zee aquarium van jan fokke


Dat is de reden dat ik geen Xenia wil want dat moet onkruid zijn Jan. Balen van de flap en dat is er ook nog niet goed op orde of in balans denk ik.
 
Xenia kan net onkruid zijn inderdaad maar kun je het niet met de hand verwijderen?

Wat doe je nu om van de flap af te komen?

Vaak wordt flap veroorzaakt door:
- onbalans tussen no3 en po4.
- vuil ophoping op de plekken waar de flap zit.
- te kort stroming.
 
woel de bodem af en toe om maar sinds vandaag even goed bak schoonmaken en 5 kilo nieuw steen gehaald om extra bacterien te krijgen en om alle xenia weg te krijgen.
 
Voeg je ook weleens bacterien toe? Zelf gebruik ik bijna wekelijks de Special Blend maar goed volgens mij moet dat ook zonder kunnen als een bak naar behoren draait.
 
soms zal van de week weer wat halen.

20200416_180452.jpg
20200416_132737.jpg


morgen de coralen weer even een plek geven en stenen nog wat beter leggen
 
Nieuw steen is een goede manier om van de xenia af te komen en als het vervangen is door levend steen dan breng je meteen weer een portie verse bacteriën mee.
Pas nu wel op, hierdoor kun je wel een soort van opstart periode tegemoet zien. Houd je waterwaarden en dieren de komende weken dus goed in de gaten.

In plaats van de bodem doorwoelen kun je de bodem beter afzuigen, dan raak je het vuil teminste kwijt, nu ben je het zeer waarschijnlijk alleen maar aan het verplaatsen. Een powerfilter of gafzakken zullen nu zeker ook helpen om van het vuil af te komen.

Wat zijn de no3 en po4 waarden?
 
Power filter heb ik al mee draaien. Heb ik links hangen.
Ja morgen laatste deel van de bodem er nog uit halen en schoon spoelen

Zal morgen no3 en po4 weer even meten en zout gehalte ook even nog weer.
 
Als ik kijk naar je zoetwater bak en je resultaten na alle blauw alg ellende, dan zeg ik, hou moed Jan, want ik ben ervan overtuigt dat je het ook in het zoute water weer op orde gaat krijgen, maar soms is het een "beetje stoeien" voordat je er bent, succes daarmee dus!
 
Straks de laatste stukjes xenia weg halen en de koralen weer een mooi plekje geven en daarna het zand schoonmaken.
 
Hoop voor je dat je xenia weg krijgt.
Het is gewoon onkruid.
Zelf het nooit weg kunnen krijgen.

Mvg ronald
 
Ziet er alweer veel beter uit (y)
Nu even volhouden om ook de laatste plekjes op de bodem schoon te krijgen en te houden.
 
Nou als jij gaat pietlutten dan wil ik nog even toevoegen dat de ramen bij de bodem ook nog iets beter kunnen :DD :DD :pp

Haha zo bedoelde ik het natuurlijk niet, maar dat wist je ook wel verwacht ik.

Ik bedoel dat flap niet zomaar overwonnen is en dat kun je nu nog zien aan de kleine plekjes op de bodem. Als Jan nu volhoud en alles goed bijhoud dan komt het helemaal goed maar zover is het nu nog niet helaas.
 
Ik herken het Jan en heb ook de nodige ellende gehad na de Dino s en het heeft maanden geduurd voordat alles weer wat op orde kwam en nu zijn we er bijna denk ik. Dus doorzetten en geduld hebben zou ik zeggen. Ik zeg maar niet wat ik in de tussentijd hier allemaal geroepen heb :DD
 
De balans is flink verstoord in de bak en er is weer voldoende tijd nodig om dit te herstellen. Waarschijnlijk is het goed om nu ook regelmatig bacteriën toe te voegen om het proces zo veel mogelijk te helpen.
 
De balans is flink verstoord in de bak en er is weer voldoende tijd nodig om dit te herstellen. Waarschijnlijk is het goed om nu ook regelmatig bacteriën toe te voegen om het proces zo veel mogelijk te helpen.

Ja dat is voorzichtig uitgedrukt en in mijn geval leek het wel een compleet nieuwe opstart maar goed met de tijd komt het wel weer goed.
 
De balans is flink verstoord in de bak en er is weer voldoende tijd nodig om dit te herstellen. Waarschijnlijk is het goed om nu ook regelmatig bacteriën toe te voegen om het proces zo veel mogelijk te helpen.
welke bacterien zijn dan goed om toe te voegen
 
John heeft succes gehad met microbe lift special blend, als ik het me goed herinner. Ik weet alleen niet hoe vaak hij het toegevoegd heeft maar dat gaat hij ons zometeen vast vertellen, verwacht ik.
 
Nou vooruit dan maar. Ik voeg het zo n 2x in de week toe en heb 1x de bacterien van Munster ofzo toegevoegd op aanraden van Jan. Normaliter voeg ik de Microbe lift eenmaal per week toe.
 
Ik gebruik ook de Special Blend en ben tevreden erover Jan. Ik heb dan de fles met de tekst water care :DD :DD
 

Terug
Bovenaan