Welke led verlichting, zoveel keuze!


fotos zeggen meer....
Ik heb GHL verlichting, aangestuurd door de GHL profilux light computer.
De led die er boven hangt is 2 x 70 cm GHL Mitras lightbar daylight. En dat is meer dan genoeg licht.

Bekijk bijlage 309909
Mooie verlichting Jan!
Jouw Mitras daylight balken hebben een lichtkleur van 5500 lumen.
Daar zit voldoende rood in.
 
Goh het oogt best fel, en toch maar 60 Watt.
Kom ik aan met mijn 320 Watt :p
en in het begin had ik ook nog twee T5 erbij aan staan van 80 watt / stuk....totale overkill aan licht.
Heb een stevige stap terug genomen en merk dat de planten en de vissen de Mitras daylight meer dan genoeg vinden.
slechts in de ochtend en avond start nog een ledstrip met 505 erbij op 30% vermogen om met rood te beginnen en af te sluiten...puur voor het oog.
 
klopt, mijn leds doet meer dan 180 lumen per watt op vol vermogen, als ik ga dimmen loopt dat op tot over de 200 lumen per watt. Maar dat zijn de leds, mijn lamp als geheel is minder zuinig, want hoewel ik ruim 38 watt aan leds heb verbruikt mijn lamp op vol vermogen bijna 42 watt. de omvormer en driver verbruiken ook stroom ( en dan zijn ze nog geselecteerd op hun efficientie ook). Netto is de opbrengst dus nog een behoorlijk stukje lager per watt.

Die LED's vind je (nog) niet in de gewone lampen die normaal verkrijgbaar zijn voor het aquarium. ergens rond de 100 lumen per watt is voor aquariumlampen vrij normaal maar lager vind je ze ook nog zonder al te ver hoeven zoeken.
Dat aquariumlampen niet voorop lopen in zuinigheid is ook niet zo gek.
Nieuwe generaties leds zijn duurder, maar je moet er eigenlijk net zoveel van gebruiken, anders zouden ze te ver uit elkaar zitten en krijg je zichtbare intensiteitsverschillen in het aquarium. je komt dus op een punt dat efficientere, dus fellere, dus zuinigere leds niet perse een voordeel zijn.

bovendien moet je wel heel veel stroom besparen om het verschil in aanschafprijs terug te verdienen, zeker als je niet heel veel licht nodig hebt. Als je topklasse Leds gebruikt op een goedkope manier (zelfbouw) dan kan dat lukken, maar met wat er nu aangeboden wordt commercieel is LED niet zo gek veel zuiniger maar wel een heel eind duurder.
Dat begrijp ik niet; loopt je lichtintensiteit op van 180 lumen, op vol vermogen, naar 200 lumen per watt als je dimt? Bij dimmen vanaf vol vermogen zou je lumenwaarde lager moeten worden dan de aanvankelijke 180 lumen.
 
en in het begin had ik ook nog twee T5 erbij aan staan van 80 watt / stuk....totale overkill aan licht.
Heb een stevige stap terug genomen en merk dat de planten en de vissen de Mitras daylight meer dan genoeg vinden.
slechts in de ochtend en avond start nog een ledstrip met 505 erbij op 30% vermogen om met rood te beginnen en af te sluiten...puur voor het oog.
Wanneer je uitgaat van de (licht-)vraag van je planten is gemakkelijk te bepalen hoeveel licht je nodig hebt. Zomaar een hoeveelheid licht boven je planten zetten is niet de manier...
 
Wanneer je uitgaat van de (licht-)vraag van je planten is gemakkelijk te bepalen hoeveel licht je nodig hebt. Zomaar een hoeveelheid licht boven je planten zetten is niet de manier...
Die lichtvraag zet ik vraagtekens bij, enerzijds passen planten zich aan anderzijds zie ik nog in heel veel literatuur en onderzoeken dat die gegevens nauwelijks van toepassing zijn voor aquarium.
Daarnaast is mijn aquarium een DISCUS aquarium, planten zijn ondergeschikt en vormen alleen maar een decor. De hoofdrol spelers zijn de vissen.
 
Uiteraard hebben planten een zekere tolerantie. maar een gemiddelde lichtvraag is er. Aquariumplanten zijn nagenoeg allemaal gekweekte varianten waarvan de lichtvraag wel bekend is. Het is altijd goed om een vast punt te hebben waarvan je uitgaat. En dat is het best te bepalen in je licht omdat dit nu eenmaal de eerste vraag is van planten om überhaupt te kunnen groeien. Wanneer je vissen de hoofdrol spelers zijn kan je natuurlijk ook je planten daar een passende rol in geven.
 
je planten daar een passende rol in geven.
Bijrol, discussen zijn geen standaard vissen...zeker die gekleurde varianten die ik heb. Hoofdkleur blauw, dus laat ik dat het meeste tot zijn recht komen.
Daarnaast diffuus licht zodat ze max mogelijk schitteren.
Vind een plant dat niet leuk, dan gaat ze bij de volgende snoeironde eruit en vervang ik ze voor een andere soort.
 
Uiteraard hebben planten een zekere tolerantie. maar een gemiddelde lichtvraag is er. Aquariumplanten zijn nagenoeg allemaal gekweekte varianten waarvan de lichtvraag wel bekend is. Het is altijd goed om een vast punt te hebben waarvan je uitgaat. En dat is het best te bepalen in je licht omdat dit nu eenmaal de eerste vraag is van planten om überhaupt te kunnen groeien.
Wat ziet men of hoe omschrijven we gemiddelde lichtvraag planten?

Hmm , volgens mijn is er wel research gedaan ,maar door de plantenkwekers om de planten optimaal te laten groeien bij hun met maar 1ste doel : maximale winst .
Het ideale voor hun is dus zoveel mogelijk plantjes afleveren in korte tijd met minimale kosten .
Hiervoor gaan ze planten ( veelal emmers ) kweken met veel voeding en de lichtverhouding optrekken tot aan de grenzen van deze planten .
Indien er om één of andere reden geen afname is van planten zullen ze deze zolang mogelijk gezond houden tegen minimale kosten/groei en zal de verlichting sterk terugschroeven een grote factor zijn.
Lukt dit niet wordt dit stek materiaal of groenafval.

Of we dit kunnen doortrekken in onze onderwatertuinen is me een vraagteken ??

Volgens mijn is :
-te weinig licht is gezonde planten massa die terugloopt of stagneert 0% groei
-weinig licht is lange internodiën en onderste bladeren die afsterven maar gezonde planten massa groeit iets bij 20% snoei per maand
-voldoende licht is
korte internodiën en stengelplanten gaan zich goed vertakken bodem plantjes delen zich vlot en toppen planten kleuren 20% snoei per week
-veel licht is
goed vertakte/ bossige planten goed in vorm te snoeien en planten kleuren diep 35% snoei per week
-Te veel licht is
(sommige )planten vertragen /stoppen met groeien als ze dicht bij het wateroppervlak komen 2x per week 25% snoei
 
Even een citaat van jou gebruiken: "Wat ziet men of hoe omschrijven we gemiddelde lichtvraag planten?"
Bij de online aanbieders van planten vind je omschrijvingen als veel licht, gemiddelde lichtsterkte en weinig licht. Het is mijn idee dat je dus planten kiest die bij elkaar passen. Dus geen Alternanthera en een Anubias in vol licht bij elkaar zetten. Mijn laatste bak zal nu een jaar of 6 , 7 bestaan maar eigenlijk hebben we met tussenpozen al zo'n 55 jaar aquariums gehad. Dus zeker ook met zeer verschillende belichtingen. Telkens bleek weer dat wanneer je erin slaagt om je intensiteit optimaal in te stellen aan de hand van de dan gemiddelde vraag van je plantenkeuze er veel gewonnen is. Dat laatste is dan wat ik omschrijf als een gemiddelde lichtsterkte m.a.w. de gemiddelde lichtvraag van de planten aanwezig in je bak.
 

Terug
Bovenaan