Wat is er nieuw

Zeewateravontuur van erwin2

Vandaag de 3 gaten terug opengemaakt voor de overlopen .
De 4de laat ik dicht omdat die in een pompvak zit van 't intern filter . Ga ik toch laten zitten om zweefvuil op te vangen .

Bijlagen

• DSC02633.JPG
    DSC02633.JPG
    7.6 MB · Weergaven: 47
Coooool!!! Wordt steeds zouter aan deze kant!

Hmm , eerst glas gesneden voor een overloopbakje voor 1 doorvoer .
Toen kwam ik erachter dat dat helemaal niet kan .
(als de afvoer het niet trekt moet eerst het overloopbakje stijgen , dan het waterniveau in de bak , volgens mij zit er niet zoveel water in mijn pompvak )
Kon gelukkig nog net 1 glasplaat vinden van 8mm die lang genoeg was waar ik 2 stroken van kon snijden voor een overloop over heel de diepte van de bak , en dus alle 4 weer kan aansluiten . Hopelijk dat het inkorten zal lukken met snijden , anders sta ik weer op 0.
DSC02638.JPG
DSC02642.JPG

Dus toch weer wat meer werk = intern filter eruit joppen aan die kant .

Dat is een flinke hoeveelheid water.

Lekker bezig Erwin 👍. Ook weer een andere kijk van opstarten.

Lekker bezig Erwin 👍. Ook weer een andere kijk van opstarten.
Ik heb nog nooit "normaal" opgestart volgens 't boekske 😊
Ik zou het nu al kunnen gaan belasten volgens mijn indruk .
Zal straks eens wat meten of mijn gedachte ook klopt .

Mooie vooruitgang Edwin! :thumbs:
Staat de sump op een meubel? en staat de bak daar dan nog weer boven of zie ik het verkeerd?

Laatst bewerkt:
Mooie vooruitgang Edwin! :thumbs:
Staat de sump op een meubel? en staat de bak daar dan nog weer boven of zie ik het verkeer?
effe wat terugbladeren ,staat met foto's uitgelegd 😉

Ik heb nog nooit "normaal" opgestart volgens 't boekske 😊
Ik zou het nu al kunnen gaan belasten volgens mijn indruk .
Zal straks eens wat meten of mijn gedachte ook klopt .
Nitriet getest : 0.00 mg/l 😃
PO4 : 0.54 mg/l (best logische waarde ivm afkomst steen+hoeveelheid water)
Later maar wat verdunnen .

Veel beter zo 😊
Rechter intern filter eruit , linkerkant laat ik zitten , want daar zouden eventueel toekomstige kleine visjes in kunnen verzamelen die niet
door de pompen gaan .

Bijlagen

• DSC02656.JPG
    DSC02656.JPG
    7.8 MB · Weergaven: 49
Pijpelarij intussen ook weer aangesloten naar de sump en terug . Tis toch makkelijker om alles nieuw te maken 😊 passen-aanpassen .... (had nog veel van oude opzet liggen , maar door een aanpassing van het spatbord bij de sump , moest toch weer veel aangepast worden .
Hoop eind van de week start met vullen met zeewater gedeeltelijk , overloop moet nog wel een tijdje uitharden , maar dan kan ik het al wel laten stromen .
Alleen het zand gaat een probleem geven denk ik , niet voorradig .... het moet hetzelfde zijn/worden als ik destijds had .

Ben benieuwd man!
Je hebt iig zat aansluitingen zo

Vandaag heb ik de achterruit en zijkanten eens schoongemaakt 😜 na 2 jaar , schoon proper bakske geworden 😊

Begin toch hard te twijfelen of ik het koud ga houden ..........
Het blijkt heel moeilijk te zijn om aan vissen te komen , laat staan andere bewoners (die je ook nodig hebt voor onderhoud van je bak)
Denk er hard aan om de HQI terug boven te halen .

Gisteren wat stenen gehaald ,wel niet zulke grote waar John naar refereerde in een ander topic 😜

Dacht het best aardig wat was , maar nu ik het zie liggen in de bak .....
Sump ligt ook nog wel wat , ga zo toch opstarten denk ik .
Wel mooi steen , veel zijn echt licht qua gezicht =poreus , dus best wel blij mee .
Komen recentelijk uit een afgebroken bak , afgespoten . Heel proper ook .
Al die vuile epoxy eraf getikt , dus zit niet veel vuile chemie meer op 👍

Gisteren nog een 2de hands klein afschuimerke gehaald , plan toch wat gewijzigd mbt watertemperatuur en bezetting later.

Bijlagen

• DSC02678.JPG
    DSC02678.JPG
    7.7 MB · Weergaven: 47
  • DSC02677.JPG
    DSC02677.JPG
    7.6 MB · Weergaven: 50
Die ik eerder aangaf mag je nog ophalen Erwin😉
Steen ziet er netjes uit in elk geval als ik het zo zie op de foto.
Ja , daar kan ik wel wat mee denk ik .
Zijn mooier dan toen uit mijn vorige bak .

Net nog de HQI opgehangen , ik ga eerst eens zien hoever ik kom met 2x250W .
Als ik het intern filter en de overloop van de bak haal , denk ik toch nog aardig kan belichten .
Ik heb hem nu best hoog hangen tov oppervlak , straks kijken hoe warm het water er mee wordt (anders zakken)
Zou mooi zijn dat dit voldoende is (twijfel wel) , maar zonder T5 wel makkelijker om de bak in te duiken .

En ik denk er sterk aan om maar heel weinig soorten koralen te gaan houden , maar dan hele grote exemplaren te laten groeien .
Eigenlijk een idee van de man waar ik gisteren was voor afschuimer , stond me eigenlijk wel aan .

Ja je kan het zo gek maken als je wil en met makkelijke koralen kun je al een heel eind komen.

Ja , daar kan ik wel wat mee denk ik .
Zijn mooier dan toen uit mijn vorige bak .

Net nog de HQI opgehangen , ik ga eerst eens zien hoever ik kom met 2x250W .
Als ik het intern filter en de overloop van de bak haal , denk ik toch nog aardig kan belichten .
Ik heb hem nu best hoog hangen tov oppervlak , straks kijken hoe warm het water er mee wordt (anders zakken)
Zou mooi zijn dat dit voldoende is (twijfel wel) , maar zonder T5 wel makkelijker om de bak in te duiken .

En ik denk er sterk aan om maar heel weinig soorten koralen te gaan houden , maar dan hele grote exemplaren te laten groeien .
Eigenlijk een idee van de man waar ik gisteren was voor afschuimer , stond me eigenlijk wel aan .
Dan nog is de keuze reuze idd, ik ben benieuwd. Paar mooie grote leders ofzo 😊😉.

Ja je kan het zo gek maken als je wil en met makkelijke koralen kun je al een heel eind komen.
De "trendy fancy " koralen gaan het niet worden 😊
Standaard stylo's , paar monti's , plaat en tak , hydnopora (vond ik heel mooi) en idd een mooie paddestoel .

Eigenlijk is ieder koraal mooi en dat hele dure spul heb en wil ik ook niet hoor. Het moet leuk blijven vindt ik.

Eigenlijk is ieder koraal mooi en dat hele dure spul heb en wil ik ook niet hoor. Het moet leuk blijven vindt ik.
Ja klopt , en ik heb het voordeel dat ik niet modieus ben 😊 dus met zoiets kunnen ze me toch niet vangen .

net de lampen in de sump vervangen door "koraallampen" .
Eerst coral ,+ actinic bleu = spuuglelijk blauw ,donkere bak
dan maar 2x coral 😉

Ja klopt , en ik heb het voordeel dat ik niet modieus ben 😊 dus met zoiets kunnen ze me toch niet vangen .

net de lampen in de sump vervangen door "koraallampen" .
Eerst coral ,+ actinic bleu = spuuglelijk blauw ,donkere bak
dan maar 2x coral 😉
Waren dit nieuwe buizen?
Ik heb ook de ati buizen vervangen voor giesemann’s. De ati blue+ oogt tijdens inbranden een beetje groenig, vond dat super lelijk..

Ik heb mijn verlichting toch wel blauw , giesemann actinic blue en true actinic er nu in..

Hqi is leuk als je nog genoeg pitten heb, die zijn tegenwoordig volgens mij moeilijk te krijgen… je kan altijd een hybride setup met led proberen anders, ipv hqi, veel energie efficienter en geen lampen wissels (wel een investering)

Of als je van neutraal houdt kan je coralcare leds pakken, 200-250€ per stuk voor gebruikte

Waren dit nieuwe buizen?
Ik heb ook de ati buizen vervangen voor giesemann’s. De ati blue+ oogt tijdens inbranden een beetje groenig, vond dat super lelijk..

Ik heb mijn verlichting toch wel blauw , giesemann actinic blue en true actinic er nu in..

Hqi is leuk als je nog genoeg pitten heb, die zijn tegenwoordig volgens mij moeilijk te krijgen… je kan altijd een hybride setup met led proberen anders, ipv hqi, veel energie efficienter en geen lampen wissels (wel een investering)

Of als je van neutraal houdt kan je coralcare leds pakken, 200-250€ per stuk voor gebruikte
Nee , nooit meer led voor mij , dat is niet goed voor mijzelf (nooit afgevraagd waarom dit zo gepusht wordt ??) zeker niet met de aquariumintensiteit ervan . dan stop ik ermee .
Dan ga ik zeewater doen met zoetwaterlampen (kan ook prima)

TL's zijn reeds gebruikte giesemanns., heb nog geen nieuwe gehaald .
HQi's wordt moeilijker idd , bij Giesemann zelf kan ik niks kopen nu (gemaild gisteren , niks bruikbaars liggen in 250W)
Maar in NL liggen ze nog wel heb ik vorige week meegekregen , snel voorraadje inslaan denk ik .

Energie efficienter gaat dat niet zijn voor mij , de HQI is de verwarming van mijn bak (garage) , vooral in de koudere maanden , 1800 liter warmstoken ...
Mocht ik niet aan nieuwe pitten komen voor de HQI , dan leg ik boven alles dicht met 16xT5 en een plexiplaat erop .

Laatst bewerkt:
Nee , nooit meer led voor mij , dat is niet goed voor mijzelf (nooit afgevraagd waarom dit zo gepusht wordt ??) zeker niet met de aquariumintensiteit ervan . dan stop ik ermee .
Dan ga ik zeewater doen met zoetwaterlampen (kan ook prima)

TL's zijn reeds gebruikte giesemanns., heb nog geen nieuwe gehaald .
HQi's wordt moeilijker idd , bij Giesemann zelf kan ik niks kopen nu (gemaild gisteren , niks bruikbaars liggen in 250W)
Maar in NL liggen ze nog wel heb ik vorige week meegekregen , snel voorraadje inslaan denk ik .

Energie efficienter gaat dat niet zijn voor mij , de HQI is de verwarming van mijn bak (garage) , vooral in de koudere maanden , 1800 liter warmstoken ...
Mocht ik niet aan nieuwe pitten komen voor de HQI , dan leg ik boven alles dicht met 16xT5 en een plexiplaat erop .

Led wordt gepusht omdat de efficientie veel hoger ligt dan t5 (1.7x) en hqi (2.5x).. daarbij zijn het duurzamere producten, aangezien je na productie geen buizen afval meer heb (chemisch afval tegenwoordig) dus nee, ik snap niet dat je een probleem heb met led, het heeft zich ondertussen wel bewezen dat led zeker net zo goed is als t5/hqi, en als je spectrum mist, kan je als supplementatie een deel t5 doen (zo doe ik het nu)
Op 1000l schakelt mijn verwarming ook niet meer in, daar hangen 4t5 en nu 3 ledjes boven (komen er nog 2 bij maar dan dim ik ze terug)

Intensiteit kan je gewoon regelen, goede par meter eronder en 1x instellen, nieuwe straton pro en flex hebben opzichzelf al een par calculatie in de app die vrij accuraat is, en de coralcares zijn zo een beetje foolproof ondertussen (alleen slider wit/blauw, en kwa intensiteit ook op 100% geen drama)

Mini-fred : mijn beweegreden heeft met bovenstaande allemaal niks te maken , laten we het daar maar bij houden 😉

Ander vraagje : ik zoek een nieuwe doseerpomp .
Eentje zonder slimme dingen/telefoonkoppelingen e.d. , die makkelijk is te kalibreren en instellen .
Had vroeger een arka , maar is weggeroest , wat zijn degelijke tegenwoordig ?

Laatst bewerkt:
Misschien off topic maar mij is in 2017 verteld dat led ongeveer de dubbele hoeveelheid licht geeft als een T5. Misschien is de huidige led dus sterker dan in 2017.
Toen vertelde men mij dat makkelijke koralen 1W per liter water nodig hebben met T5 en 0,5W minimaal met led.
Maar dat is al achterhaald begrijp ik en is dan ook aan te geven hoeveel watt je met eenvoudige koralen moet hebben met de huidige led zoals die boven de nieuwe Reefers wordt verkocht?

Misschien off topic maar mij is in 2017 verteld dat led ongeveer de dubbele hoeveelheid licht geeft als een T5. Misschien is de huidige led dus sterker dan in 2017.
Toen vertelde men mij dat makkelijke koralen 1W per liter water nodig hebben met T5 en 0,5W minimaal met led.
Maar dat is al achterhaald begrijp ik en is dan ook aan te geven hoeveel watt je met eenvoudige koralen moet hebben met de huidige led zoals die boven de nieuwe Reefers wordt verkocht?

Dit is vrij eenvoudig op te zoeken op het web en in te regelen via de betreffende leds. Maar goed, terug on topic weer 😉.

Ander vraagje : ik zoek een nieuwe doseerpomp .
Eentje zonder slimme dingen/telefoonkoppelingen e.d. , die makkelijk is te kalibreren en instellen .
Had vroeger een arka , maar is weggeroest , wat zijn degelijke tegenwoordig ?
Ik heb al jaren de

Aquamedic Reefdoser EVO 4.​

Heb toen voor deze gekozen omdat deze een controller (bedraad) heeft zodat ik niet helemaal het meubel moest inkruipen om hem in te stellen.
Doet al jaren prima zijn werk.
IMG_3579.jpeg

Ik heb al jaren de

Heb toen voor deze gekozen omdat deze een controller (bedraad) heeft zodat ik niet helemaal het meubel moest inkruipen om hem in te stellen.
Bekijk bijlage 377453
Die heb ik net denk ik tweedehands gekocht , nog effe wachten op reactie 😊

Ik heb al jaren de

Bekijk bijlage 377453
Heb die op mijn bak vroegah gehad, top ding

Morgen weer ritje Oosterschelde .
Fosfaat gemeten : 0.7 😆
Nitraat niet meetbaar .
Beetje veel gaan verdunnen denk ik . Denk 70-80% ga doen .
Het weggehaalde water , dat gaat naar een vijvertje 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan