Ik denk dat op de kleine bak de verdamping meevalt. Ik heb op de reefer met 170 liter ik denk 7 liter verdamping per week maar jou Trofis is veel minder inhoud.
Had dat ook al gezien idd.Je hebt ook nog de giesemann , reeffactory etc wat ook mooie slanke balken zijn voor in een lichtkap maar dan kom je meteen in een heel andere prijsklasse.
Beide bakken zal ik niet tegelijk gaan opstarten. Er zal wat tijd tussen zitten. T5 verlichting kost idd ook wel wat, maar verspreiden het licht mooi gelijk over een bak. En dat is al jaren bewezen goed. Met led kan het behoorlijk zoeken zijn naar de juiste instelling en niet alles kan in een dichte kap. Daarom wil ik mij hier eerst ook nog meer in verdiepen. Verlichting moet in ieder geval gewoon goed en ik wil streven naar een zo natuurlijk mogelijke uitstraling. Maar goed ik heb nog ff om dat uit te zoeken in ieder geval 😉.Fijn nog een extra zeebak heb ik het goed begrepen dat je 2 bakken gelijk wil opstarten? Persoonlijk zou ik dat niet aanraden, met 1 zeebak heb je in het begin de handen wel vol.
Op mijn Redsea max 500 liggen 10 T5 lampen van 54w. Zonder zonnepanelen hakt dat stevig in het budget. Ook het vervangen van de lampen kost wel wat. Ik zou momenteel echter nog niet van de T5 lampen af willen. De leds zijn onnodig duur en hebben mijns inziens nog niet genoeg bewezen. Wil je een fluorescerend bordeel verlichting in huis (wat ik steeds vaker zie) dan zal je aan led gebonden zijn vrees ik.
Verstandig om daar een paar dagen tussen te laten Ed😉Er zal wat tijd tussen zitten
Is dat voldoende ?Jebao/Jecod opvoerpomp 2500 Wifi met controller.
Dat is voor mij nog een vraag die open staat. Mogelijk is zwaarder nodig idd. Hij moet in ieder geval regelbaar zijn, want ik moet hem zo kunnen afstellen dat hij mijn potfilter countert. 1 van de potfilters gaat het wierenfilter voeden namelijk.
Gaan er dan geen wieren mee door de pomp de bak in ?Jebao/Jecod opvoerpomp 2500 Wifi met controller. Deze plaats ik in het wierfilter voor de waterretour
De pomp ga ik scheiden dmv een op maat geknipte filtermat. Wieren zullen zo nooit in de pomp terecht gaan komen.Gaan er dan geen wieren mee door de pomp de bak in ?
Refugium/Wierenfilter is wel weer erg in opkomst van wat ik lees. Vooral in Amerika zie je hem veel langskomen. Een goed draaiend wierenfilter pakt een hele hoop nitraat en fosfaat weg. Er zijn zelfs gevallen bekend waarvan dit zo goed draait dat er nitraat en fosfaat toe moeten worden gevoegd. Voor mij wordt dit het hart van mijn bakken. Wat ik er wel bij moet vermelden is dat deze 2 bakken niet vol met vis komen te zitten, ik streef naar 1 geheel.Ben erg benieuwd hoe het zal gaan volgens deze methode.
Leuk om te volgen vooral omdat je deze methode weinig ziet.
Bedoelde meer de potfiters , filtermat en geen afschuimer. Niet de meest voorkomende methode maar dat maakt het voor de volgers juist interessant.Refugium/Wierenfilter is wel weer erg in opkomst van wat ik lees. Vooral in Amerika zie je hem veel langskomen. Een goed draaiend wierenfilter pakt een hele hoop nitraat en fosfaat weg. Er zijn zelfs gevallen bekend waarvan dit zo goed draait dat er nitraat en fosfaat toe moeten worden gevoegd. Voor mij wordt dit het hart van mijn bakken. Wat ik er wel bij moet vermelden is dat deze 2 bakken niet vol met vis komen te zitten, ik streef naar 1 geheel.
Als ik die Trump zie dan krijg ik al kippenvel🤣🤣Vooral in Amerika zie je hem veel langskomen
Volgens zei ie dat het een zeewaterbak gaat worden🤣🤣🤣😉Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken Ed.
Eigenlijk 2 😉.Volgens zei ie dat het een zeewaterbak gaat worden🤣🤣🤣😉
Ja dan moet je maar wat duidelijker zijn Ed want ik ben blond (geweest) 😉Eigenlijk 2 😉.
John je kunt veel beter ff naar Ed fietsen om daar foto's te maken en plaatsen op het AF van die 2 bakken en als je dan toch bezig bent kun je in 1 werkgang ook foto's maken voor het smoelenboek en plaatsen. 🙂🙂😀😀Ja dan moet je maar wat duidelijker zijn Ed want ik ben blond (geweest) 😉
Voor de zomer vakantie zal alles leeg zijn hier. In de zomervakantie begin ik met de opbouw en ergens na de zomervakantie zal ik gaan starten met indraaien.Ja dan moet je maar wat duidelijker zijn Ed want ik ben blond (geweest) 😉
Heb je al een idee wanneer je wil beginnen met de bak?
Ik heb nog de mogelijkheid om deze apart te laten draaien. Misschien dat ik daar ook wel voor kies. Beetje pvc aanleggen voor dit filter kost ook niet de hele wereld gelukkig.Dat hele idee om potfilters en een dc pomp op elkaar af te stemmen gaat een chaos worden.. die krijg je nooit exact hetzelfde debiet en zeker niet met fmuctuaties door vervuiling en dergelijke
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.