we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


Het verbaast me dat de altums blijven leven.

Ik ken iemand die deze vissen hield. Daarbij moest de pH waarde zo laag zijn dat er geen enkele plant meer wilde groeien.
Ik vermoed dan voorzichtig dat die pH (de daarmee samenhangende opgeloste stoffen) zo laag moest zijn om de bacteriegroei in bedwang te houden. Dan moet er ofwel met die manen ofwel met de filtering iets niet goed geweest zijn... Of de filtering was in eerste instantie goed maar men is de pH dusdanig gaan verlagen dat de biologische werking verminderde... Er zijn zoveel mensen die succesvol verschillende soorten maanvissen op een neutrale of zelfs hoge pH houden... 🤔
 
ik heb een weekje verlof dus ik zal eens tijd maken voor een documentaire :ROFLMAO:, maar eerst de overloop schilderen, een slaapkamer, wat dakwerk en de tuin op orde brengen, daarna kan ik me eens verdiepen in hoe ik de beste beelden maak met die camcorder. de bak draait goed, enkel de beplanting laat wat te wensen over, ondanks dat het simpele planten zijn groeien ze niet goed genoeg , ik heb wel enorm weinig bemest en merk nu dat het echt niet zonder bemesting kan. valisnerie doet het goed genoeg maar de javavaren kwijnt heel langzaam verder en verder weg. of ik geef te veel licht , of het water is te zacht , of er is te weinig bemesting. de Anubias groeit wel maar ook heel langzaam en krijgt dan wat alg maar al bij al valt het qua algen gelukkig al mee. ik ben nu het water ietsjes aan het verharden, en ik geef wekelijks 50ml vloeibare mest. uiteraard duurt het lang met deze planten eer je resultaat gaat zien, het was ook nooit de bedoeling om er een dik volgroeide plantenbak van te maken, dan moet er c02 op , kost te veel inspanning, dan zit je bijna wekelijks te snoeien en dat wou ik niet. ik heb nu ook aangedurfd om de valisneria te toppen , deze drijvende kom spagetti nam heel veel licht weg , .
Javavaren te veel licht? In mijn bak kiezen ze zelf waar ze groeien en misschien raar voor je; ze verkiezen juist bovenin mijn sterk verlichtte plantenbak aan te groeien. Anubias is ook een langzaamgroeier. Vallisneria moet je niet toppen. De bladeren kan je onderaan "afscheuren".
 
de ph in mijn bak daar doe ik niets aan, ik heb kraanwater en osmose om het wat zachter te maken, ph is 7.5
belangrijk is dat de ph stabiel is, dus filteren over turf en produkten daar ben ik snel mee gestopt omdat de ph beter gewoon stabiel blijft .

de valisneria scheurde ik eerst ook onderaan los, maar dit was een heel werk , ik moet dan op een trapje staan en mijn arm tot en met oksel gaat het water in om de bodem te bereiken, ik top ze nu nadat ik er wat over gelezen heb dat dit wel kan, de slingers worden hier zeker 3 a 4 meter lang en als ik ze top gaan ze gewoon verder door, heel soms verglaasd er eens een sliert , maar dat is echt een enkeling. toppen gaat dus echt goed en ik vind het mooier dan het uitdunnen.
wat ik absoluut vermijd is nieuwe vissen bijvoegen, dit is het grootste risico op schimmels en ziektes. je moet ook geluk hebben, de laatse maanden ben ik een drietal bloedvlektetra's verloren. geen idee aan wat , ik vond ze eigenlijk pas laat terug als ze al half vergaan waren ,onherkenbaar opgezwollen op het oppervlak dreven. ik had dit telkens kort na een storing in die filter. het is een paar keer gebeurd door massaal slakken in de filteringang die dan de instroom beperkten. vanaf dan is die pomp vaker gek gaan doen. aangezien een nieuwe rotor bijna even duur was dan een nieuwe regelbare pomp ben ik voor die nieuwe gegaan .
er zitten twee al hele grote Altums bij die zijn 27cm de kleinste zal een 18 cm zijn. , ik zal asap nog eens fotos maken , ook van de gehele bak.
 
IMG_20210517_235529.jpg
 
Je altums zien er goed uit, heb er zelf ook 12 zitten, alleen is de ph bij mij zo’n 6.2
en de MS 200. Ze groeien bij mij ook als kool de grootste is zo’n 29 cm top,bottom.
 
Heel mooi. Ook met de Torpedo's erbij.
De torpedo's zijn steeds in een school, het zijn wel schichtige vissen die zelfs van mij nog wegschieten of bewegingen voor de bak. Hun snelheid is fenomenaal. Eten doen ze tloefst van de bodem of midden , gaan zelden naar het oppervlak. Tzijn vissen die je echt ruimte moet geven om tot hun recht te komen.
 

Terug
Bovenaan