Water verversen Heel goed lezen Heel belangrijk !!!!!!!!!!!


Dat valt reuze mee, heb je het weleens gemeten het verschil (voor en na het verversen de temperatuur van de bak?) ik ververs hier altijd met koud leidingwater en hartje winter gebruik ik dan een deel (een vat water op kamertemperatuur van zo'n 200 liter) om aan te vullen maar dat vat water is maar 1/2 van wat ik aanvul aan water, de rest gewoon koud uit de kraan en dan is de temperatuur net 2 graden gezakt op 750 liter aan bakken, in de natuur krijgen ze met veel grotere temperatuursverschillen te maken met de regen.
Nou nee omdat ik nooit met koud water ververs.
Maar ik kan het wel uit rekenen.
3 x 25 =75
75 + 8 is 83
83 / 4 =20,75

Dat is een temperatuur verschil van 4,24 graad.
 
Geen idee waar ik 12 emmers water neer moet zetten.
Of waar ik de stekkers van 12 verwarmingen in moet stoppen.

Ik blijf ver weg van het onderwerp van het topic, daar denk ik het mijne van (in stilte)

Maar stel dat je water wil stockeren zijn emmers eigenlijk het slechtst mogelijke alternatief imo.
Dat staat daar dan, 10 liter per emmer, plaats in te nemen en helemaal open voor elk rond dwarrelend vuiltje.
Ik stockeer gemiddeld 90 tot 120 liter osmose per week maar ik doe dat niet in emmertjes hé... :br:

Er bestaat namelijk zoiets als bidons (tot pakweg 30-40 liter) en dan raak je al een heel eind met 3 stuks maar desnoods kan je bvb ook een watervat (500 liter, 1.000 lter) plaatsen hé... :juggle:
Dan heb je alvast geen 12 verwarmingen nodig... :D ;)
Ik verwarm trouwens maar een 10 tal liter in een grote pot op een gasvuur en voeg dat (heet water) toe aan het water voor verversen...
...
En handjes geven (zonder emmers of stopcontacten).
:thumbs:
:rolleyes:
 
Ik breng mijn waterverversing die ik trouwens elke week doe, zo'n 40 liter van de netto ca. 150 liter, gewoon op aquarium temperatuur met de warm en koudwaterkraan. Het ververste water is dus ook puur kraanwater. Ik heb een (eigenbouw) CO2 automaat die onmiddellijk aanslaat bij de verversing omdat het kraanwater een Ph niveau van zo'n 7.5 heeft. In mij bak staat mijn Ph op 6.9. Dit werkt zonder een enkel probleem.
 
Kurt z'n redenering is een beetje heeeeeel kort door de bocht.
Ik ververs hier sommige bakken meermaals per week voor meer dan 90% met warm water rechtstreeks van de kraan. En dat bij gevoelig jongbroed... daar gaan ze helemaal niet dood van.
MAAR
Dit water wordt opgewarmd door een gas doorstromer met inox warmtewisselaar en ik gebruik steeds een goede watervoorbereider.

Als je nu een Electrische boiler hebt, met natte weerstand (die uit koper bestaat)... ja dan kan je wel eens problemen hebben als je geen watervoorbereider gebruikt.
Of je hebt een huis vol koperen leidingen...
Maar als je een moderne installatie hebt is er echt geen vuiltje aan de lucht.
 
Nou nee omdat ik nooit met koud water ververs.
Maar ik kan het wel uit rekenen.
3 x 25 =75
75 + 8 is 83
83 / 4 =20,75

Dat is een temperatuur verschil van 4,24 graad.
Je houdt geen rekening met de warmte van het water wat er al inzit in je bak en daardoor de afkoeling dus enorm zal meevallen, als jij 25% ververst is de afkoeling nog minder zelfs dan 2 graden
 
Dat is natuurlijk zo, ik bedoel meer te zeggen dat verversen met warm water (uit CV of boiler ofzo) niet aan te raden is omdat dat zuurstof arm water is. Direct uit de koude kraam (t liefst nog even een minuutje of wat laten lopen) bevat veel meer zuurstof dan warm water uit je kraan.

Dit heb ik een keer eerder gelezen, en daar kwam iemand met een antwoord waarom dit niet opgaat.
kan m alleen niet terugvinden.. maar dit is wat ik me ervan kan herinneren:

van de waterbron tot de kraan bij je in huis is allemaal een gesloten systeem, dus nergens komt er nog is extra zuurstof bij (volgens mij is het zelfs relatief zuurstof arm).
dat kleine laatste stukje waar het warme water alsnog door het gesloten systeem gaat zal het geen extra zuurstof verliezen (waar moet het dan heen die zuurstof?), de zuurstof komt er pas echt bij zodra het in je bak terecht komt en gaat stromen in de "open" lucht.

het klinkt plausibel... maarja dit is ook maar zover mijn verstand hierin gaat (en dat is niet heel ver :))
wellicht dat er hier iemand is die er nog een aanvulling of ontkrachting op heeft.
 
Ik breng mijn waterverversing die ik trouwens elke week doe, zo'n 40 liter van de netto ca. 150 liter, gewoon op aquarium temperatuur met de warm en koudwaterkraan. Het ververste water is dus ook puur kraanwater. Ik heb een (eigenbouw) CO2 automaat die onmiddellijk aanslaat bij de verversing omdat het kraanwater een Ph niveau van zo'n 7.5 heeft. In mij bak staat mijn Ph op 6.9. Dit werkt zonder een enkel probleem.
Wij verversen ongeveer hetzelfde per week: 25%.
Hoe bepaal jij wat je aan voedingsstoffen moet toevoegen om je plantenbak vitaal te houden?
 
Je houdt geen rekening met de warmte van het water wat er al inzit in je bak en daardoor de afkoeling dus enorm zal meevallen, als jij 25% ververst is de afkoeling nog minder zelfs dan 2 graden
Ja wel er blijft 75% van 25 graden in en er komt 25% van 8 graden bij.
Dat is de temperatuur van leiding water in de winter schat ik.
 
1. in België mag je en wordt het aangemoedigd om kraantjeswater te drinken ... Ik als Belg begin het eigenlijk wel een beetje beu te worden aanschouwd te worden als een derde wereld land waar Nederlanderders zouden doodvallen als ze een glas water van de kraan komen drinken.
Ik heb vroeger (tot ik mijn druppelsysteem geinstalleerd heb (+- 5 jaar geleden)) tot 80% ineens ververst, zonder enige toevoegingen.
Dit was rond de 1400 liter per maand aan puur Belgisch onbehandeld koud kraantjeswater dat in de bak gepompt werd... Dit heb ik daarvoor al 15 jaar gedaan en voor mij is dat een geheel veilige methode.
Ik begrijp wel dat als je dit bij Discussen doet of een zwakkere vis dat die op hun kant hangen.

Mijn centraal amerikaanse cichliden houden ervan en soms ververs ik nog eens 50% gewoon om aan te zetten tot broedgedrag.
Het water gaat van 26 graden geleidelijk aan naar een 18/20-tal graden.
 
1. in België mag je en wordt het aangemoedigd om kraantjeswater te drinken ... Ik als Belg begin het eigenlijk wel een beetje beu te worden aanschouwd te worden als een derde wereld land waar Nederlanderders zouden doodvallen als ze een glas water van de kraan komen drinken.
Ik heb vroeger (tot ik mijn druppelsysteem geinstalleerd heb (+- 5 jaar geleden)) tot 80% ineens ververst, zonder enige toevoegingen.
Dit was rond de 1400 liter per maand aan puur Belgisch onbehandeld koud kraantjeswater dat in de bak gepompt werd... Dit heb ik daarvoor al 15 jaar gedaan en voor mij is dat een geheel veilige methode.
Ik begrijp wel dat als je dit bij Discussen doet of een zwakkere vis dat die op hun kant hangen.

Mijn centraal amerikaanse cichliden houden ervan en soms ververs ik nog eens 50% gewoon om aan te zetten tot broedgedrag.
Het water gaat van 26 graden geleidelijk aan naar een 18/20-tal graden.
Je kan er dan wel moe van worden maar dan moet je maar je landgenoten aanspreken en zeggen dat ze zich volgens jouw enorm aanstellen en dat die dode vissen en garnalen ook allemaal aanstellerij is en niet komt door de zeer slechte kwaliteit van het kraantjes water in België maar door verkeerd beleid van hunzelf en dat er niks mis is als het water uit de kraan net zo hard stinkt als een beerput.
Anyway, het schijnt nogal per regio enorm te verschillen met de kwaliteit van jullie kraantjeswater en heb jij gewoon geluk in een goede regio te wonen en is het misschien verstandig de boel niet zo te veralgemeniseren
 
Je kan er dan wel moe van worden maar dan moet je maar je landgenoten aanspreken en zeggen dat ze zich volgens jouw enorm aanstellen en dat die dode vissen en garnalen ook allemaal aanstellerij is en niet komt door de zeer slechte kwaliteit van het kraantjes water in België maar door verkeerd beleid van hunzelf en dat er niks mis is als het water uit de kraan net zo hard stinkt als een beerput.
Anyway, het schijnt nogal per regio enorm te verschillen met de kwaliteit van jullie kraantjeswater en heb jij gewoon geluk in een goede regio te wonen en is het misschien verstandig de boel niet zo te veralgemeniseren


Dag Nicolientje, ivm het veralgemeniseren,
is dat niet exact wat je aan het doen bent ?
Over het algemeen en in 99% van de gevallen is het drinkwater in België van goede kwaliteit.
 
Dat is de temperatuur van leiding water in de winter schat ik.
Bij mij was dat vorige winter 11 graden. Kan me helaas niet meer herinneren wat toen de buitentemp was.
 
Wij verversen ongeveer hetzelfde per week: 25%.
Hoe bepaal jij wat je aan voedingsstoffen moet toevoegen om je plantenbak vitaal te houden?

In de eerste plaats door heel goed naar de planten te kijken. Zij vertellen je namelijk heel precies wat er aan schort wanneer de groei op de een of andere manier stagneert. De macro voeding is uiteraard ook meetbaar, al doe ik dit zelden, micro voeding meten wordt wat moeilijker. Mijn voeding doseer ik overigens automatisch per dag middels een zelfbouw doseersysteem.
 
1. in België mag je en wordt het aangemoedigd om kraantjeswater te drinken ... Ik als Belg begin het eigenlijk wel een beetje beu te worden aanschouwd te worden als een derde wereld land waar Nederlanderders zouden doodvallen als ze een glas water van de kraan komen drinken.
Ik heb vroeger (tot ik mijn druppelsysteem geinstalleerd heb (+- 5 jaar geleden)) tot 80% ineens ververst, zonder enige toevoegingen.
Dit was rond de 1400 liter per maand aan puur Belgisch onbehandeld koud kraantjeswater dat in de bak gepompt werd... Dit heb ik daarvoor al 15 jaar gedaan en voor mij is dat een geheel veilige methode.
Ik begrijp wel dat als je dit bij Discussen doet of een zwakkere vis dat die op hun kant hangen.

Mijn centraal amerikaanse cichliden houden ervan en soms ververs ik nog eens 50% gewoon om aan te zetten tot broedgedrag.
Het water gaat van 26 graden geleidelijk aan naar een 18/20-tal graden.

"1. in België mag je en wordt het aangemoedigd om kraantjeswater te drinken …". Is België misschien een overbevolkt land?
56999450-winking-and-smiling-emoticon.jpg
 
Bij mij was dat vorige winter 11 graden. Kan me helaas niet meer herinneren wat toen de buitentemp was.
Dan heb je bij 25 graden een nieuwe temperatuur van 21.5.
Vind ik wel een groot verschil.

Bij 50% verversen kom je rond de 15 graden.
 
Dan heb je bij 25 graden een nieuwe temperatuur van 21.5.
Vind ik wel een groot verschil.

Bij 50% verversen kom je rond de 15 graden.
Ja het verschil is inderdaad nog groot.

Zal deze winter uit nieuwsgierigheid toch nog eens meten bij temperaturen boven nul en laten we zeggen 8 graden vorst. Ben benieuwd of er dan veel verschil in temperatuur zit (als de kraan enige tijd gelopen heeft).
 
Osmose water duurt dan ook veel langer om te maken.
 
het water uit de kraan net zo hard stinkt als een beerput.

Overdrijven mag maar je moet nu ook niet overdrijven, hé!

Waar je dat vandaan haalt dat weet ik niet zo goed eerlijk gezegd, Antje...
Nergens in België komt er water uit de kraan dat ruikt als een beerput... Toch niet dat ik weet...
Tenzij misschien bij de occasionele randdebiel/klusser maar dan is dat eerder omdat hij de boel heeft aangesloten op de septische put ipv op het waternet...

En wat is het nu eigenlijk?
Stinkt het naar een beerput of ruikt het naar chloor? De combinatie lijkt me helemaal van de pot gerukt (pun intended)

Soit, ik lees hier enorm veel zever, niet in het minst over het Belgische kraanwater. Zoveel zever dat ik maar snel terug naar stille modus ga.
Nog even dit, voor de hardliners:

Ik weet van 4 verschillende LFS dat ze gewoon verversen met 100% kraanwater, zonder waterbereider, in AL hun bakken (behalve dan bij Discussen of ander osmosemateriaal... Zonder issues...
 
Ik weet van 4 verschillende LFS dat ze gewoon verversen met 100% kraanwater, zonder waterbereider, in AL hun bakken (behalve dan bij Discussen of ander osmosemateriaal... Zonder issues...
Logisch die gasten gaan geen geld weg gooien :D
 
Overdrijven mag maar je moet nu ook niet overdrijven, hé!

Waar je dat vandaan haalt dat weet ik niet zo goed eerlijk gezegd, Antje...
Nergens in België komt er water uit de kraan dat ruikt als een beerput... Toch niet dat ik weet...
Tenzij misschien bij de occasionele randdebiel/klusser maar dan is dat eerder omdat hij de boel heeft aangesloten op de septische put ipv op het waternet...

En wat is het nu eigenlijk?
Stinkt het naar een beerput of ruikt het naar chloor? De combinatie lijkt me helemaal van de pot gerukt (pun intended)

Soit, ik lees hier enorm veel zever, niet in het minst over het Belgische kraanwater. Zoveel zever dat ik maar snel terug naar stille modus ga.
Nog even dit, voor de hardliners:

Ik weet van 4 verschillende LFS dat ze gewoon verversen met 100% kraanwater, zonder waterbereider, in AL hun bakken (behalve dan bij Discussen of ander osmosemateriaal... Zonder issues...
Dat was toen met dat bootongeluk op het albertkanaal, het hele kanaal stonk naar een beerput en het kraantjeswater ook en de regering maar volhouden dat er niks schadelijks aan was
 
Dat was toen met dat bootongeluk op het albertkanaal, het hele kanaal stonk naar een beerput en het kraantjeswater ook en de regering maar volhouden dat er niks schadelijks aan was

Ahzo, dus eigenlijk een vrij specifiek, individueel geval (tengevolge van een ongeluk) terwijl het in je eerste bericht lijkt alsof dat hier een vrij algemeen (!) gegeven is...
;)
In Antwerpen is het water bvb niet zo geschikt voor (gevoelige) vissen omdat er sporen van cocaïne in zitten maar dat ruik je ook niet echt eigenlijk. Maar wie weet: misschien moet je er extra goed aan snuiven voor het merkbaar wordt. :D
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of het water slecht is in België maar het bier is er goed :D

En het bestaat grotendeels uit Belgisch water... ;)
Helaas drink ik zelf geen bier...

Spreek je uit eigen ervaring:juggle::br::D

Toch niet.
Ik kom liefst niet te dicht bij septische putten.
En loodgieten in mijn ding niet, behalve nu en dan eens in een moule.

Maar ik heb wel de ervaring dat er hier alleszins meer dan genoeg randdebielen rond lopen te dutsen.
Dus wie weet, misschien is er wel ergens ten lande één of andere lowlife capabel genoeg om dergelijke bypass te installeren...

Maar maak je geen illusies, hé:
Randdebielen vind je overal, dat is geen Belgisch fenomeen hoor...

Meer nog:
Op sommige plaatsen/in sommige landen/continenten zijn ze zelfs in de meerderheid.
En ze kweken doorgaans ook nog eens een pak sneller dan de rest...
:br::mad:
 
Toch niet.
Ik kom liefst niet te dicht bij septische putten.
En loodgieten in mijn ding niet, behalve nu en dan eens in een moule.

Maar ik heb wel de ervaring dat er hier alleszins meer dan genoeg randdebielen rond lopen te dutsen.
Dus wie weet, misschien is er wel ergens ten lande één of andere lowlife capabel genoeg om dergelijke bypass te installeren...

Maar maak je geen illusies, hé:
Randdebielen vind je overal, dat is geen Belgisch fenomeen hoor...

Meer nog:
Op sommige plaatsen/in sommige landen/continenten zijn ze zelfs in de meerderheid.
En ze kweken doorgaans ook nog eens een pak sneller dan de rest...
:br::mad:
Volgens mij is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt..........
Een :daisy:om je op te vrolijken:)
 
zo een onwaarheden over mijn landje vertellen is als rode lap op een stier ! :6
om terug on topic te gaan, mijn vissen in de natuur zijn schommelingen in temperatuur gewoon. Betta's ook bvb, die kunnen enorme waterschommelingen aan en prefereren het ook (als ik op mijn specimens mag afgaan)
 
Volgens mij is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt..........
Een :daisy:om je op te vrolijken:)

Ik spring eigenlijk al jaren met beide benen tegelijk uit bed. Maar dat helpt niet echt tegen realisme en scepticisme heb ik al gedacht...

Bedankt voor de bloem!
Leuk maar toch verrassend: ik vond mezelf net zo fleurig en opvallend optimistisch ingesteld vandaag...
Weer een desillusie rijker.
 
Volgens mij is het 'gevaar' van Belgisch drinkwater dat het Chloor bevat. Chloor is een desinfectiemiddel wat als doel heeft bacteriën te doden. Gooi je dus water met chloor in je aquarium loop je de kans dat je (wellicht deel van.) de bacteriën dood die juist het water voor je filteren. Daarom wordt meestal aangeraden Belgisch water te behandelen met een middel wat chloor bindt zodat het niet je bacteriehuishouding overhoop gooit. Dat het bij een enkeling al 15 jaar goed gaat kan best, wellicht minder Chloor in jouw regio of gewoon domweg geluk. Om nou Belgisch water louter uit 'vaderlandsliefde' te gaan verdedigen lijkt mij niet verstandig. Het heeft ook niks met België te maken, in bijna alle landen zit er chloor in kraanwater alleen in Nederland weer niet. Nederland is hier dus de uitzondering en zouden wij moeten gaan verdedigen!

Dat Nederlanders niks met Belgisch kraantjeswater hebben is logisch. In Nederland zit geen chloor in het water dus zijn wij de smaak niet gewend. Dat het verder niet schadelijk is om te drinken durf ik best te geloven!

Verder vind ik het artikel van de libelle en paniek van de TS maar overdreven. Zolang mijn ketel maar geen chloor aanmaakt vind ik het prima ;)
 
Eigenlijk komt het erop neer dat wij allemaal leuke, aardige, fijne en lieve mensen zijn... ;)

Preventief al mijn excuses, de realist in mij lijkt wel aan de koffie...
Maarre:
Laten we even veronderstellen dat je met "wij allemaal" bijvoorbeeld al de leden van het AF bedoelt...
dan denk ik dus automatisch:

"Een paar duizend leden is een grote groep.
Grote groepen ontsnappen niet zo snel aan heersende percentages.
Procentueel gezien zijn er helaas overal veel onleuke, onaardige, grove, domme en/of boertige mensen.
...
En aangezien 1 en 1 tot nader order 2 is kan je bijna niet anders dan pruilend beseffen dat er dus ook hier onvermijdelijk meer dan genoeg "misbaar materiaal" rondhangt...
En dat betekent dus dat "wij allemaal" statistisch gezien onmogelijk allemaal schatjes van patatjes kunnen zijn..."

"Foei, willem! Was dat nu weer nodig? Waarom toch? Benvo sprak zo'n mooie woorden en dan zeg jij dit?"
denken sommigen waarschijnlijk (en terecht!)

Gelukkig heb ik me al geëxcuseerd.

Maar goed:
als "wij allemaal" eerder staat voor "wij, hier en nu, gezellig tezamen" dan heb je zeker een goed punt (denk/hoop ik)...
:D

Mijn reactie was ook niet zo serieus bedoelt als deze blijkbaar overkomt.

Gelukkig weet jij intussen dat ik alvast goed kon lachen met jouw reactie.
Juist? ;)
 
In Nederland verkorten wij gewoonlijk dit lange verhaal met de woorden; het glas is half leeg of het glas is halfvol.... Blijven lachen want lachen is gezond!
 

Bijlagen

  • 760e10d218e09d3a561fcd8a92fa7302.jpg
    760e10d218e09d3a561fcd8a92fa7302.jpg
    30.2 KB · Weergaven: 68

Terug
Bovenaan