we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


en dit komt rechtstreeks van zijn website,
Jungfischen mit Frostfutter, weiße Mülas, Artemia, rote Mülas und Wasserflöhe, zusätzlich Flockenfutter z. B. Tetra Min oder Granulat z. B. Dupla Rin
 
Trabbart,mijn Duits is niet zo goed als het op lezen aankomt,maar ik hoop oprecht dat de Altums een goede ontwikkeling gaan meemaken.Maar een vertaling zoals ik deze lees in de vorige post geeft toch weer iets om over na te denken,als ik het verkeerd vertaald laat het weten.

Jonge vissen voeren met diepvriesvoer,witte muggelarven / artemia / rode muggelarven / watervlooien en bovendien, vlokkenvoer o.a tetramin en ander granulaat,van het merk dupla.
 
wat ik nu wel ga doen is het diepvries voer laten ontdooien en spoelen, dat zal wel veel verschil uitmaken qua vervuiling denk ik

Dat denk ik ook en volgens mij vervuilt dit niks meer dan vlokkenvoer. Ik zet altijd de filter uit en voer dan diepvriesvoer zodat ik zie dat alles opgaat en desgewenst voer ik er wat bij maar in principe blijft er niets over en eten ze alles op.
 
Dat denk ik ook en volgens mij vervuilt dit niks meer dan vlokkenvoer. Ik zet altijd de filter uit en voer dan diepvriesvoer zodat ik zie dat alles opgaat en desgewenst voer ik er wat bij maar in principe blijft er niets over en eten ze alles op.

Dat is ook een tip.
Ik ben altijd blij als er wat voer op de planten en bodem blijft liggen, dan krijgen de sterbais en de garnalen ook nog wat.
En na de voerderbeurt pikken de pareldanio's toch nog wat granulaat van de bladeren.

Als ik tabimin geeft, dan stuift dat altijd uit elkaar door de Sterbais. Dat verspreidt zich wat, maar een uurtje of 2 later vind je niks meer terug.
 
intussen eten de altums alles wat er de bak ingaat. ze vliegen op de basleer korrels even hard als op diepvries , eerst enkel op de garlic, maar nu nemen ze ook acai en chlorella en ook beide vlokken tetra en bassleer die ik heb nemen ze mooi van het oppervlak. ze zijn niet meer kieskeurig. en de groei zit er ook goed in.
enige wat ze niet doen is de bodem afstruinen op zoek naar gezonken korrels, al men andere vissen doen dit wel, waarschijnlijk komt dit nog.
ik heb wel geleerd dat de large bassleer korrels , (die eigenlijk nog vrij klein zijn) blijven drijven voor het grootste deel , als je ze voorzichtig net een paar mm boven het wateroppervlak loslaat. waarschijnlijk door de oppervlaktespanning. het voordeel is dat de Altums dan meer tijd hebben om ze op te nemen, het nadeel is dat er voer afdwaalt van de vaste voerplek door de stroming . maar ik kan nu wel gerichter de altums voeren , een drop die zinkt voor de ander vis en een deel dat ik laat drijven voor de altums.
ik heb wel een probleem met een zieke vis, een puntia densoni , een kleine, de kleinste die ik had , die weinig kleur heeft , een schimmelplek lijjkt op zen lijf te komen, zit vaak in een hoek en eet enkel wat in zijn bereik komt. is onvangbaar natuurlijk. het was wel een kleine vis die eigenlijk al gegroeid had moeten zijn. er blijken ook enkele corydoras verdwenen, deze waren max 2cm groot en ik ben zeker dat er een 3 van de 13 verdwenen zijn, kunnen er zelfs 4 zijn want ik kan er ook 14 gehad hebben..
ik kan eventueel die ene zieke vis medicijn toedienen door er enkele korrels in te weken, al zou ik em liever eruit hebben. maar vangen met een net , een meter diep is echt niet te doen, door de druk steeds te laat en vooral stress voor de rest.

verder heb ik twee van de drie peru altums kunnen uitvangen en overplaatsen . eentje had ik bij verassing in een knip , de tweede een paar dagen later na een paar minuten scheppen, de derde "kent" het schepnet en verschuilt zich tussen de planten zodra hij het net ziet. de laatste poging die geen 5 minuten duurde gaf zoveel stres dat deze vis zelfs niet meer kwam eten gedurende twee dagen . kleur uit en verstopt. ik merkte ook aan de altums dat ze er stress van hadden. vaak zetten ze dan ook hun kleur uit tijdens en na het zien van een vangnet , dus voorlopig laat ik die ene peru altum wat met rust.

alles loopt goed, techniek is dik in orde, waterwaardes blijven goed, ok een paar vissen gestorven en nu eentje bedenkelijk, maar er zitten dan ook meer dan 60 vissen samen die uit verschillende zaken vandaan komen, mijn water is in die periode steeds zuurder en zachter geworden, aangepast voor de altums, toch een paar keer wat hogere nitriet gehad maar nooit erg.
het goeie is dat er nu geen vissen meer bijgeplaatst worden, en mocht er een vervanger bij komen dan gaat deze lang in quarantaine zitten.
 
hier volgt een leuk 4k filmje,
Intussen alles ok met de Altums, enkel de corydoras brachten een probleem , die zijn bijna allemaal verdwenen . ook de 4 anennebaarsjes zijn uitgestorven. die laatste waren van bij het begin niet ok . de corydoras kregen waarschijnlijk last van het grove filterzand. verder zijn alle vissen blijven leven , ook de vele l-nummers, die in deze film niet zichtbaar zijn.
ik heb intussen een degelijke camcorder gekocht. deze filmt zeer zeer goed, en neemt zelfs betere fotos dan de gsm of men spiegelreflex. hij heeft echt weinig licht nodig om mooie beelden te maken, en ik denk zelfs dat het nog beter kan mocht ik de reflexie van de ramen kunnen wegwerken met een zwarte doek ipv een bloemendeken. ;)
de 4k kan even op zich laten wachten , is pas geupload, op dit moment is het al hd op you tube
de camcorder is een panasonic hc-vx1 . iets meer licht en minder reflexie zou nog veel beter zijn, maar filmen is nu ook niet echt mijn hobby, ik zoek hierin niet het beste van het beste of een foutloos resultaat maar iets wat het bekijken waard is en een herinnering voor als ze later groot en dik zijn, momenteel zijn ze 4 maand oud.
filmpje 4k

o ja, en eigenlijk moet je dit op een 4k tv bekijken , de kleuren op bvb mijn laptop zijn totaal verdwenen in vergelijk met de tv. deze vissen zitten echt vol kleur .
 
Ziet er goed uit!

Ik zie dat je een Fluval FX6 hebt, hoe bevalt deze en hoe doet deze het qua geluid? Ik zie dat deze qua prijs interessant is (+/- 230 euro op Amazon.de)
 
Ziet er goed uit!

Ik zie dat je een Fluval FX6 hebt, hoe bevalt deze en hoe doet deze het qua geluid? Ik zie dat deze qua prijs interessant is (+/- 230 euro op Amazon.de)
Kheb er hier eens een review over geschreven. Onvoldoende voor het aantal liters die de fabrikant opgeeft. In mijn 1400 liter geeft dat amper stroming. Gebruiksgemak is wel top. Voor een bak van 180 op 60 op 60 zou dat wel gaan maar in mijn geval te zwak.
 
Het gaat zeer goed, foto's maken is quasi onmogelijk, heb geprobeert met men spiegelreflex , te weinig licht, sluitertijd te lang , wazige vissen, komt doordat de valisneria G al drie meter lang is en een deel vh licht tegenhoud.
filmen gaat beter, al haalt you tube en een laptopscherm er ook flink wat details af, best op een hd tv bekijken , film is van twee weken geleden met een 4k camcorder. dit kan nog veel beter als ik wacht tot het buiten donker is en er geen ramen reflecteren, Echter ik had geen geduld, toen de nieuwe camcorder geleverd werd ben ik onmiddelllijk gaan filmen, :)
film
 
Groeit allemaal goed zo te zien! Nog tegenslagen (slagjes) gehad dan? Of niet?

Ben ook wel benieuwd, als je dit wilt uiteraard, naar een totaalfoto hoe de bak in de rest van de inrichting staat.
 
Groeit allemaal goed zo te zien! Nog tegenslagen (slagjes) gehad dan? Of niet?

Ben ook wel benieuwd, als je dit wilt uiteraard, naar een totaalfoto hoe de bak in de rest van de inrichting staat.

ik zal nog eens een filmpje extra maken, een dezer, hoe de bak ook dienst doet als aanrecht en toch open gaat, en hoe hij in de woonkamer is ingebouwd,

qua tegenslagen valt het eigenlijk best mee. geen enkele l-nummer dood van de 15(allemaal kleinbijvende ), , geen enkele bloedvlektetra van de 13, 1 kleine Puntius denisonii verloren aan een schimmel van de 10, geen altum verloren, wel zijn 11 van de 15 corydora's om onverklaarbare reden verdwenen en dus dood. welke ik de grootste tegenslag vond, , en 4 antennebaarsjes. deze waren hoogstwaarschijnlijk al ziek toen ik ze kocht. gelukkig geen ziekte die alle vissen random heeft getroffen , die soorten die het niet deden die heb ik niet willen vervangen,
qua beplanting is het redelijk goed, het is beslsit geen plantenbak , ik gebruik amper voeding , de "kleine" valisneria is quasi weggekwijnd waarschijnlijk wegens te warm, maar de valisneria gigantica gaat enorm, ik heb er deze week een volle emmer uitgehaald omdat de bodemplanten geen licht meer kregen en achteruit gingen. Last but not least geen algen, daar was ik bang voor.
wat ik onderschat heb is het onderhoud aan planten die diep staan of vooraan, je kan er eigenlijk niet meer aan of je moet de bak half leeg laten en er half induiken, en dan nog.
ook een vis eruit halen is bijna onmogelijk. stel dat mijn l-nummers zouden kweken dan krijg ik er geen enkel jong uit vrees ik. Dan moet je een fuikje maken denk ik

waar ik het meest bang voor was was voor stress bij de altums , schrikbewegingen vluchten enz, maar dat zijn ze totaal niet, de muziek staat hier soms keihard met 2 keer 18inch subwoofers. ze doen gewoon hun dagelijkse ding , ze kennen de rottweiler intussen en mij . geluiden of tegen de bak tikken of ieys erop zetten geen probleem, ze denken enkel aan eten. alleen een schepnet lijken ze te haten, dan zetten ze alle kleur uit , ook waterverversingen en dan vooral het peil laten zakken vinden ze niet leuk. dan gaat de kleur uit en gaan ze onderin zitten op steeds diezelfde plek in groep.

ik heb er nu 8 blauwe congozalmen bij , de bloedvlektetras zwemmen een paar keer heel actief en gaan dan hangen , ik wou er nog een vis bij die langzaam rondzwemt en dat doet dat groepje congozalmen nu .

ik ververs 1 keer in de 14 dagen een 400 liter water, waarvan 200 l osmose. filters draainen nu al 5 maand en nu begint de flow van de fluval te zwak te worden, deze gaat ergens deze week eens gespoeld worden. verder is het qua onderhoud eigenlijk voeren en inspecteren en genieten.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige vissen en super maat bak. Kan me idd voorstellen dat het lastig onderhouden is. Die van mij is met 75 cm hoog al lastig. Zonder opstapje begin ik weinig en mijn arm is nauwelijks lang genoeg.

welke Kweker heb je ze gehaald? Kan ook via PB
 
Prachtige vissen en super maat bak. Kan me idd voorstellen dat het lastig onderhouden is. Die van mij is met 75 cm hoog al lastig. Zonder opstapje begin ik weinig en mijn arm is nauwelijks lang genoeg.

welke Kweker heb je ze gehaald? Kan ook via PB
staat nogthans duidelijk erbij , simon forkel, :) het zijn Altum Orrinoco Red. een speciale kruising van hem.
intussen zijn de vissen 8 maand oud en qua lengte zijn de grootste net zo lang als tussen mijn gestrekte duim en pink. die kerels groeien enorm en beginnen de bak te vullen , er zitten enkele bij die iets kleiner zijn , maar allemaal nog in leven en goed qua proporties. intussen fretten ze alles wat er in de bak valt. shrimp pellets , vlokvoer, levend , diepvries, pinkies,, xl bolletjes van basleer in alle smaken,
het nadeel van al dat voeren is een slakkenplaag op dit moment, duizenden van die langwerpige torenslakjes die overdag in de bodem zitten en gelukkig niet op de ruiten gaan kruipen, helaas eten ze de slakken niet op. ik vang ze nu met een lokdoosje om ze in te perken, vergif wil ik niet en uiteindelijk ruimen ze rommel op. nothans eten de vissen elke korrel op , ze blijven zoeken tot ze alles gevonden hebben, intussen heb ik voor de eerste keer de eheim filter gespoeld, de fluval is binnenkort voor de tweede keer aan de beurt. ik heb geen enkele vis meer verloren, echter zijn alle corydoras gestorven op 1 na en ik dacht dat ik er achter in de 20 had. de meeste vond ik niet meer terug. en de 6 antennebaarsjes, die zijn niet vervangen idp ervan heb ik 6 congozalmen die op twee drie maand tijd verdriedubbeld zijn in omvang. de corydoras zullen een ziekte gehad hebben net als de antennebaarsjes. Ik heb met geen enkele vis problemen qua agressie of dergelijke, alle L-nummers zijn nog in leven en ook groot geworden, ook de drie goudalen zijn lekker dik .kortom probleemloos . de beplanting is flink ingekrompen wat ik wel verwachte, het is geen plantenbak. kheb wel enorme groei van de vallisneria gigantica, daar heb ik al twee keer een volle emmer van uit gesnoeit. te veel belemmering van het licht op een geven ogebllik.
waterverversingen doe ik om de 14 dagen , door de grote massa blijft alles heel stabiel zoals een vijver . alles is erg onderhoudsarm. het meeste werk is het voeren :) de kleurenpracht van de vissen doet me soms nog versteld zitten staren in de bak. ze beginnen nu van die roodbruine stipjes te krijgen en de vinnen worden kleurrijk, het is gewoon niet op foto of video vast te leggen , in het echt zijn ze verbluffend mooi. en ze lijken mij echt te vertrouwen ook, ze eten uit de hand als het ware en deinzen niet terug als je voor de ruit komt. ik ben nog elke dag blij dat ik het gedaan heb. op een gepast moment , ik denk als ze een jaar zijn zal ik nog wel eens wat film maken, ik heb hier een andere bak met drie scalaren in , die zijn intussen ingehaald qua groote en het is ook een totaal andere vis, de Altums vind ik veel aktiever , dat stilhangen in een hoek doen ze nooit.
 
Trabbart,

Mooi om te lezen dat het goed gaat en de vissen een groei laten zien,en dat ze veel verschillend voer accepteren,mooi hoor,die slakje's ja ik heb er niet zo veel last van,ook nooit gehad,ze zijn er wel maar veel nageslacht zie ik niet,waarschijnlijk omdat mijn waterhardheid niet zo hoog is,slakken hebben die of dat nodig voor hun skeletopbouw,en de algemene hardheid van mijn aquariumwater geeft dit niet en dus is de nakweek van slakken gedaald tot een aanvaardbaar niveau,als ik het goed verwoord.

Ik ervaar wel dat mijn Red-back's enorme schrokkers zijn,daarmee bedoel ik dat als ik voer geef dat ze bijvoorbeeld bij mysis of artemia deze in grote aantallen naar binnen werken,zie zo af en toe dat ze er 15-20 daarvan naar binnen werken (opeten) maar dat is waarschijnlijk voedsel-aanbod,en concurentie,zo van alles wat ik voorbij zie komen is voor mij.

Maar enkele minuten later spuwen ze meer dan de helft weer uit om het vervolgens weer op te pakken,zie ik niet als een gemis,maar meer in de zin van het voer te verdelen over de gehele dag,en daar heb ik dan nu ook de tijd voor,in principe hebben ze de gehele dag zin om te eten,en die service kan ik hun geven, ;)

Maar goed om te lezen dat het goed gaat,
Gr.bert
 
Mooie bak en je Altums zien er mooi uit, slakkenplaag is in no time opgelost met een stel Helena slakken.
Heb zelf ook sinds 4 weken weer 12 Altums zitten.

mvg, marcel
 
en we zijn een jaar verder, van de Altums ben ik er een drietal weken geleden eentje verloren aan een schimmel op zen vinspier die naar binnen is geslagen op zen zwemblaas , door mijn onkunde en omdat ik een dag te laat was om hem eruit te kunnen vangen en op zware antibiotica te zetten. het was gewoon te laat. deze vissen hadden een flagelatenkuur moeten krijgen en een ontworming nadat het bijvoegen /bijkopen van vissen gedaan was. gewoon als kuur al. ik raad dit nu iedereen aan . een zieke vis in een bak van 1400 liter genezen met medicijnen gaat niet , deze moest uitgevangen worden. natuurlijk in zo een bak vang je een vis niet zomaar weg. pas toen hij op zen kop ging zwemmen kon ik hem pakken, het ene moment zwemt hij nog weg van je net en 8 uur later na een werkdag hangt deze ondersteboven. waarschijnlijk was de vis al te erg opgeteerd van binnen om nog gered te worden. de vis was zo mager dat ik hem zelfs niet kon opensnijden, er zat bijna geen ingewand meer in. maar goed, verder gaat het supper, de altums zijn mooi geworden en lekker dik , de kuur tegen flagelaten is gelukt zonder problemen en ook de ontworming is probleemloos verlopen, ik heb produkten gebruikt die dominiek van sunshine valley aanraad, voor mij is het genezen van vissen en de medicijnen die ervoor in aanmerking komen nog chinees. het goeie is dat met deze kuur de torenslakken populatie waarschijnlijk volledig of toch voor 99% weggemaaid is. het was ook een viertal dagen na de kuur duidelijk dat er iets was gebeurd, de vissen kregen duidelijk meer rood in de vinnen en ook de bloedvlektetras en congozalmpjes kregen meer kleur. ook de eetlust is enorm , de Altums schitteren gewoon , de witte lijnen en rode vlekjes beginnen op te komen en dit wit geeft licht zoals bij een neon tetra. wie dit wil zien moet de video'tjes maar eens bekijken op een full hd tv , niet op een laptopscherm of telefoon, dan benader je bijna de werkelijkheid, al is het in het echt nog mooier. het is zoals een diamant die in het echt fonkelt of op tv, dit kan je niet zomaar op film vastleggen. het zijn dan ook echt juweeltjes deze vissen .




 
Prachtige vissen inderdaad
Heb je ook een beeld van je hele bak zoals hij er nu bijstaat
ik heb een weekje verlof dus ik zal eens tijd maken voor een documentaire :ROFLMAO:, maar eerst de overloop schilderen, een slaapkamer, wat dakwerk en de tuin op orde brengen, daarna kan ik me eens verdiepen in hoe ik de beste beelden maak met die camcorder. de bak draait goed, enkel de beplanting laat wat te wensen over, ondanks dat het simpele planten zijn groeien ze niet goed genoeg , ik heb wel enorm weinig bemest en merk nu dat het echt niet zonder bemesting kan. valisnerie doet het goed genoeg maar de javavaren kwijnt heel langzaam verder en verder weg. of ik geef te veel licht , of het water is te zacht , of er is te weinig bemesting. de Anubias groeit wel maar ook heel langzaam en krijgt dan wat alg maar al bij al valt het qua algen gelukkig al mee. ik ben nu het water ietsjes aan het verharden, en ik geef wekelijks 50ml vloeibare mest. uiteraard duurt het lang met deze planten eer je resultaat gaat zien, het was ook nooit de bedoeling om er een dik volgroeide plantenbak van te maken, dan moet er c02 op , kost te veel inspanning, dan zit je bijna wekelijks te snoeien en dat wou ik niet. ik heb nu ook aangedurfd om de valisneria te toppen , deze drijvende kom spagetti nam heel veel licht weg , .
 
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn altums ook binnen no time gingen ze hemelen
nadat andere altums waren toegevoegd heb pas sinds 6 weken weer nieuwe.

mvg marcel
 
en we zijn een jaar verder, van de Altums ben ik er een drietal weken geleden eentje verloren aan een schimmel op zen vinspier die naar binnen is geslagen op zen zwemblaas , door mijn onkunde en omdat ik een dag te laat was om hem eruit te kunnen vangen en op zware antibiotica te zetten. het was gewoon te laat. deze vissen hadden een flagelatenkuur moeten krijgen en een ontworming nadat het bijvoegen /bijkopen van vissen gedaan was. gewoon als kuur al. ik raad dit nu iedereen aan . een zieke vis in een bak van 1400 liter genezen met medicijnen gaat niet , deze moest uitgevangen worden. natuurlijk in zo een bak vang je een vis niet zomaar weg. pas toen hij op zen kop ging zwemmen kon ik hem pakken, het ene moment zwemt hij nog weg van je net en 8 uur later na een werkdag hangt deze ondersteboven. waarschijnlijk was de vis al te erg opgeteerd van binnen om nog gered te worden. de vis was zo mager dat ik hem zelfs niet kon opensnijden, er zat bijna geen ingewand meer in. maar goed, verder gaat het supper, de altums zijn mooi geworden en lekker dik , de kuur tegen flagelaten is gelukt zonder problemen en ook de ontworming is probleemloos verlopen, ik heb produkten gebruikt die dominiek van sunshine valley aanraad, voor mij is het genezen van vissen en de medicijnen die ervoor in aanmerking komen nog chinees. het goeie is dat met deze kuur de torenslakken populatie waarschijnlijk volledig of toch voor 99% weggemaaid is. het was ook een viertal dagen na de kuur duidelijk dat er iets was gebeurd, de vissen kregen duidelijk meer rood in de vinnen en ook de bloedvlektetras en congozalmpjes kregen meer kleur. ook de eetlust is enorm , de Altums schitteren gewoon , de witte lijnen en rode vlekjes beginnen op te komen en dit wit geeft licht zoals bij een neon tetra. wie dit wil zien moet de video'tjes maar eens bekijken op een full hd tv , niet op een laptopscherm of telefoon, dan benader je bijna de werkelijkheid, al is het in het echt nog mooier. het is zoals een diamant die in het echt fonkelt of op tv, dit kan je niet zomaar op film vastleggen. het zijn dan ook echt juweeltjes deze vissen .





Klinkt bekend, met grotere aquaria zijn ze pas te vangen als het al te laat is.
 
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn altums ook binnen no time gingen ze hemelen
nadat andere altums waren toegevoegd heb pas sinds 6 weken weer nieuwe.

mvg marcel
met wat ik nu ervaren heb ga ik ze elke zes maand curen tegen flagelaten en wormen, . mijn vissen waren niet ziek, slechts ene had een pluisje op zen vin. hij is op een bepaald ogenblik donkerder geworden van kleur en zich gaan afzonderen van de rest. hij kwam nog eten, op dat moment had ik hem moeten uitvangen , maar ik dacht dat een simpel geneesmiddel tegen schimmel zou helpen, esha 2000 erin en waarachtig hij leek te beteren, hij voegde zich zelfs weer in de groep helaas is het dan ineens snel bergaf gegaan . waarom nu elke zes maand een kuur, wel ik heb gemerkt dat deze kuur mijn vissen goed heeft gedaan, , en niet alleen de altums , ze kregen allemaal een kleurboost een dag of drie na de kuur tegen flagelaten, de kegelvlek tetras werden echt intenser rood,
elke vis heeft flagelaten en wormen, en je brengt bij aanschaf een hele hoop bij elkaar ,
 
Zijn de laatste filmpjes voor of na de behandeling, op het laatste filmpje vindt ik persoonlijk de kieuwen van de maan er ver open staan, en ook zijn ontlasting erg licht van kleur. Of zie ik het verkeerd en is er niets aan de hand.

mvg marcel
 
met wat ik nu ervaren heb ga ik ze elke zes maand curen tegen flagelaten en wormen, . mijn vissen waren niet ziek, slechts ene had een pluisje op zen vin. hij is op een bepaald ogenblik donkerder geworden van kleur en zich gaan afzonderen van de rest. hij kwam nog eten, op dat moment had ik hem moeten uitvangen , maar ik dacht dat een simpel geneesmiddel tegen schimmel zou helpen, esha 2000 erin en waarachtig hij leek te beteren, hij voegde zich zelfs weer in de groep helaas is het dan ineens snel bergaf gegaan . waarom nu elke zes maand een kuur, wel ik heb gemerkt dat deze kuur mijn vissen goed heeft gedaan, , en niet alleen de altums , ze kregen allemaal een kleurboost een dag of drie na de kuur tegen flagelaten, de kegelvlek tetras werden echt intenser rood,
elke vis heeft flagelaten en wormen, en je brengt bij aanschaf een hele hoop bij elkaar ,
Waarmee doe jij die kuren?
 
Waarmee doe jij die kuren?
flagellol tegen flagelaten en ééncellige parasieten , en lernex pro tegen wormen dit laatste is een poeder voor in vijvers , gebruik 7gr per 100L , dominiek van sunshine valey beveelt dit aan in 1 van zijn vele video's op you tube.
 
intussen zijn de vissen een jaar oud, de kleuren beginnen flink te veranderen, , op deze groeps foto zijn ze vrij vaag , ze doen dit telkens na het eten, kleuren uitzetten, ze hangen dan ook bijna stil in groep en dan kan je goed fotos nemen. soms zijn de lijnen diep zwart en soms bijna volldig weg, meestal donkerbruin , het lichtblauwe op de close up geeft licht zoals bij neon visjes dit zijn de vlekjes tussen de rode stippen en de lijnen naast de vertikale bruine strepen, er begint af en toe wat gekibbel tussen twee dominantere exemplaren, de kleuren worden dan heel fel. dit zijn slechts fotos met mijn smartphone die eigenijk nooit echt mooie foto's maakt. het lukt me nog niet goed met de spiegelreflex om goeie foto's te maken, ik ga er eens mee oefenen komende dagen. en proberen die diepere donkere kleuren vast te leggen, helaas zijn de vissen op dat moment veel bewegelijker en dus is fotos nemen dan veel moeilijker. probleem met de spiegelreflex is dat deze een rode led op de vis projecteerd om scherp te stellen en dat de vis ervan wegzwemt , ook stelt deze scherp op de ruit , echt heel moeilijk.
 

Bijlagen

  • 132043814_4029493010414160_7789631647775616098_o.jpg
    132043814_4029493010414160_7789631647775616098_o.jpg
    77.9 KB · Weergaven: 147
  • 131929740_4029461840417277_3793999325775141932_o.jpg
    131929740_4029461840417277_3793999325775141932_o.jpg
    103.5 KB · Weergaven: 137
intussen zijn de vissen een jaar oud, de kleuren beginnen flink te veranderen, , op deze groeps foto zijn ze vrij vaag , ze doen dit telkens na het eten, kleuren uitzetten, ze hangen dan ook bijna stil in groep en dan kan je goed fotos nemen. soms zijn de lijnen diep zwart en soms bijna volldig weg, meestal donkerbruin , het lichtblauwe op de close up geeft licht zoals bij neon visjes dit zijn de vlekjes tussen de rode stippen en de lijnen naast de vertikale bruine strepen, er begint af en toe wat gekibbel tussen twee dominantere exemplaren, de kleuren worden dan heel fel. dit zijn slechts fotos met mijn smartphone die eigenijk nooit echt mooie foto's maakt. het lukt me nog niet goed met de spiegelreflex om goeie foto's te maken, ik ga er eens mee oefenen komende dagen. en proberen die diepere donkere kleuren vast te leggen, helaas zijn de vissen op dat moment veel bewegelijker en dus is fotos nemen dan veel moeilijker. probleem met de spiegelreflex is dat deze een rode led op de vis projecteerd om scherp te stellen en dat de vis ervan wegzwemt , ook stelt deze scherp op de ruit , echt heel moeilijk.
Waarschijnlijk kan je het AF-hulplicht uitzetten in 1 van de menu’s, en anders afplakken ;)
Focus zou ook in te stellen moeten zijn op 1 punt, klinkt nu alsof de camera een matrix meting doet voor de AF.

anyhow, zijn mooie vissen en veel plezier/succes met de camera ;)
 
Hoe staat het met de bak? Update zou wel vet zijn
heel goed, enkel wat technische problemen in de filtrage, en daardoor telkens een bloedvlektetra dood. deze zijn blijkbaar het gevoeligste aan vervuiling .
Het technische probleem betreft de eheim 1500xl classic. de instroom in deze pot filter is onderaan en de pomp zuigt bovenaan water uit de "emmer" om dit terug te voeren naar het aquarium. ik kreeg constant last van surging, de pomp die dus lucht zuigt . zodra de instroom een beetje werd opgehouden of er wat te veel vuil in de filter zat begon ze lucht te zuigen, soms zo erg dat de flow helemaal wegviel en de pomp blokkeerde en enkel wat geluid maakte maar amper water pompte. dit zag ik vaak pas als de vissen erg aan het ademen waren, zelfs met een heel proper filter en gereinigde buizen blaasde de pomp soms een hele reeks hele fijne luchtbellen, het probleem was dus eigenlijk constant aanwezig , soms er soms minder erg

ik heb een risico genomen en het filter omgebouwd en het werkt 100X beter. de eheim pomp was onbetrouwbaar geworden door het vaak vastlopen en werd opzij gelegd, ik heb een nieuwe gekocht die ook 2500L/h pompt en die trouwens maar de helft wattage verbruik opgeeft. ik heb de ingang van vuil water bovenin de potfilter laten komen ipv onderin en de pomp zuigt nu onderaan water uit de emmer en pompt dit zo naar de bak. met als gevolg dat ik nu ALTIJD een grote uitstroom heb in de bak . ik hoor wel af en toe water in de emmer vallen, maar de pomp is steeds goed voorzien omdat ze onderin uitzuigt. het is een Jecod DCP 2500, een pomp die ik erg kan aanraden , je hoort de pomp NIET, en de flow is even goed als de 3X duurdere eheim. net geen 100 euro voor deze regelbare pomp.

de bak draait nu een week op dit verbeterde systeem en ik denk dat dit een hele verbetering zal zijn,
Door het steeds slechter werken van de eheimpomp begon ik lichtjes baardalg te krijgen , dit is nu nog even afwachten,

De slakkenplaag die ik had is volledig weg, dat blijft me een raadsel. of ze zijn gestorven en onder de bodem blijven zitten, of de 5 gestreepte dwerg botias hebben ze opgegeten, ook al zijn dat nog steeds kleine magere visjes , feit is de duizenden slakken zijn weg. trouwens deze slakken waren ook soms oorzaak van het pomp probleem, de massas (lege ?) schelpen verstopten de aanzuig buis vh filter waardoor de pomp droog viel.

De Altums zijn erg groot aan het worden, geen ruzies, geen schimmels of problemen, ze zijn na lang wennen aangepast aan een grotere maat korrel , ipv 1mm korrel nemen ze nu 3mm. het blijven vissen die moeilijk wennen aan nieuwe vorm van voer,
de meeste problemen die ik heb zijn problemen met planten die moeilijk of niet groeien, het zal vooral de co2 zijn die ik er niet op wou en voedingsbebrekken, valisneria gigantea groeit als kool, maar geen woekerende uitlopers, java varen heb ik allemaal weggehaald, het zijn nu vooral anubia die ik houd, ik ben wat met knollen aan het experimenteren, maar echt supper gaat dit ook nog niet,

de bak zelf is gelukkig nog steeds goed. en eigenlijk zitten alle bodembewoners er nog in die er ooit zijn ingegaan, heel heel weinig sterfte dus .
 
Balen van je filter idd, fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Ben nu ook wel heel benieuwd naar wat foto's
 
Het verbaast me dat de altums blijven leven.

Ik ken iemand die deze vissen hield. Daarbij moest de pH waarde zo laag zijn dat er geen enkele plant meer wilde groeien.
 

Terug
Bovenaan