Wat is er nieuw

Zeeaquaria van nilo1804

PH goed
Po4 0
No2 0
No3 100?!?!

Nu dus even waterwissel doen.

Ook de gobiodon okinawae gezien, wat een kleintjes! 😀.

Mijn ouders begonnen meteen over nemo's. Dusja, groter bakje over een paar maanden??

Ik ververs nu 6L schat ik.

no3 100?
dat kan haast niet, hoe hoog was deze dat je het water in je bak gooide (of heb je water erin gemikt waar je totaal geen idee van had wat voor waarde dit had?)

ik ben ook benieuwd hoe en waarmee je 100 nitraat heb gemeten, als je dit hebt, kan je elke dag een laag vieze bruine alg van je voorraam afhalen.

bij 100 nitraat zal je nitraat nog steeds 50 zijn bij 50% wissel.

ik zou eens kijken als (als je nitraat echt 100 is) waar dit vandaan komt, en aanpakken bij de bron, in plaats van alleen een waterwissel.

mocht hij met een goede testset gemeten zijn (redsea of salifert) dan kan je denk ik beter, zoals ik je in pb aan het begin ook voorgesteld heb, gewoon starten als "starten" door er levend steen in te stoppen, zout, water en steen, en dan een week of 6 in te draaien. ?

nogmaals denk ik eerder dat de fout van 100 nitraat in het meten zit, en niet in je water (dat hoop ik iig voor je, anders gaat/is het flink mis 🙁 )

Dat dacht ik ook al.

Nope, gewoon erin. Maar het had wel een iets hogere waarde had de vorige eigenaar verteld.

De LFS heeft het gedaan met een teststrookje. Behalve de Po4, die met druppels.

Het enige wat ik van mijn voorraam haal zijn ganzevoetjes en kalk wat opgedroogd is 😉.

Ik vertrouw de test ook niet... Maar zolang er dus geen bruine algen zijn is er eigenlijk niet aan de hand? Bron... Tja... Idee�n?

De algen nemen zelfs af! Ik stuur straks even een PB naar de vorige eigenaar en vraag wat zijn waarde was.

je bent niet slim geweest, om gewoon blind te vertrouwen op het waren , waar de eigenaar al toegeeft dat er iets niet helemaal lekker is.. maar het is gebeurd...

de test methode is onzin, totaal in-accuraat, en vergeet die waarde..
welke testset heeft hij voor po4 gebruikt? druppels snap ik, maar weet je ook het merk?

po4 0.00 kan niet, dat geloof ik niet.
no3 100 moet je terug zien in enorme algenbloei. of algenbloei gehad te hebben.

po4 van 0, met een no3 van 100, dat bestaat niet, daar geloof ik helemaal niets van.

ik zou niet direct in paniek schieten en veel verversen, kalk en rommel uit steen krijg je zoiezo, wat voor water je ook gebruikt.

zolang er geen algenexplosie is, heb jij geen 100 nitraat..
ik heb niet gezegd dat er, als je geen bruine alg ofzo heb, er niets aan de hand is.

niemand weet wat er gebeurd met je bak, gewoon om dat je er niets van weet, geen waarde's, niets..
je kan op je intuitie afgaan, en je gewone verversing beleid (zoals ik je destijds via pb voor heb gesteld) handhaven, en dan verwacht ik niet dat er gekke dingen gebeuren, en zit je mijn inziens vrij "safe"

echter blijft het koffie dik kijken als je alleen zicht heb op je bak, en geen waarde's e.d.

Welke druppels weet ik zo niet...

Ik moest van hem 60% verversen, maar dat lijkt mij ook teveel. Ik heb gewoon dat van jou aangehouden, 5L.

Ik vind het ook raar, want dan zou je het toch ook terug moeten zien in hoe het koraaltje openstaan? Als die helemaal wegkwijnt dan is er ook serieus iets mis...

ik weet niet wat voor zoanthus je hebt, maar met een licht verhoogd nitraat zie je niet direct de koralen inkrimpen oid.
nummer 1 manier om in 1 oog opslag te zien, is de aanslag op je raam, die met een nitraat van 100 abnormaal moet zijn (denk aan elke dag de ramen moetten poetsen e.d.)

ik zou niet 60% verversen, die test klopt van geen kant.

ik denk dat jou lfs vooral in zoetwater dieren handelt? een goede winkel test nooit met een strip in zeewater, dit is absoluut onbetrouwbaar.
die po4 van 0.00 kan ook haast niet, die is gerust iets hoger dan dat.

ging je binnenkort nog naar rifwachter?
als je daarheen gaat, laat henk dan even je water testen (oudere man, grijs haar, brilletje) die weet waar hij over praat, heeft super veel ervaring, gaat niet nodeloos diep overal op in, en die kan prima jou water testen in het zeewater gedeelte !

mocht je dat doen, laat hem de waarde eens opschrijven, ik verwacht weinig schokkends, buiten mischien een licht verhoogd nitraat of fosfaat (maar geen 100 waarde;s)

Ik ook niet, een rood/blauw/paarse met fluorgroene ''binnenkant''.

Is een dierenwinkel. 60% is zeewater schat ik, op vis gebied. Zoetwater is daar groter. Denk aan ong. 20 bakken zee.

Aanslag is 0,0.

Dat van strips viel mij ook als eerste op.

Binnenkort denk ik niet, maar ga er nog wel heen. Henk is altijd aanwezig?

henk is bijna altijd aanwezig, en anders loopt er wel iemand anders die kan testen in het zee gebied daar.

zoek anders eens een andere winkel op met een groot zee aandeel in de buurt (lastig zonder auto, ik weet het) of post eens een oproep op zeewaterforum.info, je hebt je daar ingeschreven in dat regio groepje, ik weet zeker dat daar iemand is die de complete reeks salifert of redsea testen heeft, en je zeker wil helpen !

Ik neem het mee als ik binnenkort nog eens naar DutchCoralFarm ga :thumbs:.

nilo1804 zei:
Ik neem het mee als ik binnenkort nog eens naar DutchCoralFarm ga :thumbs:.

:thumbs:.
ook een uitstekende optie !
laat me (via pb ofzo) eens weten hoe het daar was , als het echt knap is, ga ik ook eens kijken..

Doe ik hier wel, als dat ook goed is 😛.

Mooie winkel, net opgestart. Marcel (eigenaar) heeft nu nog een baan dacht ik maar wil hier uiteindelijk zijn brood mee verdienen. Nu staan er 2 bakken. 2 met levendsteen en steenkoralen. Daarin zwemt een school gele dokters en een heleboel turbo's.

In de andere bak zitten levendsteen, leders en vissen. Daarnaast is er inmiddels nog een bak opgestart met kleinere koralen en lagere dieren. En misschien zijn er nu ook meer vissen. Voor middeltjes kun je daar goed terecht. Voor jou (tenzij je in de buurt bent) is het de hele rit (denk ik) niet waard. Voorlopig. Als het klaar is denk ik dat je zeker eens moet komen. Het is maar klein, maar vast veel mogelijk. www.dutchcoralfarm.com

om je een idee te geven:
zaterdag vertrekken er 2 gekken die net boven amsterdam wonen, richting reef corner (poppel belgie) en warschijnlijk door naar poison d�r (frans belgie), rijden we langs breda (reef center) en gaan we met zijn 2en (ik en een maatje) gewoon de hele dag, de grootste en mooiste winkels af 😉

ik zelf vond aquasan echt verassend leuk ! niet verwacht (ik was daarvoor naar reef-center gouda geweest, dat viel tegen) maar aquasan was ook echt heeeeel cool !!

Tja, daar heb ik weinig tegenin te brengen 😀

Hier in het noorden is eigenlijk niets... Je hebt dan DCF, en FritsKuiper in Groningen stad (niet mijn winkel, kom ik ook niet weer) en AquaGrunn via marktplaats.

Ik wacht gewoon op iemand die een eind gaat rijden voor een koraaltje, hem stekt en hem dat verkoopt 😀 😛.

Mijn ouders willen voor mij dus een keer naar de Rifwachter. Zijn er nog winkels die op de route liggen van Noorden naar Rifwachter?

Almere heeft er ook meerdere toch?

aquarium hal in amersfoort, krijgt volgens mij een klein zeewater gedeelte.
nog niet geweest. en weet niet wanneer het zoutwater gedeelte af is.
aqua-nogwat was ik net geweest in almere, en het zoet water gedeelte viel tegen en zout ook eigenlijk wel een beetje, anders kan je daar ook langs gaan. mocht je tijd overhebben...

E�n in Almere is failliet..🙁

aqua nemo is failliet.
aqua ferrytale heeft niet veel, klein winkeltje,
dan is er ook nog tmf in almere (tropic marine fish)
laatste ben ik nog noooiit geweest

Almere is dus niet de moeite waard om te kijken als je er een eind voor moet rijden?

@Fred; Bewust niet bij tmf geweest?

@Maurits; Bedankt voor de tip. Even zoeken naar wat info 🙂.

Iemand wel eens bij Veldhuis binnen geweest? Website heeft veel producten en zeedieren, maar in de winkel zelf?

nope gewoon nog niet geweest 😛 geen reden voor ofzo, ik ga binnenkort wel een keer kijken..

veldhuis schijnt tegen te vallen , maar ik ben er zelf nog niet geweest

Ja ik kom wel regelmatig bij Veldhuis. Qua zeewater hebben ze de laatste tijd wel wat meer en verder is het zeker de moeite waard om een keer te gaan kijken. Voor zeewater kun je ook terecht bij Zunnebeld in Zwolle. Ook een leuke zaak, waarvan je het niet direct zou verwachten, maar die hebben ook behoorlijk wat zeewater dieren.

@Fred; Ok�, haha. Ben benieuwd wat je er tegenkomt 😉.
Ok�, als ik eens in de buurt ben ga ik eens kijken.

@MndE; Ok�, hebben ze in Zwolle ook koralen ed.? En hoe veel bakken vis en koralen schat je?

De vorige eigenaar had No3 tussen de 10 en de 20. Hij gaat mijn water ook testen als ik daar weer kom 🙂.

Dat is iig beter als die 100, en 10 geloof ik meer.
10 tot 20 no3 is nog wel hoog! Maar zal zichzelf eventueel nog wel oplossen, en anders kan je altijd een ini mini beetje wodka doseren als het echt dramatisch hoger is als 10.

Ja, ik ook.

Klopt, maar dat was bij mij al bekend.

In 5 dagen gegroeit;
841614nilo1804_0_82_img_1929.jpg

Nu;
272462nilo1804_0_82_img_1942.jpg

Meer foto's van zojuist;
362117nilo1804_0_82_img_1939.jpg

824579nilo1804_0_82_img_1940.jpg

Totaaltje nu (let niet op alle kabels 😛 );
356855nilo1804_0_82_img_1941.jpg

Dat was;
538326nilo1804_0_82_img_1932.jpg

(Let op de algen op de steen links onder 😉 ).
En;
515994nilo1804_0_82_img_1943.jpg

Meer foto's komen morgen van een nieuwe aanwinst.

Ziet ee goed uit.
Ga je je achterwand nog zwart maken?
Of blauw ofzo?

Danku 🙂.

Weet ik nog niet... Eerst het grootste deel van de koralen. Ik vind zwart mooier, maar met blauw komt het over het algemeen beter uit... Misschien een blauwe met zo'n grote lachende haai? 😛.

Discosoma oortjes komen ook (gemarmerd, ik krijg vanavond waarschijnlijk foto's).
En groene oren en een kleine vingerleder ook 🙂. Volgend weekend denk ik als dat dan zou kunnen. Even kijken hoe de bak op het komende nieuwe leven en de stenen reageerd.

Haha
Gewoon zwart schilderen.
Ik liet jullie allemaal toen de keuze, maar was 2-2 en ben voor zwart gegaan.

Gewoon acryl verf van de action 2 lagen, heb nog nooit zo een strak zwarte wand gehad

ziet er goed uit Niels! Hoe vind je moeder het? 😉

Ik ga dan een poster nemen 😉. Mocht ik ooit willen wisselen.

@Peter & @Tessa; Bedankt 😀.

@Tessa; Wel goed denk ik. Nemo's worden hem niet 🙂. Maar ik ben benieuwd naar het resultaat en wat mijn ouders er van vinden en wat dit projectje mij gaat brengen 😛.

@Allen; Zou je een 60L bakje ook goed kunnen houden zonder afschuimer zolang je maar 20% ververst? Of wordt het dan anders?

Ik heb bij de bouwmarkt zwart raamfolie gehaald. Heel makkelijk te plakken en trek je er ook zo weer af en zit je niet met het probleem dat er water tussen kan komen...

Minizen zei:
Ik heb bij de bouwmarkt zwart raamfolie gehaald. Heel makkelijk te plakken en trek je er ook zo weer af en zit je niet met het probleem dat er water tussen kan komen...

Bedankt voor de tip 🙂, ik zal eens gaan kijken. Ik heb ook maar een klein stukje nodig.

EDIT- Nu alleen nog opzoek naar buttons... Groen of blauw, iets anders dan die ik nu heb.

Ja dat is zo maar ik was 4 euro kwijt voor een hele rol dus valt echt wel mee

Ooh, dat valt mee. Welke bouwmarkt was dat?

Ok�, die is wel in de buurt 🙂. Bedankt!

Ga jij ook wat met zeewater doen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan