraan.
Verder is er echt geen gevaar tenzij het leidingwater zacht is met een PH van 7 of lager dan lost het aanslag/kalk laagje in de koper leidingen op en gaat dit inderdaad koper afgeven..maar dat gebeurt niet als je water gaat opwarmen en al een PH waarde van 8 heeft.

Zelf heb ik naast UVC ook nog O3 met redoxmeting, maar dan nog 1 x per week 50% waterverversen.
Maar waarom op de dag enkel in werking ?

Zelf heb ik naast UVC ook nog O3 met redoxmeting, maar dan nog 1 x per week 50% waterverversen.
Maar waarom op de dag enkel in werking ?

Men beweerd als je hem 24uur op een aqaurium aan laat staan er ook teveel goed bacterien worden gedood die vrijzweven in het water dus het water gaan we dan te steriel gaan maken... of dit ook op waarheid berust geen idee zou zelf niet weten wat de gevolgen dan zouden zijn als je hem 24uu laat branden.
Op vijvers is het ook geen probleem dus waarom het dan in een aquarium ineens wel een probleem zou zijn ben ik nog niet helemaal achter.

Men beweerd als je hem 24uur op een aqaurium aan laat staan er ook teveel goed bacterien worden gedood die vrijzweven in het water dus het water gaan we dan te steriel gaan maken... of dit ook op waarheid berust geen idee zou zelf niet weten wat de gevolgen dan zouden zijn als je hem 24uu laat branden.
Op vijvers is het ook geen probleem dus waarom het dan in een aquarium ineens wel een probleem zou zijn ben ik nog niet helemaal achter.
een vijver heeft veel meer invloeden van buitenaf (Vogelstront bvb) die de bacteriedruk sterker verhogen dan in een aquarium.
Maar of het in een aquarium een probleem kan zijn... 'k vind het twijfelachtig.
Mede omdat ik weet dat rio negro water op vele plaatsen quasi steriel is.

de redox controler schakelt de ozon op tijd uit.
Op mijn vijver staat trouwens een stevige 2000mg met een statix mixer....op 25.000 liter water.
En daar heb ik de controler eens verkeerd gehad staan...kristalhelder water meet een bijna blauwe gloed. Kon eens schroefje zien van de bodemdrain....is 225 cm diep 😀
De vissen hadden nergens last van lol

Ahzo, dus eigenlijk een vrij specifiek, individueel geval (tengevolge van een ongeluk) terwijl het in je eerste bericht lijkt alsof dat hier een vrij algemeen (!) gegeven is...
😉
In Antwerpen is het water bvb niet zo geschikt voor (gevoelige) vissen omdat er sporen van cocaïne in zitten maar dat ruik je ook niet echt eigenlijk. Maar wie weet: misschien moet je er extra goed aan snuiven voor het merkbaar wordt. 😀

Aha, je hebt zeker nog nooit met een boot in de haven van Antwerpen gelegen zo te lezen. Het stinkt daar niet alleen als een compleet rottingsproces, maar het water is nog eens zwart van kleur ook.
En dit heeft niets met cocaïne te maken (mode woord in de hedendaagse vervuiling) maar eerder met pure vervuiling door de vele looskanalen afkomstig van de plaatselijke industrie.
Ik heb jaren op de kustvaart gezeten en deden in die tijd geregeld de haven van Antwerpen aan. Ik heb genoeg dode vis daar zien drijven.

Was de aangroei wel weer lekker van je schip af. 🙂

Aha, je hebt zeker nog nooit met een boot in de haven van Antwerpen gelegen zo te lezen. Het stinkt daar niet alleen als een compleet rottingsproces, maar het water is nog eens zwart van kleur ook.
En dit heeft niets met cocaïne te maken (mode woord in de hedendaagse vervuiling) maar eerder met pure vervuiling door de vele looskanalen afkomstig van de plaatselijke industrie.
Ik heb jaren op de kustvaart gezeten en deden in die tijd geregeld de haven van Antwerpen aan. Ik heb genoeg dode vis daar zien drijven.

Hoe lang is dat geleden?

Ik woon nabij de Zenne, ten noorden van Brussel, en vroeger was de Zenne gekend als de riool van Brussel.
20 jaar geleden, als je te voet of met de fiets de Zenne overstak, dan rook je dat stevig, zeker na een regenbui, als alle vuil losgespoeld werd.

Sinds die tijd zijn er overal pakken zuiveringsstations bij gekomen, en nu ruik ik niks meer. (en dat is niet van de coke)
Dode vissen zien drijven in rivieren is geschiedenis in België.
Ik zeg niet dat ik overal van het water zal drinken, maar in elk geval, er zit veel meer vis, en er zit nu vrijwel OVERAL terug vis.

Leidingwater in B is goed, maar op sommige plaatsen nogal hard/kalkrijk, en er kan wat minieme hoeveelheden chloor in zitten.
In elk geval, ik drink leidingwater, en ruik of proef geen chloor.

Het is ook gewenst op een Discus/grote chiclides/sluiers/maanvissen biotopen een UV-C lamp te gebruiken die op de dag enkel in werking is om bacteriedruk en waterbloei tegen te gaan, waterbloei kan komen door het eiwitrijk voedsel dat discus en chiclides krijgen dus in sommige gevallen is een filter met een skimfunctie een goed idee om de oppervlakte water af te filteren om een kaamlaag te voorkomen.

En dat koper af gaat geven in een bouiler of verwarmings element van koper is de grootste fabel ! ons drinkwater heeft een PH van 8 dit doet men om een kalklaagje/ aanslag in kopere delen of leidingen te krijgen zodat het koper niet meer in kontact komt met water en zo geen koper kan afgeven.
Dus als dit dus wel zo zou zijn, dan zouden sommige waterkoker levens gevaarlijk zijn voor mens en dier als je er thee mee zou zetten of een cuppasoupje.
Het is wel zo dat de water samenstelleng door verhitten gaat veranderen, calsium en magnesium en fosfor zullen aanslag geven op het warmtelelement , dus je KH en GH kan iets lager uitpakken als met direct koud water uit de kraan.
Verder is er echt geen gevaar tenzij het leidingwater zacht is met een PH van 7 of lager dan lost het aanslag/kalk laagje in de koper leidingen op en gaat dit inderdaad koper afgeven..maar dat gebeurt niet als je water gaat opwarmen en al een PH waarde van 8 heeft.

In dit kader zijn onderstaande plaatjes interessant, er is namelijk een belangrijke relatie pH vs waterstofcarbonaat:
1410-09_afb4.jpg1410-09_afb5.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan