we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


Leuk project! Je hebt de vaart er aardig in :thumbs: Goed filter ook die Fluval FX6, ik heb er zelf 2 draaien. Ze zijn erg makkelijk in gebruik.
 
:petjeaf:Altijd super om te zien dit soort projecten. :petjeaf:
 
De achterwand en zijwanden zijn zo goed als klaar, eerste laag epoxy ligt erop. , en het glas zit er trouwens in, dus wel wat weerspiegeling ,,,De epoxy werd iets okerbruin gekleurd om geen doodse grijze rots te bekomen, er is voor 1 laag 2 liter epoxy gebruikt, de schuitextuur zuigt veel op, volgende lagen zullen veel spaarzamer zijn, ik laat het net hard worden tot het een beetje plakt en dan hop een laag erop, de bak plat leggen lukt niet, hij is te zwaar geworden en dan zit ik met men kop onder dat glas waarvan de tec 7 silicone nog aan het uitharden is. het duurt 24u voor 4mm en aangezien ik twee tubes gebruikt heb duurt dat wel een paar dagen eer het diep en diep uitgewerkt is.

volgende laag word clearcoat epoxy, de stank is verschrikkelijk, maar we volharden. Nergens techniek zichtbaar. alles ingewerkt.
Behalve de verwarming, die kabel kan ik net achter de ruit wel wegwerken en wie weet komt er ooit eens een goeie doorstroomverwarmer op de markt. ik ging normaal gezien een wachtbuis in de wand werken voor die kabel maar ik ben het vergeten . Het ging ineens snel :) in tussentijd dat de epoxy droogt , uithard, stroomvoorziening aanleggen in de techniek kast.

onder de bak moet nog isolatie komen, en tegen volgende week kan ik hem eens vullen . een paar dagen laten volstaan en dan weer leeg trekken en opnieuw vullen.

de bak word uiteraard vooraan nog afgewerkt hij staat ook nog niet op de effectief juiste plaats , het zal lijken of het 1 muur is als het echt af is, .
 

Bijlagen

  • IMG_20191103_095549.jpg
    IMG_20191103_095549.jpg
    52.8 KB · Weergaven: 378
  • IMG_20191103_092502.jpg
    IMG_20191103_092502.jpg
    167.5 KB · Weergaven: 372
  • IMG_20191103_095626.jpg
    IMG_20191103_095626.jpg
    202.5 KB · Weergaven: 368
Hard gewerkt! Ziet er mooi uit.
 
Dus je ruit is maar 4 mm dik? wow ben je niet bang datie knapt als de bak vol is?
Qua verwarming: er zijn externe verwarmingen verkrijgbaar
 
Dus je ruit is maar 4 mm dik? wow ben je niet bang datie knapt als de bak vol is?
Qua verwarming: er zijn externe verwarmingen verkrijgbaar

4mm is echt te weinig..... (maar ik lees het nergens)

Een standaard bak van 1m wordt al met 8mm gebouwd dacht ik.
 
Dus je ruit is maar 4 mm dik? wow ben je niet bang datie knapt als de bak vol is?
Qua verwarming: er zijn externe verwarmingen verkrijgbaar
maar neen :) :) de siliconen kan verspreid zijn over 2cm , dus dat droogt langzaam. de tube vermeld 4mm in 24 uur,,, de ruit is 15mm dik. ze was met moeite te dragen . er lag 250 kilo zand op als ze geplakt zat, dik genoeg :) wat die externe verwarming betreft , er is maar i merk , ze blijken volgens de ene goed en volgens de andere nietgoed, dus ik heb voor twee eiheims gekozen, gaat er ene defect dan werkt de andere nog en ik verlies geen doorstroming .
 
ondertussen een kleine kostenraming , altijd interesant want nu weet ik het nog ,

hout 195 (5 platen meranti multiplex 18mm)
glas 210
epoxy , kwasten roerlepels potten kleurstof katoen en vezelmatten etc 350 ongeveer
verf siliconen klein spul een dikke 150 in de dhz en action.
twee filters aan 250 stuk en wat spul, 600
filterzand 5 zakken , prijs ben ik kwijt 50 denk ik
scharnieren deksel 75 euro


dus met wat ik nu heb een 1550 euro onkosten , daar had ik nog geen glazen bak voor , en nu heb ik een beter isolerende bak die al van wanden is voorzien en filters , een glazen bak moest ik rondom ook nog bekleden aan de buitenkant .
komen nog dekruiten , planten en vissen
de verlichting was ergens rond de 4 a 500 euro, is in bestelling. jmb led bars van 1m75 dacht ik.
 
nog wat schuiven en draaien met de houten blokken, maar ze staan stevig met inox steuntjes .
 
Erg gaaf, vooral hoe je de techniek weg hebt gewerkt! Vind vooral het linker stuk mooi matchen zo droog, maar zou hem wellicht wat naar achter zetten. Maar kan ook ver naar voren lijken te staan zo
 
ondertussen een kleine kostenraming , altijd interesant want nu weet ik het nog ,

hout 195 (5 platen meranti multiplex 18mm)
glas 210
epoxy , kwasten roerlepels potten kleurstof katoen en vezelmatten etc 350 ongeveer
verf siliconen klein spul een dikke 150 in de dhz en action.
twee filters aan 250 stuk en wat spul, 600
filterzand 5 zakken , prijs ben ik kwijt 50 denk ik
scharnieren deksel 75 euro


dus met wat ik nu heb een 1550 euro onkosten , daar had ik nog geen glazen bak voor , en nu heb ik een beter isolerende bak die al van wanden is voorzien en filters , een glazen bak moest ik rondom ook nog bekleden aan de buitenkant .
komen nog dekruiten , planten en vissen
de verlichting was ergens rond de 4 a 500 euro, is in bestelling. jmb led bars van 1m75 dacht ik.
Dat is heel netjes, maar wat is de gemiddelde levensduur van een houten aquarium?
 
Dat is heel netjes, maar wat is de gemiddelde levensduur van een houten aquarium?
Geen idee, men heeft me ook op het forum verteld nadat ik de zelfde vraag stelde dat het langer meegaat dan de kit van een glazen bak. Het is polyester zoals een boot. Voordeel is enorm. Ik heb meer isolatiewaarde. Ik hoef de buitenkant waar de sierwanden zitten niet af te werken , bij glas zie je erdoor en de lelijke kleefmiddelen .... Het is sterk en kan tegen een stoot, alleen verplaatsbaar, makkelijk zelfbouw,
Ik ben er verkocht van, kga mijn regenboogbak van glas wegdoen en een bak maken met kast op maat perfect passend onder mijn trap als deze grote bak af is. Deze bouw ga ik ook wel laten volgen.
 
kheb een drietal uur lang een straalkacheltje van 2000 watt in het aquarium laten staan , alles was echt heel warm gestookt en dan ruik je pas dat de epoxy nog heel veel uitdampt.
en wat erg opvalt is dat je geen warmte voelt aan de zij en achterkant aan de buitenkant , wel aan het deksel en aan de ruit . de sierwand en het hout isoleert dus heel sterk. met als gevolg dat ik ook het deksel zal isoleren, met 2cm dikke styrodur. wat dat in de zomer oplevert weet ik niet , maar in de winter zal dit zeker helpen de bak op temperatuur te houden daar mijn huis vaak serieus afkoelt als ik afwezig ben .
 
Jaja je hebt me overtuigd mocht ik geen doorkijk aquarium meer hebben word het een houten :p

Heb je de wanden trouwens ook nog voorzien van een extra laag tempex of dat niet?
 
Jaja je hebt me overtuigd mocht ik geen doorkijk aquarium meer hebben word het een houten :p

Heb je de wanden trouwens ook nog voorzien van een extra laag tempex of dat niet?
Enkel de zijwanden, ik kan eventueel de achterwand nog doen en het deksel aan de binnenkant. Ik ga als em warm is er eens met een infrarood thermometer op spelen .
 
Waterdichtheidstest,,,,, al ben ik zeker dat hij dicht is toch even vullen. De epoxy is uitgewerkt dankzij de kachel die de bak echt heel warm heeft gestookt. Straks weer leeg maken en met dat water het zand spoelen. Daarna de bak weer opwarmen en droog laten tot zondag voor de zekerheid.
 

Bijlagen

  • VID_20191105_191050.mp4
    19.8 MB
Goed dat ik dit deed. De bak lekt
Zijkant vd ruit onderaan 7cm vd bodem komt er een drupje water....dit natuurlijk pas als em vol was door de druk. Een minuscuul drupje dat erger werd met wat gepeuter met een mes. Een geluk dat er nog geen bodem en planten in zaten.
Alle water is eruit en het lekje weggesneden ,ontvet en zeer goed afgesmeerd met siliconen. Er moet een vetplek op de ruit zijn achtergebleven want de hechting was slecht op het glas, Ondanks dat de ruit er al zeven dagen in zat kleefde de siliconen nog aan mijn mes. Ook aan de binnenkant goed droog gemaakt , ontvet en meer siliconen erover. De bak gaat nu echt goed warm gestookt worden gedurende meerdere dagen. Di

De ruit tegen de wand plakken is niet voldoende. Er moet gans de dikte vd ruit nog siliconen ruim tegengesmeerd worden.
 
gelukkig heb je hem inderdaad even gechecked! je hebt de vaart er wel lekker in! :D
 
deze namiddag was ik vrij, en weer veel gedaan,
ik had gisterenavond heel wat gelezen over tec7 wat me niet beviel, kheb er al spijt van dat ik tec7 gebruikt heb voor de ruit.
nu ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb 2 tubes aquariumkit gekocht en de tec7 en de ruit ontvet en overlapt zodat deze niet meer met water in contact staat. het schijnt dat tec zeven niet geschikt is om glas te lijmen dat onder water staat en onder druk.
nu dat de tec 7 die weliswaar goed lijmt maar minder goed afdicht is overlapt is de bak zeker dicht. maar de kit ligt nu zo dik dat ik moet wachten om te vullen.
de voedingsbodem (ja) en het zand ligt erin en het grote stuk veenhout dat blijkaar wou drijven is nu goed verzwaard.
de thermostaat is ingewerkt, een ledspot en de jmb ledbars zijn op voorrraad gekomen, dus die kan ik zaterdag gaan ophalen.
de verwarming zit erin , nu een dikke week wachten om te vullen,
intussen kan ik de bovenkant vd kap afwerken , de verlichting monteren en als ik nog zin heb de voorkant afwerking .
 
Jammer van de lek maar hopelijk opgelost nu,
 
Intussen weer heel veel aan gewerkt... Een serieuze tegenslag gehad om het haar bij uit te trekken. Beide rotszijwanden volledig moeten uitbreken wegens het gebruik van verkeerde kit. Deze begon na twee a drie dagen een witte waas in het water af te geven tot het melk werd. De kit loste op in water. Gelukkig had ik deze kit die aqrylaatkit bleek te zijn niet in de achterwand gebruikt. Enkel in de twee zijwanden.afbreken was de enige optie. Een dikke week tijd verloren. En het filter materiaal ga ik nog heel lang naspoelen. Op dit moment zijn de wanden herdaan, met Soudal kit voor aquaria .de epoxy moet nu nog tot zaterdag curen. De 300 Watt verwarming volstond niet , er zit nu 600 Watt in. Het duurde twee dagen om van 15 naar 24 graden te geraken. En eens op temp begon die kit op te lossen.....Er was nog geen dek ruit toen of verlichting dus een open bak eigenlijk. Ik heb nu ook de jmb ledbalken van 185cm en die moet ik dimmen want het licht is heel erg fel op 100%. Maar da's prima dan zien de leds minder af.. De bodem ligt erin de filter staat klaar, de planten zijn besteld , zaterdag begint het indraaien. Hopelijk gaat het nu foutloos want op 10 januari worden de altums opgehaald. Ik hoop dat het indraaien goed loopt dat er een week of twee voor de altums al wat andere vis in kan om het indraaien echt goed op gang te hebben. Ik heb wel al een ingedraaid potfilter , al zet ik die er maar bij na een dikke week of zo om te voorkomen dat de bacteriën in 1 klap dood gaan door de wissel van draaiende bak op nieuwe bak.
 
Even een foto zonder water met de jmb verlichting,
er zitten twee 1m85 ledbars in, de voorste rood /wit, is gedimd , de achterste blauw wit op volle sterkte, maar moet wat gedimd worden vermoed ik.
 

Bijlagen

  • DSCN8663.JPG
    DSCN8663.JPG
    44.4 KB · Weergaven: 337
Waarom rood voor? Normaliter staan hoge planten achter in, rood licht, en lage planten voorin, blauw licht
 
Waarom rood voor? Normaliter staan hoge planten achter in, rood licht, en lage planten voorin, blauw licht
een aquarium is altijd experimenteren, vanaf de opbouw , de filtering, het licht , je volgt de raad van wat je hoort, wat de fabrikant aanraad, wat je leest op fora,
ik wil wat rood op de vissen laten vallen, , dat was men idee van in het begin, ik zie het ook in men regenboogbak dat het rood ze opkleurt. het blauw verkoelt de kleuren, daar zit de rood / roze TL lamp ook voorraan. en werd al eens achter gezet met minder mooi resultaat. ook werd e een rode en blauwe bar aangeraden,
uiteindelijk komen er planten in die weinig licht verdragen / of beter nodig hebben, en makkellijk zijn qua onderhoud , het vooral van een voedingsbodem moeten hebben . het word een bak met planten maar met een minimuum aan meststoffen en zorgen. ik kan uiteraard nog de bars positie omwisselen en het effect bekijken met water en vis. uiteindelijk komen er geen moeilijke voorgrondplanten die gaan wegkwijnen omwille van te weinig licht of rood of blauw gaan missen. er komt valisneria , valisneria gigantica , nymphea stella, enekele anubias soorten , javavaren , echinodorus soorten , en cryptocorne balansae . allemaal planten die weinig eisen stellen en in de voedingsbodem gaan zoeken naar voer. er zit een dikke laag voedingsbodem in enkele zakjes rode klei, leem etc met daarop zand . ik ben een hele tijd weg uit de hobby, 20 jaar geleden werkte ik met een voedingsbodem , er waren veel minder flesjes en potjes nodig voor de planten , geen co2 , bak vol met planten zonder problemen, nooit bodemrot gehad .
ik heb nu een grindbodembak staan vol planten en moet daar constant mest ingieten en co2 inpompen om een plant overeind te houden. dit wil ik in men 1500 liter bak niet gaan doen wegens te duur in onderhoud.
de planten die wegkwijnen kwijnen maar weg, ik hou enkel degene die het "doen" . is dat 1 soort ok, zijn het er twee beter, gaat het met ze allen goed , fantastisch. Maar het zal geen plantenbak worden , wel een bak met wat groen en het licht zo gedimd mogelijk. op 100% is hier namelijk heel de woonkamer verlicht alsof er een 70 inch led tv een volledig wit beeld afspeelt. het straalt echt enorm.
de enige vrees die ik heb is alg, vandaar dat ik moet kunnen dimmen. die ledbar's geven veel meer dan ik had verwacht. jmb heeft /had geen dimmer voor twee keer 50watt, dus kocht ik slechts 1 dimmer voor 1 bar, maar ik merk dat ik een tweede zal nodig hebben. uiteindelijk kon ik zoals de winkelier voorstelde met kortere bars toekomen, die mens had gelijk, maar ik vind achteraf men keuze wel goed, gedimde leds gaan langer mee en geven minder warmte af in de zomer. men meerprijs was wel veel, maar als de bar dan blijft werken omdat ze minder belast werkt dan is het een win situatie op de lange termijn.. de twee ledstralers van 10 watt die ik in de dhz kocht gaan waarschijnlijk nooit gebruikt moeten worden, die gaan dienst doen als werklamp in de garage denk ik.
 
ontzettend balen van de kit...

Heb dat ook eens gehad bij mijn 2e zeeaquarium :'-(

Succes met de verdere opstart.

Qua bestand al wat meer duidelijkheid? :)
 
ontzettend balen van de kit...

Heb dat ook eens gehad bij mijn 2e zeeaquarium :'-(

Succes met de verdere opstart.

Qua bestand al wat meer duidelijkheid? :)
Een 10 corydoras, Antennebaars, altums en een iets grotere scholen is waarvan ik even de naam niet vind.
12 CM met een dwarslijn en geel stipjes in de staart.
 
het zullen Bloedvlektertras worden, de congozalm een heel mooie vis valt af wegens te mooi. past niet in een bak die een rivierbank vol takken en bomen voorsteld. de vis is te fragiel vrolijk zwemmend .
de puntias zijn me net wat te snel en net te langwerpig uiteindelijk.
ik heb vandaag een school volwassen bloedvlektertras gezien en die kerels zagen er dreigend uit. met hun ruim 8cm maar dik lijfje zijn dat stevige vissen die ik mooi gevormd in een school zag stilhangen in een discusbak. een heel mooie vis als je die goed op maat kan laten groeien en met een flink groepje, zeker passend tussen hout en groen met hun kleur . ok beide vissen komen uit andere gebieden of werelddelen, iets wat ik onbelangrijk vind in de aquaristiek. als bewezen is dat bepaalde soorten samengaan zonder stress of gevechten is dat voldoende voor mij. . alleen hoop ik dat ze echt op grootte kunnen komen zoals ik ze zag. zeker zo groot als een kippenei maar dan plat en een staart er nog aan. echt een mooi formaat. ik had ze nog nooit groot gezien, echt heel mooie tetra.
de bedoeling is om zo min mogelijk soorten te mixen. een groepje corydoras die de bodem wat opdwarrelen , ,eventueel enkele heel kleine l-nummers van 1 soort en dat is alles dat er zal inkomen. geen mix van allerlei soorten . het bestand niet te groot maken of er komen problemen. je steekt ook geen 25 kanaries in een kooi van 2m op een meter.
 
jmb heeft /had geen dimmer voor twee keer 50watt

Met deze kan je ze allebei aansturen, je kan de balken niet los van elkaar aansturen

Deze kan er zelfs 3 onafhankelijk van elkaar aansturen
 
De winkelier was hier niet van om de hoogte, ik half en half. Ik heb het ondertussen ook gemerkt maar ga toch voor twee aparte dimmers.
 
Ik heb bloedvlektetra`s gehad, denk wel in een te kleine groep 3m / 3v zolang het licht aan stond en er niet gevoerd werd zaten ze op een plek onder het groen, redelijk saaie vissen
Pas zodra het licht uitging zwommen ze door de hele bak, en de mannen zijn dan mooi aan het sparren, wie weet vertonen ze in zo,n grote bak en een grote school wel mooi gedrag
Het zijn wel hele agressieve eters, zou mijn keuze niet zijn bij bijv discus, en eer dat ze het maximaal formaat zijn ben je zo 3 jaar verder
 

Terug
Bovenaan