RobB zei:
ik denk niet dat het bacteriebloei o.i.d. is. Want als s'morgens het licht aangaat is hij helder, na het voeren wordt hij pas troebel.
Jelle, mijn filter is opgebouwd volgens Eheim, kool wil ik niet gebruiken, omdat mij aan alle kanten verteld is dat dat niet helpt, turf wil ik niet gebruiken omdat het verschil in waterwaarden m.i. te groot wordt met verversen(ik heb geen gelegenheid voor wateropslag).
Marcha, in het licht lijkt het op heel fijn zweefvuil.
Gr Rob.
Als het na het voeren komt, heeft het met bacteri�n te maken. Met name de Heterotrophic bacteri�n. Die vermenigvuldigen zich heel snel.
Die zorgen ervoor dat je afval word afgebroken.
Een uitbraak van deze bacteri�n (je witte waas) wijst dus op een teveel aan afval.
Hier zijn wel enkele nadelen aan verbonden:
Ze verbruiken ook zuurstof, dus ze gaan concurreren met je beestjes, planten en andere bacteri�n.
Ze gaan ook in je filter concurreren met je nitrificerende bacteri�n om plaats.
Kan het ammoniak gehalte verhogen omdat het afval door de bacteri�n word omgezet in ammonium.
Oplossing is in theorie vrij simpel, minder afval.
In praktijk kan je je filter regelmatig proper maken. Als er dus vuil in zit ervoor zorgen dat het er allemaal uit is.
Desnoods steek je als eerste witte watten, die nemen veel onopgelost afval op en die kan je dan om de paar dagen reinigen.
Veel water verversen.
Bodem regelmatig afhevelen.
Ervoor zorgen dat je filter groot genoeg is zodat er tussen de Heterotrophic en nitrificerende bacteri�n geen concurrentie is voor plaats.
Zelfde geld voor zuurstof, zie dat er genoeg oppervlakte beweging is zodat er genoeg zuurstof is.
Kool werkt wel degelijk omdat het DOC opneemt, zelfde geld voor Purigen.
Succes!