Wat is er nieuw

Zeeaquaria van nilo1804

Ok�, mooi 🙂.

EDIT- Ik heb nog even gevraagd of hij nog een stukje had. Hij kwam nog 1 tegen op de bodem van zijn water ton. Er zat ook iets op, waarschijnlijk een stukje vingerleder.

Dus die neem ik tegelijk met het boompje mee.

Zekers, het wordt steeds leuker! Ik kan niet wachten tot de eerste oren erin zitten 🙂.

Hoe groot zijn de oren? Per schijfje.

Ik dacht dat button's 1-1,5 cm waren, zo leek het ook op foto's. Tot ik ze in het echt zag 😛.

Heb trouwens, mocht het nog niet duidelijk zijn, gekozen om eerst een turbo toe te voegen en evnt. een zand slak. Dan helemaal op het koraal te focussen en daarna pas de andere lagere dieren als garnalen ed..

buttons zijn toch ook 1 a 1.5 cm ?
de mijne iig wel (oke ze kunnen groter of kleiner zijn)

oren zijn veel verschillende van.. ik heb er 1 die op het steen mee is gekomen die is nu een cm of 3 a 4 in doorsnee

Die van mij zijn best klein.

Ok�, ik wil graag verschillende kleuren. Blauw, rood, groen en geel bijvoorbeeld.

Hij had nog 3 steentjes, 1 van 15x10, 1 van 10x5 en 1 van 5x5. Ik kan nog wel een paar stukjes gebruiken 🙂.

KLIK
KLIK

Misschien zijn dit ook leuke opties? I.p.v. een turbo.

Ik wou eerst een groepje van 4, maar toen hoorde ik dat ze elkaar uit de schelp trekken als ze ruzie krijgen. Ik wel heel graag een, maar eerst een algetende slak. Of een heremietje en een algetende slak, maar ze moeten dan niet mijn koralen omgooien.

Komend weekend ga ik misschien weer naar DCF (even gevraagd aan mijn ouders, we zitten nu dagelijks in het UMCG dus even een stukkie doorrijden en we zijn in Ten Boer). Even kijken hoe de bak gaat en anders misschien een slakje proberen.

De algen nemen nu zelfs af?! Ik heb even beter de rode pluisjes bekeken, toen schoot er 1 weg. Een buisje bleef over. Dus ik heb nu oranje, (veel) rode en grijze kokerwormpjes. Ook kruipen er veel mini slakjes rond.

Kan je niet helpen, sorry. Maar klinkt heel leuk allemaal!

Hahaha, dankje 😀.

qPUQh5oecE4vHBeNPW3X2mAHVHhCO54j.jpeg

Dat moest hem worden, maar helaas lees ik nu dat ze beter in een koeler aquarium gehouden kunnen worden... Dus toch een turbo denk ik.

Mocht je de turbo niet kennen;
turbo-fluctuosa.jpg

Tuuuuuuurbooooooooo 😛 😀.

Ze hebben ook heremietjes, de kleine. (C. tricolor)

Clibanarius-tricolor-ZEE-WATER-KREEFTEN-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

Wat zouden jullie doen? 1 turbo en 1 heremiet of alleen een heremiet/turbo. Turbo is wel erg duur, 7,50. Dat is duur toch?

Net AquaGrunn een mailtje gestuurd, via MP. Kijken of zei ook Turbo's hebben.

Het lijkt wel of de buttons elke dag groter worden?! :S

Nope nog nooit geweest.

die prijs is vrij gemiddeld. Anders haal je hier een keer een kleine kreeft

Hij is nu nog aan het opbouwen, maar ziet er allemaal al goed uit.

In de bakken heb je geen verwarming, het is daar ong. 25�C 😛.

Bedankt voor het aanbod 🙂.

Heremietjes kosten daar 2,50 (nette prijs lijkt mij). Turbo's zijn 7,50.

Heb jij een turbo ''gebruikt'' in je bak?

Alles goed met je oranje buttons?

Ik heb AquaGrunn gemaild, ze hebben geen turbo's maar kunnen ze wel bestellen voor E7,-.

Zout is er nog steeds niet, slecht van Veldhuis 🙁. Morgen even bellen waar het blijft.

Waarschijnlijk nu sterpoliepen gekocht, fluor groen. Even kijken wanneer die komen.
En gereageerd op een Xenia in Groningen, ik hoop Groningen stad.

Xenia ook, in de buurt van de Rifwachter 😛. Dus dat pik ik op als ik daar in de buurt ben. Of als iemand hier in de buurt genoeg heeft om te stekken. (Iemand vlakbij heeft wel Xenia, maar nog niet genoeg om te stekken).

Dan komen over ong. 2 weken de extra stenen en een stekje kenia boom en daarna zien we wel verder. Niet te veel in 1 keer.

Hai Nilo ik ga je ook volgen want ik loop met het zelfde idee in t hoofd, een klein nano zeewaterbakje voor zout water garnaaltjes. Heel veel succes gewenst!Ben reuze nieuwsgierig hoe het jou vergaat.

Bedankt!

Wat voor bakje heb je? Met wat welke lamp? (Hoeveel Watt)?

-----

Fluor groene sterpoliepen zijn geregeld en xenia ook. Nu nog een geschikt moment vinden om ze op te halen 😛.

EDITO- Xenia komt zaterdag avond. nu nog even een luchtslangetje zoeken die lang genoeg is om mee te druppelen.

Hai Nilo, ik heb nog niets, ben nog volop aan t zoeken en ik denk dat t eind mei wordt.

Was vandaag nog bij rifwachter.
Was net een nieuwe zending binnen. Heeeeeel veel mooi spul!
En ze gaan eindelijk iets aan het prijs beleid doen (als in. Je hoeft niet elke keer te vragen wat iets kost.. Of ik betaal minder voor hetzelfde stuk als jij)

@Lucy; kijk eens naar de aqua60. Die is ong. 60L en de standaard verlichting is goed genoeg voor leders. (0,5W per liter). Bakje kost bijna E100,- dan zit er nog een filtertje bij. Daar haal je de spons uit en stop je de zwarte staafjes (actieve kool) terug in de cassette. Dan heb je ook gelijk een kool filter.

@Fred; Hadden ze dat niet?!

Volgend weekend ga ik 4 stekjes fluor groene sterpoliepen ophalen. Ze zijn nu nog 1cm rond, dan zijn ze waarschijnlijk iets groter en heb ik hopelijk ook de nieuwe stenen 🙂. 1 steen wil ik helemaal bekleden met de poliepen.

met de aqua60 dan heb je toch nog geen afschuimer etc? Ik ga liever voor een compleet bakje voor zeewater

Niels wil je mij dan wat meer uitleg geven hoe je dat opstart?

Ben alleen zoet water gewend en heb lange tijd garnalen gekweekt, ik wil dit graag weer op starten maar dan met zout water. Wordt voor mij avonturen, t is de 1e keer dus beginneling hihi

Lucy zei:
met de aqua60 dan heb je toch nog geen afschuimer etc? Ik ga liever voor een compleet bakje voor zeewater

Nee, dan moet er nog een stromingspompje bij. Hydor koralia 1600 bijv. die is ong. 30,- bij zooplus.nl.

Nog een osmose apparaat van 40,- en een zout meter + zout.
En nog een verwarming

Als je elke week 10L ververst, dat is 16%. Dat is genoeg om zonder afschuimer te werken als je genoeg levendsteen hebt. (kilootje of 7?).

Kant en klaar bakje kan ook. Kijk eens naar de SERA biocube 130, met de PS200 afschuimer, NIET de PS130. Of de AquaMedic Cubicus bijv..

EDIT- Ik stuur je even een PB 😉.

Cubicus is een stuk duurder.
Wel mooiere verlichting,
De turboflotor blue van de cubicus is ook redelijk tot goed

Net geprobeerd om de buttons te verplaatsen, daar zouden ze mooier staan maar dat paste niet... (Iets naar links, op de rand van de 2 stenen).

Net ook veldhuis gebeld. Blijkt dat ze 7,5kg ReefCrystals niet meer hebben en dat gisteren pas hoorden. Nu krijg ik 2x 4kg voor hetzelfde geld. En is het als het goed is morgen binnen. Nette service lijkt mij?

De buttons zijn over groeien wel, want toen ik de buttons wou verplaatsen zaten ze vast aan een klein steenkorreltje. Van 1x1 cm. Dus ze groeien 🙂.

Ik weet niet of die service wel zo top is.
Meestal bericht ik henk altijd even. K heb zijn werk en prive email adres, als er iets is..

Maar.. 4kg zit in een pakje. De 7.5 kilo is een emmertje.
Het emmertje is veel makkelijker te openen en sluiten als een pak. Die krijg je namelijk bijna niet meer dicht.

Als je toch naar rifwachter zou gaan, zou ik daar een 7.5 kg emmertje meenemen. Of 10kg de jong marinelife zout..

Beide zijn echt super prima zouten

7,5kg was ook een pakje dacht ik.

Ik krijg het gelukkig voor ik water moet verversen. Dat is alweer een zorg minder.

Bedankt voor de tips. Weet je zo wat die 10kg kost?

Met deze 8kg kan ik voorlopig 46weken vooruit 😛.

Maar.... Gisteravond zocht ik een filmpje op van een Xenia via te tv om aan mijn ouders te laten zien. Mijn moeder; Ooh, dat is wel erg leuk. Ook voor hier beneden (de rio 125 staat beneden). Wat vind jij dan? Mijn vader van achteren; Nou... Ik heb er niet zoveel mee 😛.

Dus ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat als deze bak goed draait en lekker vol is met koralen die goed groeien. Ik ga overstappen naar de aqua60. Die heeft ong. 60L en een 24W lamp. Dat is evenveel licht als in deze bak, dus overzetten zou geen problemen moeten geven met licht.

Maar dat is allemaal toekomstmuziek 🙂. Het enige is dat er dan nog een stromingspompje bij moet en dat het waterverversen van 5L per week naar 10L per week gaat.

Ik kan niet wachten tot de Xenia komt 😀. En het extra steen 🙂.

Ahhh daar ben je wel even zoet nillo

swordfish zei:
Ahhh daar ben je wel even zoet nillo

Liever zout 😛 😛

Morgen naar Emmen, daar zit een JUMPER, daar hebben ze zee. En dat is laatst uitgebreid 🙂.

Turbo scoren??? Of iets anders leuks?

Misschien als ik wat cheapy rowaphos oid. kan vinden 🙂.

De 7.5 kilo word geleverd in een emmertje.
Vierkant ondiep emmertje.
10kg de jong was 29� geloof ik

Oh, ik vind wel een bakje waar ik het in kan doen...

Dat valt mee. Over 45 weken daar maar eens naartoe 😛. Of nog een keertje vaker 😀.

Temp. metertje gekocht. Bak is 29�C?!?!

Dus verwarming naar 24�C en even uit 😛.

Koraal doet het wel heeeel erg goed? Dus is de meter kapot of is 29�C niet heel erg?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan