Wat is er nieuw

Wie kan mij helpen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter max
  • Startdatum Startdatum
Helemaal mee eens Thomas!

De hoogte van de gradatie wil niet altijd iets zeggen over de waterwaarden waar ze in zouden moeten en hoe gevoelig ze zijn.
Ik heb hier de Taiwan Bee, Spotted Head en White Bee garnalen allen op een ph verlagende bodem en allen op enkel leidingwater, dus zonder osmose- of regenwater. Wel begonnen op een deel osmose, maar iedere week wat minder om ze langzaam over te wennen. Heb bij de Taiwan Bee ook gewoon jongen en bij de Spotted Head nu 5 dames met eitjes en net geboren jongen.

Uiteraard hangt het er wel vanaf waar in Nederland je woont!!!

Wil ook niet zeggen dat je dus iedere groep zomaar op 100% leidingwater moet gaan zetten.

Goed blijven kijken naar je garnaaltjes is het belangrijkste advies hierin denk ik.

Hoe hoog is dan je kh met enkel een ph verlagende bodem?
 
30 liter is wel aan de kleine kant voor waaierhanden en zou het zelf niet doen,je moet ze heel fijn voer geven en dat kan heel makkelijk je waterwaarden beïnvloeden met alle gevolgen van dien.

Duidelijk bedankt! Daar gaan we dan niet aan beginnen 🙂 ik wacht nog wat berichten af, geen haast maar wil ze wel graag haha
 
Ok Sanneke dat is dan gelijk aan de waarden die ik hanteer met osmose. Ik denk dat je ook enkel met osmose moet werken als de geleidbaarheid te hoog is van je kraanwater. Die is hier rond de 550uS en ik heb de TB op 270-280 zitten. Als die lager zou zijn dan was osmose niet eens nodig denk ik.

Bijkomend voordeel van osmose is ook nog dat veel metalen eruit worden gehaald. Althans voor zover ik weet.
 
De bak 4 weken later 🙂 helemaal
Klaar voor de garnalen. Heel frustrerend als een handelaar zijn garnalen te koop zet en vervolgens niet reageert ... grrrr

IMG_4374.JPG


IMG_4486.JPG
 
Heel frustrerend als een handelaar zijn garnalen te koop zet en vervolgens niet reageert ... grrrr
Dan schat ik de kans groot dat er niks meer te koop is maar dat de advertentie niet is verwijderd. Ik hoop dat je nog een reactie krijgt.
 
Dan schat ik de kans groot dat er niks meer te koop is maar dat de advertentie niet is verwijderd. Ik hoop dat je nog een reactie krijgt.

Adv is er gister middag op gezet dus hoop niet dat ze zo snel verkocht zijn 🙁
 
Ik heb ook weleens de ervaring gehad dat men niet snel reageert dus geef de moed niet op🙂
 
Leuk ingericht bakje, ga je wel plezier van hebben denk ik 🙂 Zou m nog even de tijd geven (gistermiddag is nog niet zo lang), anders als je echt niets hoort misschien toch even verder zoeken naar een andere verkoper?
 
Leuk ingericht bakje, ga je wel plezier van hebben denk ik 🙂 Zou m nog even de tijd geven (gistermiddag is nog niet zo lang), anders als je echt niets hoort misschien toch even verder zoeken naar een andere verkoper?

ja ik wacht ook zeker nog even af 🙂 wil graag CR's en ga geen andere garnalen nemen omdat de verkoop vaak niet doorgaat, heb geduld 🙂 liever langer wachten en wel de garnalen die ik wil dan garnalen nemen omdat het "moet" 🙂
 
Heel leuk ingericht Max!

Als tip wil ik je meegeven om er nog wat mos in te doen (buiten de mosbollen om)
In het mos kunnen ze zich dan zo nu en dan lekker verstoppen, vooral de baby's strakjes.
Maar ze halen er ook veel voedsel vandaan.

Ook zou ik er een paar drijfplantjes in doen, zodat het licht een beetje gedimpt wordt en de garnaaltjes hangen ook graag in de wortels van deze plantjes 😉
 
Heel leuk ingericht Max!

Als tip wil ik je meegeven om er nog wat mos in te doen (buiten de mosbollen om)
In het mos kunnen ze zich dan zo nu en dan lekker verstoppen, vooral de baby's strakjes.
Maar ze halen er ook veel voedsel vandaan.

Ook zou ik er een paar drijfplantjes in doen, zodat het licht een beetje gedimpt wordt en de garnaaltjes hangen ook graag in de wortels van deze plantjes 😉

Ga ik aanschaffen , welke namen hebben de plantjes die u bedoelt ?
 
De drijvers zijn bv de Salvinia Natans of het Mosselplantje. Verder is Javamos een makkelijk mosje.
 
De drijvers zijn bv de Salvinia Natans of het Mosselplantje. Verder is Javamos een makkelijk mosje.
Dan ga ik die denk ik maar online bestellen want die hebben ze niet bij me dierenwinkel, hebben jullie nog goede online adressen 🙂 ?
 
Besteld 🙂

IMG_4488.PNG
 
Het mos kun je eenvoudig opbinden met een stukje visdraad.
 
Je moet het wel vastzetten, doe je dan niet dan drijft het vrolijk door je bak heen.
 
Kan je het ook los "neerzetten"? Dat zie ik wel in meer bakken


Neerzetten lijkt me sterk maar misschien bedoel je dat het los in de bak ligt ergens. Dat zou wellicht kunnen maar met wat stroming gaat het da snel door je bakje heen.
 
Ik bestel altijd al mijn planten hier: http://www.aquarium-planten.com/

javamos is idd een makkelijk en heel leuk mosje.
Maar dit mos is niet heel geschikt om los in je bakje te doen, het verspreidt zich heel snel en blijft geen mooi bolletje zeg maar. Het gaat echt overal in zitten en aan vast zitten door je hele bak heen, das geen succes 😉

Sommig dik levermos kan dat wel mee.

Deze bijvoorbeeld: http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/monosolenium-tenerum-cup-50cc/234
 
Ik bestel altijd al mijn planten hier: http://www.aquarium-planten.com/

javamos is idd een makkelijk en heel leuk mosje.
Maar dit mos is niet heel geschikt om los in je bakje te doen, het verspreidt zich heel snel en blijft geen mooi bolletje zeg maar. Het gaat echt overal in zitten en aan vast zitten door je hele bak heen, das geen succes 😉

Sommig dik levermos kan dat wel mee.

Deze bijvoorbeeld: http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/monosolenium-tenerum-cup-50cc/234
Dus dan aan me hout binden is dat de optie ?

Bedankt iedereen voor de tips!
 
Beste, morgen ga ik eindelijk
Me garnalen halen. Is er nog iets wat ik mee moet nemen? Koelbox? Om de temp stabiel te houden? Hoor het graag!
 
Leuk! Zorg dat ze niet helemaal 'los' in een bakje of zakje zitten tijdens het vervoer, maar zorg dat je een plukje mos of een stukje plant hebt waar ze zich aan vast kunnen houden 🙂
En inderdaad iets zodat de temperatuur wat stabieler blijft. Je kan het bakje of zakje bv ook inpakken met wat kranten. Zorg als je een koelbox gebruikt dat de binnenkant wel de kamertemperatuur heeft denk ik.
 
Leuk! Zorg dat ze niet helemaal 'los' in een bakje of zakje zitten tijdens het vervoer, maar zorg dat je een plukje mos of een stukje plant hebt waar ze zich aan vast kunnen houden 🙂
En inderdaad iets zodat de temperatuur wat stabieler blijft. Je kan het bakje of zakje bv ook inpakken met wat kranten. Zorg als je een koelbox gebruikt dat de binnenkant wel de kamertemperatuur heeft denk ik.


Bedankt voor de tips 🙂 ik neem een plantje mee! Koelbox ga ik even kijken denk dat een krant wat makkelijker is en zekerder. Gelukkig maar 15 min rijden in een warme auto 🙂 kijk er erg naar uit! Als de waardes ongeveer normaal zijn hoe is het overwentelen dan het best?
 
Wat ik heb gedaan is zorgen dat de temperatuur van het water waar ze in je ze meegenomen hebt gelijk is aan de temperatuur van het water in je aquarium. Dan de garnaaltjes in het water waarin je ze meegenomen hebt in een bak of emmer doen en over de periode van een uur of meer steeds een klein beetje water van het aquarium bij de garnaaltjes doen zodat ze aan de waarden van het nieuwe water kunnen wennen en uiteindelijk de grootste hoeveelheid van het water waar ze inzitten water van je aquarium is.

Het water overbrengen doen sommige mensen ook door over te hevelen met een luchtslangetje en een kraantje zodat het langzaam druppelt. Ik heb zelf ruim de tijd genomen, denk wel een uur of 2, en om de 5-10 minuten een beetje water erbij gedaan. Eerst kleine beetjes en later steeds iets meer. Druppelen zorgt er natuurlijk voor dat de overgang het meest 'ongemerkt' gaat voor de garnalen. Als ze echt heel lang in het water zitten en het water dus sterk vervuild is (wat in jouw geval na 15min nog niet zo is, dat is meer na een dag of meer in een kleine hoeveelheid water denk ik), dan zou je er ook voor kunnen kiezen niet over te wennen, omdat alles beter is dan het vervuilde water waar ze in zitten. Maar als het water waar ze in zitten niet enorm vervuild is, zou ik rustig de tijd nemen ze te laten wennen.

Daarna kan je ze uitvangen (let op, ze kunnen springen!) en weer in je aquarium loslaten. Door ze uit te vangen uit het water waarin ze overgewend zijn, voorkom je dat er water van de verkoper in jouw aquarium komt. Als je moeite hebt met ze te vangen, ik heb gemerkt dat als je het netje met een heel klein beetje voer rustig neerzet en even wacht, ze vanzelf het netje inzwemmen 😉
 
Wat ik heb gedaan is zorgen dat de temperatuur van het water waar ze in je ze meegenomen hebt gelijk is aan de temperatuur van het water in je aquarium. Dan de garnaaltjes in het water waarin je ze meegenomen hebt in een bak of emmer doen en over de periode van een uur of meer steeds een klein beetje water van het aquarium bij de garnaaltjes doen zodat ze aan de waarden van het nieuwe water kunnen wennen en uiteindelijk de grootste hoeveelheid van het water waar ze inzitten water van je aquarium is.

Het water overbrengen doen sommige mensen ook door over te hevelen met een luchtslangetje en een kraantje zodat het langzaam druppelt. Ik heb zelf ruim de tijd genomen, denk wel een uur of 2, en om de 5-10 minuten een beetje water erbij gedaan. Eerst kleine beetjes en later steeds iets meer. Druppelen zorgt er natuurlijk voor dat de overgang het meest 'ongemerkt' gaat voor de garnalen. Als ze echt heel lang in het water zitten en het water dus sterk vervuild is (wat in jouw geval na 15min nog niet zo is, dat is meer na een dag of meer in een kleine hoeveelheid water denk ik), dan zou je er ook voor kunnen kiezen niet over te wennen, omdat alles beter is dan het vervuilde water waar ze in zitten. Maar als het water waar ze in zitten niet enorm vervuild is, zou ik rustig de tijd nemen ze te laten wennen.

Daarna kan je ze uitvangen (let op, ze kunnen springen!) en weer in je aquarium loslaten. Door ze uit te vangen uit het water waarin ze overgewend zijn, voorkom je dat er water van de verkoper in jouw aquarium komt. Als je moeite hebt met ze te vangen, ik heb gemerkt dat als je het netje met een heel klein beetje voer rustig neerzet en even wacht, ze vanzelf het netje inzwemmen 😉
Wat een info ! Super bedankt, en voor ik ze erin doe ongeveer 10/15% water verversen werd mij aangeraden?
 
Ja dat is denk ik geen probleem. Zou wel dan eerst water verversen en daarna gaan overwennen, zodat ze wennen aan het water na de verversing kunnen wennen.
 
Ja dat is denk ik geen probleem. Zou wel dan eerst water verversen en daarna gaan overwennen, zodat ze wennen aan het water na de verversing kunnen wennen.

Ga ik doen, vraag morgen meteen even aan de handelaar wanneer ze te eten hebben gehad anders krijgen ze meteen een lekker catappa blad 🙂
 
Helaas afspraak afgezegd... nog geen garnalen dus 🙁
 
Jammer Max. Zoals Johan al aangeeft mag er altijd wel wat Catappa in liggen hoor. Als blad geef ik vaak Mulberry (Moerbei) en daar zijn ze gek op en dat kunnen ze vrij snel al eten in tegenstelling tot catappa. Onlineaquariumspullen.nl verkoopt het of anders via MP.
 
Jammer Max. Zoals Johan al aangeeft mag er altijd wel wat Catappa in liggen hoor. Als blad geef ik vaak Mulberry (Moerbei) en daar zijn ze gek op en dat kunnen ze vrij snel al eten in tegenstelling tot catappa. Onlineaquariumspullen.nl verkoopt het of anders via MP.
Bedankt voor de tip. Zodra ik weet wanneer ik een nieuw afspraak hebt gemaakt gooi ik er een blad in!
 
Gooi er nu maar vast in hoor, kan die alvast een beetje zacht worden.:thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan