Wat is er nieuw

Wormen??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Janet1
  • Startdatum Startdatum
J

Janet1

Guest
Wormen?

Ik heb vraag-ik heb sinds paar dagen nieuwe vissen gehaald in Hilversum.Ik merk dat de dwerggoerami heeft wat gele ontlasting en soms zie ik zo draadje hangen...ik neem aan dat dat wormen zijn?
Heeft iemand toevallig in de buurt van Lemmer of Leeuwarden beetje medicijn over voor klein vergoeding natuurlijk?
Colombo Dactycid of Sera nematol of iets anders wat kan helpen?
Ik was vandaag bij ons in dierenwinkel maar ze hadden niks op voorraad tegen wormen en hebben ze dat besteld maar het duurt tot donderdag en ik zie dat andere vissen ook besmet zijn en dat dat niet goed gaat... :help:

Als je op zoek bent naar een product, kan je dit beter ook eens schrijven in een nieuw topic bij 'Gevraagd', zodat de mensen je dan een PB kunnen sturen als ze dit product hebben.

Veel succes!

Is beter om eerst zekerheid te hebben want een aanname is geen basis om zomaar medicijnen te gaan gebruiken.

Kan je er duidelijke foto's van maken Janet?

Bedankt Cedric,

heb ik gedaan...

Hoi hoi,

ja is lastig foto van maken...het begon ermee dat ik dat zag bij de dwerggoerami 2x-toen hangde heel dun soort draadje met wat klein stukjes ontlasting en was erg lang...ontlasting is ook niet meer donker bruin als normaal maar zo geel/wit en soms beetje rood?
Zo een dun draadje zag ik ook bij de black molly mannetje die op eens ging stil zwem/liggen op de bodem en heeft hij zich ook vaak verstopt onder een steen(wat normale gedrag niet is...),bij guppy manetje zag ik ook dun draadje bij ontlasting en die is ook anders van kleur...Neon tetra's hebben opeens zo dikke buikjes(net paar bolletjes)hmmm weet niet wat te doen en weet natuurlijk ook niet zeker of dat de worm is(heet dat draadworm?)
Ik heb hier in dieren winkel liet zien de foto van de ontlasting en de medewerker zei dat dat niet zo normaal kleur is...
Ik wil ook niet onnodig medicijnen geven maar ik merk dat er is iets niet goed...
Ik heb op woensdag water ververst met 25% en toen ging het beter met molly mannetje.Vandaag weer de raar beeld dat hij maar gaat liggen op de bodem en zich echt verstoppen/afzonderen van anderen...ik heb waardes van water gecheckt maar die leken in orde te zijn...heb toch voor zekerheid de moeite genomen en 50%water ververst en het gaat weer beter met molly mannetje en hij zwemt weer vrolijk rond...ik snap er niks van... :stom:

hoihoi,

pff wat een moeilijk leesbaar verhaal zet je hier neer zeg. Kraanwater in Friesland is naar mijn idee beter dan 'verkeerd' aquarium water waarin vissen vreemde gedragingen hebben. Dus die 50% verversing lijkt me maar een tijdelijke oplossing. Mij klinkt het als een parasiet in de oren. Maar goed u geeft niet genoeg informatie om goed advies te geven.

Hoi ;-))
ja sorry, ik heb ook niet te veel verstand van vissen en aquarium.Dus kan ik ook niet meteen zien wat er aan scheelt...maar ik zie dat er iets is...
Op google kwam ik er uit dat met de draadjes die uitkomen met de ontlasting,kan dat de draadjesworm zijn(nematoden).
Maar tja met 100%zekerheid weet ik het niet :-(
Ik wil ook graag advies,maar zal niet weten welke informatie U nodig heeft...aan welke parasiet zal U dan denken?

581927_0_82_20160304_235417.jpg

Dat is de kleur van ontlasting
734263_0_82_20160304_235421.jpg

En dat hier is de black molly hoe hij op de bodem lig en waar hij had zich verstopt voor alle anderen..
355187_0_82_20160306_072318.jpg

674889_0_82_20160305_211152.jpg

Dat hier heb ik bij meer vissen gezien-nu foto van neon tetra,maar dat zat ook al bij black molly,dwerggoerami,guppy...
Het is draadje die uitkomt af en toe bij ontlasting en is bijnaar doorzichtig net een vissendraad en de ontlasting is meestaal geel/wit soms beetje rood...ik dacht aan draadworm...maar ik hoor graag wat Jullie denken of wat Jullie zelf voor ervaringen hebben...
Alvast hartelijk bedankt voor tips 😉
874593_0_82_20160306_090423.jpg

915947_0_82_20160306_14.jpg

Is de draad misschien een beetje roodachtig / geweest ?

Dit haal ik straight from the internet, je symptonen zijn ongeveer gelijk, correct me if i'm wrong:

het zijn inderdaad haakwormpjes.
een product dat je kan helpen is Cerpofor Dactycid van Colombo.
echter dit is wel geen doetje als exit, esha etc, dit is een serieus product met bezondere maatregelen.
1) heel je bak moet behandeld worden, niet enkel de vissen. Doordat de wormen hun eitjes afleggen in de uitwerpselen van de vis, zitten de eitjes in je bodem, visjes in quarantaine zetten en behandelen los je het probleem niet op....
2) zoals elk geneesmiddel: geen actief kool, wel een beluchting (luchtpompje) en enkel filteren over sponsjes.
3) het product is ZEER aggressief bij nitraat, nietriet en ammoniak, dus voor je het product gebruikt doe je best een 50-75% !!!! waterwissel, probeer hierbij je grind enorm goed te reinigen zodat je zoveel mogelijk mogelijke worm eitjes meeneemt.
4) de vissen zullen totaal geen eetlust hebben de eerste dagen dus voeder ze niet
5) speciaal behandeld water zoals osmose, ph behandeld water enz zullen afgebroken worden en geneutraliseerd
6) Geen overdosis!!! 1ml per 5L water, niet meer!!!!
7) laat het product in je bak voor 4-5dagen, intussen geen waterwissels. Op de 5de dag doe je weer een 50-75% water wissel. 10 dagen later herstart je weer het hele process (aangezien de wormen een ciclus van 14dagen hebben moet je deze herhalen om zeker te zijn dat je elke worm, larf of eitje bestreden hebt. In zeer ernstige gevallen is een derde keer mogelijk.
8) het product ZAL ALLE slakken, garnalen, slechte bacteri�n doden. Het is geen pesticide of aanverwant en het bestreidt eigenlijk niets, het neutralisseerdt je water zodanig dat de voedingsbodem voor parasieten, slakken, lagere dieren (en ook garnaaltjes) volledig vernietigd wordt en zodus afsterven. Het is geen wonder product, als je filtering niet ok is is er altijd kans voor een wederopstand komen van parasieten. Een goede balans in je tank is een gezonde tank
9) Het product kan onder geen enkele redenen gecombineerd worden met andere producten, dus geen exit, esha enz, zelfs geen anti natraat of algenmiddeltjes! Omdat zoals eerder gezegd: het product breekt alles af en neutraliseerd het.
10) doe DAGELIJKS een meting op NO�,NO� ammoniak en ammonium, en corrigeer met waterwissels wanneer de waardes gevaarlijk hoog worden (zonder product toevoeging)

lees de bijsluiter aandachtig, nogmaals dit is geen speelgoed.
bijsluiter kan je tevens vinde op hun website: www.colombo.nl

kostprijs van het product: 15-20euro voor 100ml (500l behandelbaar water) en verkrijgbaar in de betere aquawinkels (ik heb mijn gekocht bij diestersaquarium)

Beste Janet,
Ik heb je topics met de vraag over wormen samengevoegd. Het is overzichtelijker om een vraag in 1 topic te stellen 😉 .

Is goed dankjewel :thumbs:

Deze info. komt van dit forum:

Flagellaten
De flagellaat Octomitus (vroeger Hexamita) is een klein, snel bewegend microorganisme, die 6 flagellen aan de voorzijde en 2 flagellen aan de achterkant heeft. Deze zijn in het binnenste van een vis de boosdoener, omdat ze de darmen van de vissen besmetten.
Kenmerken van flagellaten zijn de witte doorzichtige ontlasting .Tevens vermageren de vissen snel, omdat ze het voedsel weigeren. In een later stadium zullen er gaatjes ontstaan in de huid van de vissen en bij sommige vissen in de kopstreek (bij bijvoorbeeld discussen) en heeft als gevolg de gatenziekte.
Flagellaten zijn eencellige parasieten welke vaak al latent bij discusvissen aanwezig zijn. Bij bepaalde omstandigheden, zoals verzwakte vis, temperatuurswijziging of andere omstandigheden kunnen zij zich plots sterk vermeerderen en de vis ziek maken. Gatenziekte is vaak een gevolg van een infectie met flagellaten omdat de vis hierdoor verzwakt is. De symptomen van flagellaten zijn donkerkleuring, schuw zijn en een witachtige, slijmerige ontlasting. In een later stadium wil de vis niet meer eten en zal sterk vermageren.

Aan uw beschrijving te lezen en de foto's lijkt me deze mogelijkheid het meest waarschijnlijk. Maar zeker weten doe ik niet, ben geen dierenarts🙂

bron: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=121010

Hoi Rubz,

uff dat lijkt ook nog op...nu ben ik aan twijfelen wat dat is of de wormen of flagellaten..
Ik heb gisteren nog gelezen ergens op forum dat verse knoflook is ook een idee om te proberen in de aquarium te geven...ik heb dat gedaan- vanochtend zwemt al black molly mannetje weer,alleen black molly vrouwtje heeft onzettend opgezeten buik...weet niet of dat komt door de rode larven met knoflook of dat iets anders is... :S

behandeling flagellaten:

Flagallex
Flagellex is werkzaam tegen flaggellaten of gatenziekte.

behandeling haakwormen
Haakwormen zijn vervelende parasieten die helaas niet te genezen zijn. Is uw vis eenmaal besmet? Verwijder hem dan uit het aquarium en laat een dierenarts naar uw vis kijken. Er zijn geen medicijnen die uw vis beter kunnen maken. Haakwormen kunnen dus beter voorkomen worden. Zorg dan ook altijd voor de juiste waterkwaliteit en zo min mogelijk stress. Ook is de juiste voeding van belang voor uw vis. De juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen zorgen voor een optimale weerstand van uw vis en voorkomen ziekte. Een dierenarts kan u altijd advies geven over de verzorging en de gezondheid van uw vis.

symptomen haakwormen:
Vaak gaat een vis in een hoekje �hangen� en zondert zich af.
Uw vis wil niet meer eten.
Ook kunt u de ontlasting van uw vis beoordelen. De haakwormen zorgen voor een gele en slijmerige ontlasting.
Ernstig vermageren of juist een opgeblazen dikke buik krijgen.

symtomen flagellaten:
Uw vis kan van kleur veranderen. Zijn huid zal donkerder worden. Daarnaast kan hij gaan schommelen in het water. Ook kan uw vis stil in een hoek gaan hangen of stress gedrag gaan vertonen. De ontlasting van uw vis kan wit en slijmerig zijn. De ademhaling kan zwaar zijn, uw vis eet niet meer en de buik van uw vis kan opzwellen.

Het is bijna hetzelfde maar flagellaten zijn beter te behandelen. Ik zou daar op gokken maar je moet het zelf beslissen. Moeilijk hoor en erg rot voor je!

Hoi Rubz,

dankje voor antwoord...ik was bij dierenarts Levamisol 10% halen naar goede tip van Jessicapilon ;-)
Vandaag toegediend en hoop dat ik snel van de "ellende" af ben...
Ik heb eerlijk gezegd niet verwacht dat de visjes zo snel ziek kunnen zijn aangezien ik de aquarium niet zo lang in bezit heb..denk dat ik dat met nieuwe visjes binnen bracht... 😳

Maar ik richt mij nu op dat visjes snel beter worden en dan is dat weer volop genieten ;-))

Welke tips van JessicaPillon ?

Oeps sorry ik heb het via pb gevraagd.

Janet1 zei:

Maakt toch niet uit dat je het in een bericht zet.
Zo'n tip kan meerdere mensen helpen om bij een dierenarts Levamisol 10% te halen.

peterdenhaag53 zei:
Janet1 zei:

Maakt toch niet uit dat je het in een bericht zet.
Zo'n tip kan meerdere mensen helpen om bij een dierenarts Levamisol 10% te halen.

:thumbs:

Dankje,ik zet het altijd op forum maar toen had ik geen reacties en mijn visjes gingen echt snel achter uit..ik dacht nog volgende ochtend gaan ze alle plat liggen en is dat de einde.. :stars:
Dus daarom heb ik via pbtje gevraagd om hulp bij iemand die in mijn ogen alles weet ;-))

Top toch.
Goed gedaan van je.

Moet nu zeggen dat ik merkt dat de Levamisol 10% goed aan slaat-visjes zijn al actiever en de opgezwollen buik is ook kleiner...echt top spul ;-))

Da's fijn!

Nouja viel me op, ik heb je namelijk ook via pb proberen te helpen en er komt geen bedankje van af.

Dat zijn goede berichten.

Dankje :c 😉

Voor alle hulp en iedereen die heeft tijd genomen om mijn helpen- nogmaals bedankt mannen ;-))
ik was even in stress door dat dat niet goed ging...dus was aan prutsen en kijken hoe ik dat alles snel en goed kan oplossen zonder dat de visjes dood gingen...dus ik heb even vergeten te bedanken ;-))) nogmaals bedankt ;-))

Begrijpelijk hoor Janet,zijn geen fijne dingen waar je vrolijk van wordt maar iig super dat het beter gaat!

Janet1 zei:
Moet nu zeggen dat ik merkt dat de Levamisol 10% goed aan slaat-visjes zijn al actiever en de opgezwollen buik is ook kleiner...echt top spul ;-))

Goed dat het helpt hoor. Het had destijds hier ook een hele goede werking.

graag gedaan, wie weet krijg ik ooit zo'n probleem. Dan ben ik zelf ook enigszins voorbereid

Kun je iets vertellen over dat medicijn Levamisol 10%? Had de dierenarts nog enig advies?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan