Zeeaquaria van nilo1804


Klopt,

Ik zal ze in de gaten houden.

Ik hoop dat hij bij mij in leven blijft :).
 
Kenia boompje staat redelijk open nu.

Ik heb last van een soort rood vliesje over de 2 witte stenen. Kan dat rode flap zijn?
 
misschien een rare vraag ik ben al een tijdje mee aan het kijken en vind het allemaal prachtig maar ik vroeg mij af of er geen silicaat filter bij je osmose apparaat moet zitten?
 
begrijp me niet verkeerd he. een man van een bedrijf zei: als je geen silicaten doet filter op je osmose apparaat hebt gaat deze opbouwen in je bak en daardoor kan het leven in je bak zonder aanleiding dood gaan.(of is dit weer een lulverhaal)
 
Uhm... Niet geheel een lul verhaal.
Maar er zijn zoveel manieren om silicaten te binden.

Persoonlijke mening: ja! Een osmose apparaat heeft absoluut de voorkeur boven kraanwater (dan bepaald je zout geheel de waarde's)

Osmose apparaat met silicaat (of di) filter, zal idd ook het laatste beetje silicaat eruit halen.

Zoiezo heb ik een wervelved met diakat, dat ook silicaten verwijderd (bijna alle po4 absorbers zullen ook silicaat afbreken)

Of silicaat echt dodelijk is, ik denk het niet, ons leiding water bevat niet super veel silicaat, maar in theorie kan die meneer wel gelijk hebben.
In praktijk durf ik het risico echt wel te nemen, helemaal icm een po4 filter
 
Bakje loopt lekker.

Helaas op de 2 witte stenen veel last van rode algen. (Rode flap?). Het slaat niet over naar de andere stenen. Dat is dan weer een plus punt :) .

1 caulusrea is zo goed als afgestorven. De orgelpijpen groeien goed.
De explosiviteit van de buttons is minder geworden en het keniaboompje staat goed open.

Nu moet er eigenlijk zo snel mogelijk wat nieuw leven in :p. 2 heremietjes en 1 slak.
 
ik zou eerst even goed je waterwaarde meten voordat je er iets instopt.
rode flap + afsterven van een redelijk sterk koraal (caulastrea) lijkt mij wel iets om eens serieus naar je water te kijken.

ik weet zodra ik flap krijg ik een te hoog fosfaat heb, gecombineerd met iets hoge nitraat.

dus meet / laat je water eens meten
 
Dat de caulustrea afsterft is mijn eigen schuld :(. Bij het schoonmak viel er een steentje op toe ik de klep dicht deed.... Sindsdien gaat het dus miner met 1 poliep. De andere groeit goed.

Klopt het dat rode flap 's morgens zo goed als weg is en het aan het eind van de middag weer afbouwd nadat het zodra het licht aan is snel groeit over alleen de WITTE stenen? Kan dat ook niet aan de stenen zelf liggen?
 
maak eens een foto ;)

rode cyano verdringt ook zuurstof, dus als het erg wordt, zou dit een serieus gevaar voor het overige leven kunnen worden.
daarom zou ik eens kijken naar je waterwaarde.

mijn fosfaat is van 0.16 naar 0.02 gezakt, en heb er nu geen last meer van (het kleine beetje dat ik had, is weg gegaan)

beroerde is dat een goede fosfaat test duur is (35euro red sea)
 
De rode dingen verdwijnen en de stenen worden groener. Ik zal nog wel even een foto maken als het keniaboompje ook open staat.

Gaat dus weer de goede kant op :).

Wat zijn die groene stip algen op de ramen? Dat is een goed teken neem ik aan? Of in ieder geval niet slecht.
 
Met het verversen kwam ik erachter dat je de rode algen heel makkelijk weg kunt zuigen. Dus dat heb ik gedaan en ik heb ook een stuk of 6-7 ganzevoetjes verwijderd.

Als het mooier weer is gaan ik weer een keer naar Friesland. Daar in de buurt heeft iemand ook een zeeaquarium dus die ga ik dan even een PB'tje sturen en dan kan ik de koralen weer aanvullen ;).

Ik hoop op een paar rode oren, blauwe oren en andere leders :).
 
nilo waar woon je?
borger ken ik neit, waar ligt het in de buurt?
ik heb enooorme bossen xenia SP over (niet pompende)
mocht je een stek (grote of kleine, ik heb stukken van 2cm bree, maar ook 15 cm rond en een centimeter of 30 hoog)
willen hebben, en ik ben een keer in de buurt;) mag je hebben :p
 
Hahaha, bedankt voor het aanbod :). Mocht je een keer naar DCF gaan en je komt er langs dan houd ik mij aanbevolen :D. Met 15x30 zit mijn bak voor de helft vol :p, het zou er dan zelfs bovenuit komen :D.

Ik heb wat last van bruine aanslag op het raam dus dat gaan we vandaag even schoonmaken. Ook weer wat water verversen. Koraaltjes doen het goed, zou ik het Kenia boompje stekken? Moet dat als hij open of dicht staat?

De bodem (en het verwarmingselement?!) zitten al onder de kalk algen. Dus zand komt er denk ik niet in.

@Ralph; Urk, hoe heet dat winkeltje?

Ik voer de caulustrea en de orgelpijpjes microwormen. De button's en mijn Kenia ook maar die eten het niet volgens mij...

Binnenkort echt even weer koralen scoren... Maar moet wel even tijd hebben.
Ik zal straks eens vragen of we binnenkort naar Assen kunnen (zijn we net vrijdag geweest... Dom!) om daar wat oortjes en een vingerledertje op te halen. Ik heb ook nog ergens spijkerpoliepen maar die durf ik niet op te halen i.v.m. mijn No3...
 
No3?hoe hoog is die dan?
Spijker poliepen kunnen een hoop hebben en houden wel van iets no3 hoor.

Let er wel even op dat dat spul net onkruid is.

Koop een mooi Lps stuk ;)
(Duncanopsamia axifuga/hamertjes/toorts)
Is mooooi man!! En kan makkelijk
 
Hij was altijd tussen de 10 en 20.

Dan moet ik hem misschien isoleren?? Dat was ik ook met Xenia van plan :p.

LPS, zou dat goed gaan? Kan ik meerdere nemen of 1?

Zou SPS ook kunnen? Of nemen die teveel Ca en MG tot zich? Want dat doet een montipora toch?

Acro's worden hem niet want dat gaat niet met een Okinawae ;).


Ik ga vandaag ook de stroming anders zetten en meer plek maken voor koralen. De Kenia moet eigenlijk daar weg, want die staat niet mooi zo vooraan.

Heb je nog andere tips voor LPS? Of kunnen ze eigenlijk allemaal wel? Hamertjes vind ik mooi :D.
 
Wel eng, buttons stekken. Ik weet dat je er tijdelijk blind van kunt worden... Maar het ging goed. Zonnebril op, doorzichtige glazen erin :D. De hoofdsteen heeft de grote poliepen, die staan open. Daar zit nog een groepje van 7 baby's op, super klein. En op een stukje doodsteen ligt nu een plakje van ong. 15 poliepen.

Kenia boompje heb ik ook gestekt, die staat nog niet open. Ik probeer hem op mijn slakkenhuis te laten groeien. De vuurworm is eruit (eindelijk) en heb ik verwijderd.
Hij ligt nu uit de stroming en in de ''schaduw'' over 2 weken leg ik hem in het licht, dan moet hij vast zitten...

Nu heb ik ook wat koraaltjes om te ruilen. Vooral buttons zijn hier in het Noorden moeilijk te krijgen.
Over een weekje eens kijken of hij vast zit. Zijn er liefhebbers? Die willen ruilen tegen andere kleuren buttons? De kleur is rood/bruin met een groen/bruin/geel/paars hartje. Groeien snel :p.
 
Je ververst veel. Dus bijna alle LP's moet wel kunnen.
Hamertje/toorts/Duncan/druifje/caulastrea enz moeten prima lukken.

Sps met 10+ nitraat wordt bruin+ hebben veel stroming nodig + veel licht.

Miss een monti plaat of minder moeilijk stuk sps dat dat haalbaar is? (Paarse stylo?)
 
Jup, elke week bruto ruim 30%.

Caulastrea heb ik. De andere zal ik eens bekijken :).

Ok�, maar zit ik dan niet met Mg en Ca, ik wil liever geen toevoegingen gebruiken.

Ik ga nu even een fototje maken en proberen op deze pc te zetten ;).

EDIT-

Foto's komen er aan. Ik heb nu een mooi plekje in mijn hoofd voor de sterpliepen. Keniaboompje staat nu open. Heeft iemand een idee waarom de caulastrea het niet zo goed doet vandaag?
 
Totaaltje;
551463nilo1804_0_82_img_1970.jpg


Kenia;
849829nilo1804_0_82_img_1971.jpg


Moederdier van de buttons;
147265nilo1804_0_82_img_1972.jpg


Nog 1, hier zie je nog een klein stukje aan het einde zitten, dit mag weer naar elkaar toe groeien ;) ;
655577nilo1804_0_82_img_1973.jpg


Orgelpijpjes, doen het goed, groeien langzaam;
832825nilo1804_0_82_img_1974.jpg


Het stekje;
463718nilo1804_0_82_img_1975.jpg


Nog 1;
915318nilo1804_0_82_img_1976.jpg


Een onbekende leder;
473247nilo1804_0_82_img_1977.jpg


De bodem;
368287nilo1804_0_82_img_1978.jpg


Dat groene stuk, daar staan spijkerpoliepen wel mooi denk ik :) ;
439389nilo1804_0_82_img_1979.jpg
 
Ziet er goed uit nilo!
Maar ik zou de volgende keer als je een aqaurium koopt wel ff opletten of er een glazen bodem in zit of een rode (alg) bodem :p
 
Mooi kalk alg bodempje.
Kutte is als je er zand in stopt.. Er geen nano geschikte zand zevende goby of sterren zijn.

Ziet er mooi uit nilo! Alleen nog vrij leeg;)

Die onbekende leder en een sarcophyton soortje (paddenstoel leder met bloemetjes).
Heb er hier ook 1 die groeit als een idioot
 
Bedankt!

@Fred; Klopt... Zo vind ik hem ook mooi :p. Misschien een stuk van de bodem bedekken met sterpoliepen? Op een plat stuk steen oid..

Jajajajaja, maar daar wordt aan gewerkt. Ik heb gereageerd op een hamerkoraal van 2 koppen.

Die van mij groeit niet zo heel snel, maar dat vind ik ook niet erg. Hij zit daar een beetje onhandig soms :p.
 
Update;

18-04 ben ik jarig. 19-04 of 20-04 komen er nieuwe koralen :p.

1x hamerkoraal 2 kopppem. Die komt op de plek van de buttons
1x Xenia (eindelijk :D ), waar die komt te staan weet ik nog niet, links voor???
 
Kan ook :).

Ik had 2 stekjes gemaakt van de Kenia, maar 1 is weg... Haha, vast door de stroming.

De buttons ga ik weer stekken, bij de moederkolonie zit een glasannemoon, ik wil die eruit halen.
 
Ik ook niet :D, maar nog 2 weken wachten :(.

Ik hoop ook een keer een slakje te kunnen plaatsen en 1 of 2 heremietjes (C. tricolor).
 

Terug
Bovenaan