Zeewater avonturen van Ed Tensen


Man man man, wat een hoop werk. Is dat normaal om een zeewateraquarium te beginnen?
Het hangt idd van verschillende dingen af. Een klein bakje is sneller gevuld dan een grote. Ook te denken valt waar je jou water vandaan haalt en welk RO/DI systeem je ter beschikking hebt. Zomaar een paar voorbeelden.

Tja het is wat ingewikkelder en gevoeliger dan zoet maar het hangt ook wel samen met de inhoud van de bak.
Het is maar een nano hoor šŸ˜‰.
 
Man man man, wat een hoop werk. Is dat normaal om een zeewateraquarium te beginnen?
Vergeet niet dat het voorwerk ook erg leuk en leerzaam is.
Dat begint natuurlijk al met de ideeƫn die je in je hoofd hebt of op papier zet.
Er over nadenken wat je nou eigenlijk precies wil qua inhoud en techniek en welke methode je het meeste aanspreekt.

Vervolgens de apparatuur en benodigdheden heden bij elkaar zien te krijgen is ook een leuk traject.

Je kan het allemaal wel gehaast doen maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op.
 
Welke aquariumwinkels zou je aanbevelen als iemand zich goed wil laten voorlichten over zeeaquaria?
 
Welke aquariumwinkels zou je aanbevelen als iemand zich goed wil laten voorlichten over zeeaquaria?
Ligt denk ik ook een beetje aan de regio waar je woont. Het is natuurlijk wel fijn als je een zaak in de buurt hebt.
Ocean and lake ben ik persoonlijk erg over te spreken maar er zijn meerdere goede zaken natuurlijk.
 
Ocean and lake is in de buurt.
 
dat zal een top bak woorden.
hoop zelf ook nog keer te beginne haha
meschien nog kleine refugium ergens denk echt beneficial is voor zee water bakken
 
Er zullen ongetwijfeld leden hier zitten die ook graag zeewater willen of er van dromen.
Als ze dat dan kunnen doen met hun bestaande bak zonder overloop ligt de drempel waarschijnlijk vele malen lager.
 
dat zal een top bak woorden.
hoop zelf ook nog keer te beginne haha
meschien nog kleine refugium ergens denk echt beneficial is voor zee water bakken
Een refugium/algenfilter is vergelijkbaar met een eiwitafschuimer. En op het wegpakken van nitraat en fosfaat zelfs beter. Wie weet zien we ooit een startende bak die bij jou vandaan komt šŸ˜‰.


Super mooi man! Ben erg benieuwd hoe dit over een halfjaar erbij staat
Ik ook, de planning is dat er half jul het eerste leven in de bak gaat, mochten de waardes dat toelaten. Volgende week zal ik waarschijnlijk Chaeto aanschaffen, verwacht dan mogelijk al wat nitraat en fosfaat te meten. Dan kan ik het wierenfilter ook gaan afstellen.

En eerst natuurlijk nog ff bij jou langs voor het steen en een bakkie šŸ˜Š.
 
Verlichting op (1 balk na, deze wordt over 1,5-2 mnd nageleverd) van 1150 mm is binnen. Ook voor de Trofis, deze balken zijn uiteraard kleiner. Om een idee te geven ziet het systeem er zo uit (foto van de 1150 mm balken, controller en adapter):

20240619_201314.jpg


Zaterdag zal ik de 1150 mm balken gaan inbouwen. Ik mis helaas nog wel de steunen die ik nodig heb aan 1 zijde om ze op een kunststof lat te plaatsen in het midden van de bak. Deze moeten er nog komen en 1 balk was nat aan de binnenkant van de verpakking. Het vocht rook naar ontsmettingsmiddel voor je handen. Balk zelf al wel schoongemaakt met gewoon water en Osmose/RI water met een doekje. Ook uitgetest of deze balk het deed, dat zag er wel goed uit. Heb de vragen (en foto's) dus uitstaan nu bij HVP, want wil zeker weten dat dit geen kwaad kan als ik deze balk ga inbouwen.

Verder vind ik het nette lampen en geven ze een bult licht. Maar dat is allemaal in te stellen.

Wordt vervolgd.

Gr. Ed
 
Heb eindelijk eens de tijd genomen om dit alles door te lezen. En dan vooral ook die VOF.

Ik heb dit topic al een paar keer aangeklikt maar dacht steeds bij mezelf, waar is die Ed nou toch mee bezig.
Hij heeft het over een zee aquarium, en ik niet alleen maar een zoetwater instalatie.
Maar de euro is gevallen. Ik ben heel benieuwd.
Het is heel makkelijk om voor duizenden euroā€™s een systeem te kopen. Maar vroeger kon het ook zonder al die poespas.
Dus waarom nu niet?

Veel succes. En ik zal hier nog wel vaker komen kijken.
 
Het is heel makkelijk om voor duizenden euroā€™s een systeem te kopen. Maar vroeger kon het ook zonder al die poespas.
Dus waarom nu niet?
Denk dat het qua kosten niet veel scheelt maar dat kan ed je beter vertellen.
Er zijn zijn meerdere manieren om zonder afschuimer te werken dus wat dat betreft klopt het zeker wat je zegt.
Sommige houden ook niet van nieuwe techniek en gaan door zoals ze het altijd deden en dat ging vroeger ook goed.

Wat misschien vaak ook een rol speelt is het type bak wat je hebt.
Ik denk dat als je gewoon een overloop zou hebben en een flinke sump dat je dan makkelijker de keus maakt om een afschuimer te plaatsen dan te werken zonder.

Heb het artikel van van Ommen ook gelezen en vind het een mooi stuk.
Volg dit topic ook graag om te zien hoe het verloopt.
 
Ik ben ook benieuwd maar zou de gok zelf niet wagen zonder afschuimer.
Als het bij Ed werkt dan doen we allemaal de afschuimer de deur uit;)
 
Ik ben ook benieuwd maar zou de gok zelf niet wagen zonder afschuimer.
Als het bij Ed werkt dan doen we allemaal de afschuimer de deur uit;)
Vergeet niet dat ed een wierenfilter laat draaien en die hebben wij weer niet.
Maar ook zonder wierenfilter en zonder afschuimer zou het best kunnen lukken.
Al het water van de overloop door een fleecefilter icm wekeijkse waterwissel zou misschien ook best goed gaan.

Het financiƫle plaatje zal wel tegenvallen als je wekelijks water moet wisselen bij een flinke bak denk ik.
 
In de 2.40 was geen ruimte voor een bioloog. En een overloop erin maken is ook tricky. Natuurlijk alles kan uiteindelijk, maar brengt ook hogere kosten met zich mee. Dus ga je kijken naar andere mogelijkheden. Die zijn er idd genoeg, maar daar wordt dan weer vaak niet voor gekozen. Een eiwitafschuimer heeft gewoon ook een steady staat van dienst in de hobby.

Ik draai idd met een wierenfilter. In de basis doet deze precies wat een eiwitafschuimer ook doet. Nitraten en fosfaten wegpakken, maar ook andere zaken. En het water voorzien van extra zuurstof. Vooral als je hem ook gedeeltelijk in de nacht laat draaien. Maar vergeet zeker de hoeveelheid steen niet en ik heb een dikke zandbodem. Deze zijn net zo belangrijk.

De kosten van dit alles zijn wel lager dan een complete bioloog aanschaffen. Maar je praat wel al snel over een paar E1000,-. Want alles moet anders natuurlijk dan een zoetwaterbak.

Tot nog toe ben ik zeer tevreden en draait de bak lekker in. Het wierenfilter draait nog niet, want ik moet eerst wat nitraten en fosfaten hebben. Ook het UV filter staat nog uit, want dat heeft voor nu ook nog geen zin. Deze gaat overigens ook niet de hele dag draaien. Waarschijnlijk alleen in de nacht.
 
In de 2.40 was geen ruimte voor een bioloog. En een overloop erin maken is ook tricky
Ik bedoelde meer de kosten van een hang on afschuimer of een wierenfilter . Dat zal elkaar niet veel schelen.
Beide een manier om zonder overloop/bioloog/sump te draaien.
 
Ik bedoelde meer de kosten van een hang on afschuimer of een wierenfilter . Dat zal elkaar niet veel schelen.
Beide een manier om zonder overloop/bioloog/sump te draaien.
Hang on is goedkoper
 
Klopt daarom eigenlijk daar niet voor gekozen.
 
Hang on .. of intern voor dit volume is niet te doen joh.. en dat s een groot drama.. 1x overstromen en vloer nat..

Zolang je niet tegen PH issues aanloopt zonder schuimer zie ik niet in waarom dit niet zou werken.. waarschijnlijk zal je iets hoger no3 en po4 houden, maar met een conservatief vissen bestand, periodiek een waterwissel, en dat biofilter, moet goed komen
 

Terug
Bovenaan