Wat is er nieuw

Witte waas discusbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter RobB
  • Startdatum Startdatum
Is die purigen niet gewoon een soort hars/ ionenwisselaar waar je over filtert? In dat geval zou ik mijn nitraat en fosfaat wel goed in de gaten houden, ik kreeg na het filteren over nitraathars een heftige aanval van blauwalg in mijn bak door een teveel aan fosfaat tegenover te weinig nitraat.

Ik heb er niet een gehoord, die negatief is over dit product.
dus ga ik het bestellen bij APO, en zal jullie op de hoogte houden.

Gr. Rob.

Ik heb je topic door gelezen er vielen me 2 dingen op nl puntslakken en helenas
Heb je toevallig voeding bollen bij je planten zitten zo ja , dan denk ik dat je slakken de bodem over hoop halen
Door het wroeten komt de witte waas van de bollen in je bak, kan er helemaal naast zitten maar Anatoma slakken zijn goede jagers
Gr Rienke

Nou, die puntslakken zie ik haast niet meer, ik zit nu met werkelijk 100den helenas(staan te koop in de rubriek"te koop").
Ik heb er geen kleibollen inzitten, mijn bodem is brandschoon
Vandaag komt de purigen binnen(ben benieuwd)en ik laat wel weten of het werkt.

Gr. Rob.

RobB zei:
Ik heb er niet een gehoord, die negatief is over dit product.
dus ga ik het bestellen bij APO, en zal jullie op de hoogte houden.

Gr. Rob.

Hoi Rob,

Zelf heb ik het nog niet nodig gehad en heb daar ook veel positieve reacties over gehoord en gelezen, ben benieuwd of dit jou probleem oplost.

We wachten af.

Gr. Rob.

Heb je je slangen al schoon gemaakt.

Als er geen lampjes branden,wil niet zeggen dat er voldoende doorstroming is ,he.
Heb het nu 3 x mee gemaakt,dat de bak wittig werd,lag alle 3 aan verstopte invoer slang.
2 x zat het in de inlaatt tuut, en pas nog verslijming van komkommer in de Eheim bocht .

Uitstroom ook beduidend minder.

Bertus, mijn slangen zijn 2 weken geleden geheel vervangen, na 6 jaar waren ze keihard geworden, en daarmee de kans op lekken, maar normaal raag ik de slangen een keer per maand uit.

De purigen zitten er nu ruim 24 uur in en ik zie nog geen resultaat, ik zie wel dat die witte waas helderder is geworden, ik denk dat ik nog even geduld moet hebben.

Gr Rob.

Het licht ging vanmorgen aan, en ik heb nog nooit zo'n heldere bak gehad, het deed bijna pijn aan mijn ogen, het leek bijna of er geen water in zat.
Ben zeer tevreden.(wat een licht op de bodem)
Ik neem aan dat het van de purigen komt, als dat zo is: TOPSPUL.
Volgens mij had het toch te maken met enigzins waterbloei.

Gr. Rob.

:thumbs:

Houd je waterkwaliteit goed in de gaten, ik denk nog steeds dat je filtercapaciteit wat aan de lage kant is

Heb ook het filter uit elkaar gehaald, en het bleek dat hij een tikkie te vol zat, ik heb nu een debiet van bijna 1350ltr./h, zo zie je maar ,je bent nooit te oud om wat te leren.
Ik heb eigenlijk een combinatie gemaakt van alle goede adviezen, en dat is goed uitgepakt.
En daar kunnen sommige forumleden(nee, ik noem geen namen)een voorbeeld aan nemen.
Allemaal hartelijk bedankt.

Gr. Rob.

Dan toch ook een interessant gegeven,die Purigen.

Volgens mij helpt purigen ook tegen een beginnende waterbloei.

Gr. Rob.

RobB zei:
Het licht ging vanmorgen aan, en ik heb nog nooit zo'n heldere bak gehad, het deed bijna pijn aan mijn ogen, het leek bijna of er geen water in zat.
Zelfde ervaring hier met Purigen. Zeker na de eerste keer in je filter stoppen. 😀

Bruine alg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog

Wat is de oorzaak van bruine algen? ... Een ander trucje dat ik ook vaak gebruik,
is het product �Seachem Purigen� toevoegen aan de filter. Dat spul zuivert het ...
www.aquascaping-blog.com/bruine-alg

Van Gillis.

dubbel

ah ik zie al dat het invloed heeft op de ammoniak in het water. Moet je deze purigen ook regenereren, loop je het risico dat de purigen de afvalstoffen weer loost als het verzadigd is?

Info:
Purigen� is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen�; Verwijderd prote�nen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal. Het verhoogt zienderogen de redox. Het maakt het water helder tot ongekende helderheid Purigen� wordt naderhand donkerder van kleur wanneer het uitput, en kan ��nvoudig weer geactiveerd worden dmv huishoudelijke bleek. 100 ML zak Purigen� zuivert en verhelderd tot 400 liter water voor een duur tot 6 maanden. Purigen� is ontwikkeld voor zowel zeewater als zoetwater gebruik.

Toepassing
Uitspoelen voor gebruik. Gebruik een altijd Seachem The Bag (fijnmazige filterzak) om de 250 ml Purigen goed te kunnen gebruiken.

Klik hier voor The Bag

Elke 250ml behandelt tot 1000 liter water tot 6 maanden. Uitputting is te herkennen aan een duidelijke kleurverandering naar donderblauw / zwart van de parels.

Regenereren:
Bedekken met een 1:1 verdunning van huishoud bleek en water voor 24 uur. Week het materiaal in een plastic container in een goed geventileerde ruimte buiten bereik van kinderen. Gebruik gepaste voorzichtigheid met bleek. Goed uitspoelen, en 8 uur weken in een oplossing die 2 eetlepels Safe�, Prime� bevat per kop water. Goed uitspoelen. Originele kleur en activiteit moet nu hersteld zijn en Purigen� is klaar voor gebruik.

LETOP ! Sommige slijmhuid producten kunnen Purigen� permanent vervuilen en kan regeneratie moeilijk maken. Niet opnieuw gebruiken wanneer u een chloor geur kunt waarnemen. In geval van twijfel, week de parels in een klein beetje water en test het water op eventuele chloor residu met een chloor testset.

Voor de liefhebber.

Sterrekind zei:
Moet je deze purigen ook regenereren, loop je het risico dat de purigen de afvalstoffen weer loost als het verzadigd is?

Ja je moet regenereren. Als ik de filter doe, spoel ik wel het aangekoekte eraf en doe ze dan weer terug, indien regenereren nog niet nodig is.

Ervaringen topic;
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 681&page=1

Experts uigedaagd;
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1428891

RobB zei:
Heb ook het filter uit elkaar gehaald, en het bleek dat hij een tikkie te vol zat, ik heb nu een debiet van bijna 1350ltr./h, zo zie je maar ,je bent nooit te oud om wat te leren.
Ik heb eigenlijk een combinatie gemaakt van alle goede adviezen, en dat is goed uitgepakt.
En daar kunnen sommige forumleden(nee, ik noem geen namen)een voorbeeld aan nemen.
Allemaal hartelijk bedankt.

Gr. Rob.

het is mooi dat je probleem opgelost is.

het jammere is dat je twee dingen tegelijk hebt gedaan op zodat we niet weten wat de oplossing was geweest

echter heb je je nitraat gehalte wel weer gemeten na de purigen

Crash zei:
Sterrekind zei:
Moet je deze purigen ook regenereren, loop je het risico dat de purigen de afvalstoffen weer loost als het verzadigd is?

Ja je moet regenereren. Als ik de filter doe, spoel ik wel het aangekoekte eraf en doe ze dan weer terug, indien regenereren nog niet nodig is.

Ervaringen topic;

Experts uigedaagd;

Fijn, ga ik doorlezen!

Ik heb nu maar 100 ml compleet in een zakje op 400 ltr, en dat werkt m.i. al prima(duurt 48 uur voordat het goed werkt).
En, nee, ik heb geen aandelen op purigen, maar ik ben dolenthousiast en kan het iedereen aanbevelen.

Gr. Rob.

Lowie1960, ik heb mijn water gemeten en nitriet en amoniak is gewoon 0,0. :petjeaf:
Dus geen probleem. :smitten:

Gr. Rob.

RobB zei:
Lowie1960, ik heb mijn water gemeten en nitriet en amoniak is gewoon 0,0. :petjeaf:

Gr. Rob.

vroeg naar nitraat gehalte

is belangrijk voor de planten vandaar

lowie1960 zei:
RobB zei:

Gr. Rob.

vroeg naar nitraat gehalte

is belangrijk voor de planten vandaar

kom er niet echt achter na het lezen van deze
Ervaringen topic;

Experts uigedaagd;

of het de nitraat gehalte flink aantast

de ene zegt dat hij meer nitraat moet toevoegen de ander weer niet

Mijn ervaring,is dat Purigen no3 niet aantast

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=40163

wat ik begrijp is dat het de stoffen die anders omgezet worden naar nitraat weghaalt, daardoor lager gehalte van nitraat

water word helderder daardoor meer plantengroei, daardoor meer opname van nitraat wat er minder is

claim trouwens van purigen

Verwijderd prote�nen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal.

voeg jijzelf no3 toe mondeo ??

probeer het zelf maar eens

ps deze ook nodig ?

http://www.aquaplantsonline.nl/p/2766/seachem-the-bag/

Ik voeg idd no3 toe.

RobB zei:

Gr. Rob.
Was geen waterbloei.WEl bacteriebloei. door remmende factor in het filter.

Bertus zei:
RobB zei:

Gr. Rob.
Was geen waterbloei.WEl bacteriebloei. door remmende factor in het filter.

denk gelijk Bertus
vandaar jammer twee dingen tegelijk gedaan

maar gezien ik nu nieuwsgierig ben naar dit spul

http://www.aquaplantsonline.nl/p/2766/seachem-the-bag/

moet je deze "speciale " zak ook hebben
gezien de prijs toch even vragen

voor dat ik de purigen erin deed, was de no3 20, en dat is niet veranderd.
Maar dat hou ik wel in de gaten, en ik zal morgen nog een keer testen op no3

Bertus, ik haal die 2 altijd doorelkaar.

Gr. Rob.

Geeft niet Rob.

RobB zei:
ik denk niet dat het bacteriebloei o.i.d. is. Want als s'morgens het licht aangaat is hij helder, na het voeren wordt hij pas troebel.
Jelle, mijn filter is opgebouwd volgens Eheim, kool wil ik niet gebruiken, omdat mij aan alle kanten verteld is dat dat niet helpt, turf wil ik niet gebruiken omdat het verschil in waterwaarden m.i. te groot wordt met verversen(ik heb geen gelegenheid voor wateropslag).
Marcha, in het licht lijkt het op heel fijn zweefvuil.

Gr Rob.

Als het na het voeren komt, heeft het met bacteri�n te maken. Met name de Heterotrophic bacteri�n. Die vermenigvuldigen zich heel snel.
Die zorgen ervoor dat je afval word afgebroken.
Een uitbraak van deze bacteri�n (je witte waas) wijst dus op een teveel aan afval.

Hier zijn wel enkele nadelen aan verbonden:
Ze verbruiken ook zuurstof, dus ze gaan concurreren met je beestjes, planten en andere bacteri�n.
Ze gaan ook in je filter concurreren met je nitrificerende bacteri�n om plaats.
Kan het ammoniak gehalte verhogen omdat het afval door de bacteri�n word omgezet in ammonium.

Oplossing is in theorie vrij simpel, minder afval.
In praktijk kan je je filter regelmatig proper maken. Als er dus vuil in zit ervoor zorgen dat het er allemaal uit is.
Desnoods steek je als eerste witte watten, die nemen veel onopgelost afval op en die kan je dan om de paar dagen reinigen.
Veel water verversen.
Bodem regelmatig afhevelen.
Ervoor zorgen dat je filter groot genoeg is zodat er tussen de Heterotrophic en nitrificerende bacteri�n geen concurrentie is voor plaats.
Zelfde geld voor zuurstof, zie dat er genoeg oppervlakte beweging is zodat er genoeg zuurstof is.
Kool werkt wel degelijk omdat het DOC opneemt, zelfde geld voor Purigen.

Succes!

Dank je

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan