Waterontharder


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,520
Locatie
alkmaar
Ben ik weer met een mooie vraag.

Hier staat op de planning om een waterontharder te gaan plaatsen.
Nu weet ik dat daar zout water uit komt en dat alle Ca en Mg omgezet worden naar Na.
Dit is dus waarschijnlijk ook niet bruikbaar voor een aquarium, zelfs niet na opnieuw toevoegen van Ca en Mg ionen omdat de Na ionen in het water blijven.

Is er een “simpel” zoutfilter wat dat wegfiltert?
Weet iemand of het water door een ionenwisselaar geleid kan worden om er demi water van te maken wat vervolgens weer geremineraliseerd wordt?
 
Bij een waterontharder hecht de kalk toch aan een harskern en na x tijd wordt het gereset zegmaar door te spoelen met zout water. Het zoutwater gaat de afvoer in en komt niet in je leidingwater. Je kan voor je aquarium (en tuin) een aansluiting maken voor de ontharder, als er plek voor is in je meterkast.
 
een waterontharder bevat harsen die calcium en magnesium omruilt voor natrium, dat is niet fijn voor je aquarium.
Dat kun je oplossen met een bypass die je open en dicht kunt zetten, of met een aftakking met kraan voor de ontharder. Voor buitenkranen wordt dat wel vrij veel gedaan.

Voor het maken van osmose-water e.d. maakt het niet uit, maar water uit een ontharder op basis van zout kun je beter niet voor je aquarium gebruiken, of je planten, tuin etc.
 
Verdiep je alsjeblieft even gedegen in dit apparaat.
Een manetisch veld dat kalk onttrekt aan water?
In die miliseconde dat het langs dat apparaat stroomt?
Buiten dat vind ik het een schofterig duur ding.

Klinkt in mijn oren als te mooi om waar te zijn.
En je weet wat dat wil zeggen hè?
Dan is het dan meestal ook.



Of zit ik er helemaal naast en is dit niet zo'n magneet ding?
 
Verdiep je alsjeblieft even gedegen in dit apparaat.
Een manetisch veld dat kalk onttrekt aan water?
In die miliseconde dat het langs dat apparaat stroomt?
Buiten dat vind ik het een schofterig duur ding.

Klinkt in mijn oren als te mooi om waar te zijn.
En je weet wat dat wil zeggen hè?
Dan is het dan meestal ook.



Of zit ik er helemaal naast en is dit niet zo'n magneet ding?


Deze heb ik ook al jaren draaien. Ik heb een bypass, dus ik kan de unit "uitschakelen". Dit doe ik de avond voor onderhoud en verversing, zodat ik met het aquarium "normaal" leidingwater gebruik
 
Verdiep je alsjeblieft even gedegen in dit apparaat.
Een manetisch veld dat kalk onttrekt aan water?
In die miliseconde dat het langs dat apparaat stroomt?
Buiten dat vind ik het een schofterig duur ding.

Klinkt in mijn oren als te mooi om waar te zijn.
En je weet wat dat wil zeggen hè?
Dan is het dan meestal ook.



Of zit ik er helemaal naast en is dit niet zo'n magneet ding?
Dit topic gaat niet over de magneten.
 
er komt inderdaad een aftakking voor de buitenkranen.
Echter door gebrek aan ruimte word de unit niet in de meterkast geplaatst maar waarschijnlijk in de kruipruimte.
@sschot toevallig ook aquacell waarmee ik in gesprek ben :p

“probleem“ waar ik dan mee zit is dat het water wat ik voor mijn aquarium kan gebruiken dus altijd koud is en ik dan dus iets moet verzinnen om het op de juiste temperatuur in m’n aquarium te krijgen.
Bypass activeren als de unit in de kruipruimte staat lijkt mij ook weer redelijk wat werk namelijk
 
Als je met een ionenwisselaar demi water zou maken en dit dan terug zou mineraliseren, heb je ook opslagplaats nodig om dit water voldoende te mengen/beluchten vooraleer het in je aquarium gaat.
Waarom doe je dan hetzelfde niet met water van voor de ontharder?
 
er komt inderdaad een aftakking voor de buitenkranen.
Echter door gebrek aan ruimte word de unit niet in de meterkast geplaatst maar waarschijnlijk in de kruipruimte.
@sschot toevallig ook aquacell waarmee ik in gesprek ben :p

“probleem“ waar ik dan mee zit is dat het water wat ik voor mijn aquarium kan gebruiken dus altijd koud is en ik dan dus iets moet verzinnen om het op de juiste temperatuur in m’n aquarium te krijgen.
Bypass activeren als de unit in de kruipruimte staat lijkt mij ook weer redelijk wat werk namelijk

IMG_20200715_081326.jpg


Als je dit stuk leiding "boven" plaatst, hoef je niet te tobben om hem ff uit te schakelen.

Maar dan moet je iedere keer voor vullen van zout in je kruipruimte zijn, is denk ik bij de 3de keer al irritant, dus zou toch ff goed kijken waar je hem kan plaatsen. Bij ons in de trapkast, waarbij mijn 2 buitenkranen hier volledig parallel aan staan, maar ik vul ook met water op temperatuur de bak, dus niet via de buitenkranen
 
Als je met een ionenwisselaar demi water zou maken en dit dan terug zou mineraliseren, heb je ook opslagplaats nodig om dit water voldoende te mengen/beluchten vooraleer het in je aquarium gaat.
Waarom doe je dan hetzelfde niet met water van voor de ontharder?
Niet bij stil gestaan, gaat dat nog een keer de tekentafel op.
Bekijk bijlage 303175

Als je dit stuk leiding "boven" plaatst, hoef je niet te tobben om hem ff uit te schakelen.

Maar dan moet je iedere keer voor vullen van zout in je kruipruimte zijn, is denk ik bij de 3de keer al irritant, dus zou toch ff goed kijken waar je hem kan plaatsen. Bij ons in de trapkast, waarbij mijn 2 buitenkranen hier volledig parallel aan staan, maar ik vul ook met water op temperatuur de bak, dus niet via de buitenkranen
Dat is ook nog een optie, moet dan alleen meer leidingwerk worden aangelegd.
 
Of je druppelt je schone water direct je aquarium in (automatisch verversen) zoals ik ook doe.
Dan heb je geen opslag nodig en hoef je het ook niet op temperatuur te brengen.
 
Ik heb een Hydrotense (op basis van veel informatie op Tweakers > https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562382/0), scheelt aanzienlijk in prijs en doet ook zijn ding. Ik heb er een bypass voor laten plaatsen voor het aquarium en de tuin (al vergeet ik het voor de tuin vaak om te zetten). Heb ook het een en ander op internet gelezen, maar overal lees ik dat je beter de bypass kunt gebruiken en niet het water dat via de waterontharder gaat.
 
besten water ontharder voor mij is slakken sins ik die in me bakken rond heb gaan geen kalk aanslag op me ruiten meer
 
besten water ontharder voor mij is slakken sins ik die in me bakken rond heb gaan geen kalk aanslag op me ruiten meer
Slakken op je douchescherm en in de waterkoker, strijkbout, wasmachien?

Het gaat om de ontharder voor het huis met eventueel een bypass voor het aquarium.

Wouter ik zou na de ontharder gewoon een osmose toestel direct in je aqua laten druppelen.
En dan via een dosseerpomp indien nodig mineralen toevoegen.
 
Of je druppelt je schone water direct je aquarium in (automatisch verversen) zoals ik ook doe.
Dan heb je geen opslag nodig en hoef je het ook niet op temperatuur te brengen.
Kan, ik zat zelf te denken aan gwn verversen en per 50-100L de benodigde mineralen toevoegen.
 
Ik zit momenteel ook te kijken naar een waterontharder en loop tegen hetzelfde als jou @tuinkabouter. Ik ververs volledig automatisch elke week 50% met verwarmd water. (dus onder het aquarium heb ik een thermostaat met magneetklep die wekelijks open gaat en de bak doorspoelt, met een overloop naar het riool in mijn aquarium)

Een baypass plaatsen voor de waterontharder is mogelijk. Dan kan ik die naar het aquarium en de tuin leggen. Echter is dit enkel koud water. Voor warm water niet haalbaar?

Ik kan echter nergens vinden hoeveel natrium schadelijk is voor de vissen/planten/garnalen. Op dit forum zijn diverse topics te vinden en iedereen zegt dat je het water niet kan gebruiken maar nergens wordt dit onderbouwd. Alleen dat natrium slecht is. Het ontbreken van magnesium en Calcium doordat dit eruit gefilterd is voor mij geen goede reden. Dit kan je in het aquarium weer toevoegen.

De hoeveelheid natrium blijft als het goed is onder het maximaal toestaande wat de overheid de waterbedrijven heeft opgelegd, maar of het dan niet schadelijk is voor de vissen? geen idee, kan er weinig over vinden helaas.

Een andere optie is om de aanvoer van koud water wel rechtstreeks te laten verlopen (dus niet via de waterontharder), en het verwarmde water wel doordat dit langs de CV ketel gaat. Dit zal het natriumgehalte al een stuk moeten verlagen.

Maar iemand een onderbouwd verhaal hoeveel natrium schadelijk is voor de vissen/planten garnalen?
 
Maar iemand een onderbouwd verhaal hoeveel natrium schadelijk is voor de vissen/planten garnalen?

Nee, maar ik ben wel eens vergeten mijn ontharder te by-passen met de waterwissel, en concreet heb ik er nooit wat van gemerkt. Je kan ook nog een menging maken, dan kom je op 50/50 ofzo en wordt het niet ijskoud toegevoegd
 
Hoeveel natrium schadelijk is weet ik ook niet.
Wel weet ik dat het in de land en tuinbouw (en ook in je achtertuin) een probleem vormt met verloop van tijd omdat de bodem verzilt.
De natrium word niet/nauwelijks opgenomen en blijft achter in de bodem en maakt deze onvruchtbaar.

meen me te herinneren dat in de meest extreme gevallen de natrium toevoeging van de ontharder 8ppm bedraagt, dat komt dus bovenop wat er al in je leidingwater zit
 
Nee, maar ik ben wel eens vergeten mijn ontharder te by-passen met de waterwissel, en concreet heb ik er nooit wat van gemerkt. Je kan ook nog een menging maken, dan kom je op 50/50 ofzo en wordt het niet ijskoud toegevoegd

Menging zal zeker een optie zijn inderdaad, dat scheelt dan al zeker de helft :) Voor mijn kweekbakje boven wordt dit al lastiger helaas.

Hoeveel natrium schadelijk is weet ik ook niet.
Wel weet ik dat het in de land en tuinbouw (en ook in je achtertuin) een probleem vormt met verloop van tijd omdat de bodem verzilt.
De natrium word niet/nauwelijks opgenomen en blijft achter in de bodem en maakt deze onvruchtbaar.

meen me te herinneren dat in de meest extreme gevallen de natrium toevoeging van de ontharder 8ppm bedraagt, dat komt dus bovenop wat er al in je leidingwater zit


Volgens deze bron (https://waterontharderkiezen.nl/nat... die wordt,aan het behandelde water toevoegen) verhoogt elke dh (=gh?) punt verlaging het natrium inderdaad met 8 mg, dus 8ppm? Maar het zegt mij niks over of dit veel is of niet. Zie quote hieronder van de site.

Voor iedere dH verlaging (Duitse hardheid) van het harde water zal het natriumgehalte van het water met 8,2 mg (mg = milligram = duizendste gram) per liter toenemen. Wanneer het leidingwater een hardheid heeft van bijvoorbeeld 10 dH, én het water totaal onthard wordt, zal het natrium gehalte toenemen met 10 x 8,2 mg/l = 82 mg/l.
 
Volgens deze bron (https://waterontharderkiezen.nl/natriumgehalte-in-onthard-water-beperken-en-norm#:~:text=De hoeveelheid natrium die wordt,aan het behandelde water toevoegen) verhoogt elke dh (=gh?) punt verlaging het natrium inderdaad met 8 mg, dus 8ppm? Maar het zegt mij niks over of dit veel is of niet. Zie quote hieronder van de site.
Ah dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dan krijg ik dus met bijna 8dH ongeveer 65,6ppm natrium in mijn water erbij bovenop de 54ppm die ik al heb.
Als je het zo in cijfers ziet is het iets meer dan een verdubbeling maar de norm voor drinkwater ligt op <150ppm dus valt het na het ontharden nog ruim binnen de perken..

Btw 1mg/L=1ppm
1dH is in mijn geval niet 1GH gezien ik telkens maar 7GH meet, echter zakt mijn KH ook gedurende de week...
 
Ah dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dan krijg ik dus met bijna 8dH ongeveer 65,6ppm natrium in mijn water erbij bovenop de 54ppm die ik al heb.
Als je het zo in cijfers ziet is het iets meer dan een verdubbeling maar de norm voor drinkwater ligt op <150ppm dus valt het na het ontharden nog ruim binnen de perken..

Btw 1mg/L=1ppm
1dH is in mijn geval niet 1GH gezien ik telkens maar 7GH meet, echter zakt mijn KH ook gedurende de week...

Het verschil tussen GH en DH is me ook nog niet helemaal duidelijk blijkbaar. Nog maar eens in verdiepen.

Maar hoe meet je de huidige natrium in het water? Heb je daar ook druppeltest voor? 54ppm is dus blijkbaar niet schadelijk voor je vissen/planten. de vraag blijft dan of het dubbele dit wel is gezien het "ver" onder de maximale grens ligt van <150ppm.
 
Het verschil tussen GH en DH is me ook nog niet helemaal duidelijk blijkbaar. Nog maar eens in verdiepen.

Maar hoe meet je de huidige natrium in het water? Heb je daar ook druppeltest voor? 54ppm is dus blijkbaar niet schadelijk voor je vissen/planten. de vraag blijft dan of het dubbele dit wel is gezien het "ver" onder de maximale grens ligt van <150ppm.
Staat in het meet rapport van mijn water leverancier.

maar als ik dit lees:
Mag de concentratie dus ruimschoots hoger zijn, hier gaat het over grammen per liter terwijl wij het hebben over honderdsten van grammen per liter
 
Staat in het meet rapport van mijn water leverancier.

Ik zie bij mij een gemiddelde van 47,6pppn, bedankt voor de tip :)

maar als ik dit lees:
Mag de concentratie dus ruimschoots hoger zijn, hier gaat het over grammen per liter terwijl wij het hebben over honderdsten van grammen per liter

Dat scheelt inderdaad een heel stuk. De concentraties worden ook niet hoger met verversen gezien je het oude ook weer afvoert. Dit stuk gaat natuurlijk niet over continu toevoegen van zout als ik het goed lees.
 
Nee lijkt mij ook niet, als je het zo een beetje in een ander licht houd valt het wel mee hoeveel natrium er nou echt bij komt en in je water zit.

dus eigenlijk snap ik dan niet zo goed waar ik en andere ons druk om maakte, beetje Mg en Ca aanvullen zonder carbonaten te verhogen en je bent klaar
 
Wellicht dat er nog meer inzichten zijn die mensen willen delen (graag, hoe meer invalshoeken hoe beter) maar vooralsnog lijkt het me geen probleem op te leveren inderdaad!
 
Nee inderdaad, wachten voor mij is eigenlijk of er iemand komt die 110ppm (Of meer) natrium in zijn aquarium water heeft en hier geen problemen van ondervind
 
Per duitse hardheidgraad komt er 8,5 mg natrium extra in het water.

Dus bij hardheid 8 dH komt er dus 68 mg Natrium in het water.

Houd er wel rekening mee, dat een waterontharder de EC niet verlaagd.
Ga je daarna weer Mg en Ca toevoegen, krijg je een hogere EC als het kraanwater.

En last but not least.

Een waterontharder haalt ook andere spoor elementen uit het water.
Dus je krijgt ‘kaal’ water. Met niets dan NaCl erin.
Dus de vitaliteit is uit het water.

Smaak zal ook wel veranderen denk ik dan.
 
Het water vanuit een ontharder kan je prima gebruiken, valt doorgaans binnen de normen. Aanvullen met elementen die je wilt is echter wel een must aangezien het water nagenoeg vrij is van elementen op Natrium na dan. Een iets hoger Natrium gehalte zal er tevens voor zorgen dat vissen een iets dikkere slijmhuid krijgen en daardoor weer betere weerstand hebben voor ziektes en dergelijke van buiten af, eventuele wondtjes en beschadegingen zullen ook wat sneller helen. Mocht je EC meer oplopen dan je zou willen dan kan je weer Osmose water gebruiken om te verlagen.

Het is wel even puzzelen, maar prima te doen lijkt mij.

Gr. Ed
 
Per duitse hardheidgraad komt er 8,5 mg natrium extra in het water.

Dus bij hardheid 8 dH komt er dus 68 mg Natrium in het water.

Houd er wel rekening mee, dat een waterontharder de EC niet verlaagd.
Ga je daarna weer Mg en Ca toevoegen, krijg je een hogere EC als het kraanwater.

En last but not least.

Een waterontharder haalt ook andere spoor elementen uit het water.
Dus je krijgt ‘kaal’ water. Met niets dan NaCl erin.
Dus de vitaliteit is uit het water.

Smaak zal ook wel veranderen denk ik dan.
Wat word er nog meer gebonden door het hars dan enkel Ca en Mg?

Hoe ik het altijd heb begrepen word de Ca en Mg ionen gewisseld tegen Na ionen.
CL zou dus achter blijven in de wisselaar danwel weg spoelen tijdens de regeneratie.
NaCL komt dus niet in die vorm terrecht in het kraanwater, enkel de Na ionen.

Het water vanuit een ontharder kan je prima gebruiken, valt doorgaans binnen de normen. Aanvullen met elementen die je wilt is echter wel een must aangezien het water nagenoeg vrij is van elementen op Natrium na dan. Een iets hoger Natrium gehalte zal er tevens voor zorgen dat vissen een iets dikkere slijmhuid krijgen en daardoor weer betere weerstand hebben voor ziektes en dergelijke van buiten af, eventuele wondtjes en beschadegingen zullen ook wat sneller helen. Mocht je EC meer oplopen dan je zou willen dan kan je weer Osmose water gebruiken om te verlagen.

Het is wel even puzzelen, maar prima te doen lijkt mij.

Gr. Ed

Jij gebruikt onthard water dus in het aquarium?
 
Alle positief geladen ionen gaan eruit. Ijzer ook voor een groot gedeelte.
 
Nee ik gebruik zelf geen onthard water. Maar voeg zelf wel zout toe aan mijn Malawi bak. Natuurlijk bestaat het zout wat ik toevoeg uit heel veel elementen. Hoofdbestandeel blijft echter Natrium 31,5% wat in mijn geval neerkomt op een toevoeging van ff ruim 28 gr zout op 400 ltr water. Komt neer op 70 mg Natrium op 1 ltr water. Voeg daar de 112 mg/l water vanuit mijn kraanwater aan toe dan zit ik op 182 mg/l wat neer komt op 182 ppm. Als ik dan kijk naar het natrium gehalte van het onthard water 65,6-68 mg op een hardheid van 8 dH en de 54 mg/l water vanuit je kraanwater, dan zie ik daarin geen kwaad. Maar er is natuurlijk een verschil in visbestand tussen jou en mij, daarom zou ik het water zachter gaan maken met Osmose water en toevoegen wat je verder nodig hebt.

Het kan echter zijn dat het toevoegen van stoffen meer kost dan je onthard water omzeilen op de middel lange of lange termijn.

Gewoon puur gebruiken zonder toevoeging van zou ik in ieder geval niet doen, want alleen maar Natrium in je toegevoegde water zal niet genoeg zijn voor de behoefte van je vissen en uiteraard planten.

Gr. Ed
 
Nee ik gebruik zelf geen onthard water. Maar voeg zelf wel zout toe aan mijn Malawi bak. Natuurlijk bestaat het zout wat ik toevoeg uit heel veel elementen. Hoofdbestandeel blijft echter Natrium 31,5% wat in mijn geval neerkomt op een toevoeging van ff ruim 28 gr zout op 400 ltr water. Komt neer op 70 mg Natrium op 1 ltr water. Voeg daar de 112 mg/l water vanuit mijn kraanwater aan toe dan zit ik op 182 mg/l wat neer komt op 182 ppm. Als ik dan kijk naar het natrium gehalte van het onthard water 65,6-68 mg op een hardheid van 8 dH en de 54 mg/l water vanuit je kraanwater, dan zie ik daarin geen kwaad. Maar er is natuurlijk een verschil in visbestand tussen jou en mij, daarom zou ik het water zachter gaan maken met Osmose water en toevoegen wat je verder nodig hebt.

Het kan echter zijn dat het toevoegen van stoffen meer kost dan je onthard water omzeilen op de middel lange of lange termijn.

Gewoon puur gebruiken zonder toevoeging van zou ik in ieder geval niet doen, want alleen maar Natrium in je toegevoegde water zal niet genoeg zijn voor de behoefte van je vissen en uiteraard planten.

Gr. Ed
Het ontharden doe ik niet voor m’n aquarium maar omdat ik het zat ben de douche te moeten drogen na het douche omdat er anders kalk aanslag op komt.
En omdat ik de hoogst mogelijke efficientie wil behouden op m’n cv en keukenboiler.

Ik ben dus vooral benieuwd waarom het zo vaak word afgeraden
 
snap het wel ja groot gelijk. vraag me eigelijk af waarom ze zoveel kalk etc ins ons water gooie
 
Is de hoeveelheid kalk geen bijproduct vanuit het zuiveren? Daar staat me iets van bij ?
 

Terug
Bovenaan