Wat is er nieuw

Welk aquarium is het meest geschikt voor een Betta?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogue1987
  • Startdatum Startdatum
R

Rogue1987

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb hier al vaker meegeschreven toen ik nog sluierstaarten had. Die heb ik inmiddels allang niet meer maar omdat ik in mijn dagelijks leven snel overprikkeld ben ( ik heb milde autisme ) zou ik toch graag weer een wat kleiner aquarium willen hebben om voor tot rust te komen na een vermoeiende dag.
Nu ben ik al dagen aan het wikken en wegen over welke vissen ik zou willen aangezien ik een maximaal 60 cm aquairum wil.
Nu denk ik dus aan een Betta. Een langvinnig mannetje. Ik ben me dus al dagen aan het inlezen want ik wil niet opnieuw fouten maken die ik met de sluiers wel gemaakt heb.
Ik heb een aantal aquaria op het oog waaronder de Superfish35 panorama en de Superfish 30 liter. Groter mag uiteraard ook.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Beide Superfish aquaria zijn nogal hoog namelijk en ik las dat Betta's een niet te hoog aquarium mogen hebben. Hoe hoog is de maximale maat dan precies?
Is 30cm te diep?
Het leek mij wel een mooie maat die Superfish35. Vind hem er ook erg mooi uitzien die bak. Maar ik begrijp ook dat de filter daar bovenin de lichtkap zit en het water als een soort waterval op het oppervlak valt. Zal dat de Betta niet irriteren dan? Die leven graag op het oppervlak toch? Drijfplanten kopen is een must hoorde ik.

Ik zou graag een aquarium bestellen zodat ik kan beginnen maar ik aarzel over welke geschikt is.
Kortom, ik weet het even niet meer. Teveel tegenstrijdige informatie en ik wil rustig en goedoverwogen dit aquarium aanschaffen en na de 4 weken pas mijn vis kopen. Ik ken een hele hoge kwaliteit aquariumwinkel waar ze prachtige vissen hebben.

Oh ja nog een vraagje, ze verkopen daar ook grote garnalen. Gaan die goed samen met Betta's? Mijn vis zou trouwens uiteraard alleen gehouden worden, zonder overige vissen of soortgenoten. Mijn vraag is dus eigenlijk welk aquaria de Betta houders hier hebben en hoe de vissen het doen met die ruimte.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik zou voor minimaal 30 liter gaan en de Hornbach verkoopt mooie bakjes van 60cm van Aquatlantis overigens. Ik zou eigenlijk een langvinnige willen afraden omdat deze vaak sneller moe en lui zijn dan de kortvinnige exemplaren.
Een Betta wil nog weleens graag een garnaal pikken dus ik vindt dat niet een ideale combi.Of je moet kiezen voor een grotere soort zoals de Japonica garnaal.
Veel beplanting en drijvers is eigenlijk wel een must inderdaad.

Ik heb geen ervaring met het model dat de filter in de lichtkap zit maar heb er mn bedenkingen wel bij.

Goed bezig :thumbs:

Een Betta bak kan prima vanaf de 30 liters, meestal 30x30x35 cm.
Redelijk hoog beplant en drijfplantjes vinden ze fijn.

Bedankt voor de reacties! 30 liter minimaal was ook wel mijn ideaal eigenlijk. Dat de vis happy is vind ik het allerbelangrijkste en ik koop met liefde een wat grotere bak. Die Superfish Aqua Led is 36x23x39. Is dat een goede maat? Is rechthoekig echt beter dan vierkant? De superfish is aardig vierkant.
Die aqualantis had ik ook gezien ja maar ik ken dat merk niet zo goed. Ik zit al zo lang te klikken op alle betta topics en videos op youtube dat ik even de weg kwijt ben haha.

Ja ik bedoelde wel grotere garnalen inderdaad, maar daar heb ik dus nul verstand van dus zal me daar eerst over moeten inlezen.

Ik heb een cube 60 met een langvinnige betta erin.
Ook zitten daar japonica garnalen bij.
Ik heb er nog een schooltje espei bij, maar dat hoeft niet perse.

Stukje hout met varens. En wat drijfplantjes. Dan heb je een mooi onderkomen voor een betta.

Ik zou zelf geen langvinnige betta meer nemen. Is te rustig.

B9FF396C-F4A9-46E4-8D59-C030E31568B6.jpeg
EB7D5005-4296-4A38-8CD0-122C8A7A2677.jpeg

Wow wat een prachtige vis. Ik wil ook zo graag een blauwe betta. Maar kortvinnig is dus blijkbaar actiever? Hmm stof tot nadenken. Denk dat mijn kat een actieve vis wel boeiend zal vinden.

Ik zit nu op Amazon te kijken, zie er ook veel Tetra aquaria voorbij komen. 54 liter. Maar ja staat dat niet gek, een vis in een redelijk groot aquarium?
Als ik er budget voor had zou ik weer sluiers willen, maar die zijn zo enorm veel werk. Heel leuk wel hoor, maar ik vond het wel vermoeiend. Al kreeg je wel echt een band met ze. Ik hoop die met mijn betta ook te krijgen.

Wat je ook kan doen is een 54 liter nemen en voor de bodem een groepje Coydoras Panda. Dat heb ik hier ook.

Wij hebben onze Betta nu al een tijd, en in die tijd heeft hij in 3 verschillende bakken gezeten. In die bakken, zagen wij verschillend gedrag.

De eerste bak bak was een 60x30x40 (40 was de hoogte). Wat planten en wat hout er in, maar niet heel veel. De vis was actief maar niet overmatig. Hij rustte ook veel, We kwamen er later achter dat dat normaal is. Net als geregeld aan de oppervlakte hangen.

De volgende bak was een tijdelijk verblijf en had dezelfde afmeting, weinig plantjes en behalve een cocosnoot geen decoratiemateriaal. In deze bak werd de vis passief. Hing aan de oppervlakte of hing tegen een plant of in zijn cocosnoot. Hij had ook minder belangstelling voor eten. Hij leek wat weg te kwijnen.

Nu zit hij in een Lido 120 (60x40x58, 58 is de hoogte) en gaat het heel veel beter. Hij is actief en belangstellend.

In onze ervaring zijn een paar dingen belangrijk voor een Betta. Allereerst dat hij door zijn vinnen veel last heeft met zwemmen. Wij nemen hierna denk ik geen Betta meer met zulke lange vinnen. Het voelt als een hond met ingefokt uiterlijk waardoor zijn kwaliteit van leven echt minder is. Die problemen met zwemmen zal hij opvangen door vaak heel even te rusten. Hij zwemt even en laat zich ergens tegen aanspoelen om op adem te komen Heel even tussen 10 seconden en maximaal zo'n 60 seconden, en zwemt dan weer verder.

Aan de andere kant zijn het vissen met veel karakter die stimulatie nodig hebben in de bak. Ze zijn dol op planten. Ze hangen er tegen aan, wurmen zich er tussendoor, gaan er als een pannenkoek onderdoor.
Die van ons is ook dol op schuilplaatsen. Alles wat in de bak staat wordt geïnspecteerd en gebruikt. Onze vis komt, ondanks de grootte van de bak in alle hoeken en gaten.

De hoogte van het water lijkt bij ons alleen een probleem te zijn als hij helemaal van onder naar boven moet. Dat kan hij wel, maar lijkt een hele opgave.

In de bak hebben wij een extern filter met een spraybar met heel licht uitgeboorde gaatjes om wel het water rond te pompen maar niet al te krachtig. Daardoor kan hij makkelijker overal komen en hoeft niet meer te schuilen in plekken met weinig stroming.

Wij hebben voor veel planten gezorgd met verschillende structuren, voor meer afwisseling. Hij gebruikt alles. Ook zitten daar vrij hoge planten bij die hij kan gebruiken onderweg van onder naar boven om even tegenaan te spoelen en uit te rusten.

Wij hebben gezorgd voor veel schuilplaatsen en die worden gewaardeerd en gebruikt.

Onder zijn favoriete hangplek bovenin (achter de spraybar) hebben we een mat van planten gehangen, en tegenwoordig gaat hij daar vaak even op liggen voor hij weer aan de oppervlakte gaat hangen

We hebben bij alle inrichting gecheckt op scherpe kanten ivm de vinnen; Dat geldt ook voor het filtergedeelte in de bak en klemmen voor zuignappen etc. Wij gebruiken geen spiderwood en ander mogelijk scherp hout in zijn bak. De grot die we in zijn bak hebben staan heb ik zo'n 4 uur lang geschuurd aan de binnenkant De buitenkant was mooi maar de randen binnenin vreselijk scherp, ook harde punten en andere scherpe delen die funest zouden zijn voor zijn vinnen

Met de voorzorgen die we hebben genomen lijkt hij geen problemen te hebben met de hoogte van de bak.

Als medebewoners heeft hij slakken, Japonica garnalen en Corydoras. Dat gaat erg goed. We hebben niet het idee dat hij er iets aan heeft, maar ze houden de planten en de bodem schoon en verzorgd. We hebben ook rode garnaaltjes gehad, maar ondanks dat we hem niet zagen jagen, werden dat er toch steeds minder, ondanks schuilplaatsen.
Die hebben we nu in een aparte bak geplaatst.

Wij zijn aan het experimenteren met drijfplantjes Die van ons lijkt tot nu toe de mosselplant (of de wortels ervan) het meest te waarderen.

Wij genieten erg van onze Betta.

Het is een lang verhaal geworden excuus, daarvoor, maar ik dacht ik leg het neer, en je kan er uithalen wat je wil 🙂

Heel veel plezier met je nieuwe avontuur.

Trouwens, ik zeg met dit niet dat ik denk dat een Betta een bak van 120liter nodig heeft om happy te zijn. Wel dat ik denk dat inrichting heel bepalend kan en zal zijn.

IMG_20190308_180641.jpg

Laatst bewerkt:
Wow bedankt voor je uitgebreide verhaal. Leuk om te lezen! 120 liter zit er helaas niet in maar ik vond het wel een interessant stuk. Hoe oud is jullie Betta?
Ik heb trouwens niet echt wat met bodemvissen moet ik zeggen dus die laat ik liever weg. Vroeger wel gehad in mijn oude tropische aquarium maar doet me niet zoveel.

Superfish heeft ook 50 liter bakken trouwens, ook een vierkant, die vind ik ook erg mooi. Dat is misschien een betere optie, qua ruimte. Of toch een rechthoek met 54 liter. Vreselijk die twijfels haha. Ik moet er gewoon een bestellen en kappen met dat gepeins.

Ik had de foto net niet gezien. Wat een prachtige vis! Echt een plaatje zeg. :smitten:
De inrichting is ook echt top.

Superfish Panorama zijn mooie bakjes, een maatje van mij heeft er ook één van 50 liter, met daarin een Betta.

Voor het geld zou ik kiezen voor de Aquatlantis bij de Hornbach.

Idd erg goedkoop die Aquatlantis, en nog helemaal compleet ook.

Ik zou dan ook voor de Aquatlantis gaan, kost de helft van de Superfish Panorama zie ik

Dank je, ik zal je compliment doorgeven aan Chester 🙂

Hoe oud hij is weten we niet, wij hebben hem nu bijna een jaar. We hebben inmiddels begrepen dat hij waarschijnlijk al wat ouder is.

Ik had de foto later bijgeplaatst.

Ik denk dat ik zelf zou gaan voor een nano cube 60 van Dennerle, maar dat is omdat we die zelf gebruiken en daar erg enthousiast over zijn.

Dat is niet helemaal waar. Op Bol.com heb je de Superfish 50 voor 61 euro. Zonder verzendkosten. Ik vind die toch eigenlijk wel het mooist. Die set is ook compleet voor zover ik kan zien. Maar wellicht is Aqualantis een betere kwaliteit merk. Dat weet ik niet. Al mijn vorige Aquaria waren Juwel.

Leuke naam, Chester. Die Nano Cube's zijn ook erg mooi ja. Alleen komen die niet met filter en alles maar gewoon los. Ik vind een complete set wel fijn.

Een jaar? Klinkt oud, maar ik heb geen idee hoe oud Betta's gemiddeld worden.

Als een Betta niet al te warm wordt gehouden kunnen ze met gemak 3 jaar oud worden

Dat is best wel oud inderdaad. Ik vind de filter er wel mooi uitzien op de Aqualantis. Groot maar ik denk beter dan zo'n klein superfish filtertje. Wat voor filters hebben jullie voor de Betta's?

De nano cubes zijn te koop als kaal, zonder iets, als basic, met filter en verlichting, en als compleet, dan heb je er geloof ik een bodem bij of zoiets.
Ook verkrijgbaar in verschillende maten.
Wij hadden die van ons als basic in een aanbieding bij de avonturiashop, 111 euro, maar normaal ook goedkoper daar dan bij anderen in onze beleving.

Wij gebruiken zelf de 60, maar met zo'n 50 liter water, voor onze dwergkogelvis.

Mocht je belangstelling hebben voor tweedehands dan hebben wij eventueel nog een juwel 60x30x40 met led staan. Geen idee of ik dat hier mag zeggen, zo niet, dan excuus, dan zal ik dit weghalen.

Bedankt voor het aanbod MenM. Maar ik koop liever een nieuw aquarium.

Ik ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, ik leer weer een hoop bij over Betta's. Ik had gisteren al bijna de Superfish 70 liter besteld.

Wij wisten weinig van Betta's toen we aan die van ons begonnen maar wij vinden hem erg leuk, actief, echt karakter, grappig ook.

Ja dat las ik ook, dat ze veel karakter hebben. Daarom ben ik ook overgegaan van mijn oorspronkelijke guppy/platy idee naar een Betta. Bovendien hou ik wel van rust in de bak dus een vis is voor mij prima. Al die guppy's zijn zo druk. Ik vind toch echt wel de langvinnige veel mooier dan de kortvinnige. Denk dat ik toch daar voor ga. Dan maar saai. Ik hou wel van saai. 😀

Ga zo naar de LFS om te kijken of dat goedkope aquarium er nog staat. Is volgens mij ook een Aqualantis 60 liter.
Stel dat ik dat meeneem zouden jullie dan aanraden om er meteen planten in te doen? Of eerst even aanzetten zonder? Ik vind zwart grint op de bodem het mooist. Ik las dat Betta's zwart preferen boven wit.

Zijn Marina aquaria trouwens ook goed? Die zijn ook best betaalbaar.

Direct plantjes erin doen is altijd goed, kies ook niet voor al te moeilijke planten, met name tijdens het opstarten kun je beter wat makkelijke snel-groeiers kiezen.

Top bedankt! Ik ga zo even kijken of ik een leuk huisje voor Roger kan vinden. Ja een naam heeft hij ook al. 😀

Voedingsbodem is niet nodig toch? En moet je nou echt ammoniak in het water doen om de cyclus op te starten? Sorry voor de vragen maar ik been een zeikerd en ik wil het dit keer goed doen ipv fout. En ik heb nogal last van OCD met dit soort dingen. :sorry:

Inderdaad gelijk beplanten en 4 weken laten indraaien en vergeet niet wat drijvertjes😉. Ik heb de filter die bij de Aquatlantis zat eruit gelaten want die is vrij lomp en werk met een SF Aquaflow 100.

Voedingsbodem is niet nodig, ook alle opstart middeltjes laten staan een beetje droogvoer wat je verkruimeld in de bak doet het zelfde werk.

Mijn voorkeur licht bij een lichtere bodem omdat daarmee de onderste lagen van de planten meer licht krijgen en dus minder snel kaal worden aan de onderkant. Lichter grind weerkaatst het licht. Donker grind absorbeert het meer. Wij gebruiken zelf filterzand met een korrel van ehhm is het 0,7mm tot 1,25mm? In elk geval niet het allerfijnste.
Wij vinden het practisch in gebruik en het is goedkoop.

Wij planten de planten direct, tegenwoordig met wat korrels voor mest in de bodem, om het settelen van de planten zo snel mogelijk te laten gebeuren. De planten zien er de eerste dag stralend uit, maar gaan bijna allemaal problemen krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving. Dat aanpassen gaat ook gepaard met de nodige rotting, waarmee de waarden van het water gaan schommelen en je grote kans hebt op bruine of andere alg.

Oh gewoon die SF filter met het filtermateriaal dat erbij hoort of heb je er andere dingen in gedaan? Ik dacht dat die spons niet echt genoeg was. Maar wellicht wel voor een Betta aangezien die alleen zit.

Ze hebben hier niet echt drijvers bij mijn LFS, tenminste gisteren niet. Ik weet ook nog niet of ik meteen een aquarium meeneem hoor, ik moet met de fiets dus moet dan terug lopen met een doos achterop. Kan wel maar ik ben niet zo'n handig Jet.

Ik vind zand eigenlijk ook het mooist, dat vonden mijn sluiers ook super. Maar ik las dus dat Betta's zwart prefereren. Maar dat is dus ook weer niet waar. Heerlijk, al die tegenstrijdige informatie haha.

@Ton, bedankt voor de tip, dan doe ik het zo. Is een simpele kleine filter wel genoeg om de bak schoon te houden eigenlijk?

ook alle opstart middeltjes laten staan
:thumbs: nergens voor nodig idd

En moet je nou echt ammoniak in het water doen om de cyclus op te starten?
Ammoniak om de boel te starten heb ik ook wel eens gelezen, maar dan praat je echt over een drupje? ik zou het gewoon bij wat voer houden, wat hierboven ook al is aangegeven

Is een simpele kleine filter wel genoeg om de bak schoon te houden eigenlijk?
Voor één Betta moet dat voldoende zijn

Bedankt! Ja ik las een drupje ammoniak inderdaad.
Ik ga nu naar de LFS. Kijken of ik nog verkopers kan betrappen op goudvissen meegeven aan onnozele figuren die ze in een piepklein bakje willen stoppen. Daar word ik altijd zo furieus van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan