Wat betreft de schadelijkheid van natrium: ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat je je water 'dubbel' zo zout maakt. (eerst gaat het door de ontharder en worden kationen door natrium vervangen, hierdoor moeten Mg, Ca, maar mogelijk ook andere kationen (afhankelijk van affiniteit met het hars) opnieuw worden toegevoegd (en de respectievelijke anionen van het zout waarmee je Ca en Mg aanvult). En dus heb je (ongeveer) een dubbele hoeveelheid zouten in het water. Die in het aquarium verder gaan indikken en worden aangevuld met zouten die in het aquarium ontstaan na toevoegen van plantenvoeding etc...
Het probleem is dat al die zouten zullen bijdragen aan de osmotische druk. En zoetwatervissen zijn nu eenmaal niet gemaakt om in dat soort water rond te zwemmen.
Het gaat 'm dus niet zozeer om die cijfertjes op zich die misschien meevallen, maar om de som van alles dat veel groter kan uitvallen.
Het verschil tussen GH en DH is me ook nog niet helemaal duidelijk blijkbaar. Nog maar eens in verdiepen.
Ik veronderstel dat je gH en kH bedoelt. gH zijn de aardalkali-ionen. Voornamelijk Ca en Mg.
De kH zijn de carbonaten en de bicarbonaten.
Daar ze in water worden gemeten en dus alle zouten gedissocieerd zijn, moet je je niet teveel vragen stellen bij wat ze met elkaar te maken hebben, ze zijn namelijk niet (meer) aan elkaar gebonden. Calcium en carbonaat hebben wel die neiging, want erg oplosbaar is calciumcarbonaat niet. Maar dan slaan ze neer en gaan ze ook niet meer gemeten worden door de testset. Bovendien komt dan ook de pH erbij kijken, aangezien de pH bepalend is voor de verhouding tussen bicarbonaten en carbonaten.
Maar hoe meet je de huidige natrium in het water? Heb je daar ook druppeltest voor? 54ppm is dus blijkbaar niet schadelijk voor je vissen/planten. de vraag blijft dan of het dubbele dit wel is gezien het "ver" onder de maximale grens ligt van <150ppm.
Helaas zul je dit enkel kunnen laten meten door een professioneel labo. Punt is dat na verloop van tijd de concentratie in het aquarium zal stijgen aangezien er weinig verbruik van natrium is in het aquarium en je te maken krijgt met indikking en mogelijke andere bronnen van natrium.
Wat word er nog meer gebonden door het hars dan enkel Ca en Mg?
Hoe ik het altijd heb begrepen word de Ca en Mg ionen gewisseld tegen Na ionen.
CL zou dus achter blijven in de wisselaar danwel weg spoelen tijdens de regeneratie.
NaCL komt dus niet in die vorm terrecht in het kraanwater, enkel de Na ionen.
In principe kunnen alle kationen eruit gehaald worden. Afhankelijk van de affiniteit zal dit in meer of mindere mate zijn.
Maar als je calcium en magnesium er eerst gaat uithalen en inruilen voor Na en je gaat dan Ca en Mg weer bijvullen door bijvoorbeeld CaSO4 en MgSO4 aan te vullen, dan heb je netto dus Na2SO4 toegevoegd aan je leidingwater.
Persoonlijk heb ik ook het probleem van hard water in onze regio. En ook voor mij zou het geen optie zijn om een waterontharder te plaatsen en daarvoor af te tappen (te ver). Onze oplossing is gewoon de boiler instellen op een temperatuur van net onder de 50°C. Dan valt de 'aanslag' in de boiler al bij al wel mee en warm water is nog steeds warm genoeg. Voor CV valt het ook mee. Laat die kalk maar neerslaan op de boiler, het is een gesloten systeem, dus het is niet zo dat daar nog noemenswaardig veel kalk bijkomt. Wel natuurlijk als je vaak moet ontluchten, maar dat zou een ander probleem zijn om aan te pakken.
Typ het wel zo leuk allemaal maar vergeet ff dat PWN het heeft gemeten met mS/M en wij meten met uS/CM dan zou ik dus 500 uS op “onze” meters moeten zien toch?
Correct, 50 mS/m = 500 µS/cm. Komt ongeveer overeen met het leidingwater hier, dus zal wel kloppen
Je ontharde water heeft dus een lagere geleidbaarheid?
Zou je ook niet verwachten gezien de natrium die erin zit..
Maar de Ca en de Mg is eruit. In principe zou het alsnog een klein beetje lager moeten zijn, maar het verschil is nu niet zo significant en mogelijk spelen er ook nog andere effecten mee.