Nee dat is echt niet te zien maar soms gebruiken ze toch ook lijm om een bak te maken zonder kit? Of ben ik weer een in de war?Gewoon gekit hoor John, maar zo dat het niet "stoord".
Nee dat is echt niet te zien maar soms gebruiken ze toch ook lijm om een bak te maken zonder kit? Of ben ik weer een in de war?Gewoon gekit hoor John, maar zo dat het niet "stoord".
Lijm is volgens mij met acrylaat bakken. Glas wordt voor zover ik weet altijd gekit. Maar met de technieken van vandaag de dag weet ik het ook niet zeker. De Trofis is in ieder geval gekit, dat weet ik wel zeker 😅😊.Nee dat is echt niet te zien maar soms gebruiken ze toch ook lijm om een bak te maken zonder kit? Of ben ik weer een in de war?
Welke regio ben je?Weer wat apparatuur gekocht. Een Eheim prof 250T voor de Trofis. Wil geen verwarming in het zicht hebben in die bak.
2 voorfilters van Eheim voor beide wierfilters. De wierfilters zelf worden die van Tunze. Voor de 2.40 mtr de 3182 en voor de Trofis de 3181.
Verder nog wat installatiesets van Eheim gehaald. Voor de wierfilters maar ook voor de huidige filters. Al het leidingwerk van de 2.40 mtr gaat eruit en vervang ik voor zoveel mogelijk demontabelle maar strak uitziende aan- en retour buizen. Dat lijkt mij een stuk handiger in ieder geval.
Aankomende week ga ik de 2.40 helemaal leeg halen en komt de Trofis beneden te staan.
Zal ook een offerte aanvraag bij Strijker aquariums gaan doen om een kap te laten maken voor de Trofis.
Qua apparatuur staat dan alleen de verlichting, koel ventilatie en de wierfilters nog op het programma, maar zodra de bakken schoon zijn eerst maar eens de benodigde hoeveelheid steen gaan bestellen om daarmee eens lekker te knutsellen 😉.
Regio Noord-Holland. Stuur anders maar ff pb.Welke regio ben je?
Ik heb nog wel wat steen over.. ingedraaid (en nog in sump draaiend)
Thx Colin, het is zeker mogelijk. Maar naast potfilters ga ik dus gebruik maken van wierfilters. Ik hou tevens een bodem aan van 8-10 cm qua zand en zal aardig wat steen in de bakken hebben. Alles voor een goed bio leven 😉.Heel gaaf dit weer Ed. Ik ga dit ook volgen. Ik heb zelf ook een tijd zeewater gedraaid zonder eiwit afschuimer en het behandeld als een zoetwater bak. Dus met potfilters en redelijke waterwissels. Dus het is zeker te doen.
Vind zelf de uitstraling van zwarte kit veel mooier.Zwarte kit valt altijd meer op in de regel. De 2.40 mtr heeft ook zwarte kit, maar is wel strak gekit. Ik vind dat verder niet storend ofzo.
Almere stad, werk op schiphol dua da komt goeRegio Noord-Holland. Stuur anders maar ff pb.
Wat een werk allemaal he, ik vond de 80 cm leeg halen en schoonmaken al een hele klus 😅. Maar je krijgt er weer wat moois voor terug 😊. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat wordenGister de 2.40 helemaal leeg gehaald qua apparatuur (stromingspompen, controllers, leidingwerk, lampen etc.).
Zand eruit geschept en omdat het allemaal zeer vlotjes verliep ook de achterwand eruit gehaald.
Zaterdag staat het schoonmaken van deze bak gepland.
De Trofis staat sinds gister ook beneden. Weer een stapje dichterbij 😊.
Ik verwacht in het weekend de stenen te bestellen, met 1 sec lijm (vloeibaar en gel), versneller en 2 componenten hars. Ik heb voor de hars gekozen omdat dit makkelijker te verwerken is dan reefcement. Het maakt de verbindingen verder net zo stevig tussen 2 stenen. Als ik voor de grijze variant kies, dan ga ik de verbindingen wegwerken met vloeibare 1 sec lijm en steen gruis van de betreffende stenen. Als ik voor de coraline kleur kies dan zal dit niet hoeven is mijn verwachting.
Er komt tijdens het indraaien van beide bakken wat ingedraaid steen in te liggen van @mini-fred. Ook meng ik een aantal zakken levend zand door mijn zandbodem voor een goede start. Verder ga ik bacterie preparaten toevoegen. Zodra ik start verwacht ik de eerste 4-6 weken nog geen vissen etc te gaan toevoegen en gaat de verlichting in deze periode ook niet tot nauwelijks aan. De enige verlichting die mogelijk een aantal uren aangaat is die van mijn wierenfilters, maar dat hangt ervan af hoe hoog mijn nitraat en fosfaat gehaltes zijn tijdens het indraaien. Al meet ik nog niks, dan gaan deze filters nog niet aan in ieder geval.Bak is zeker schoon Ed daar heb je je best op gedaan.Maar waarom niet een klein beetje levend steen erbij voor de biologische huishouding.
Kan zo maar zijn Ed dat er buiten het gebruik van levend steen nieuwe ontwikkelingen zijn om een zee-waterbak op te starten. maar ik hoop voor jou dat het goed uitpakt en werkt.
Levend steen geeft een eerste aanzet ( boost) om wat daar uit voorkomt een basis is waar je biologisch mee verder komt.
Maar we gaan het zien, je hebt jezelf goed voorbereid en we wachten af.
Ik had nog geen keuze gemaakt, maar zag deze wel langskomen in de vele keuzes. Dus wellicht deze, maar dat zal ik nog nader bekijken.Al een idee welk(e) preparaten je gaat gebruiken.
Ik heb hier goede ervaring mee en Mark ook zover ik weet:
https://zeeaquarium-winkel.nl/micro...H1kzyIIpR-wsayHEmGEZZhuk4IdefysnSjXZd9DDTznZE
Prodibio Biodigest is volgens vele ook goed.Ik had nog geen keuze gemaakt, maar zag deze wel langskomen in de vele keuzes. Dus wellicht deze, maar dat zal ik nog nader bekijken.
https://www.oceanandlake.nl/aquarium-systems-one-only-500In Europa is dat one and only van aquarium systems.
Het zal ook niet hetzelfde zijn. Er zijn veel verschillende middeltjes met verschillende prijzen.https://www.oceanandlake.nl/aquarium-systems-one-only-500
Zo dat is een keer zo duur als die ik gebruik
Ja dat klopt maar goed onze Microbe lift staat ook goed bekend dus dan vindt ik een keer zo duur wel een boel geld Mark.Het zal ook niet hetzelfde zijn. Er zijn veel verschillende middeltjes met verschillende prijzen.
ik heb de microbe lift eigenlijk meer als onderhoudsmiddel.Ja dat klopt maar goed onze Microbe lift staat ook goed bekend dus dan vindt ik een keer zo duur wel een boel geld Mark.
Was ik op voorbereid, daarom ook altijd eerst uitzoeken 😉.Mooi Ed en ik hoop dat je nog goed slaapt als je je banksaldo gaat bekijken😉
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.