zee aquarium van jan fokke


Ok, dan wordt het duur met porto en gelukkig heeft Frits het hier wel te koop.
 
Ik zit er over na te denken om dit bakje leeg te halen en er wat andere soorten vissen (zoetwater) in te gaan houden.
 
Dat is jammer om te lezen Jan, hoe ziet het bakje er nu uit?
 
Ja dat is jammer Jan en wat gaat er mis dan? Of heb je niet voldoende tijd?
 
20201122_155254.jpg
20201122_155307.jpg
20201122_155313.jpg


Weinig tijd en hij draaid nieg heel erg lekker al langere tijd. Lps en soft koraal doet het redelijk alleen de andere niet echt.
 
Ja toch jammer Jan maar goed ik snap je keus en als je een bak hebt dan wil je er ook van kunnen genieten.
 
ja klopt alleen nog even bedenken wat ik er dan in ga doen
 
Ik vind het op zich nog wel meevallen hoor. Mijn bak heeft er slechter uit gezien.
Zeeaquarium gaat met ups en downs heb ik de indruk,zelfs ervaren vrienden krijgen ineens problemen en dan gaat de bak zienderoog achteruit, zaak is om daaruit te leren.
Het is zeker een feit dat er erg veel tijd kruipt in een zeebak, als full time werkende mens moet ik ook vaak schipperen hoe ik het allemaal ga gedaan krijgen. Ik heb dan ook besloten om het bij de makkelijkere koralen te houden.
Ik begrijp je dillema maar voor mij is het moeilijk om terug naar zoet te gaan, Ik heb er zelf ook meermaals over nagedacht maar kan het niet over mijn hart krijgen.
 
De laatste tijd heeft mijn bakje ook wat tegenslag gekend met dinoflagellaten en algen. Waar ik het meeste van baal is dat de problemen veroorzaakt zijn door een foute keuze van mijzelf:stom:. Inmiddels weet ik dat door dit soort tegenslagen het plezier in de hobby een behoorlijke deuk kan opleveren. Gelukkig zijn bij mij de problemen nu grotendeels overwonnen en ziet alles er weer heel goed uit.

Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet veel uit of er zoet of zoutwater in het bakje zit, het belangrijkste is dat je er plezier in hebt.
Succes met de keuze.
 
Voor mij zit het plezier hem juist in het hobbyen in de bak. Natuurlijk zie je graag dat je koralen er prachtig uit zien, en niemand wil zijn bak achteruit zien gaan. Feit is wel, dat ik mezelf erop betrap het toch erg lastig is om gewoon 15 min stil te zitten voor die bak. Bij zoetwater heb je een stuk minder gerommel, maar dat haalt voor mij persoonlijk juist ook het stukje plezier eruit.

Ik zeg altijd maar zo, iedereen kan een schaar in een plant zetten, maar een koraal fraggen en je waterwaardes stabiel houden niet :)
 
Fraggen doe ik uberhaupt al niet want ik heb er geen ervaring mee. As een koraal me te groot wordt dan kan ik die inruilen bij de lfs voor meestal een aardige prijs. Wel snoei ik de Keniaboom maar ja dat is ook een simpel klusje.
 
Goed besluit Jan en ook leuk dat je linksachter in deze tijd een sneeuwpop hebt neergezet in de bak :Dk ;)
haha ja ik dacht het is winter dus daar hoort een sneeuwpop bij. Wou eigenlijk de kerstman er neer zetten maar die kan blijkbaar niet zo goed tegen zout water 🎄
 
Maar je kan zeggen wat je wil maar de bak oogt veel schoner dan ik weleens heb gezien dus het gaat de goede kant op.
 
20201230_102845.jpg
20201230_105305.jpg

lastig klusje magneet er tussen onder uit krijgen
 
ja is ook mooie egel, groeit ook goed was eerst een bolletje vn 2 cm
 
Bak draait nog steeds, ben over gestapt op reef elixer.
Daarna mijn nitraat verlaagd die was opgelopen door wat te weinig onderhoud naar 50 hierdoor halve bak gecrashed en aantal coralen verloren.
Maar bak begint nu weer langzaam op te krabbelen. voeg nu 4ml reef elixer toe en 0,5 reef fuel en 1,5 ml po4 toe elke dag.
Po4 vandaag weer iets verhoogd want die was 0,01.
Verder is mij royal gramma overleden.
Zal later als water weer wat helder is wat foto's maken en waarden van dit moment posten.
 
Jammer die tegenslag Jan en ja onderhoud heeft zo n bak nodig en 50mg nitraat is ook flink hoog.
 
Zie ik het goed dat je kh 13 is? Ik zit hier op 8-9 maar is 13 niet te hoog of maakt dat niet zoveel uit?
 
Zie ik het goed dat je kh 13 is? Ik zit hier op 8-9 maar is 13 niet te hoog of maakt dat niet zoveel uit?
ja is denk wel wat te hoog maar coralen die er nog in staan lijken er geen last van te hebben, gister wel nieuw koraal gehaald dus denk dat kh nog wel zal gaan zakken
 
Mooi om te lezen dat je de strijd niet opgegeven hebt. Reef Elixer kan je zeker helpen om de bak weer stabiel te krijgen.

4ml Reef Elixer per dag klinkt wel als wat veel voor jouw aquarium, dit kan ook verklaren waarom de kh nu zo hoog is.
 
Mooi om te lezen dat je de strijd niet opgegeven hebt. Reef Elixer kan je zeker helpen om de bak weer stabiel te krijgen.

4ml Reef Elixer per dag klinkt wel als wat veel voor jouw aquarium, dit kan ook verklaren waarom de kh nu zo hoog is.
heb het even na gekeken op de doseer pomp en stond op 5 keer een 0,5 ml dus dat is 2,5 ml per dag reef elixer.
 
heb het even na gekeken op de doseer pomp en stond op 5 keer een 0,5 ml dus dat is 2,5 ml per dag reef elixer.

Dat klinkt al beter (y)
Maar als de kh nog blijft oplopen dan zou ik de dosering toch nog wat verlagen. Gewoon blijven meten en aanpassen in kleine stapjes.

Bakje ziet er prima uit trouwens!
 
Dat klinkt al beter (y)
Maar als de kh nog blijft oplopen dan zou ik de dosering toch nog wat verlagen. Gewoon blijven meten en aanpassen in kleine stapjes.

Bakje ziet er prima uit trouwens!
ja heb hem net iets verlaagd.
dankje
 
Mooi hoor!
Die leder op de 2de foto helemaal rechts vindt ik ook mooi, vooral de kleur.
 

Terug
Bovenaan