Mja, als het doel is om een lagere kH te bereiken (even los van het hele onthardingsverhaal) dan zou ik gewoon aanzuren en (eventueel, afhankelijk van hoeveel lager je de kH hebben wil) beluchten.
Is het ten opzichte van het nog niet ontharde water zowel de gH als de kH die naar beneden moet dan zou ik gewoon nog steeds niet-onthard water mengen met deminwater of OO-water zodat je dat niet hoef te gaan remineraliseren (om een te hoog zoutgehalte te vermijden).
Om nog een voorbeeld te geven. Toen ik er nog niet op lette gaf ik als nitraat en fosfaatvoeding gewoon de kaliumzouten van beiden. In ons leidingwater zit echter al behoorlijk wat kalium, tel daarbij op dat planten in verhouding minder kalium dan fosfaat en nitraat nodig hebben en het overschot stapelt zich op. Ik had op een bepaald moment 400 ppm kalium in m'n water zitten. Sindsdien ben ik het anders beginnen aanpakken. Ik voeg nu meestal magnesiumnitraat (online besteld) en magnesiumdiwaterstoffosfaat (zelf gemaakt) toe als nitraat en fosfaatvoeding.
En als ik een waterverversing doe, en ik moet zowel een deel van het nitraat en/of fosfaatgehalte aanvullen door die verdunning met nitraat- en fosfaatarmer leidingwater en ik moet datzelfde leidingwater opnieuw aanzuren, dan doe ik dat niet langer alleen met zwavelzuur maar zuur ik het leidingwater aan met salpeterzuur en/of fosforzuur (aanzuren + nitraat/fosfaat = 2 vliegen in 1 klap) en pas als ik dan nog verder moet aanzuren gebruik ik zwavelzuur. En zo vermijd ik in de mate van het mogelijke onnodige zouten. Dit zijn louter 2 voorbeelden, ik probeer op deze manier stil te staan bij elke toevoeging.