Dit haal ik straight from the internet, je symptonen zijn ongeveer gelijk, correct me if i'm wrong:
het zijn inderdaad haakwormpjes.
een product dat je kan helpen is Cerpofor Dactycid van Colombo.
echter dit is wel geen doetje als exit, esha etc, dit is een serieus product met bezondere maatregelen.
1) heel je bak moet behandeld worden, niet enkel de vissen. Doordat de wormen hun eitjes afleggen in de uitwerpselen van de vis, zitten de eitjes in je bodem, visjes in quarantaine zetten en behandelen los je het probleem niet op....
2) zoals elk geneesmiddel: geen actief kool, wel een beluchting (luchtpompje) en enkel filteren over sponsjes.
3) het product is ZEER aggressief bij nitraat, nietriet en ammoniak, dus voor je het product gebruikt doe je best een 50-75% !!!! waterwissel, probeer hierbij je grind enorm goed te reinigen zodat je zoveel mogelijk mogelijke worm eitjes meeneemt.
4) de vissen zullen totaal geen eetlust hebben de eerste dagen dus voeder ze niet
5) speciaal behandeld water zoals osmose, ph behandeld water enz zullen afgebroken worden en geneutraliseerd
6) Geen overdosis!!! 1ml per 5L water, niet meer!!!!
7) laat het product in je bak voor 4-5dagen, intussen geen waterwissels. Op de 5de dag doe je weer een 50-75% water wissel. 10 dagen later herstart je weer het hele process (aangezien de wormen een ciclus van 14dagen hebben moet je deze herhalen om zeker te zijn dat je elke worm, larf of eitje bestreden hebt. In zeer ernstige gevallen is een derde keer mogelijk.
8) het product ZAL ALLE slakken, garnalen, slechte bacteri�n doden. Het is geen pesticide of aanverwant en het bestreidt eigenlijk niets, het neutralisseerdt je water zodanig dat de voedingsbodem voor parasieten, slakken, lagere dieren (en ook garnaaltjes) volledig vernietigd wordt en zodus afsterven. Het is geen wonder product, als je filtering niet ok is is er altijd kans voor een wederopstand komen van parasieten. Een goede balans in je tank is een gezonde tank
9) Het product kan onder geen enkele redenen gecombineerd worden met andere producten, dus geen exit, esha enz, zelfs geen anti natraat of algenmiddeltjes! Omdat zoals eerder gezegd: het product breekt alles af en neutraliseerd het.
10) doe DAGELIJKS een meting op NO�,NO� ammoniak en ammonium, en corrigeer met waterwissels wanneer de waardes gevaarlijk hoog worden (zonder product toevoeging)
lees de bijsluiter aandachtig, nogmaals dit is geen speelgoed.
bijsluiter kan je tevens vinde op hun website:
www.colombo.nl
kostprijs van het product: 15-20euro voor 100ml (500l behandelbaar water) en verkrijgbaar in de betere aquawinkels (ik heb mijn gekocht bij diestersaquarium)