Waterontharder


Is de hoeveelheid kalk geen bijproduct vanuit het zuiveren? Daar staat me iets van bij ?
Klinkt wel bekend..
Weet wel dat het kan variëren per win gebied omdat ons drinkwater (deels) word gewonnen uit grondwater
snap het wel ja groot gelijk. vraag me eigelijk af waarom ze zoveel kalk etc ins ons water gooie
Denk niet dat ze het erin stoppen om ons te pesten ofzo :p
 
Even wat zitten pluizen. Kalk wordt gedeeltelijk opgenomen door het grondwater en waar nodig gedeeltelijk eruit gefilterd of juist toegevoegd door het betreffende waterleiding bedrijf. Dit doen ze om hun leidingwerk te beschermen, al zou nagenoeg al het kalk eruit worden gefilterd wordt het water te corrosief en tast dan het leidingwerk aan. Afgesproken is dat het water niet lager onthard mag zijn dan 5,6 dH in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
dus eigenlijk snap ik dan niet zo goed waar ik en andere ons druk om maakte, beetje Mg en Ca aanvullen zonder carbonaten te verhogen en je bent klaar
Euhm. Misschien de totale geleiding EC in uS.
Al dat Na+ zal daar een behoorlijke aandeel in hebben lijkt me.
Misschien voor je Manen en Geo te veel?
 
Even wat zitten pluizen. Kalk wordt gedeeltelijk opgenomen door het grondwater en waar nodig gedeeltelijk eruit gefilterd of juist toegevoegd door het betreffende waterleiding bedrijf. Dit doen ze om hun leidingwerk te beschermen, al zou nagenoeg al het kalk eruit worden gefilterd wordt het water te corrosief en tast dan het leidingwerk aan. Afgesproken is dat het water niet lager onthard mag zijn dan 5,6 dH in Nederland.
Ja maar ....
Mijn water is 4.25 voor KH en GH in DH.
 
Euhm. Misschien de totale geleiding EC in uS.
Al dat Na+ zal daar een behoorlijke aandeel in hebben lijkt me.
Misschien voor je Manen en Geo te veel?
Eerst haal je de Ca+ en Mg+ eruit en vervang je door Na+.
Vervolgens ga je Mg+ en Ca+ deels toevoegen. Hierbij moet ook van iets een - (iets negatiefs bijvoorbeeld chloride) erbij komen. Afhankelijk van de mineralen wat je toevoegt.
Dus ik denk dat je EC in het aquarium vele malen hoger is dat het water wat voor de ontharder zit dus het water van je water leverancier.


Ow en een commercieel middel zoals "Ca+" is eigenlijk CalciumCloride.
Dat wil zeggen als het in het water komt valt het uiteen in Ca+ en Cl-.
Al dat Natrium Na+ met Cl- is in feite pure keukenzout.
Ik gok dat je na het toevoegen van een "Ca+ middel" dus heel zout water over houdt.
 
Eerst haal je de Ca+ en Mg+ eruit en vervang je door Na+.
Vervolgens ga je Mg+ en Ca+ deels toevoegen. Hierbij moet ook van iets een - (iets negatiefs bijvoorbeeld chloride) erbij komen. Afhankelijk van de mineralen wat je toevoegt.
Dus ik denk dat je EC in het aquarium vele malen hoger is dat het water wat voor de ontharder zit dus het water van je water leverancier.


Ow en een commercieel middel zoals "Ca+" is eigenlijk CalciumCloride.
Dat wil zeggen als het in het water komt valt het uiteen in Ca+ en Cl-.
Al dat Natrium Na+ met Cl- is in feite pure keukenzout.
Ik gok dat je na het toevoegen van een "Ca+ middel" dus heel zout water over houdt.
Ik ga niet werken met een commercieel middel, ik ga de Ca en Mg aanvullen met CaSO4 en MgSO4

De geleidbaarheid heb je misschien wel een punt, momenteel zit deze op 50mS wat neer komt op 50.000 uS (volgens de leverancier https://www.pwn.nl/sites/default/files/bergen_2e_kwartaal_2020_pwn.pdf )
Ik zou absoluut niet weten wat en of er een bovengrens is voor de vissen
 
Typ het wel zo leuk allemaal maar vergeet ff dat PWN het heeft gemeten met mS/M en wij meten met uS/CM dan zou ik dus 500 uS op “onze” meters moeten zien toch?
 
En tuinkabouter, hoe heb je het nou gedaan? Toch het ontharde water In het aqua gebruikt? Ik ga opnieuw starten met discus en zo’n ontharder leek me ideaal. hen nu osmose maar die hoop ik dan niet meer nodig te hebben. Ik begreep dat er ook ontharders zijn met instelbare hardheid van het uitgaande water.
 
En tuinkabouter, hoe heb je het nou gedaan? Toch het ontharde water In het aqua gebruikt? Ik ga opnieuw starten met discus en zo’n ontharder leek me ideaal. hen nu osmose maar die hoop ik dan niet meer nodig te hebben. Ik begreep dat er ook ontharders zijn met instelbare hardheid van het uitgaande water.
Kan, maar je zit wel met je toegevoegde natrium wat impact heeft op je geleidbaarheid.
Ik weet niet hoe het dan bij jou uit gaat pakken met je discus.
ik moet het zelf ook nog testen en als het niet werkt moet ik ook iets gaan verzinnen..

Wat betreft de rest hardheid:
Alle ontharders gaan naar 0dh, de rest hardheid word gedaan door onthard water met hard water te mengen.
Je stelt dan dus x liter hard + x liter onthard water in op je montage blok.
Als de hardheid van je harde water veranderd veranderd dus ook de resthardheid
 
Ik ga ff een beker kraanwater (onthard) en buitenwater (standaard) pakken en hier de geleidbaarheid van meten, ik post straks de waarden.....
 
EC onthard water 343 uS (omgerekend van ppm 700x)
IMG_20200803_234811.jpg


EC buiten water dus NIET onthard 357 uS
IMG_20200804_001133.jpg


Ga zo ook nog ff de PH meten
 
PH onthard water
IMG_20200804_001637.jpg


PH NIET onthard water
IMG_20200804_002415.jpg


Verder nog even de "schuim" test gedaan om te kijken of het water echt onthard is, dit was direct duidelijk en een wereld van verschil.

Al met al kan ik geen schokkende zaken meten, dus ik begin er heel sterk naar te neigen dat het probleemloos (met aanvulling van wat mineralen) prima bruikbaar is eigenlijk.......
 
Interessante metingen. De geleidbaarheid is iets lager met onthard water, maar niet echt noemenswaardig. Deze zal natuurlijk wel stijgen als je weer de mineralen gaat toevoegen die je met de ontharder eruit hebt gehaald.
 
Interessante metingen. De geleidbaarheid is iets lager met onthard water, maar niet echt noemenswaardig. Deze zal natuurlijk wel stijgen als je weer de mineralen gaat toevoegen die je met de ontharder eruit hebt gehaald.
Niet noemenswaardig nee, maar wel tegenstrijdig wat soms word geroepen dat de natrium een flinke negatieve invloed kan hebben
 
Interessante metingen. De geleidbaarheid is iets lager met onthard water, maar niet echt noemenswaardig. Deze zal natuurlijk wel stijgen als je weer de mineralen gaat toevoegen die je met de ontharder eruit hebt gehaald.
Het is natuurlijk niet zo dat de mineralen die je eruit haalt ook weer erin stopt. Je voegt de mineralen erin terug die je erin wilt.


Niet noemenswaardig nee, maar wel tegenstrijdig wat soms word geroepen dat de natrium een flinke negatieve invloed kan hebben
Je praat dan in mijn ogen over zulke hoge concentraties dat zoetwatervissen er niet in zouden kunnen overleven. Dat is niet haalbaar door een ontharder. Waar dat verhaal vandaan komt geen idee, lijkt een beetje op 1 a 2 hebben iets meegemaakt in negatieve zin en dan is het niet goed meer. Puur als je kijkt naar het natrium verhaal (ik zit zelf op 182 mg/l natrium en natuurlijk nog veel meer elementen in mijn water, wel ander biotoop) dan valt dat allemaal wel mee en is het prima te gebruiken mits aangevuld met wat je hebben wilt.

Met zulke EC waardes is het juist interressant lijkt mij.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is het werkelijke natrium gehalte in het ontharde water. Had jij dat toevallig gemeten Steven @sschot?

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
het is jammer dat de geleidbaarheid niet veel minder is. Wij hebben een geleidbaarheid van 600 uit de kraan in Alblasserdam, waardeloos. Daarom gebruik ik nu osmose maar zo te lezen is dit nog geen goed alternatief, al is het dan niet schadelijk. De totale hardheid is 10,3, KH is rond de 6. Ik wil graag de geleidbaarheid op zn hoogst op 300 hebben.
 
Gh (Gezamelijke Hardheid oftewel totale hardheid) wordt uitgedruk in oftewel graden dh (duitse hardheid) of in graden fh(franse hardheid)
Dus als iemand een Gh van 10 heeft wil dit (meestal) zeggen dat die een Gh heeft van 10°dh want dh is de meest gebruikte eenheid in de aquaristiek
 
ja dat weet ik. De DH is hier 10.3.
Daar druk je het verkeerd uit.
Met Dh 10,3 weet je niets want dit kan zowel Kh, Gh als Rh zijn. (RestHardheid, iets wat wij niet meten aangezien het het verschil zou moeten zijn van Gh-Kh)
 
het is jammer dat de geleidbaarheid niet veel minder is. Wij hebben een geleidbaarheid van 600 uit de kraan in Alblasserdam, waardeloos. Daarom gebruik ik nu osmose maar zo te lezen is dit nog geen goed alternatief, al is het dan niet schadelijk. De totale hardheid is 10,3, KH is rond de 6. Ik wil graag de geleidbaarheid op zn hoogst op 300 hebben.
Tjah dan zou je voor een kation-anion moeten gaan kijken en dat remineraliseren of versnijden met je kraanwater
 
Wat betreft de schadelijkheid van natrium: ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat je je water 'dubbel' zo zout maakt. (eerst gaat het door de ontharder en worden kationen door natrium vervangen, hierdoor moeten Mg, Ca, maar mogelijk ook andere kationen (afhankelijk van affiniteit met het hars) opnieuw worden toegevoegd (en de respectievelijke anionen van het zout waarmee je Ca en Mg aanvult). En dus heb je (ongeveer) een dubbele hoeveelheid zouten in het water. Die in het aquarium verder gaan indikken en worden aangevuld met zouten die in het aquarium ontstaan na toevoegen van plantenvoeding etc...

Het probleem is dat al die zouten zullen bijdragen aan de osmotische druk. En zoetwatervissen zijn nu eenmaal niet gemaakt om in dat soort water rond te zwemmen.

Het gaat 'm dus niet zozeer om die cijfertjes op zich die misschien meevallen, maar om de som van alles dat veel groter kan uitvallen.

Het verschil tussen GH en DH is me ook nog niet helemaal duidelijk blijkbaar. Nog maar eens in verdiepen.

Ik veronderstel dat je gH en kH bedoelt. gH zijn de aardalkali-ionen. Voornamelijk Ca en Mg.

De kH zijn de carbonaten en de bicarbonaten.

Daar ze in water worden gemeten en dus alle zouten gedissocieerd zijn, moet je je niet teveel vragen stellen bij wat ze met elkaar te maken hebben, ze zijn namelijk niet (meer) aan elkaar gebonden. Calcium en carbonaat hebben wel die neiging, want erg oplosbaar is calciumcarbonaat niet. Maar dan slaan ze neer en gaan ze ook niet meer gemeten worden door de testset. Bovendien komt dan ook de pH erbij kijken, aangezien de pH bepalend is voor de verhouding tussen bicarbonaten en carbonaten.

Maar hoe meet je de huidige natrium in het water? Heb je daar ook druppeltest voor? 54ppm is dus blijkbaar niet schadelijk voor je vissen/planten. de vraag blijft dan of het dubbele dit wel is gezien het "ver" onder de maximale grens ligt van <150ppm.

Helaas zul je dit enkel kunnen laten meten door een professioneel labo. Punt is dat na verloop van tijd de concentratie in het aquarium zal stijgen aangezien er weinig verbruik van natrium is in het aquarium en je te maken krijgt met indikking en mogelijke andere bronnen van natrium.

Wat word er nog meer gebonden door het hars dan enkel Ca en Mg?

Hoe ik het altijd heb begrepen word de Ca en Mg ionen gewisseld tegen Na ionen.
CL zou dus achter blijven in de wisselaar danwel weg spoelen tijdens de regeneratie.
NaCL komt dus niet in die vorm terrecht in het kraanwater, enkel de Na ionen.

In principe kunnen alle kationen eruit gehaald worden. Afhankelijk van de affiniteit zal dit in meer of mindere mate zijn.

Maar als je calcium en magnesium er eerst gaat uithalen en inruilen voor Na en je gaat dan Ca en Mg weer bijvullen door bijvoorbeeld CaSO4 en MgSO4 aan te vullen, dan heb je netto dus Na2SO4 toegevoegd aan je leidingwater.


Persoonlijk heb ik ook het probleem van hard water in onze regio. En ook voor mij zou het geen optie zijn om een waterontharder te plaatsen en daarvoor af te tappen (te ver). Onze oplossing is gewoon de boiler instellen op een temperatuur van net onder de 50°C. Dan valt de 'aanslag' in de boiler al bij al wel mee en warm water is nog steeds warm genoeg. Voor CV valt het ook mee. Laat die kalk maar neerslaan op de boiler, het is een gesloten systeem, dus het is niet zo dat daar nog noemenswaardig veel kalk bijkomt. Wel natuurlijk als je vaak moet ontluchten, maar dat zou een ander probleem zijn om aan te pakken.

Typ het wel zo leuk allemaal maar vergeet ff dat PWN het heeft gemeten met mS/M en wij meten met uS/CM dan zou ik dus 500 uS op “onze” meters moeten zien toch?

Correct, 50 mS/m = 500 µS/cm. Komt ongeveer overeen met het leidingwater hier, dus zal wel kloppen

Je ontharde water heeft dus een lagere geleidbaarheid?
Zou je ook niet verwachten gezien de natrium die erin zit..

Maar de Ca en de Mg is eruit. In principe zou het alsnog een klein beetje lager moeten zijn, maar het verschil is nu niet zo significant en mogelijk spelen er ook nog andere effecten mee.
 
Even 2 dingen uitgelicht;

Het probleem is dat al die zouten zullen bijdragen aan de osmotische druk. En zoetwatervissen zijn nu eenmaal niet gemaakt om in dat soort water rond te zwemmen.
Klopt in zekere zin. Er is een bepaalde hoeveelheid zouten nodig in je water, je viskeuze/plantenkeuze hierin is bepalend. Er is altijd een uitwisseling van zouten tussen vis/plant en water en andersom. De vissoorten uit o.a. het Z-A biotoop hebben veel minder nodig dan de vissen uit de Afrikaanse slenkmeren. Zouten spelen voor de laatste catogorie een belangrijke rol in o.a. bv paarbereidheid en het aantal uitkomende eieren, bevordert de kleurenpracht/gezondheid en welzijn bij je vissen.

Punt is dat na verloop van tijd de concentratie in het aquarium zal stijgen aangezien er weinig verbruik van natrium is in het aquarium en je te maken krijgt met indikking en mogelijke andere bronnen van natrium.
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld als je nagenoeg geen water ververst? In de meeste gevallen wordt dit natuurlijk wel gedaan en zal het % zouten in je aquarium nooit kunnen stijgen mits je een juiste wissel doet en toevoegd of eruit haalt wat nodig is om dat te bereiken. Daarom wordt in veel gevallen een waterwissel gedaan van 50% en in sommige gevallen zelfs wat meer.

Gr. Ed
 
Wat betreft de schadelijkheid van natrium: ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat je je water 'dubbel' zo zout maakt. (eerst gaat het door de ontharder en worden kationen door natrium vervangen, hierdoor moeten Mg, Ca, maar mogelijk ook andere kationen (afhankelijk van affiniteit met het hars) opnieuw worden toegevoegd (en de respectievelijke anionen van het zout waarmee je Ca en Mg aanvult). En dus heb je (ongeveer) een dubbele hoeveelheid zouten in het water. Die in het aquarium verder gaan indikken en worden aangevuld met zouten die in het aquarium ontstaan na toevoegen van plantenvoeding etc...
Indikken gebeurt eigenlijk alleen met verdamping, met 10-20L per week op 1000L water lijkt mij dat niet een heel groot probleem.
Daarentegen lijkt het mij nu ook geen slecht plan om eerdaags weer een extreem grote wissel te gaan doen..

Helaas zul je dit enkel kunnen laten meten door een professioneel labo. Punt is dat na verloop van tijd de concentratie in het aquarium zal stijgen aangezien er weinig verbruik van natrium is in het aquarium en je te maken krijgt met indikking en mogelijke andere bronnen van natrium.
Het meten is wel een dingetje misschien, maar met 25-50% wisse per week ben ik niet heel bang voor een (extreem) oplopende natrium concentratie.

Onze oplossing is gewoon de boiler instellen op een temperatuur van net onder de 50°C. Dan valt de 'aanslag' in de boiler al bij al wel mee en warm water is nog steeds warm genoeg.
Dat gaat aardig beroerd met een kokend water kraan helaas

Maar de Ca en de Mg is eruit. In principe zou het alsnog een klein beetje lager moeten zijn, maar het verschil is nu niet zo significant en mogelijk spelen er ook nog andere effecten mee.
Ik had verwacht dat de toegevoegde natrium meer (negatieve) invloed zou hebben op de geleidbaarheid dan Ca en Mg
 
Water verversen helpt natuurlijk. Maar je zal nooit 100% van het water verversen en het probleem dus nooit 100% oplossen. Doe een waterwissel van 50% en 50% van wat teveel was zit nog steeds in het aquarium. Je voegt dan opnieuw water toe, maar als in het verse water ook weer een grote hoeveelheid natrium zit...

Hoe groter de waterverversing, hoe beter dat zal meevallen. Maar waterverversingen van 50% zullen niet altijd het geval zijn. Zoals je zegt dienen waterverversingen om iets te bereiken. Nu om sommige zaken te bereiken kan een kleine waterwissel interessanter zijn.

Het indikken is maar een voorbeeld. Er zijn nog andere toevoegingswegen. Wat wordt er niet allemaal toegevoegd aan het aquarium?

Ik had verwacht dat de toegevoegde natrium meer (negatieve) invloed zou hebben op de geleidbaarheid dan Ca en Mg

Mja, je veranderd natuurlijk enkele 2-waardige ionen door dubbel zoveel enkelwaardige ionen. Dus zoveel verschil zou het niet mogen maken. Ok, lading en concentratie zeggen ook niet alles. Persoonlijk had ik een verschil verwacht van max 15%. Maar er kunnen zoveel effecten meespelen (reacties, evenwichten die verschuiven) die ook een kleine invloed hebben op de geleidbaarheid. Ik vrees dat we hier simpelweg geen conclusies uit kunnen trekken. Daarvoor is het verschil onvoldoende significant.
 
Doe een waterwissel van 50% en 50% van wat teveel was zit nog steeds in het aquarium. Je voegt dan opnieuw water toe, maar als in het verse water ook weer een grote hoeveelheid natrium zit...
Dan zou je dat moeten terugzien in je EC waarde. Oplopende natrium waardes geeft ook een oplopende EC waarde (net als alles wat je toevoegd en uitwerpselen etc invloed heeft op je EC). Mijn EC (als voorbeeld) is 1,3, zakt bij een 50% wissel naar 1,1 en na toevoegen van een standaard hoeveelheid zouten die ik berekend heb komt hij weer terug op 1,3 en blijft daarop.

Gr. Ed
 
Dan is dat mooi in evenwicht, maar 1,3 (mS/cm veronderstel ik?) is voor veel aquaria al een vrij hoge waarde.

Het gaat er om dat we al zoveel aan het aquarium toevoegen en daar maar al te vaak de resulterende zouten in voor lief te nemen. En langzaam stijgen die waardes en dus ook die osmotische druk. Het lichaam van onze aquariumbewoners is daar vaak niet op voorzien.

In de weken na het moment dat ik heb besloten (nu alweer vele jaren geleden) om meer te letten op wat ik toevoeg en de combinaties beter uit te kiezen en meer dingen zelf te maken is mijn geleidbaarheid langzaam gezakt tot ongeveer 1/3de lager. Sommige waarden zijn 20 tot 30 keer in concentratie gedaald. Simpelweg omdat ik niet wist dat ze zo hoog waren. Dan ben ik liever terughoudend en voorzichtig met wat in het water zit. Dus zo'n onthardingsinstallatie? Voor mij liever niet.
 
Dan is dat mooi in evenwicht, maar 1,3 (mS/cm veronderstel ik?)
Klopt, en ja voor veel gezelschaps en of Z-A bakken is dat te hoog idd.

Ben het zeker met je eens dat je moet weten wat je toevoegd en je kan daarin niet voorzichtig genoeg zijn. Eerst je inlezen en veel informatie bij elkaar verkrijgen, de benodigde goede meetapparatuur aanschaffen om je waardes continue in de gaten te houden. Heeft mij zeker een tijd gekost om mij hier in te verdiepen en nog lees ik er graag over. Want onze wereld staat niet stil in ontwikkeling ?.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan