zee aquarium van jan fokke


Is dat nodig Jan want je zou denken dat een goede afschuimer en voldoende goed steen voldoende moet zijn toch?
 
Is dat nodig Jan want je zou denken dat een goede afschuimer en voldoende goed steen voldoende moet zijn toch?
Ik draaide eerst op ez dsr en daar hoorde het bij die methode en nu draai ik op ocean art en heb hem er gewoon in laten hangen.
Het is een extra filter die er heel veel fijn spul uit haalt.
Maar mischien dat er iemand anders hier is die er wat meer van weet.
 
Als je het karakter hebt om die regelmatig te verschonen dan zal het geen probleem zijn. Mijzelf kennende zou dat hier een nitriet/nitraatfabriek zijn.
 
Ik draaide eerst op ez dsr en daar hoorde het bij die methode en nu draai ik op ocean art en heb hem er gewoon in laten hangen.
Het is een extra filter die er heel veel fijn spul uit haalt.
Maar mischien dat er iemand anders hier is die er wat meer van weet.

Door dsr ben ik ook een powerfilter gaan gebruiken en heb er al vanaf het begin een in het aquarium. Bij het goed gebruiken van een powerfilter werkt deze zeer effectief en haalt hij zelfs de allerkleinste deeltjes uit het water. Hierdoor zal er ook veel minder vuil op de stenen en bodem blijven liggen.

Mooi zijn ze natuurlijk niet maar wel heel effectief.
 
Bij mij in de sump zit oorspronkelijk blauwe spons die je dan elke 2 à 3 dagen moet reinigen. Heb ze maar verwijderd omdat ze soms meer dan een week bleven zitten. Nu plaats ik 1 dag in de week een spons en dan blaas ik met een pomp de stenen proper en hoop dat de spons zoveel mogelijk opvangt. Eenrollenmat filter staat nog op het verlanglijstje als er eens budget over schiet.
 
Na 4 dagen komt er bijna geen water meer doorheen en moeten ze echt vervangen worden.
Uitspoelen vindt ik niet een hele goede besteding van mijn tijd, zo'n zak watten kost €8 en daar doe ik een paar maanden mee.
 
Screenshot_20210426-101312_Aquarium Note.jpg


ik snap mijn waarden niet.
tussen vorige en deze meting reef elixer verminderd maar kh stijgt.
 
Je kh is nu vrij hoog en wat dat met de toevoeging te maken heeft durf ik niet te zeggen want ik werk daar niet mee en voeg alles los toe.
 
Je kh is nu vrij hoog en wat dat met de toevoeging te maken heeft durf ik niet te zeggen want ik werk daar niet mee en voeg alles los toe.
het is een all in one wat ik toevoeg. Dus je zou zeggen als je het verlaagd dan zou het moeten zakken en niet stijgen
 
Maar is het dan niet logisch want aan de kh die je bak al heeft voor de toevoeging ga je dan toch (bi)carbonaten toevoegen waardoor de kh oploopt?
Als de kh goed is en je voegt iets toe wat de kh verhoogd dan zal de kh stijgen.
 
Maar is het dan niet logisch want aan de kh die je bak al heeft voor de toevoeging ga je dan toch (bi)carbonaten toevoegen waardoor de kh oploopt?
Als de kh goed is en je voegt iets toe wat de kh verhoogd dan zal de kh stijgen.
als je toevoegd wat je verbruikt dan stijgt die niet en blijft het het zelfde
was een tijd stabiel maar wel te hoog nu heb ik de toevoeging verlaagd en dan stijgt die dus dat snap ik niet
 
Maar waar stuur je dan op met die AIO. De ene stof zal meer worden verbruikt dan de ander . Dat zie je bij zoetwater en de AIO ook wel en dan gaan de no3 en de po4 soms ook flink uit de pas lopen.
 
De waarden gaan pas zakken als het dagelijkse verbruik hoger is dan wat je dagelijks toevoeg. Dus zolang de kh niet gaat zakken doseer je nogsteeds te veel en moet je de dagelijkse dosis verlagen.
 
De waarden gaan pas zakken als het dagelijkse verbruik hoger is dan wat je dagelijks toevoeg. Dus zolang de kh niet gaat zakken doseer je nogsteeds te veel en moet je de dagelijkse dosis verlagen.
Ja dus de toevoeging moet dan kleiner zijn dan het verbruik en dan zakt de kh pas. Maar heb je dan niet de kans dat andere stoffen niet voldoende worden toegevoegd omdat daarvan meer verbruikt wordt dan van de kh?

Ik zie dat de mg al niet erg hoog is bij Jan en loop je dan niet de kans dat deze nog verder onderuit gaat?
 
Ja dus de toevoeging moet dan kleiner zijn dan het verbruik en dan zakt de kh pas. Maar heb je dan niet de kans dat andere stoffen niet voldoende worden toegevoegd omdat daarvan meer verbruikt wordt dan van de kh?

Ik zie dat de mg al niet erg hoog is bij Jan en loop je dan niet de kans dat deze nog verder onderuit gaat?

Dat is inderdaad het lastige met dit product.
Het is trouwens bekend dat het tot 6 weken kan duren voordat Reef elixer de waarden stabiel en in evenwicht houdt, tot die tijd moet je mogelijk de verschillende waarden bijsturen waar nodig.
 
Ja dan is dat enigszins vergelijkbaar met de AIO voor zoetwater en daar trekt het soms ook scheef. Vandaar dat ik liever de stoffen los toevoeg.
 
Dat is inderdaad het lastige met dit product.
Het is trouwens bekend dat het tot 6 weken kan duren voordat Reef elixer de waarden stabiel en in evenwicht houdt, tot die tijd moet je mogelijk de verschillende waarden bijsturen waar nodig.
ja klopt heb ik op fb ook gehoord op de reef elixer groep.
 
Vandaag even snel alleen kh gemeten morgen weer uitgebreid meten.
Maar kh is nog steeds 13 dus ik vraag me af wat is er aan de hand met mijn bak of mijn kh test is niet goed.
 
Maar als de kh waarde niet meer hoger is geworden dan ben je weer op de goede weg toch?
Je hebt niet veel snelgroeiende sps koralen dus dan zal het verbruik ook niet super hoog zijn.
Hoeveel voeg je nu nog toe?
 

Terug
Bovenaan