Wat is er nieuw

Zeewater avonturen van Ed Tensen

Mooie aanwinsten Ed .
De relatie tussen slakkensterfte en bacterien zie ik niet zo helder , kan je daar wat meer over vertellen ?
Van dino's gaan je slakken wel raar doen (en mogelijk sterven)
Het heeft met de bacterie huishouding te maken heb ik mij laten vertellen. Als er voornamelijk "1 soort" in je systeem huist eten ze elkaar op waardoor er tekorten onstaan voor je hele systeem. Dit zou dan o.a. zichtbaar zijn aan slakkensterfte als 1e indicatie. Dino's sluit ik zeker ook niet uit, maar die vullen vaak ook de leegte op die onstaat door minder tot geen concurentie. De dino plaag is er nagenoeg niet meer. Van wat ik uitgelegd kreeg vond ik het behoorlijk geloofwaardig en zeker de moeite waard om te starten met meer diversiteit in bacterïen.

Morgen krijg ik AF Probios, AF NP pro en Microbelift TheraP binnen en ga ik aankomende zaterdag starten met iedere week andere bacterïen toevoegen en elke dag NP pro en kijken wat dit gaat betekenen voor mijn systemen. Verder maandelijks copepods en elke dag 3 soorten phyto (Dit deed ik al en blijf ik doen).

Ik hou jullie op de hoogte.

Slakken , ja die moet je wel koesteren , die verzetten bergen werk .
Daar heb ik in mijn bak ook "problemen" mee .
Ze worden een voor een opgegeten door mijn trekkervis .
Als ik het licht aandoe , is het eerste wat die doet , de waterspiegel effe inspecteren of er slakjes zitten ...
Ben al lange tijd aan 't nadenken wat met deze vis te gaan doen , tis wel een leuke vis .
De kleine slakken kweken zeer goed , dat is het probleem niet , maar missen wel teveel in het zwemgedeelte .

Weer ff gerommeld met mijn telefooncamera:

20250118_164303.jpg
20250118_164325.jpg
20250118_164332.jpg
20250118_164350.jpg
20250118_164407.jpg
20250118_164419.jpg

Vult al lekker Ed en nog even en je bak wordt te klein ;))
Duurt nog wel ff hoor, maar de groei zit er lekker in en elke mnd nog wat nieuws erbij voor de komende periode. Maar zeker al veel stappen gemaakt.

Van dit:

1738610255043.jpeg

Naar dit:

20250203_194911.jpg

Tja, je gaat gister heen om 1 stuk koraal te halen. Een prachtstuk van ruim 20 ogen Favia Dragonsoul. En je komt toch thuis met meer koralen 5 meer wel te verstaan 😅.

Favia op de voorgrond op een stuk reefbone, helemaal achteraan een nieuwe Duncan. Iets ander type dan wat ik al had.
20250208_191818.jpg

Nog een Golden hamer erbij.
20250208_191802.jpg

Chalice yellow eye. Foto is iets overbelicht en een beetje wazig 😅.
20250208_191828.jpg

Nog een nieuwe paddestoel, had later in de avond voorzichtig al 1 poliep open staan. Vandaag verwacht ik dat hij meer open staat.
20250208_191832.jpg

Op de achtergrond nog 1 Caulastrea erbij. Ik wil met wat kolognie's het hoekje om daar, zodat er achter de torch steen ook koralen groeien. Doel is elke cm benutten aan steen die er is. Behalve de onderkant natuurlijk 😅. Foto is iets overbelicht, komt ook doordat de Caulastrea's fel lichtgroen zijn.
20250208_191838.jpg

Voor nu weer even genoeg.

Erg mooi Ed. Moeten we binnenkort nog een crowdfunding voor je gaan organiseren? :DD ;))

Vandaag erop uit geweest voor zwarte fijne filtermatten, 1 x 1 mtr. Deze waren besteld voor mij, zodat ik deze tussen mijn aquarium en mijn muur kan steken. De kleuren gaan zo nog beter uitkomen. Hij had echter de verkeerde kleur besteld (blauw 😅). Dus dit laat nog ff op zich wachten. Verder geen probleem natuurlijk, bak draait lekker door.

Afgelopen week wel ff bij @nilo1804 geweest om zijn koralen op te halen en natuurlijk ff een bakkie ☕️ gedaan.

Koraaltjes beginnen nu te openen, dus komt wel goed met deze aanwinsten.

Klein stukje groen sterpoliep op een steen achterop het rif geplakt, zodat je deze ziet als je onder de rotsboog doorkijkt.
20250223_163030.jpg

Paarse duivelsklauw met felgroene poliepen. Weer totaal anders dan degene die ik al heb.
20250223_163041.jpg

Blauw Kenia boompje. Hij moet alleen nog even overeind komen.
20250223_163047.jpg

En een fijne Gorgoon erbij. Deze zat onder de dino's en flap. Ik heb deze voorzichtig even uitgeschut in het transportbakje en met de vingers alles verwijderd. Tot op heden ook niet meer terug gezien.
20250223_163057.jpg

Volgende week zondag weer even op koralen jacht. O.a. Fox koraal, maar weet zeker dat er meer mee terug gaat ☺️.

Gr. Ed

Trochusslak heeft het trouwens ook naar zijn zin 😉.

20250223_164810.jpg

Nog wel ff leuk om te benoemen. Mijn groen paarsige Fiji leder staat op het punt om 2 stekjes te maken. 2 stukjes is hij aan het losmaken. Mooi om te zien, de 1e stekjes komen er dus aan en heb er geen mes etc. voor hoeven gebruiken 😉.

20250223_165847.jpg

Mooi Ed , gaat idd goed zo te zien en je blijft maar vullen 😊

Ik heb het bij een paddestoel nog niet meegemaakt dat ze stekken aanmaken , wel bij een duivelsklauw (vind ik irritant , die stukken verdwijnen bijna altijd tussen de stenen) , eerst dacht ik dat ze afgeknabbeld werden ... , maar de stukken die wel in 't licht vallen groeien dan ook weer mooi door op de bodem .
Waarom ze dat doen , weet ik niet goed . degene die het doet staat wel gewrongen/geklemd tussen andere koralen , maar dat is bij jouw niet het geval .
Dus wellicht een andere oorzaak .

Mooi Ed , gaat idd goed zo te zien en je blijft maar vullen 😊

Ik heb het bij een paddestoel nog niet meegemaakt dat ze stekken aanmaken , wel bij een duivelsklauw (vind ik irritant , die stukken verdwijnen bijna altijd tussen de stenen) , eerst dacht ik dat ze afgeknabbeld werden ... , maar de stukken die wel in 't licht vallen groeien dan ook weer mooi door op de bodem .
Waarom ze dat doen , weet ik niet goed . degene die het doet staat wel gewrongen/geklemd tussen andere koralen , maar dat is bij jouw niet het geval .
Dus wellicht een andere oorzaak .
Thx Erwin,

We vullen idd lekker door hier ☺️.

Ik vermoed dat ze ruimte maken voor zichzelf. Als sommige stukjes dreigen te overlappen, dan is het vermoedelijk tijd om ze los te laten, zodat het moederexemplaar weer een tijd maximaal open kan staan verder groeien etc.

Ik had het verder wel gehoord dat ze dit konden doen, maar nog niet gezien. Heel leuk en ook leerzaam om mee te maken.

1e stekje van 1 van mijn Fuji leders is een feit. Paar dgn geleden kwam hij los 😊. Mooi plekje voor hem gevonden. Er komt er nog 1 aan, die zit nog vast.

20250226_162303.jpg

Laatst bewerkt:
Ook nog maar even een kleine update van de Anemonenbak hier.

20250227_164909.jpg

Bak heeft aardig wat meegemaakt. Behoorlijke KH dip van 8.6 naar 7.1 in 2 wkn tijd. Dit had ik niet verwacht, meet wekelijks en voeg water vanuit de 2.40 toe bij een ww. Was er enigzins op tijd bij. Heeft mij uiteindelijk 1 anemoon gekost. En geef inmiddels AFR bij a 5 ml p/d. Bak draait nu weer stabiel waar ik hem ongeveer hebben wil op dKH 9. Ik wou hem daar als richtlijn ook op hebben uiteindelijk. Ook geef ik 2x p/w aminozuren bij voor kleurherstel. 5 gewone rode tepel anemonen zijn aan het herstellen op het moment. Tricolor en witte malu maken het goed verder (zie 1e foto).

20250227_165200.jpg

Ook 1 anemoon visje verloren en mijn Henkie in deze bak. Wouden beide niet eten, wat ik ook probeerde, er ging niks in helaas 😔. Overige anemoonvis en geringde goby maken het goed.

20250227_165210.jpg

Eerst maar weer eens verder laten herstellen, voordat ik er weer wat bijvoeg.

Tot dusver.

Gr. Ed

Ik noem dat niet echt een kH val , 8.6-7.1 op 2 weken tijd , vroeger bij mijn sps bak gebeurde dat op 1 dag als de vaten leeg waren , zonder echte problemen.
Dit is gewoon een daling , denk niet dat dit een probleem moet geven .
Waarom wil je trouwens zo hoog zitten met kH ?
Ik zit zelf altijd tussen de kH 6,5 en 7,1 al heel lange tijd (hoger dan 7.1 doe ik ook nooit aanvullen) , de doseerpomp staat te laag ingesteld en elke week doe ik handmatige correctie .

Jammer van de henkie ,
had je een huisje voor hem ? 1 kant open , best belangrijk .De mijne woont in een bloempot .
zonder huisje raakt ie snel "verdwaald"

KH hou ik op 9 zodat ik meer marge /buffer hou als er eens een daling stijging etc. is.

Vanwege die KH daling dacht ik dat hier de boosdoener in zat. Maar wat jij zegt kan zeker ook hoor Erwin. Heb er nu een extra wavemaker ook inhangen. Vond ook de stroming niet bijzonder. Wat ook zeker een oorzaak kan zijn voor de anemonenbak.

Wavemaker is nog een ouder type en maakt een klote schakelgeluid, maar voor nu is dat prima om te kijken of dit positief bijdraagd.

20250227_222414.jpg

Laatst bewerkt:
De 2.40 is weer wat nieuwe koralen rijker. Echter ook 1 koraal verloren, dat was een druif. In 1 wk tijd lichtelijk ingetrokken voor 4 dgn, daarna liet hij zijn skelet zien en begon poliepen te verliezen. Ook 1 geringde goby verloren. Werdt opgejaagd door de andere die ik heb, en zag toen dat hij vermagerd was. Ging 7,5 mnd prima, waarschijnlijk mankeerde hij toch wat.

Nu dan even inzoemen op de nieuwe koralen:

Montipora crafted en waarschijnlijk encrusting green poliep.
20250303_173945.jpg

Dragon soul torch.
20250303_173950.jpg

Meer Montipora encrusting green poliep.
20250303_173956.jpg

20250303_174001.jpg

Fox koraal.
20250303_174019.jpg

En als laatste 2 soorten druifjes.
20250303_174125.jpg

De Trofis heeft een nieuwe bewoner. Een gele lipvis. Foto's van hem/haar volgen nog wel een keer.

Voor de rest gaat de 2.40 lekker. Alle koralen doen het verder goed. Enkele monti slijmt nog iets maar laat duidelijk herstel zien.

Mooi hoor.

Vandaag wat pech gehad. Kwam er achter dat 1 van mijn interne verwarmingen van een Eheim 350T ermee was uitgescheden. Vrijwel direct erna aquariumworldonline gebeld (zij zitten redelijk dichtbij). Ze hadden een 350T op voorraad en werd bij mij langs gebracht einde van de middag.

20250308_164053.jpg

Oude pomphuis met interne verwarming laat ik repareren. Voor de rest altijd handig om wat spullen op reserve te hebben. Tot slot nog wat foto's, blijft tenslotte ook een foto album 😊.

20250307_162153.jpg
20250307_162411.jpg
20250308_164402.jpg

• Leuk
Waarderingen: Ro
Mooie service en je kreeg er nog een poes en een paar sokken bij zag ik :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan