Zeewater avonturen van Ed Tensen


Ik denk dat op de kleine bak de verdamping meevalt. Ik heb op de reefer met 170 liter ik denk 7 liter verdamping per week maar jou Trofis is veel minder inhoud.
 
Zit nu op 4 a 5 ltr bij de Trofis per week. In de zomer denk ik rond de 8. Dus dat valt enorm mee idd.
 
O dat is best nog veel want je bak is toch 60 liter? Of vergis ik me nu.
In de zomer zal het ook wel wat hoger zijn hier dan de 7 liter maar ik hou het nooit echt bij dus die 7 liter voor nu is een ruwe schatting.
 
Bruto 130 ltr, netto nu 110 ltr denk ik.
 
O dat is groter dan ik dacht ja en dan kloppen die liters die je noemt wel. Bak hier is 130-140 en dan de sump van ik dacht goed 30 liter.
 
Onder de Trofis komt ook een wierenfilter te staan, dus ik denk dat deze bak netto een 30 a 40 ltr groter wordt. Evengoed na aftrek van steen en zand.
 
Hvp en jmb worden meestal gebruikt in bakken met dichte kap. Soms ook nog aangevuld met t5.

Je hebt ook nog de giesemann , reeffactory etc wat ook mooie slanke balken zijn voor in een lichtkap maar dan kom je meteen in een heel andere prijsklasse.
 
Je hebt ook nog de giesemann , reeffactory etc wat ook mooie slanke balken zijn voor in een lichtkap maar dan kom je meteen in een heel andere prijsklasse.
Had dat ook al gezien idd.
 
Fijn nog een extra zeebak heb ik het goed begrepen dat je 2 bakken gelijk wil opstarten? Persoonlijk zou ik dat niet aanraden, met 1 zeebak heb je in het begin de handen wel vol.
Op mijn Redsea max 500 liggen 10 T5 lampen van 54w. Zonder zonnepanelen hakt dat stevig in het budget. Ook het vervangen van de lampen kost wel wat. Ik zou momenteel echter nog niet van de T5 lampen af willen. De leds zijn onnodig duur en hebben mijns inziens nog niet genoeg bewezen. Wil je een fluorescerend bordeel verlichting in huis (wat ik steeds vaker zie) dan zal je aan led gebonden zijn vrees ik.
 
Fijn nog een extra zeebak heb ik het goed begrepen dat je 2 bakken gelijk wil opstarten? Persoonlijk zou ik dat niet aanraden, met 1 zeebak heb je in het begin de handen wel vol.
Op mijn Redsea max 500 liggen 10 T5 lampen van 54w. Zonder zonnepanelen hakt dat stevig in het budget. Ook het vervangen van de lampen kost wel wat. Ik zou momenteel echter nog niet van de T5 lampen af willen. De leds zijn onnodig duur en hebben mijns inziens nog niet genoeg bewezen. Wil je een fluorescerend bordeel verlichting in huis (wat ik steeds vaker zie) dan zal je aan led gebonden zijn vrees ik.
Beide bakken zal ik niet tegelijk gaan opstarten. Er zal wat tijd tussen zitten. T5 verlichting kost idd ook wel wat, maar verspreiden het licht mooi gelijk over een bak. En dat is al jaren bewezen goed. Met led kan het behoorlijk zoeken zijn naar de juiste instelling en niet alles kan in een dichte kap. Daarom wil ik mij hier eerst ook nog meer in verdiepen. Verlichting moet in ieder geval gewoon goed en ik wil streven naar een zo natuurlijk mogelijke uitstraling. Maar goed ik heb nog ff om dat uit te zoeken in ieder geval 😉.
 
Even een update hier na behoorlijk wat uitzoekwerk. Heerlijk om te doen trouwens 😊.

Voor de toekomstige 2.40 riff heb ik nu het volgende in gedachte:
* 4x 1150 mm Goldline marine blauw/wit. 20.000 K wit in combi met 460-463 actinic blauw.
* 250W power adapter 24V.
* 5 kanaals controller
* Tunze aquawind eco chic ventilator die ik op een glazenstrip ga monteren dmv een kunststof strookje. In een deksel ga ik dan 1 of 2 roosters maken voor luchtaanvoer en aan de andere kant afvoer. Vent. Temp. ga ik regelen dmv een temp. controler.
* Jebao/Jecod opvoerpomp 2500 Wifi met controller. Deze plaats ik in het wierfilter voor de waterretour. Mogelijk kies ik nog voor een zwaardere versie ivm de afstand die overbrugt moet gaan worden.
* Tunze eco chic refugium led lamp om de wieren te laten groeien.
* Een 60x30x30 aquarium die dienst gaat doen als wierenfilter.
* Extra stromingspompen zullen waarschijnlijk niet nodig zijn. Heb er nu al 4 voor dit aquarium die zonder de potfilters de totale waterinhoud al 30x verplaatsen per uur.
* 2 Eheim 350T potfilters met interne verwarming. Met als toekomstige vulling per filter 2 bakjes siporax, 1 bakje grof filterzand op basis van aragonite. Verder zal er in het 1e bakje wat filterspons en watten komen te zitten.
* Een kleiner potfilter hou ik standby om over kool te filteren indien nodig.
* Ongeveer 108 kg steen van Aquaholland. Hier ga ik dus mee scapen zoals ik eerder heb vermeld (zie links eerdere posts).
* Zand twijfel ik nog over alleen levend zand (Theoretisch zou je dan sneller kunnen starten), een combi van levend en gewoon zand of alleen gewoon zand met startende bacteriëren die ik dan toevoeg.

Voor de Trofis anemonen bak ga ik dezelfde techniek gebruiken als hierboven beschreven. Ik denk er wel over na om voor dit aquarium een kap te laten maken door Strijker aquarium. (Offerte moet ik nog opvragen). Ook voor deze bak heb ik nog stromings pompen liggen met controller, dus die hoef ik niet aan te schaffen.

Voor beide bakken ga ik zout gebruiken van Tropic marin Pro-reef. In dit zout zitten ook veel sporen elementen die heel goed passen bij mijn manier van onderhoud die ik in gedachte heb. 1x in de week 10% ww en 1x in kwartaal een 25% ww voor eventuele correctie's.

De waterwaardes ga ik controleren met Hanna checkers en een refractometer. Ik ga checken op Alkaniliteit, Calcium, Magnesium, Nitraat en Fosfaat. De rest niet.

Plaatje wordt steeds duidelijker in het koppie 😉 en heb er enorm veel zin in.

Gr. Ed
 
Is dat voldoende ?

Dat is voor mij nog een vraag die open staat. Mogelijk is zwaarder nodig idd. Hij moet in ieder geval regelbaar zijn, want ik moet hem zo kunnen afstellen dat hij mijn potfilter countert. 1 van de potfilters gaat het wierenfilter voeden namelijk.
 
Ben erg benieuwd hoe het zal gaan volgens deze methode.
Leuk om te volgen vooral omdat je deze methode weinig ziet.
 
Ben erg benieuwd hoe het zal gaan volgens deze methode.
Leuk om te volgen vooral omdat je deze methode weinig ziet.
Refugium/Wierenfilter is wel weer erg in opkomst van wat ik lees. Vooral in Amerika zie je hem veel langskomen. Een goed draaiend wierenfilter pakt een hele hoop nitraat en fosfaat weg. Er zijn zelfs gevallen bekend waarvan dit zo goed draait dat er nitraat en fosfaat toe moeten worden gevoegd. Voor mij wordt dit het hart van mijn bakken. Wat ik er wel bij moet vermelden is dat deze 2 bakken niet vol met vis komen te zitten, ik streef naar 1 geheel.
 
Refugium/Wierenfilter is wel weer erg in opkomst van wat ik lees. Vooral in Amerika zie je hem veel langskomen. Een goed draaiend wierenfilter pakt een hele hoop nitraat en fosfaat weg. Er zijn zelfs gevallen bekend waarvan dit zo goed draait dat er nitraat en fosfaat toe moeten worden gevoegd. Voor mij wordt dit het hart van mijn bakken. Wat ik er wel bij moet vermelden is dat deze 2 bakken niet vol met vis komen te zitten, ik streef naar 1 geheel.
Bedoelde meer de potfiters , filtermat en geen afschuimer. Niet de meest voorkomende methode maar dat maakt het voor de volgers juist interessant.
Ik ga het volgen in elk geval 👌🏼
 
Ben je niet de enigste john, ik ook.
Ed een goede voorbereiding is het halve werk en inderdaad het vooraf uitzoeken van hoe en wat geeft een lekker gevoel omdat er nog geen haast achter zit.
 
Eindelijk het artikel eens kunnen lezen, de methode interesseert me ook wel. Ik ben mijn eerste experimenten aan het doen met wieren in een plantenmand, niet zo'n succes door het licht dat ik gebruik maar dat is eraan te passen. Verder vraag ik me al wel even af waarom die postfilters nIet gebruikt worden op een zeebak, ik weet het antwoord wel maar met wieren en de afschuimer moet daar een mouw aan te passen zijn. Mijn afschuimer slaagt er nu ook niet in om nitraat en fosfaat laag te houden. Dus iets om onderzoek naar te doen,( maar eerst de zieke vissen behandelen).
 
Ik ben een groot fan van wieren en heb ook een kleine 8 soorten in mijn Lido 120. Deze houden de nutrienten laag, bieden mooie schuilplekken voor de zeenaalden en pitvis vanwege de lagere stroming en zijn zeer decoratief. Ik merk ook dat ze een positieve werking hebben op de microfauna
 
Ja dan moet je maar wat duidelijker zijn Ed want ik ben blond (geweest) ;)
Heb je al een idee wanneer je wil beginnen met de bak?
Voor de zomer vakantie zal alles leeg zijn hier. In de zomervakantie begin ik met de opbouw en ergens na de zomervakantie zal ik gaan starten met indraaien.
 
Dat is al snel dus want ja een paar maand is zo om. Heb je mooi in de zomervakantie tijd om alles rustig op te bouwen in elk geval.
 
Dat hele idee om potfilters en een dc pomp op elkaar af te stemmen gaat een chaos worden.. die krijg je nooit exact hetzelfde debiet en zeker niet met fmuctuaties door vervuiling en dergelijke
 
Dat hele idee om potfilters en een dc pomp op elkaar af te stemmen gaat een chaos worden.. die krijg je nooit exact hetzelfde debiet en zeker niet met fmuctuaties door vervuiling en dergelijke
Ik heb nog de mogelijkheid om deze apart te laten draaien. Misschien dat ik daar ook wel voor kies. Beetje pvc aanleggen voor dit filter kost ook niet de hele wereld gelukkig.
 

Terug
Bovenaan