zee aquarium van jan fokke


Ja gaat goed met bewoners nee geen nieuwe egel meer gehaald. maar slakken lijken het goed af te kunnen. Verder ook geen uitval gehad van vissen en koraal.
 
even aan het snoeien geweest en steen verplaatst
 

Bijlagen

  • 20190616_132228.jpg
    20190616_132228.jpg
    62.7 KB · Weergaven: 251
Ja doseer pomp is wel heel erg makkelijk. Alleen die ik heb kan normaal alleen maar hele mililiters doseeren. Met calibratie moet je 100ml laten doorlopen en dan neemt die er bepaalde tijd voor. Nu hem met 50 ml gecalibreerd xodat ik als mijn theorie klopt per 0,5 ml kan doseren.

Hoe bevalt het om je doseerpompen op deze manier te calibreren? Mijn jecods kun je namelijk ook maar afstellen per ml.
 
Nou ik hou het wel bij mn wekelijkse toevoeging want ondergetekende en techniek staat vak garant voor problemen :D
 
Hoevel moet je bij de DRS methode eigenlijk testen elke week?

Edit: wekelijks hoeft dus niet lees ik en je voegt 1 stof toe die alle essentiele voedingsstoffen bevat. Maar goed ik ben altijd bang dat een bak wat meer van het ene verbruikt dan het andere dus ja krijg je dan alsnog tekorten met de standaard DSR toevoeging?
 
Uiteindelijk lopen de waardes wel scheef maar dat kan je eens in de zoveel tijd recht trekken door een toevoeging uit het full dsr programma

Ik ben van plan om 2 keer in de week te gaan meten totdat ik de bak en het verloop ken. Daarna zal het afnemen denk ik.
 
Je voegt niet maar 1 stof toe. Je voegt 4 oplossingen toe die alle stoffen bevatten. Zodat als er een wat meer verbruikt wordt je deze oplossing dus kan verhogen en de anderen het zelfde blijven.
zo heb je een voor po4 en no3 is ez carbo
calcium is de ez calcium
voor de kh en ph is de buffer
en voor mg is de trace
 
Hoevel moet je bij de DRS methode eigenlijk testen elke week?

Edit: wekelijks hoeft dus niet lees ik en je voegt 1 stof toe die alle essentiele voedingsstoffen bevat. Maar goed ik ben altijd bang dat een bak wat meer van het ene verbruikt dan het andere dus ja krijg je dan alsnog tekorten met de standaard DSR toevoeging?

Met DSR EZ meet je no3, po4, kh, ca en mg, net zoals je nu ook al doe.
In het begin meet je wekelijks maar ik meet meestal 1x per 2 weken no3, po4, ca, kh en 1x per maand mg.
Na het meten corrigeer je de waarden waar nodig en pas je de dagelijkse dosering aan indien noodzakelijk.

Valt allemaal wel mee dus.
Een doseerpomp is in het begin misschien even wennen maar als je er eenmaal 1 hebt dan snap je niet dat je het ooit zonder hebt kunnen doen.
 
Je voegt niet maar 1 stof toe. Je voegt 4 oplossingen toe die alle stoffen bevatten. Zodat als er een wat meer verbruikt wordt je deze oplossing dus kan verhogen en de anderen het zelfde blijven.
zo heb je een voor po4 en no3 is ez carbo
calcium is de ez calcium
voor de kh en ph is de buffer
en voor mg is de trace

Ja ik had het te snel gelezen en de methode bevat 11 stoffen las ik net. Ja nou ik hoef alleen af en toe wat mg en ca toe te voegen en wat kh dus voor hier werkt dit zo prima vindt ik. Meten doe ik wekelijks en voeg zo nodig weer bij.
 
20190726_164058.jpg

dit weekend ook maar weer wat xenia verwijderen. Dat spul is net onkruid
 
Xenia...raak je nooit meer kwijt, zeker de pompende soort.
ik zie op de bodem dat je nogal last hebt van flap, wat is N P verhouding ?
 
Xenia...raak je nooit meer kwijt, zeker de pompende soort.
ik zie op de bodem dat je nogal last hebt van flap, wat is N P verhouding ?
nitraat is 0,5 fosfaat 0,03 dat is te laag weet ik.Maar alles wat ik toevoeg wordt meteen opgebruikt door de xenia.
 
Je verliest met nieuwe stenen misschien wel bacterien maar dat zal ook aan het nieuwe steen liggen.
 
In het begin had ik ook xenia omdat ik het mooi vind, toen heb ik een vijlvis genomen om de glasanemonen op te eten maar deze heeft op een rustige zondag middag alle xenia opgegeten. Er zijn dus wel oplossingen.
 

Terug
Bovenaan