Ja mooie service van de lfs.
Ja zeker fijn! Nitriet moet idd nog iets verder zakken. Maar als het weg is, en ik ga de visjes ophalen, dan neem ik voor de zekerheid water mee naar de winkel. Die testen met druppels, en heb toch het idee dat die iets meer nauwkeurig is als met strips. Ik vond dit echter wat makkelijker en handiger, en ook wat goedkoper dan zo'n hele test koffer aanschaffen. Want als ik die druppels koop, dan wel meteen een complete set voor alle waardes.Bakje ziet er mooi uit, nu het nitriet nog zakken. Fijn dat ze bij je lfs kunnen logeren
Nitriet piek heb ik als het goed is dus net gehad. Probleem is een beetje dat ik dus guppen kreeg van een kennis, daar is dit alles weer mee begonnen haha (gratis guppen en ben inmiddels alweer 200 euro verder voor alle zooi die ik nodig had haha).. en die guppen zitten nu in een bak bij de dierenwinkel, daar mochten ze even blijven maar kan ze daar geen weken laten zitten natuurlijk.. die krijgen weer nieuwe vissen binnen en dan zitten deze in de weg. Dus tja, ik zit aan de guppen vast, en ik zal ze ook vandaag moeten halen als het water goed is want ze blijven ze niet bewaren natuurlijk.Ik zou wachten tot hij 4 wk heeft gedaaid want vaak zie je de no2 piek pas in week 2 of 3 dus die kan nog komen en met visjes erin zal de belasting snel teveel zijn.
Oto s moet je het eerste half jaar beter niet nemen want dan vinden ze vaak te weinig voedsel.
Zelf zou ik geen Guppen nemen want die kweken als konijnen.
Nee, dat had ik idd begrepen, dat oto's een gerijpte bak nodig hebben, daarom zei ik al dat ik die voorlopig nog niet ga halen.Een bak van 2,5 week kan nog steeds een nitrietpiek krijgen. Ik zou nog een weekje wachten al is geduld altijd op als je het nodig hebt....
Otto's hebben een serieus gerijpte bak nodig van een maand of 6 oud. Daar moet je dus echt nog niet mee beginnen. Ik heb geen idee of je bak groot genoeg is voor ze. Er is vast wel iemand die daar wel antwoord op kan geven.
Houd je rekening met een bevolkingsexplosie van de guppen? Neus maar eens wat op het forum rond met zoekterm 'guppen'......Dan weet je waar je aan begint.
Edit: We zijn het weer eens eens @jessicapilon
Dat wist ik idd, ik ga ze er dan ook voorlopig nog niet inzetten maar vroeg me alleen af of het uiteindelijk kon.. maar dat kan dus wel.Oto's kunnen prima in jou bakje, maar zoals hierboven al gemeld wel in een "gerijpte" bak.
Haha, nitrietpiek is net geweest als het goed is. En de dierenwinkel heeft de ruimte nodig dus als mijn water straks in de winkel ook echt goed blijft, gaan ze mee naar huis. Kan ze moeilijk wekenlang daar laten zitten, ze hebben de ruimte zelf nodig. Ik test zelf met strips maar hun testen met druppels dus ik laat hun het nog even testen voor de zekerheid. Maar als de nitriet weg is, dan gaan de vissen mee naar huis.Hierbij een potje geduld, afhankelijk van hoelang het duurt voor je nitrietpiek gaat komen. 😀
Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoeld? Ik ken de uitdrukking fish in cycle niet?En per slot van rekening kun je er desnoods een 'fish in cycle' van maken. Dan moet je wat vaker waterwisselen, en het is daarom wat bewerkelijker, maar het kan wel.
Aha oké.. aangezien ik strips gebruik om te meten, en dus vandaag heb gezien dat die strips niet zo nauwkeurig zijn als de druppels, denk ik dat ik beter even kan wachten. Ik had zo'n haast omdat ik vissen kreeg van een kennis die nogal een eind weg woont, en waar ik dus niet elke keer heen ga rijden, en daarna had ik het idee dat de dierenwinkel niet zo heel blij zou zijn als mijn vissen al die tijd een bak in zouden nemen. Ik had namelijk niet de eigenaar maar personeel die zeiden dat het goed was, maar ze zei ook dat er donderdag nieuwe vissen binnen zouden komen dus ik dacht dat dat een soort hint was dat ze ze het liefste voor donderdag opgehaald moesten worden. Maar vandaag de eigenaar zelf gesproken en ze kunnen daar gewoon nog een poosje blijven, geen enkel probleem. Dus nu is mijn haast weg haha.. ga hem dan lekker nog anderhalve week laten draaien, dan eens meten en kijken hoe het ervoor staat. Over anderhalve week staat ie in totaal 4 weken dus dan moet het theoretisch gezien wel goed zijn. Dan gaan eerst de guppen erin. En daar even een week of 2 a 3 mee laten draaien en dan ga ik garnalen halen. Pas over een paar maanden komen er otocinclus bij. Mits de guppen niet meteen al voor nageslacht zorgen. Als ik al meteen een berg guppen heb, dan zet ik er alleen garnalen bij en geen oto's. Volgens de vriendin waar ik de guppen gehaald heb valt het best mee met hoe snel ze kweken, maar als ik hier sommige topics lees, krijg ik het wel een beetje benauwd. Liefste zou ik er een totaal ander leuke klein scholenvisje in doen die niet zo makkelijk kweekt, maar ja, ik zit nu eenmaal aan die guppen vast...'Fish in cycle' betekent dat je bak indraait met vissen erin. Dat kan op zich prima, maar je moet dus erg goed nitriet en ammoniak in de gaten houden, en zo gauw die waarden stijgen, moet je een waterwissel doen.
Ah oke, dus toch wel op dat moment wachten. Ik heb een vrij sterke pomp voor dit bakje, hij is geschikt tot 300 liter dus qua stroming zit het wel goed in dit bakje. Ik zal er iig op letten dat de uitstroom goed blijft. Heb er wel een panty omheen zitten ivm de garnalen die er op den duur bij komen. Weet niet of dat echt nodig is maar ik zag dat garnalen jonkies anders de pomp in gezogen kunnen worden.Als de uitstroom minder wordt is in de regel een goed moment. Je spoelt altijd goede bacterien weg met schoonmaken dus dat moet je niet doen als het niet hoeft en er zijn leden die maar 1x per 6 maanden dat doen.
Volgens mij is het interne zover ik kon zien maar dat kan Cindy beter zeggen want op de foto is het niet heel duidelijk.Of een shrimp guard voor op de inlaat van je pomp.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html?srsltid=AfmBOoqVBIkeipjAADtnxom6VWv4f26woBkytgmVCBLVPzGHAkGkMJlD&ved=2ahUKEwjEjIHo4ZmIAxWxgP0HHZt0AFsQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw1CIsuO6-enlw1Np76ayNHQ
Zomaar ff een voorbeeld, er zijn er meer en goedkoper.
Goedkoper dan een oude panty?Of een shrimp guard voor op de inlaat van je pomp.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html?srsltid=AfmBOoqVBIkeipjAADtnxom6VWv4f26woBkytgmVCBLVPzGHAkGkMJlD&ved=2ahUKEwjEjIHo4ZmIAxWxgP0HHZt0AFsQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw1CIsuO6-enlw1Np76ayNHQ
Ik draag geen panty's 😅😉.Goedkoper dan een oude panty?
Ik reinig het voorfilter van mijn (grote) pompen eens in de 6-9 maanden, maar een kleiner pompje van een kleinere bak slibt wat sneller dicht. Dus gewoon de uitstroom in de gaten houden, dat is echt vroeg genoeg.
Oké, misschien kan ik daar dan nog eens naar kijken tegen die tijd.. dan laat ik hem een poosje meedraaien alvorens ik de bestaande filter eruit haal, zodat deze filter bacteriën op kan bouwen. Wel zonde, heb net een spiksplinternieuwe pomp erin zitten..https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ebi-bob-sponsfilter.html
Deze heb je ook en ze zijn garnalenproof.
Deze is voor een externe filter.. die heb ik niet.Of een shrimp guard voor op de inlaat van je pomp.
Klopt idd, staat erbij dat het voor een externe filter is en die heb ik niet.Volgens mij is het interne zover ik kon zien maar dat kan Cindy beter zeggen want op de foto is het niet heel duidelijk.
Ik heb een nieuwe panty gebruikt en zelfs dat is idd goedkoper haha.. dus even aankijken hoe lang dat goed gaat, en anders hou ik het daarbij..Goedkoper dan een oude panty?
Ik reinig het voorfilter van mijn (grote) pompen eens in de 6-9 maanden, maar een kleiner pompje van een kleinere bak slibt wat sneller dicht. Dus gewoon de uitstroom in de gaten houden, dat is echt vroeg genoeg.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.