Zeeaquaria van nilo1804


Gewoon levend steen halen joh.
2 a 3 kilo.
Levend steen lijkt mij veel compacter per kilo dan de kilo steen die je nu hebt (mooi stuk trouwens!)

Met dood steen opstarten werkt bijna niet (ik ken gevallen van 1+jaar opstart tijd met dood steen+bacterie toevoegingen)

Kalksteen kan je gebruiken, maar gezien je verlichting niet sterk genoeg is om sps koralen te houden, kunnen ze ca waarden verhogen (sps en lps koralen verbruiken ca, leders niet)
 
Ik kreeg ze hier met normaal kraanwater eruit. Echt heel kort erin houden.. 10 a 25 seconden is zat. Meestal komen ze er rap uit :)

Levendsteen is zeker wel mooier. Vooral kokerwormen, sponzen en andere levenddiertjes komen eruit. Elke avond zit ik nu nog wel eens met een zaklampje te loeren wat eruit komt.
 
Dan houd ik dit steentje als steksteentje/opvulsteentje.
 
ik Heb 3 mentissen gespot bij de opstart.3cm en kwamen enkel uit een klein gaatje"piepen"
Ze blijven meestal in hetzelfde gaatje,steen eruitgenomen en met een spuit bruiswater in het gatje spuiten was voldoende :)
 
Bedankt voor de tip :).

Hoe veel stroming moet ik hebben??? Ik zit op 1100L (200l filter en 900l pomp), dat is 40,7x de inhoud per uur als je kijkt naar bruto 27L.
 
Leuk project nilo! Ga dit zeker volgen.

Ps. Hierom staat je tanga album dus zo stil :p :d
 
Jup, maar ook omdat er niet heel veel veranderd. De visjes die ik wil heb ik nog niet gevonden (nog niet bij de LFS geweest).

----------

e garnaaltjes zijn verkocht, het stromingspompje is binnen (wat een prachtig ding!!! lekker klein :) )
en waarschijnlijk een 40x25x25 bakje + lamp gekocht (9watt of 11watt (of 18 :p ).
Ik hoop dat daar een blue/white lamp in zit.

Bakje misschien iets voor een plankton kweekje? Of misschien voor stekjes, het aanmaken van water of het overwennen van levende have. Of nog leuke idee�n van jullie :).

Dit lampje maakt het ook goedkoper om later over te stappen naar een 60x30x30. Dan kan ik deze met 11W erbij hangen met een standaard 15W zeelamp.
 
Bakje gaat niet door... Was ineens al verkocht...

Via het zeewaterforum.info waarschijnlijk 3 a 4 kg ingedraaid levendsteen gekocht. Wanneer ik het ga halen weet ik niet.
Ik heb gevraagd of ik ook wat water mee mag, om extra te enten :).

Straks even 7,5kg ReefCrystals bestellen + een Hobby aerometer en zoutmeter, bij veldhuis.

Zal kijken of ik een foto van het pompje kan maken.

Foto's; http://zeewaterforum.info/forums/showth ... o-per-kilo!

Linkje doet het dus niet...
Moet je even knippen en plakken ;).
 
dat si best redelijk steen om mee op te starten!
die hydor is indd klein, maar gewoon goed ding!

gewoon enkel zo een dobber is zat om zoutwaarde te testen hoor!

als je een emmer water mee krijgt, is dat inderdaad fijn! jammer dat de afstand groot is, anders had je hier zo water kunnen komen halen
 
berendbotje... ging uit varen met zijn scheepje ?
wait whut??
ik ga nergens heen :D
1 maart richting reef center gouda / belgie / reef corner / reef center breda / mischien poison dor..
roadtrip :D

maar dat mag nog niemand weten
 
Oehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh;
485583nilo1804_0_82_img_1914.jpg


Na het openen;
754289nilo1804_0_82_img_1915.jpg


En nu?;
726267nilo1804_0_82_img_1916.jpg


Na veel zoekende blikken bleek er een gebruiksaanwijzing te zijn;
358258nilo1804_0_82_img_1919.jpg


Nog wat foto's van het pompje;

In de bak;
258589nilo1804_0_82_img_1911.jpg


Fototje;
183963nilo1804_0_82_img_1912.jpg


Ja, hij is echt klein!;
612737nilo1804_0_82_img_1913.jpg


Ik denk dat ik vrijdag avond ga vullen, ik denk dat ik dan ook zout heb. Zaterdag avond dan het steen halen. 2 weekjes daarna even testen en dan ben ik benieuwd of ik al een turbo mee kan nemen :).
 
Zeer goed adresje in Zuidlaren hoor :). Heb daar twee gave stekjes buttons weg....
 
Mooi :).

Zaterdag avond/eind van de middag heen.

Nu het osmose apparaat 60min laten stromen en daarna het osmosewater opvangen. Dan vul ik het aquarium alvast voor 60%. Zout + meter zijn nog niet binnen...

Als ik met dit steen opstart. Zou ik dan over 2 tot 3 weken al een turbo kunnen toevoegen?

EDIT- Na het meter uiteraard :p.
 
Dat zou misschien kunnen.
Let even op algenfase en no2 piek.
Soms kan het na 3 weken, soms pas na 5.
Is bij elke bak verschillend in ieder geval
 
Mooi, ik hoop het :).

Osmose loopt goed, vooral het afvalwater :p. Om 5 over 5 ga ik het osmosewater apart opvangen. Ik zou dan 5L kunnen opvangen voor mijn training, en als ik terug kom is de emmer waarschijnlijk overstroomd. Even een wekkertje zetten voor mijn ouders :p. Dan kan ik vanavond 17L hebben, dat is iets meer dan 60%. Morgen avond het zout in de bak oplossen (m.b.v. luchtpompjes en de stromingspomp). Zaterdag morgen het koolfiltertje erin en zondag kijken hoeveel extra water ik nog bij moet vullen.
 
Let wel even op als je er zou in mikt, dat je niet je stromingpomp kapot helpt
Zo is mijn bijna nieuwe 4400 hydor kapot gegaan..

Dus stop die er liever pas is als bijna alles al is opgenomen door het water.

Pompje is mooi klein he;) ding doet het hier super prima! Goedkoop, klein, niet te horen, en toch 900lph
 
Dus pompje eruit en het zout laten oplossen met mijn 3 luchtpompjes (totaal � 300L per uur)? En als het opgelost is de koralia erin?

Ja!!! Prachtig systeem ook :D. Ik ben benieuw hoe stil hij is :).
 
Hoeft niet persen luchtpompje hoor.
Water erin. Zout erin. Even roeren met een pol lepel ofzo..
Pomp erin en gas erop.binnen een uurtje of 2 zal je mist dan wel weg zijn, het laatste beetje ellende wat je op de bodem zal houden kan je altijd een beetje in beweging brengen om op te laten lossen.

Wel pas zout meten als je water 25graden is, anders is je meting niet accuraat.

Zolang er geen grote zout kristallen in je pomp komen is het goed
 
Ok�, dus ReefCrystals lost wel goed op?

Aquarium is nu voor ong. 40% vol met osmose. Vanmiddag nog 20% erbij en de verwarming. Hopelijk ook dan het zout.

60% water = 575,1gram zout.
 
bij mij wel, ik heb er alleen een kilo of 7 in gegooid toen :D dus was wel even mistig.
red sea coral pro lostte voor geen meter op hier..
de jong marine life, en reef crystals heb ik noooit problemen mee gehad

wat je wel even het beste kan doen, is je emmer zout zelf flink schudden en door roeren, voordat je het erin kiepert (ik weet dat de geur niet fijn is)
zo voorkom je dat het toegevoegde calcium e.d. allemaal op de bodem blijft liggen.

gewoon voor de zekerheid ;)
 
Bedankt,

Het is er nog niet... Het MOET voor morgen morgen komen, anders heb ik een probleempje met mijn levende steen :p.

Ik heb een zak, dus als ik die even een paar keer ''omgooi'' komt dat wel goed hoop ik :).
 
Nope, ook geen meter.

Ik mag water uit Zuidlaren meenemen, 150L :p. Dus ik neem 30L mee. Ik ben nu overal PET flessen aan het zoeken. Ik heb hier 9l aan lege flessen en mijn oma had er nog 5 zei ze, gelukkig :D. Ook heb ik nog 1 dikke plastic bak van 9L en nog ��n van 9L maar daar moet ik het deksel nog van zoeken.

Dus straks het osmosewater er maar weer uit pompen en in een emmer zetten met luchtpomp. Zodra ik dan zout heb ga ik 8L verversen.
 
Net nog ergens een stevige plastic box gevonden van 71L, die test ik nu met water. Straks nog even bij de action langs om te kijken of ik daar iets beters kan vinden.

Aquarium is weer leeg en droog...
 
Net gedaan :D.

Nou... Ik vind het prachtig :D altijd leuk als iets beter en leuker uitpakt dan je vooraf had gedacht :D :D.

Ik heb ook een stekje paarse buttons meegekregen, zo kan ik ook zien of het goed gaat met het water.

Toen ik daar was heb ik iets besloten, er MOET een paddenstoel leder komen! Wacht een prachtkoraaltjes!

Ik maak morgenvroeg wel even foto's, het water is nu niet helemaal helder. Het is 3kg. Ik wil eigenlijk nog 1 klein stukje erbij... Dus even kijken of hij nog wat kleins heeft of we nemen over een paar weken bij DutchCoralFarm nog een klein stukje levendsteen mee. Daar hebben ze ook ingedraaid spul.

Techniek zie je amper :D.
 
Klinkt goed! Benieuwd naar een foto!
 
Zal ik toch maar 1 maken
 
Doe maar ;) ik heb net ook een mistige foto gepost :biggrin:
 
:thumbs: even kijken straks :).

966599nilo1804_0_82_img_1920.jpg


594838nilo1804_0_82_img_1921.jpg


411128nilo1804_0_82_img_1922.jpg


Eigenlijk wil ik er nog een steentje bij voor in de hoogte. Even kijken of ik nog wat vinden kan. Waar ik deze stenen weg had had nog wel een paar kleinere stukjes. Ik heb hem al een PB'tje gestuurd.
 
Haha ja!! Ben benieuwd man!
Zei het toch dat het allemaal best mee viel;)

Moet allemaal prima voor elkaar komen. Lekker rustig een weekje of 3 laten draaien.. 4 als je na 3 nog veel algen hebt.

Maar opstart op deze manier gaat echt snel!

Edit;
Mooi man!
Mag idd bovenin nog wel een steentje bij ;) maar aquascapen is niet mijn sterkste punt. Bij lange na niet!

Verlichting ziet er ook top uit zo!!

Tevreden met stroming ook?
 

Terug
Bovenaan