Witte waas discusbak


R

RobB

Guest
Hoi... mede discushouders.

Hoe hou ik mijn water helder in een discusbak? ik zit bijna altijd tegen een lichte witte waas aan te kijken.
De waterwaarden zijn goed(gewoon kraantjeswater, zijn ze in gekweekt)
Mijn filter is een Eheim 2078 prof3, die eenmaal in de 3 maanden voorzichtig schoongemaakt wordt.
3 keer in de week wordt 50% van het water ververst, en er wordt 6 keer per dag gevoerd, dat voer wordt binnen 5 min. opgegeten dus er blijft niets liggen.
De vissen lijken er geen last van te hebben, ze groeien als kool en ze zijn prachtig op kleur.
temp: 29 graden.

Gr. Rob.
 
Water kan je met wat kool in je filter wel helder krijgen, beter is denk ik wat turf in de filter dat het water wat bruin kleurt. Dan heb je ook geen witte waas denk ik.
 
Wat voor witte waas? Moeten we denken aan zweefvuil of iets melkachtigs?

~ Ivo
 
Of bacteriebloei.
Filter Voorzichtig schoonmaken?
Laat er nou een de blubber onderin zitten.
Daar zitten de bacterie in.
Als siporax onderin zit,niets aan doen.
 
Bertus, ik denk niet dat het bacteriebloei o.i.d. is. Want als s'morgens het licht aangaat is hij helder, na het voeren wordt hij pas troebel.
Jelle, mijn filter is opgebouwd volgens Eheim, kool wil ik niet gebruiken, omdat mij aan alle kanten verteld is dat dat niet helpt, turf wil ik niet gebruiken omdat het verschil in waterwaarden m.i. te groot wordt met verversen(ik heb geen gelegenheid voor wateropslag).
Marcha, in het licht lijkt het op heel fijn zweefvuil.

Gr Rob.
 
Ja, dat denk ik ook Bertus, dat het van het voer is, overdag wordt er met granulaat gevoerd, en als laatste s'avonds diepvriesvoer.
De bodem is al enkele jaren oud, en bestaat uit filterzand gemengd met 2mm grind, en zit vol met puntslakken en helena's en is werkelijk brandschoon.

Gr. Rob.
 
Dat granulaat geef ik ook aan de Malawi.
Maken er ook een zooitje van.

Bodem schoonzuigen kan ook helpen,he.
 
Misschien kan je het verhelpen door een zakje Seachem Purigen in je filter te plaatsen.
 
Bertus zei:
Dat granulaat geef ik ook aan de Malawi.
Maken er ook een zooitje van.

Bodem schoonzuigen kan ook helpen,he.

Ja, inderdaad, ze kunnen aardig wat stof doen opwaaien.

de bodem wordt 2 keer in de week afgeheveld, ik gebruik geen bodemreiniger vanwege de bacterie.

Gr. Rob.
 
Hoe is de stroming in je bak?
Ik had een tijdje terug ook continu een witte waas, met geen stroming (i.v.m. mijn maanvissen). Ik heb nu een lichte stroming over de gehele lengte van de bak en die waas is niet meer terug gekomen.
 
is het al te doen om minder te gaan voeren? en het waterverversen 2 keer in de week te doen, de kleinste discus is 13cm de grootste is 14cm+.
Misschien helpt dat ook....toch.
 
Laatste laag in je filter een dikke laag watten stoppen :)
Dat scheelt na een weekje inlopen ook fors.
 
Rene B zei:
Hoe is de stroming in je bak?
Ik had een tijdje terug ook continu een witte waas, met geen stroming (i.v.m. mijn maanvissen). Ik heb nu een lichte stroming over de gehele lengte van de bak en die waas is niet meer terug gekomen.
Als je filter nie doorstroomt,krijg je bacteriebloei.
Heb ik nu 2 x achter elkaar gehad,met 2 weken tussen.

Instroom zat dicht met penseel alg, wat spontaan los kwam.
Had de bio Co2 vernieuwd,
Hele bossen ,in de bak.
 
welk diepvriesvoer geef je? Mijn water wordt ontzettend goor van Stendker runderhart. Dat spul lijkt enorm vet en maakt mijn bak troebel. Ze krijgen dit ook alleen vlak voor een waterwissel.
 
Sterrekind zei:
welk diepvriesvoer geef je? Mijn water wordt ontzettend goor van Stendker runderhart. Dat spul lijkt enorm vet en maakt mijn bak troebel. Ze krijgen dit ook alleen vlak voor een waterwissel.
KLopt,komt ook omdat er fijn voer inzit voor de bijvissen.
 
Ik geef ze vooral nu het voer van Ruto, lijkt veel schoner, en het ziet er smakelijker uit ( alhoewel ik gok dat het de vissen geen moer kan schelen hoe het er uit ziet)
 
Rene B zei:
Hoe is de stroming in je bak?
Ik had een tijdje terug ook continu een witte waas, met geen stroming (i.v.m. mijn maanvissen). Ik heb nu een lichte stroming over de gehele lengte van de bak en die waas is niet meer terug gekomen.

Het debiet is 800 ltr. per uur(gemeten)
 
Hoeveel liter inhoud is je bak zelf, wat is je bezetting?

Ik heb zelf een Rio 240 met 10 discussen er in, voer zes keer per dag, ververs elke derde dag 50-75% en heb er twee grote potfilters opstaan. Eentje met een filtercapaciteit van 2000 liter per uur, en eentje met nog eens 900 liter per uur. Ik heb geen last van zweefvuil en heb zowel van links naar rechts stroming als van achter naar voor in de bak.

Theoretisch gezien zou mijn bak dus een keer of 12 per uur gefilterd worden. Ik weet dat het debiet lager ligt als de door de fabrikant opgegeven cijfertjes, maar laat ik uit gaan van een keer of 4 per uur minstens.
 
Rio 240 met 10 discussen? is een 1.20 bak.
Zijn het zeker postzegeltjes?
 
Mijn bak is een trofis puntius 1500 (150-55-65)

Mijn bezetting is: 8 middelgrote discussen(13 cm+), 25 kardinalen, 10 corridoras julii, 10 grote bijlzalmen, 20 grote japonica garnalen.

Gr. Rob.
 
Bertus zei:
Rio 240 met 10 discussen? is een 1.20 bak.
Zijn het zeker postzegeltjes?

Wel grote postzegels dan, gemiddeld 11 a 12 cm per stuk nu :) Ik heb ze als baby gekocht in November en trek de groep groot en zet ze straks als ze meer ruimte nodig hebben over in een grotere bak, richtlijnen van Stendker.
 
Das veel vis, heb je de mogelijkheid om een extra potfilter aan te schaffen? Die kun je dan vullen met siporax en extra watten, zou moeten werken tegen zweefvuil en troep.
 
JpmWrAzBzSliluT-98nKqx3mJyhOx6nj.jpeg


JpmWrAzBzSliluT-98nKqx3mJyhOx6nj.jpeg




voor bertus, vier van de postzegels. Foto's zijn van begin Januari.
 
Het gaat ook heel erg goed met mijn postzeggels :) ze groeien zo idioot hard dat ik verwacht binnen nu en een maand of drie a vier een grotere bak aan te schaffen :)
 
De normen zijn in een paar jaar enorm verandert, de 50 ltr per vis is achterhaald , jaren geleden vroeg ik op een ander forum of ik discussen in een Rio 240 niet dus kreeg het hele forum over me heen
Maar jij hebt je vissen super verzorgd petje af :thumbs:
 
Dank je wel Leopoldi
Klopt hoor, dat de norm veranderd is. Het groepsbelang van de vissen wordt tegenwoordig ingezet als argument om wel meer vis in een relatief kleine bak te zetten ( onder uiteraard de strikte voorwaarde dat je heel goed filtert en heel veel ververst).
 
Sterrekind zei:
i1ygDD_PIo3XeP6KiZdIZMzP7q2SdJR_.jpeg


i1ygDD_PIo3XeP6KiZdIZMzP7q2SdJR_.jpeg




voor bertus, vier van de postzegels. Foto's zijn van begin Januari.

O, zie ze nu.
Mooie vissen.

Zijn niet zo groot nee,
Mis wel stukken hout,waar ze tussen kunnen schuilen.
 
RobB zei:
Rene B zei:
Hoe is de stroming in je bak?
Ik had een tijdje terug ook continu een witte waas, met geen stroming (i.v.m. mijn maanvissen). Ik heb nu een lichte stroming over de gehele lengte van de bak en die waas is niet meer terug gekomen.

Het debiet is 800 ltr. per uur(gemeten)

Je filter capaciteit is veel te laag, zou me niks verbazen als het daar mee te maken heeft. Als ik jou was zou ik nog een filter er bij plaatsen.
 
De opgave van Eheim voor de 2078 is 1850ltr. per uur, maar met vulling loopt dat bijna dramatisch terug, klopt ook volgens de gegevens.

Maar op advies van ludger, ben ik nog eens even in de kast gaan kijken, en ik vond daar nog een goedwerkende 2215 van Eheim.
Die pomp heb ik opnieuw ingericht, en geinstalleerd, die komt ergens uit op 400ltr. per uur.
Nu even afwachten wat het doet, en ik zie al minder zweefvuil.

Gr. Rob.
 
Ligt niet aan de pomp,maar aan wat erin zit.

Is dat te dicht van structuur,wordt debiet inderdaad minder.
En doorstroom van de slangen.
Beetje aanslag remt al af.

Wat ik zei over siporax, had ik ongelijk.

FiltermaterialenOm de juiste werking van een aquariumfilter te krijgen zijn er een groot aantal ... Aquariumzand in een filter heeft als eigenschap dat het moeilijk water doorlaat ... www.dewinters.nl/apparatuur/filtermaterialen.htm
 
Allebei de pompen zijn ingericht volgens Eheim, en bij de 2078 branden er geen lampjes, om aan te geven dat het debiet te laag wordt.

Gr. Rob.
 
R. Wijnands zei:
Misschien kan je het verhelpen door een zakje Seachem Purigen in je filter te plaatsen.

Helpt dat? en is dat te gebruiken met discussen.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Hoeveel moet ik gebruiken(400ltr.)?
 
RobB zei:
R. Wijnands zei:
Misschien kan je het verhelpen door een zakje Seachem Purigen in je filter te plaatsen.

Helpt dat? en is dat te gebruiken met discussen.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Hoeveel moet ik gebruiken(400ltr.)?

Dat kan,ik gebruik het ook. Ik heb 1 zakje 100gram op 350 L
 

Terug
Bovenaan