Welk aquarium is het meest geschikt voor een Betta?


Hornbach verkoopt Aquasand met een korrel van 0,4-0,8 mm en dat is een veel gebruikte en fijne bodem.
 
Ik zeg er ook altijd wat van Patrix. Net ook nog in de LFS. Gelukkig heeft de jongen die daar werkt er best wel wat verstand van en corrigeerde hij de meneer zelf al op zijn onkunde.

Ik ben net terug en heb nog niets gekocht. Wel de knoop doorgehakt dat ik minstens 50 liter wil voor Roger. De Superfish35 en 50 stonden daar op display en ik schrok ervan hoe klein die 35 oogde. Ik denk dat ik voor de Superfish 70 ga. 70 liter rechthoekig. Dat lijkt me wel een mooi paradijsje. Die zijn ook betaalbaar en komen met alles erop en eraan via bol.com. Maten 58x30x45. Ze hadden trouwens behoorlijk mooie Betta's bij mijn winkel. Een koi variant die ik wel interessant vond.
Qua vissen word het nog moeilijk kiezen aangezien ik er echt maar een kan nemen. Ik kan al niet eens een aquarium uitzoeken.


Edit, ben toch maar voor de Aqualantis gegaan bij Hornbach. Net besteld, hij komt maandag of dinsdag binnen. Ik ben blij dat ik eindelijk een knoop doorgehakt heb. Laat de voorpret maar beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou alvast veel plezier met het inrichten straks.
 
Veel plezier,
informatief topic overigens en erg leuk om te lezen.
 
Bedankt allemaal! Ik ben benieuwd naar de Aqualantis. Maar van wat ik begrijp kan ik er beter een SF pompje bij kopen ipv de pomp die erbij zit? Ik heb er al een mooi plekje voor op een stabiele tafel, nu lekker surfen voor decoraties en dergelijke. Heerlijk die voorpret. Ik zit nog te twijfelen ( verrassend ) over de bodem. Ik denk dat ik toch voor lichte steentjes ga. Beetje zandkleur maar geen zand zelf.
 
Nou ik heb er wel een ( zo'n bijzettafeltje ), waar al eerder een 54 liter zonder problemen op gestaan heeft. Maar ik zat te denken aan een andere tafel ja. Of anders op een kast. Ik vind wel een plekje.
 
Nou ik heb mijn plan toch wat moeten omgooien. De Aqualantis past namelijk niet op het bijzettafeltje war ik hem op wilde zetten. Daar is hij te lang voor. Mijn andere kastje is niet stabiel genoeg ( scharnier dat los zit en de schroeven blijven niet zitten ) dus ik ben toch terug gegaan naar mijn oorspronkelijke plan en heb de SF 50 liter besteld. Dan stuur ik de Aqualantis retour. De Superfish 50 is hoger en past dus perfect op mijn tafeltje. Om er nou een aquarium kast van 50 euro bij te kopen vind ik ook weer zo wat.

Trouwens, even over de inrichting: moet er hout in? Zo ja gaan jullie dan voor nephout of echt hout? Ik krijg mijn nieuwe bak dinsdag binnen dus ik heb nog even om me te orienteren. Hij is wit van kleur dus ik twijfel nog over het zand.
 
Nou ik heb mijn plan toch wat moeten omgooien. De Aqualantis past namelijk niet op het bijzettafeltje war ik hem op wilde zetten. Daar is hij te lang voor. Mijn andere kastje is niet stabiel genoeg ( scharnier dat los zit en de schroeven blijven niet zitten ) dus ik ben toch terug gegaan naar mijn oorspronkelijke plan en heb de SF 50 liter besteld. Dan stuur ik de Aqualantis retour. De Superfish 50 is hoger en past dus perfect op mijn tafeltje. Om er nou een aquarium kast van 50 euro bij te kopen vind ik ook weer zo wat.

Trouwens, even over de inrichting: moet er hout in? Zo ja gaan jullie dan voor nephout of echt hout? Ik krijg mijn nieuwe bak dinsdag binnen dus ik heb nog even om me te orienteren. Hij is wit van kleur dus ik twijfel nog over het zand.
Dat is denk ik vooral een smaak keuze. Wel fijn om die kleur af te stemmen op de eventuele achterwand.
 
De keuze voor nep of echt hout zou ik makkelijk maken, echt hout geeft net een wat natuurlijkere uitstraling.
 
Voor een Betta is hout geen must maar ik zou als je het wil nemen wel voor echt gaan. Jammer dat de al bestelde bak niet past maar goed gelukkig kom je daar nu al achter.
 
Voor mij persoonlijk hoeft hout niet zo nodig eerlijk gezegd, maar ik dacht dat het "hoorde" in een Betta aquarium. Stenen of een achterwand hoeft voor mij ook niet echt.

Ik zag wel een paar van die leuke holletjes voor Betta's in de winkel. Een ervan had nogal scherpe randjes maar die andere was zachter. Ik zou liever zoiets in het midden zetten en wellicht nog een ander ornament en er verder veel planten in doen en drijvers. Zijn mosballen ook leuk voor Betta's? Die vind ik er altijd zo leuk uitzien.
Bij dit aquarium komt de Superfish 100 filter. Hoe staat het eigenlijk met temperatuur? Wat is optimaal voor Betta's? Ook daar lees ik nogal verschillende dingen over.

Ik zit nog te twijfelen over de bodem. Geen zand in elk geval. Denk toch licht grind. Ben ook blij dat ik er nu achterkom dat de bak niet past, stom dat ik daar niet meteen naar gekeken had.
 
Ik zou ze niet te warm houden want dan worden ze minder oud. Graadje of 23-24 kan prima lijkt me.
 
Zand kan wel hoor, had ergens gelezen dat ze dat niet fijn vinden. Maar wellicht ook juist wel. Mijn sluiers waren er gek op, maar ja dit is een compleet ander type vis uiteraard.
Ik vind zand persoonlijk altijd wel mooi staan, al las ik net op een Betta blog dat je bodem niet compleet wit of compleet zwart mag zijn. Iemand daar negatieve ervaringen mee? Er is teveel informatie en soms zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ook staat er op die site dat mijn bak te diep is voor mijn vis. Dat hij maximaal 20 tot 30cm diep mag zijn.
Ik zal genoeg rustplekken voor hem maken. Op alle levels. Ik vind zo'n holletje echt een leuk idee. Met grote gaten uiteraard.

23-24 graden hou ik dan maar als richtlijn. Morgen maar weer naar de LFS voor het zand en wat ornamenten. Dinsdag komt de bak. :D

Wat voor pellet voer is goed voor Betta's?
 
las ik net op een Betta blog dat je bodem niet compleet wit of compleet zwart mag zijn. Iemand daar negatieve ervaringen mee?

Werden hier ook argumenten voor gegeven?
Hier op zwart, geen probleem.

Dat hij maximaal 20 tot 30cm diep mag zijn.
Ik heb van een Betta kweekster hier op het forum vernomen dat de waterhoogte van mijn bak, 45 cm) geen probleem was. Zeker niet als ze planten hebben waar op ze kunnen rusten. De Betta vaak genoeg vrij rustig van onder naar boven zien zwemmen, en hij had een mega staartvin.
 
Bedankt voor de aanvullende informatie! Goed om te horen.
De argumenten voor de kleur grind weet ik niet meer, volgens mij stond dat er niet. Ik ben nogal grieperig dus ik sla niet zo makkelijk informatie op momenteel. Mijn aquarium is wit dus ik zoek een kleur voor op de bodem die daarop aansluit.
 
Bedankt voor de aanvullende informatie! Goed om te horen.
De argumenten voor de kleur grind weet ik niet meer, volgens mij stond dat er niet. Ik ben nogal grieperig dus ik sla niet zo makkelijk informatie op momenteel. Mijn aquarium is wit dus ik zoek een kleur voor op de bodem die daarop aansluit.
Ik zou niet voor spierwit gaan, dat vinden vissen inderdaad niet prettig (reflecteert veel licht, en net als fel licht boven het aquarium zonder drijfplanten)
Wat vind je van filterzand? Ik geloof dat je voor een tientje klaar bent, weet het niet exact (Wildkamp, korrel 0.4-0.8), heb je wel 25 kg :D
Kun je heel wat aquaria mee van bodem voorzien :juggle: (Of je legt een zwembad aan :rolleyes:)
 
Ja dat is goed zand, dat had ik ook voor mijn sluiers. Hier bij mijn LFS hebben ze van die zakken met minder inhoud maar volgens hen meer dan genoeg voor een klein aquarium. Van mij hoeft de bodem ook niet te dik. Jij hebt gewoon zwart grind dus? Van dat fijne spul.
 
Ja dat is goed zand, dat had ik ook voor mijn sluiers. Hier bij mijn LFS hebben ze van die zakken met minder inhoud maar volgens hen meer dan genoeg voor een klein aquarium. Van mij hoeft de bodem ook niet te dik. Jij hebt gewoon zwart grind dus? Van dat fijne spul.
Deze heb ik. De foto op de website is volgens mijn sterk ingezoomd. Hij oogt in elk geval in mijn bakje veel en veel (egaler) zwart. De korrels zijn echt uniform van kleur.
Je zou het eigenlijk even met eigen ogen moeten zien. Het is dezelfde korrel als het filterzand dus 0.4-0.8mm. Goed afgerond ook.
Diverse leden op dit forum gebruiken dit zand, oa @jessicapilon
 
Mooie kleur wel. Zwart zand dus. Ik ga er nog even over nadenken.
Gelukkig heb ik de planten en verdere inrichting wel al een beetje bepaald. Maar ja ik ben gewoon een notoire twijfelaar. Met alles. Over alles. Heerlijke eigenschap, maar niet heus. Ga morgen in de winkel wel gewoon kijken wat ik het mooist vind. Oh nee overmorgen want dan komt de bak pas. Morgen komt die van de Hornbach binnen, kan ik mooi meteen retour sturen.

Word nog lachen als ik straks in die aquariumwinkel sta over een maand en mijn vis mag uitzoeken. Wel balen dat het er echt maar een mag zijn. Dat word echt onmogelijk voor mij, maar ik hoop dat het net als met mijn sluiers gewoon liefde op het eerste gezicht word en dat hij me meteen aanspreekt. Maar ja ik weet van vorige keer nog dat er daar minstens 30 even mooie kwaliteit Betta's zaten.
 
Mooie kleur wel. Zwart zand dus. Ik ga er nog even over nadenken.
Gelukkig heb ik de planten en verdere inrichting wel al een beetje bepaald. Maar ja ik ben gewoon een notoire twijfelaar. Met alles. Over alles. Heerlijke eigenschap, maar niet heus. Ga morgen in de winkel wel gewoon kijken wat ik het mooist vind. Oh nee overmorgen want dan komt de bak pas. Morgen komt die van de Hornbach binnen, kan ik mooi meteen retour sturen.

Word nog lachen als ik straks in die aquariumwinkel sta over een maand en mijn vis mag uitzoeken. Wel balen dat het er echt maar een mag zijn. Dat word echt onmogelijk voor mij, maar ik hoop dat het net als met mijn sluiers gewoon liefde op het eerste gezicht word en dat hij me meteen aanspreekt. Maar ja ik weet van vorige keer nog dat er daar minstens 30 even mooie kwaliteit Betta's zaten.

Vast wel, en anders loop je even naar buiten om je hoofd leeg te maken, en zeg je gewoon dat je niet kunt kiezen :)
Rondje door de buurt, misschien even ergens een kopje koffie of een patatje :) en terug naar binnen.

Ik loop om die reden wel eens door de zaak, langs de grote vissen, manen, discus, L-nummers die niet bij de bak passen. En dan ga ik weer even kijken... loop desnoods weer een rondje door de zaak etc.
Maar even naar buiten werkt voor mij beter.

Ik heb zwart zand en een zwarte achtergrond, maar mijn bakje is dan ook zwart.
 
Vaak is een donkere bodem voor vissen beter, dan hebben ze niet het gevoel dat ze daar op afsteken, hetzelfde met drijfplanten waar ze zich veilig onder waren.
Hoeft niet perse zwart te zijn maar fel wit is weer wat anders.
 
Bij mijn sluiers heb ik nooit getwijfeld, niet eens een seconde. Ik zag ze en was meteen verkocht. Zelfde met mijn kat, die koos mij uit, niet andersom. Ik hoop dat met een Betta ook te hebben in de winkel, en zo niet dan kom ik een andere keer nog eens terug. Ik vind die Koi Betta's erg mooi moet ik zeggen. Lijken qua tekening toch op sluiers alleen groeien die niet uit mijn bak. :D
Maar ja ik vind bijna alle Betta's die ik voorbij zie komen op filmpjes en foto's echt prachtig.

Hoe spring gevaarlijk zijn ze trouwens? Moet ik oppassen als ik water ga verversen dat hij er niet uit springt? Hoe doen jullie dat? Hoe vaak verversen jullie trouwens? En gewoon met zo'n bodemzuigertje?
 
En gewoon met zo'n bodemzuigertje?
Als je zand hebt en een goed ingedraaide bak zul je geen ontlasting terug vinden is mijn ervaring. Dat vergaat heel erg snel. Hooguit wat blad van plantjes dat blijft liggen, of in mijn ogen te lang ;)
 
GEEN bodem zuigertje, dan zuig je de bacterien uit de bodem, beter om met een slangetje af te hevelen mits nodig, een goed ingedraaide bak heeft de eigenschap zelf reinigend te zijn.

Verversen is meestal 1x in de week een 20% met water van de zelfde temperatuur.

Veelal springen ze niet als je onderhoud pleegt, dan zijn ze vaak juist op hun verstopplekjes, wel even blijven monitoren, zeker in het begin.
 
GEEN bodem zuigertje, dan zuig je de bacterien uit de bodem, beter om met een slangetje af te hevelen mits nodig, een goed ingedraaide bak heeft de eigenschap zelf reinigend te zijn.

Verversen is meestal 1x in de week een 20% met water van de zelfde temperatuur.

Veelal springen ze niet als je onderhoud pleegt, dan zijn ze vaak juist op hun verstopplekjes, wel even blijven monitoren, zeker in het begin.
Nou, ik moet zeggen dat Sjorske er een handje aan had bij de slang te komen kijken. Ondanks dat ik er een korfje op had zitten hield ik mijn hand erbij want hij kwam zo akelig dichtbij dat zijn staart vastgezogen zou kunnen worden. Hij was nogal nieuwsgierig aangelegd.
Springen nooit gedaan bij mijn weten.
 
Nou, ik moet zeggen dat Sjorske er een handje aan had bij de slang te komen kijken. Ondanks dat ik er een korfje op had zitten hield ik mijn hand erbij want hij kwam zo akelig dichtbij dat zijn staart vastgezogen zou kunnen worden. Hij was nogal nieuwsgierig aangelegd.
Springen nooit gedaan bij mijn weten.
Vandaar, even in de gaten houden, ze hebben allen hun eigen karakter.
 
GEEN bodem zuigertje, dan zuig je de bacterien uit de bodem, beter om met een slangetje af te hevelen mits nodig, een goed ingedraaide bak heeft de eigenschap zelf reinigend te zijn.

Verversen is meestal 1x in de week een 20% met water van de zelfde temperatuur.

Veelal springen ze niet als je onderhoud pleegt, dan zijn ze vaak juist op hun verstopplekjes, wel even blijven monitoren, zeker in het begin.

Oh oke, dat valt mee, eens per week. Met mijn sluiers moest dat veel vaker haha. Ik zal hem zeker goed in de gaten houden. Hoe verversen jullie dan? Gewoon met dat slangetje water eruit zuigen. De bodem dus met rust laten begrijp ik? Tja ik ben natuurlijk enorme vervuilers gewend die giga drollen voor me achterlieten met zijn allen. Dat is nu natuurlijk wel anders ja. Ik moet die knop nog wat omzetten van sluiers naar tropisch.
 
Gewoon met dat slangetje water eruit zuigen.
Inderdaad, vaak word afhevelen bedoeld als er vlak boven de bodem wat "vuil" word weggehaald, maar met een slangetje werkt dat het makkelijkst, even kijken wat in jou geval het meest handige is.
 
Toch nog even een puntje, bij sluiers zijn planten niet zo nodig en ook weinig aandacht nodig, maar een Betta heeft daar zeker behoefte aan, dus zal je de planten ook moeten voeden, afhankelijk van hun behoeften, dus daar zal je je mogelijk even in moeten verdiepen, beginnende met hun licht behoeften en daar de voeding aan aanpassen.
 
Toch nog even een puntje, bij sluiers zijn planten niet zo nodig en ook weinig aandacht nodig, maar een Betta heeft daar zeker behoefte aan, dus zal je de planten ook moeten voeden, afhankelijk van hun behoeften, dus daar zal je je mogelijk even in moeten verdiepen, beginnende met hun licht behoeften en daar de voeding aan aanpassen.

Goed dat je het zegt. Wat voor voedingsmerk is goed? Zal er meteen even naar gaan googlen.
Nou ik moest aardig vaak naar de winkel voor nieuwe planten omdat de sluiers ze constant vernielden en opvraten.
 
Nou ik moest aardig vaak naar de winkel voor nieuwe planten omdat de sluiers ze constant vernielden en opvraten.
Open eens een topic over planten bij een Betta in https://aquaforum.nl/forums/planten.9/, en vraag welke planten en hun behoeften aan voeding, er zijn zat planten welke makkelijk te houden zijn, maar sommige hebben voeding uit het water nodig en sommige uit de bodem, dus 2 verschillende soorten voeding, misschien kan je eerst even gaan uitzoeken welke je wilt hebben, dus even visualiseren hoe je de bak voor je hebt en daar een planten bestand voorstellen?
 

Terug
Bovenaan