Nu maar eens de tijd nemen voor een grotere update 😊:
2.40 mixed reef:
De afgelopen maanden wat geschoven met een aantal soorten koralen. Dit had voornamelijk te maken met de stromings hoeveelheid of in somige gevallen beschikbaar licht.
Qua sps heb ik nu alleen wat plaatkoralen over. Wat stukken van een grote moeder kolonie groene montipora. De grote kolonie is helaas ter ziele gegaan en werd meer wit vanuit het midden. Was al een stuk wit dat ik hem overnam, maar dat werd nog erger na 5-6 wkn. Heb toen besloten wat stukken af te breken. Deze slaan momenteel goed aan. De snowcap montipora werd in de periode ook wat bleker, maar is nu ook weer aan het herstellen. Vlak voor deze periode ook de acro's verloren die ik erin had staan. Belangrijkste reden hiervoor is de schommelende kh geweest. De bak was toen en is ook vandaag nog te jong voor sps eigenlijk. Qua sps komt er ook eigenlijk niks meer bij, vind bewegende koralen toch wat mooier en dan kom je al heel snel in de lps en leder hoek uit.
De afgelopen periode ook lekker wat nieuwe koralen toegevoegd. De lps hoek uitgebreid met torchen, hamers en een caulustrea. De lederhoek aardig uitgebreid met poedestoelen (fiji gele en een roze groene) en 3 nieuwe gorgonen. De reden dat ik meer koraal nu toevoeg (ook voor de komende maanden) is om de NO3 en PO4 goed op peil te houden. Na het toevoegen van mijn Picasso doktorsvis liep mijn NO3 en PO4 aardig omhoog. Is nu 15.1 om 0.12. Naast waterwissels en wier oogsten is het hebben van meer koraal in mijn systeem ook een must. En dan vooral kijkend naar NO3 en PO4 gebruikers.
Ook wat dino's gehad en een lichte witte stip uitbraak na het toevoegen van de Picasso doktor. De witte stip uitbraak heeft 2 dgn geduurt en was mild. Draai nu inmiddels al geruime tijd op 24h UV. De dino uitbraak duurde ong een mnd of 3 denk ik. Die laatste bestreden door het zand elke dag licht om te woelen en bacteriën (1x in de 2 wkn) en phytoplankton (elke dag) blijven toevoegen.
Ook gestopt met de doseerpomp. Kwam erachter dat hij ongeveer 5 dgn geleden ermee is gestopt. Display brande nog, instellingen kon ik ook doen, maar er werd niks toegevoegd. Dus dit doe ik tegenwoordig handmatig. Het gaat dan om osmose water bijvullen en om KH. Verdamping en verbruik is niet hoog, dus prima te doen.
Op dit moment heeft 1 gele lipvis het niet best, deze zal binnenkort wel komen te overleiden. Hij heeft een beschadigde bek en voorhoofd en zwemt al heel raar eet ook niet. Wel nog snel genoeg zodat ik hem niet te pakken krijg. De andere vissen in deze bak maken het verder goed.
Binnenkort komt er nog wel een zwarte achterkant tussen het aquarium en de muur dmv grote fijne filterspons matten, zodat de kleuren er nog beter uitkomen.
Trofis anemoon:
Deze bak was 4 wkn geleden toe aan vis. Moest dagelijks NO3 en PO4 toevoegen en gebruikte daar ook vaak een emmer water voor uit de mixed reef. Omdat ik geen vissen meer online wou bestellen, besloten om ze voortaan te gaan halen. 2 anemoonvisje gekocht en een Picasso doktor (deze zwemt in de mixed reef). Helaas bleken de 2 anemoonvisjes niet goed te zijn. Aten amper en zijn allebei overleden. 1 zelfs na 1 dag. Deze werden kosteloos vergoed. Dus vorige week er weer op uit gegaan en weer 2 anemoon visjes gehaald en een henkie. Deze maken het goed en eten lekker. Gister nog een geringde goby toegevoegd, die mij aangeboden werd door een zeewaterforumlid die bij mij in de buurt woont. Dit is de kapitein van dit bakje en heeft een hol onder een grote steen uitgegraven voor zichzelf. De anemonen maken hier dankbaar gebruik van door gebruik te maken van de extra gangen die zijn gemaakt door deze goby en hun voet daarin te verankeren.
Al met al heel wat gebeurt, maar nog steeds zeer tevreden hoe alles draaid. Bakken zijn nu ongeveer een half jr oud en kijk met veel plezier naar wat er nog meer gaat komen.
Later weer meer, deze is lang genoeg voor nu.
Gr. Ed