we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


de bak is aan het draaien, vrijdagavond gevuld,, er was even een licht witte waas deze morgen, dit zal de bacteriestam zijn uit de al ingedraaide filter die dit heeft veroorzaakt. enkele uren later is het al grotendeels weg getrokken . het is op foto wel erger dan in het echt. na het vullen was het water vol zwevende vuiligheid, dit was na twee uur al glashelder, het filtersysteem lijkt goed te werken voor zweefvuil.
de verlichting staat op 60%. meer dan voldoende licht met deze ledbars van jmb. de ochtend en avond dimming moet ik nog programeren, voorlopig doen we het manueel.

de beplanting, , , er zijn nog planten onderweg, maar 99% zit er in. er komen een soort lelies, en ik heb enorm veel rode lotus jonkies staan in mijn "kleine" bak , maar ik twijfel om deze te gebruiken omdat ik merk dat deze graag co2 heeft. eventjes iets bijplanten is niet simpel, toch niet als het water tot boven staat, ,,op een stoeltje staan , helemaal induiken tot en met de oksel en dan je hoofd plat net boven het water houden . dit is dus wel effe wat anders. er komen dan ook geen echt lage bodemplanten in ,

uiteraard moet de voorkant nog afgewerkt worden, en ik zal ook eens een foto posten van de kamer ,,als ze is opgeruimd. helaas ben ik nu al aan een volgende project begonnen, een deel van de keuken vervangen, de camionette steekt vol nieuwe keukenkasten, , , dit neemt een paar dagen in beslag maar intussen draait het aquarium in.
 

Bijlagen

  • DSCN9920.JPG
    DSCN9920.JPG
    45.5 KB · Weergaven: 617
  • DSCN9921.JPG
    DSCN9921.JPG
    52.2 KB · Weergaven: 597
  • DSCN9922.JPG
    DSCN9922.JPG
    51.1 KB · Weergaven: 531
  • DSCN9923.JPG
    DSCN9923.JPG
    53.7 KB · Weergaven: 566
Ziet er schitterend uit :thumbs: :thumbs:

Spiderwood vind ik minder geslaagd maar dat is mijn mening
 
Tis niet echt spiderwood. Stijn hele harde takken. Die zijn nog niet vast gemonteerd en staan nu op een Inox lat. Ze drijven nog en willen niet daar waar ik ze wil. Uiteindelijk gaan ze toch in de planten. Ingroeien dus veel maakt het niet uit. Maar ze moeten beter gepositioneerd worden dat is waar.
 
Tis niet echt spiderwood. Stijn hele harde takken.
ik was ook niet zeker maar het lijkt er erg op.
Ze drijven nog en willen niet daar waar ik ze wil.
Aah dat verklaart het, maar verder echt een mooie en vooral grote bak, de wanden zijn ook goed gelukt.
 
Oi! :) Ik wou iets liefs zeggen over die hond maar die opmerking mag je houden ;)

(er waren inmiddels al weer twee opmerkingen bijgekomen, mijn reactie ging over "vrouwen, he..." ;))
 
Mooie afmeting. Door die hoogte lijkt de bak helemaal niet zo groot.
 
Heel gaaf, eens met Patrick van die stokjes... Zou dat, ook al zitten ze meer verstopt tussen de planten, geen afbraak aan het geheel doen met zo'n enkel takje? Of zijn het er meer dan je ziet?
 
De nitriet waarde is nu op dag drie al te hoog voor vissen, 0.4 ,,,ondanks dat het water echt glas helder was . helder wil dus niet zeggen proper!!! Dan toch maar een 350ml easystart erin en wat water gewisseld omdat ik nog wou bijplanten en ik de bodem niet kan raken zonder een 400 liter te laten zakken, deze easystart alleen al liet het nitriet ietsjes zakken naar 0.2 met wel weer een beetje vertroebeling,
maar meten is nu niet echt nodig, gewoon geduld tot binnen een week of twee drie .
 
Veel mooier zo zonder die takjes als je het mij vraagt! Veel meer een geheel. Lijkt wel alsof je linksachter vrijwel geen stroming hebt? Als ik naar dat sliertplantje kijk waar ik de naam niet van weet :D
 
intussen werd er verspreid over enkele dagen al wat vis in gezet, de nitriet was zeer snel weg , deze werd maar 0.4 als enige piek. bleef wel op 0.05 hangen , maar men testkit was over datum. dus eigenlijk nooit echt hoog nitriet gehad.
er werd een volle fles easy life easy start gebruikt in drie keer. heeft wel wat witte neerslag gegeven op het hout en de planten, ook was er een bacteriebloei met op sommige plaatsen wit slijm dat daarna langzaam verdween. dit is hier en daar nog wel zichtbaar maar verdwijnt. om die reden geef ik nu ook extra beluchting,
er was ook even een heel licht bruinalg effect , maar is nooit doorgebroken, een beetje op de bodem vooraan en een vlek op de ruit, meer niet. men kleine 400l bak zag helemaal bruin toen ik die opstarte , planten en al.


momenteel zwemmen er 13 jonge bloedvlektetras in die echt prachtig scholen. drie jonge peru altums die ooit gaan verkocht worden, twee dagen later 8 puntius denisonni waarvan 6 kleintjes en twee grote van een 10cm. deze komen uit een klein winkel bakje en lijken nog niet te beseffen dat ze verder kunnen zwemmen dan wat ze gewoon waren, ze keren heen en weer. hebben weinig kleur. dan 4 antennebaarsjes en twee l052 zonancistrusjes
volgende week komen er nog twee kleine L340 clownpleco bij. en tegen einde december 10 Corydoras sterbai , deze zijn nu nog te klein volgens de aanbieder. als laatste de altums. ik meet elke dag meermaals de nitriet , het lijkt een zeer goeie opstart sinds er vis werd gezet is het nitriet veilig laag gebleven , ik voer voornamelijk artemia en muggenlarven , dat verorberen ze zeer snel met quasi geen verlies. enkel de peru altums snuffelen de bodem af op zoek naar meer en de kleine torpedobarbeeltjes, de antennebaarsjes eten restjes , en de tetras zoeken niet, die plukken enkel wat in het water zweeft op. ik mis de corydoras wel om echt op te ruimen wat neerdwarrelt. karig voeren dus dat er weinig de bodem raakt.

alle vissen beginnen al wat kleur te krijgen, al is het nog maar flets, enkel de perualtums die het lokale water al wat kennen hebben nu hun strepen terug. ze werden bijna wit toen ik ze overzette uit mijn andere bak en hebben een 36uur nodig gehad om te durven gaan verkennen en hun zwarte banden te tonen. ik was eerlijk gezegd zelf bang , ik dacht dat er iets mis was. echter de tetras die er een halve dag eerder inzaten deden het prima.
de torpedobarbeelen zitten er nog maar een paar uur in en hebben totaal geen geel, het rood is ook flets, hopelijk krijgen ze snel kleur. ook in de winkelbak hadden ze geen echt diepe kleur. hun zwembewegingen zijn prachtig, hoe ze draaien en wentelen , in versnelling gaan , echt fenomenaal , het zijn zwemmers en dat doen ze. tot nu toe met geen enkele vis problemen van agressie , ze verdragen elkaar goed.
morgenvroeg snel een nitriettest voor ik ga werken, en savonds terug eentje. al moet ik zeggen dat dit de makkelijkste opstart was die ik ooit deed, hopelijk blijft het zo lopen.
 
Je neemt risico's...

Ik werd zowat afgebrand toen ik na 2, 3 en 4 weken visjes in mijn bak zetten. Telkens ook met Nitriet=0.
Nadien wel een beetje nitriet gemeten, maar altijd onder 0,2mg/l.

Maar ben blij dat het goed gaat, en ik ben benieuwd naar foto's met visjes er op.
 
Het filter werd al twee maand ingedraaid , ik had onmiddelijk bacteriebloei. Ik weet wel wat ik doe. Het is geen bakje van 350 liter. Het is 1500 liter gaat veel minder schommelen. Als je geen vis inbrengt hebben de bacteriën geen eten en sterven uit. Gisteren veel gevoerd en deze morgen geen nitriet of ammonia stijging. De visjes zijn ook nog klein . De bak lijkt nog leeg.
 
ondertussen zijn de visjes al goed aan het wennen, ze hebben de schrik overwonnen om echt rond te gaan , van onder tot boven.
geen nitriet waardes om zorgen over te maken, tot gistereochtend . iets donkerder geel dan normaal. nog geen alarm. tegen savonds was het weer licht geel maar even een beetje 200liter water gewisselt .
wat me meer verontrust is de ph. deze gaat nu stijgen (omdat de co2 verdwijnt uit het leidingwater vermoed ik) naar 8 .
co2 toevoegen hoeft niet voor mijn planten, dus die ph moet naar omlaag , zeker voor de altums ook al zouden die aangepast zijn aan 7.8 of wat men ook beweert.
ik heb dus maar een osmoseapparaat besteld zodat ik zachter water kan bekomen, er komt een groot 200l vat in de berging en ik zal wel met een pomp moeten werken want met jerrycans ga ik niet beginnen sleuren. het apparaat zelf zal ik met een vlotter en magneetventiel uitrusten zodat het me niet al te veel zorgen baart .
 
Wij hebben een dompelpomp met een laag debiet in gebruik om water te pompen van het regenvat naar de aquaria
 
kheb hier ook een dompelpomp liggen , die pompt wel enorm snel. ik ga eens proberen of ze door een tuinslang wil pompen, de darm die er nu opzit is 2.5cm doorsnede en moeilijk hanteerbaar.
 
het gaat goed, het gaat goed , het gaat supper goed.
De antennebaarsjes zijn al aan het kweken geslagen, ze zijn nu volop hun nest aan het verdedigen. de eitjes staan op uitkomen, Dit in een bak die nog in de indraaifase zit. ongelooflijk mooi spectakel. zelfs de goudaal word weggejaagd door dit kleine visje.
alle waardes blijven goed, echter als ik eens flink doorvoer (weekend bvb) durft de nitraat wel even opkomen tot 0.5. nog altijd in de safe zone, maar toch.... opletten nog steeds met vervuiling. ik heb ook in 1 filter de koolstof verwoijderd en er filterwatten in gestopt, er bleef te veel fijn zweefvuil aanwezig en het water mag een beetje bruin kleuren vind ik.
intussen is men osmosetoestel al functioneel, enkel een vlotter en de afsluiklep nog maken, op 10 uur heb ik een ton van 280 liter vol. dit weekend gaan we stilaan zachter water toevoegen . dit was ik in eerste instantie niet van plan omdat de ph goed zat en de hardheid wel meeviel. maar de ph is toch wat gestegen en zachter water zal wel beter zijn voor de altums. de drie peru altums die ik voorlopig bijhoud zijn al enorm gegroeid sinds ik ze heb, (een maand of twee schat ik. ) ze zijn ook altijd hongerig en laten zich door geen enkele andere vis benadelen, ze zijn ook totaal niet bang . een aan te raden vis zo blijkt nu.

de verschillende pleco's beginnen nu toch al eens uit hun schuilplaats te komen, vooral de butterfly pleco's zijn totaal niet schuw. de l333's zitten al voor de eerste keer te spelen maar spurten snel weg als ze je zien, ik had net de tijd voor een mooie foto ,,,en de l201 is blijkbaar ook al op de voorgrond aan het komen voor de eerste keer maar is ook erg schuw, al denk ik dat deze minder snel zal wegspurten eens de bak bekend is geworden, deze zijn nu een plaats aan het zoeken, ze zitten nu een weekje in de bak. de butterflys iets langer.
helaas komen men legholen of schuilholen pas volgende week aan. intussen zitten ze wat verstopt tussen het hout.
 

Bijlagen

  • IMG_20191205_202135.jpg
    IMG_20191205_202135.jpg
    100.7 KB · Weergaven: 414
  • DSCN9989.JPG
    DSCN9989.JPG
    35 KB · Weergaven: 369
  • DSCN9971.JPG
    DSCN9971.JPG
    33.4 KB · Weergaven: 354
  • DSCN9986.JPG
    DSCN9986.JPG
    45 KB · Weergaven: 358
  • DSCN9968.JPG
    DSCN9968.JPG
    33.8 KB · Weergaven: 354
  • DSCN9943.JPG
    DSCN9943.JPG
    35.1 KB · Weergaven: 367
  • DSCN9937.JPG
    DSCN9937.JPG
    30.5 KB · Weergaven: 404
  • DSCN9939.JPG
    DSCN9939.JPG
    35.4 KB · Weergaven: 381
  • IMG_20191205_201828.jpg
    IMG_20191205_201828.jpg
    117.6 KB · Weergaven: 360
  • IMG_20191205_201946.jpg
    IMG_20191205_201946.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 442
  • 74217858_501130920481059_6865910006143778816_n.jpg
    74217858_501130920481059_6865910006143778816_n.jpg
    38.1 KB · Weergaven: 442
Bedoel je niet nitriet (NO2) op 0,5?
Nitraat (NO3) kan gerust op 20 en is dan nog veilig
 
Bedoel je niet nitriet (NO2) op 0,5?
Nitraat (NO3) kan gerust op 20 en is dan nog veilig
ja, idd nitriet bedoelde ik
ik meet 0.5 een uur of twee na een goeie voerbeurt, na de nacht smorgens dus, meet ik weer lager . ik meet nog steeds twee keer per dag. het valt op dat het stijgt nadat ik meerdere keren gevoerd heb op een avond, het zijn allemaal jonge hongerige vissen, er zijn ook trage eters bij , dus ik wil dat er wel eens wat blijft liggen in de nacht voor de pleco's maar ze zoeken en vinden alles , ze eten zelfs het plecovoer op,
ik heb shrimpkorrels , zacht plecovoer , hard plecovoer, dr bassleer voer, diepvries ,terta , jbl kleurvoer, zelfs stripjes gekookte ham voor de drie goudalen worden door de vissen opgegeten , ze fretten alles op en ze zoeken de bodem af , dag en nacht , zelfs in tpikdonker zie ik kleine torpedobarbelen snuffelen op de voerplek. ook die peru altums zitten met een dikke ronde buik en zijn altijd hongerig. kheb onlangs horen zeggen dat een vis geen maag zou hebben , ik kan het geloven, tvalt er losdoor.
 
Die goudaal is gaaf!
idd, de vissen waren eerst in paniek toen ze ze zagen, maar ze laten de vissen gerust en nu zijn de vissen ze gewoon. ze blijven ook niet op de bodem maar zwemmen in alle waterlagen. ze gaan zelfs vaak lucht halen . het is totaal geen bodemvis. ze zitten vaak weggestoken in de kleinste spleetjes en als je voert komen ze onmiddellijk tevoorschijn, ze zijn niet schuw om zich te tonen, het is hun natuur om zich te verbergen denk ik , ik heb een kleine ruimte gelaten tussen mijn rechterzijwand waar de buizen lopen en de filterinlaat zit , daar hebben ze hun schuilhol . ook bovenaan is zo een kleinen ruimte tussen de zijwand en daar zit nr 2 . was eigenlijk voor pleco's bedoeld , maar de pleco's liggen liever op de bodem of het zijn de alen die ze daar verjaagd hebben. ze komen ook altijd samen tevoorschijn en verdwijnen dan ook weer voor een paar uur. het is wel goed dat ze niet constant aanwezig zijn want ze vallen wel op als ze kronkeled draaien en keren en in alle waterlagen rondzwemmen. maar elke voerbeurt komen ze , ze ruiken het voer. ze eten momenteel nog geen droogvoer, ik voer ze mosselen , gekookte ham, scampi's, ook rode muggenlarf etc , kieskeurig zijn ze niet, het moet wel in hun bek passen . ze zijn mooi goudgeel met een groene rug , ze zouden wel 40cm worden, ik vind dat je deze dieren ruimte moet kunnen geven. ik zou ze in een kleine bak niet mooi vinden.
men bak is afgedekt met plexi , en ik ben er zeker van dat mochten ze echt willen dat ze eruit zouden geraken , ik dek die platen niet altijd perfect af. ik denk dat ze tevreden moeten zitten of dat ze anders op zoek gaan naar andere oorden net zoals een paling. en ja, ze glibberen als een aal, je kan ze niet vastnemen :) het zouden nachtdieren zijn , maar ik zie ze hier overdag heel vaak. het lijkt dat ze tevoorschijn komen als ze al merken dat iemand de bak beroert.
net als pleco's houden ze van zuurstofrijk water, dus ik geef continu beluchting , ook omdat mijn bak is afgedekt en het potfilters zijn. een gesloten cirquit bijna. vandaar extra beluchting.
 
intussen is mijn vlotter systeem op de osmosetank gelukt. de toevoer werd automatisch afgesloten met een magnetisch ventiel , een voeding van 24v en een glazen kwikcontact dat ik al jaren had liggen. een scharniertje een inox draadstang en een stuk piepschuim. werkt perfect ! ook is de druk snachts hoger doordat niet veel mensen water nemen, en gaat het maken van osmose sneller .
ik dacht dat men ton 280 liter was, maar ik denk eerder 220. deze is op een nacht vol. de geleidbaarheid is gewoon nul .
de geleidbaarheid van men aquarium zit op een 490. echt veel osmosewater zal ik niet moeten toevoegen, zeker minder dan 50% . ik ben er eigenlijk nog niet aan uit welke waarde ik wil bekomen.
het probleem is dat elke "kweker" van "moeilijke vissen" beweert dat ze tapwater gewend zijn.
een feit is dat ik hier al ondervonden heb dat bvb neon tetras die zacht water wensen hier in tapwater verdwijnen. regenbogen echter doen het hier enorm goed. groeien en geven mooie kleur op kraanwater .
ik heb hier 8 ph(nadat de co2 uit men kraanwater is weggevlogen ) 9 gh en 6kh . ik hoop dat met osmose de kh iets daalt en daarmee ook de ph een beetje zakt door het kienhout en het beetje turf want nu wil deze niet echt dalen. ik wil men kh op 4 krijgen en de geleidbaarheid op een 280 . even gaan berekenen dus
 
Kwik contact wauw.
Dat stamt nog uit mijn jeugd wordt niet meer gemaakt zover ik weet .
 
Met osmose zal de KH gh zeer zeker gaan dalen.
Een geleiding rond de 400 is prima.
Lager kan gevaarlijk zijn ivm zuurval.
 
Vandaag het grote moment! Het ophalen in Duitsland van de 12 altums . Het zijn P. orinoco Reds geworden.
Intussen is de bak nu twee maand ingedraaid , groeien de planten echt goed ,, traag maar goed. Zonder te veel licht zonder CO2 . Water waardes zijn stabiel. De verhouding osmose en tapwater is 50/50 . De bijvissen doen het goed, slechts 1 gestorven van de bijna 50.Kben blij dat er zoveel tijd is genomen. Wat me erg opvalt is dat de "bijvissen" al enorm gegroeid zijn. Zeker de bloedvlektetra en de puntias zijn goed aan het groeien. Ik kan me niet meer voorstellen dat die in een zakje zaten met een 13. Ik voer momenteel enkel nog dr bassleer . Bijna alle soorten heb ik in huis. Af en toe diepvries. De drie Peru altums laat ik nog even zitten. Deze zullen de nieuwkomers wel mee op touw trekken om ook pellets te leren eten. De Peru altums zijn ook enorm gegroeid en doe het perfect op die bassleer voeding. Ze zijn er zot van . Kben dus nu op weg.om de "echte "Altums op te halen. Op dit moment ben ik net de grens over , Duitsland in. ,,,,,, Spannend ! Slecht geslapen . Om 4 uur vertrokken om files te vermijden wat gelukt is tot nu toe.
 
zijn ze thuis geraakt?
:!
 
Ben heel benieuwd naar de Altums!
 
Ben heel benieuwd naar de Altums!

kben er mee thuisgekomen, doodmoe want ik ben om half 4 snachts vertrokken , er was totaal geen verkeer ,geheel de weg op cruise control, dat scheelt. maar tis een peugeot boxer waarmee ik rijd en het windgeruis vermoeid snel. het is uiteindelijk 5 uur geconcentreerd zijn en zo vroeg ben ik niet gewoon.

waterwaardes in de zak waren ph van een zuivere 6 en kh van zuiver 3 de rest heb ik niet gemeten. heel zacht zuur water dus.
ik zit op ph van 6.5 a 7 , deze keert altijd omhoog naar 7 dus ik hou em daar en een kh van 4.5
ik ga men waterwaardes zo houden, ik wil dat de planten nog kunnen groeien ipv verslijmen,

ik heb ze de overwenning met druppels bespaard, ze waren duidelijk moe in de zak van de lange reis, dus ineens een goeie kwak water bij de zak en 10 minuten erna de bak in ,
bleek een goeie keuze, ze zijn eerst wat in de stroming bij elkaar gedreven en binnen de 15minuten kwamen hun kleuren al terug.
ze zijn gewoonweg waaaaauw. 8cm klein , maar gewoon waauw . roodbruin van strepen en vinnegloed, heel statig, mooie knik in de snoet en eigenlijk geen tekenen van stress na een half uur, ze gaan de bak rond alsof ze thuis zijn, ze hebben een totaal ander postuur dan de peru altum.
wat ik dacht gebeurt onmiddellijk , ze trekken met men drie peru altums mee, ze vormen met zen 15 dus een groep. af en toe splitst de groep wel eens maar ze komen steeds weer samen.
kheb ze wat diepvries muggenlarven gevoerd als afleiding en ze toonden wel interesse maar de andere vissen waren te vinnig en de nieuwelingen nog te bevreesd van hun medebewoners, toch nam een enkeling eens een hapje. kijken en naderen deden ze zeker , basleer pellets werden door een enkeling genomen maar weer uitgespuwd, dit zal wel snel veranderen .

vanavond zal ik eens een filmpje maken (al heb ik niet echt een goeie camera in huis) , nu is er toch teveel weerspiegeling vd ramen , en kheb nog wat andere dingen te doen vandaag.
 

Bijlagen

  • IMG-20190213-WA0001.jpg
    IMG-20190213-WA0001.jpg
    76.2 KB · Weergaven: 313

Terug
Bovenaan