Mooie stukken Ed en veel knutselplezier maar.
Vaak lukt dat ook wel met een losse steen. Beetje ruimte overlaten is altijd makkelijk voor later want je zal misschien ook nog wel eens een koraal krijgen wat al op een grote steen zit.Ik maak de riffen niet te groot maar zo dat ze nog handelbaar zijn, maar wel zo alsof het in elkaar overloopt
Ja dit viel wel mee idd 😊.Volgens mij was dit iets minder werk dan voor de andere bak Ed😉
Is dat dan gelijk aan een tds van 5 a 6 ? Heb zelf nooit gemeten in microsiemens.Ik meestal tot 5 a 6 uS.
Ik heb verschillende keren geprobeerd met diverse soorten dood steen. De beste resultaten waren met caribsea liverock. Is net of er onmiddellijk een volgroeid rifaquarium wordt gecreëerd - perfect gekleurd en zou ook bacteriën bevatten (met een korreltje zout nemen denk ik) . Ik heb het wel gecombineerd met een paar kilo Walth smith steen voordeel geen plaagdieren en goed doorleefd met bacteriën zodat die zich kunnen huisvesten in de caribsea liverock. Ik heb ook praktisch 0.0 algen gekregen op die liverock echt geen vuile periode. Ik had wel het doodsteen vooraleer te vullen met zeewater bevochtigd met microbe lift special blend (je kan best een wasknijper op je neus zetten). Ik heb wel wat bacteriebloei gehad de eerste week maar dat vond ik niet erg. Dit is een van de gemakkelijkste opstarten geweest van een aquarium met dood steen. Ik heb wel de red sea maturiteits kit gebruikt, volgens hen kan je dan na 2 weken de eerste dieren inbrengen. Ik heb ook een 2de frag aquarium opgestart met levend Indonesisch steen. Betreurenswaardig dat ik daar zoveel geld aan besteed had. Het was het niet waard. En bij deze wel een echt lelijke vuile periode. Heel moeilijke opstart bij dit frag aquarium.Bak is schoon:
Bekijk bijlage 375613
140 kg stenen besteld van Aquaholland coralsea reefrock:
- 60 kg stukken van 12-30 cm.
- 60 kg stukken van 30-45 cm.
- 20 kg shelf rock (platte stenen om o.a. een basis te maken voor de riffen).
- D-D Aquarium epoxy paars, 1 doos van 10 verpakkingen. Dit heeft dezelfde kleur als coraline en valt na verloop van tijd amper meer op.
Verder zal ik nog 1 sec lijm op basis van cyano acrylaat bestellen en versneller.
Het bouwen gaat binnenkort beginnen, heel veel zin in 😊.
Dat maakt niet uit, alle UV dood bacteriën. Zodra ik baccie's toevoeg, schakel ik de UV lamp uit. Ik ga hem sowieso niet de hele dag aanhouden, dat is in princiepe ook niet nodig.Ik zit niet zo in de techniek Ed maar je hebt een uv lamp lees ik. Zelf voeg ik vaak de bacterien toe van microbelift. Ik neem aan dat dit met een uv lamp geen nut heeft aangezien die de bacterien die je toevoegd dan snel doden toch?
Of is het juist uv-c dat bacterien dood?
Ik blijf uitgaan van 10% ww per week, maar wijzen de waardes uit dat ik om de 2 wkn kan doen of mogelijk nog iets langer dan is dat prima natuurlijk. Maar in het begin zeker niet.Mooi om te zien allemaal Ed!
Paar vraagjes over die VOF methode die ik online niet beantwoord vind; is het dan het idee dat je ook geen tot zeer weinig WW meer hoeft te doen? En zo ja, zorgt het wierenfilter en de aragonite in de potfilters dan voor afbraak van organisch materiaal en voeg je dan handmatig Ca/Mg/Kh/Sr ectect toe? Buffert die aragonite de Kh ook of alleen de pH?
En kan je No3 en Po4 sturen door de lichtduur van je reactor te veranderen?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.