Wat is er nieuw

Zeewateravontuur van erwin2

Daarom vind ik het altijd zo mooi om bij anderen hobbyisten koraal te kopen. Dat drukt de prijs behoorlijk, je maakt een lekker hobby praatje met elkaar en steekt er vaak nog weer wat van op ook. Win, win en win zoals ik het zie.

Af en toe een winkel bezoeken is natuurlijk ook leuk, maar vaak minder voor de portomonee 😅.

Zo, dat is een flinke hoeveelheid die je hebt over kunnen nemen zeg! Mooi! Ik mis mijn zeebak nog steeds. Helaas is mijn man allergisch voor netelcellen van de koralen. Zat hele dagen te kuchen. Na 5 jaar nog eens geprobeerd en precies hetzelfde. Dus nu jou ik het bij zoet.
Foto van mijn bakkie.

Bijlagen

• IMG_2609.jpeg
    IMG_2609.jpeg
    3.1 MB · Weergaven: 46
Zo, dat is een flinke hoeveelheid die je hebt over kunnen nemen zeg! Mooi! Ik mis mijn zeebak nog steeds. Helaas is mijn man allergisch voor netelcellen van de koralen. Zat hele dagen te kuchen. Na 5 jaar nog eens geprobeerd en precies hetzelfde. Dus nu jou ik het bij zoet.
Foto van mijn bakkie.
Was wel mooi bakje Henny .
Jammer dat je door die reden er mee moest stoppen .

Daarom vind ik het altijd zo mooi om bij anderen hobbyisten koraal te kopen. Dat drukt de prijs behoorlijk, je maakt een lekker hobby praatje met elkaar en steekt er vaak nog weer wat van op ook. Win, win en win zoals ik het zie.

Af en toe een winkel bezoeken is natuurlijk ook leuk, maar vaak minder voor de portomonee 😅.
Ik ben al op best veel plaatsen geweest , soms is het idd interessant , maar toch ook plaatsen gehad dat ik zo terug buiten was nadat de euro's aangepakt waren .

Gisteren de ruiten eens schoongemaakt en eens een andere kodak gebruikt .
En met 4 T5's tegen de voorruit (dan ziet het er in 't echt ook mooier uit)
En morgen maar eens nitraat en fosfaat gaan meten (ik ben veel aan 't voeren...)

DSC05750.JPG
DSC05749.JPG

Staan die koralen links achterin elkaar te netelen of lijkt dat zo?

Staan die koralen links achterin elkaar te netelen of lijkt dat zo?
Ja , goed gezien , die middelste staat wat minder open , maar ook deels door de stroming .
Maar kan effe niet rommelen in de bak ivm net overzetten van de vissen (zitten stipmagneten bij) ... dus eerst de vissen acclimatiseren , en dan de beetje verbouwen .

Na wat stabilisatiedagen ben ik voorzichtig begonnen met het verlagen van het fosfaat .
Omdat ik oude stenen (niks gespoeld,) levend steen uit een hele "rijke" bak en uit een best rijke bak heb gebruikt en fosfaatrijk Oosterscheldewater (0.2-0.3mg/l) gebruikt heb zit ik dus met een redelijk mooi fosfaatgehalte .
Gisterenmorgen de piek gezien op 1,13mg/l .

Ik heb ervoor gekozen om met lage doseringen koolstof dit toch stap voor stap omlaag te brengen zonder dat ik extra ga afschuimen .
(op zich niet zo een voorstander van , maar je moet toch wat)
De koralen dienen dit maar zelf op te eten in de vorm van bacterien .
En blijkbaar doen ze dit ook 😊

Sinds gistermorgen ermee begonnen en 3x per dag +-5a7ml diy recept op 1600 liter toe te voegen .
En ondanks 3 tot 5x per dag te voeren begint het te zakken .

Ochtend 1 : 1.13
Avond 1 : 1.09
Ochtend 2 : 1.07
Avond 2 : 1.04

Dat dit zich zo mag doorzetten . Ik schuim ook zeer weinig af de laatste dagen tov van voor de bak gevuld werd met koralen .

Wat dagen terug was het mandarijntje door de overloop in de sump beland zonder kleerscheuren , al maar goed dat er nergens kranen/regelaars inzitten . Gelijk korfjes op de afschuimers gezet .

Op zich niet zo slecht achteraf gezien , want hier kan ie veelvuldig eten .
Tijd terug had ik een copepodenkweek opgezet en die levert al veel podjes op .
Veel ander voer heb ik hem nog niet zien eten , al heb ik viseitjes nog niet geprobeerd .

Dus elke dag flink wat erin , en hij smult er gretig van (als je 10minuten kijkt eet ie er wel 60 op 😃)
Zou het zinvol zijn om er een 2de bij te zetten voor gezelschap ??

DSC05820.JPG

Wat voer je die copepoden en hoe kweek je die?
Voornamelijk bacterien en plankton (weinig groen en kiezel), maar buiten is dat niet zo moeilijk hoor , en af en toe een scheut grondwater erin .
Gewoon een paar weken geduld en je kan oogsten in overvloed .
En natuurlijk wel eerst voldoende zout maken hé .

Laatst bewerkt:
Ik heb ze in de lfs hier wel zien liggen in zakjes maar vond er ook een leuk stukje over met wat meer uitleg.

https://zooplankton.nl/diversiteit/copepoden/
Zo had ik ook 2 zakjes gehaald , maar 2,75euro voor enkele tientallen van die beestjes , tja .
Ik voer ze in de sump , een deel gaat mee over naar de grote bak en dan snoepen de kardinaalbaarsjes en de nemo's ook mooi mee .

Copepods zijn zeer nuttige beestjes. Goede opruimers en idd voedsel voor menig vissoort. Eigenlijk vandaag de dag onmisbaar in een goed draaiend zeeaquarium.

Copepods zijn zeer nuttige beestjes. Goede opruimers en idd voedsel voor menig vissoort. Eigenlijk vandaag de dag onmisbaar in een goed draaiend zeeaquarium.
Nou deze blijven echt niet lang in het systeem .
In mijn vorige bak zijn emmers ingegaan , na een dag zie je er niks meer van .
Degene die jij voorhebt , dat zijn denk ik de grotere (met pootjes), die zijn idd nuttig voor opruimen .

Nou deze blijven echt niet lang in het systeem .
In mijn vorige bak zijn emmers ingegaan , na een dag zie je er niks meer van .
Degene die jij voorhebt , dat zijn denk ik de grotere (met pootjes), die zijn idd nuttig voor opruimen .
Ik heb ze bijna allemaal zwemmen, 6 soorten. Je ziet ze idd lang niet allemaal, maar ze zitten dan ook overal. In het zandbed, stenen, wierfilter en andere filters. Maandelijks doe ik er een groot zakje in. Verder voer ik phytoplankton wat ze maar wat graag nemen en waardoor het er ook gestaag meer worden op het moment in mijn systeem. Maar ook nog niet veel vis zwemmen natuurlijk.

Haha, jaren geleden ook weleens een zake in de bak gedaan maar nooit iets van weergezien inderdaad. Veel zal zijn opgegeten maar volgens mij zal via de overloopkamer veel ook in de sump oftewel in de gafzak belanden.

Dat is veel groter dan wat ik hier kocht in een zakje.

Nou hier is er nooit iets groot geworden dus dat zal zijn opgegeten of in de gafzak zijn beland.

Voor het fosfaat heb ik toch wat extra hulp ingeroepen .
Met de koolstofdoseringen ging het niet lukken (blijf dit wel doen met 20ml per dag)
Nu staat er een wervelbed met rowaphos .
En zakt het best wel goed 😉
Eerst in een potfilter en water erover = werkt NIET
Dan in een wervelbed op laag debiet = top !

Zo heeft ieder systeem weer wat, mooie oplossing zo Erwin 👍.

Rowaphos is topspul👌🏼

Rowaphos is topspul👌🏼
Op zich wel ja , ik pompte er in 't begin 1,0mg/l in en het kwam er uit op 0.06 👍
Nu vanmorgen kwam er 0.16 uit wervelbed , dus wellicht morgenavond verversen .

Op zich wel ja , ik pompte er in 't begin 1,0mg/l in en het kwam er uit op 0.06 👍
Nu vanmorgen kwam er 0.16 uit wervelbed , dus wellicht morgenavond verversen .
mwah mag ik mijn mening herzien .
Ik ben er mee gestopt , leders gingen veel te vaak dicht .
Sinds ik de rowaphos eruit heb gehaald ging alles vrij snel open , heel raar allemaal .
Met de steenkoralen heb ik totaal geen reactie gezien .
Het wervelde overigens niet , op enkele korreltjes na .
dus effe op pauze gezet .

Zat net nog de sump te bekijken , vond ik best aardig zicht zo .

DSC03083.JPG
DSC03084.JPG

DSC03077.JPG

En heb vorige vrijdag een triton opgestuurd (naar 't verkeerd adres) , ben wel benieuwd wat er uit gaat komen .

Leders houden wel van wat fosfaat, steenkoralen niet. Is even balans zoeken naar een kevel dat ze beiden fijn vinden. Rowaphos is een goed hulpmiddel daarbij hoor.
Ik had rode oren in mijn bak. Als die heel groot werden wist ik dat mijn fosfaat te hoog werd voor de steenkoralen.

Bijlagen

• 4a8e9895-f2a0-49e8-b465-394473d39dd1.jpeg
    4a8e9895-f2a0-49e8-b465-394473d39dd1.jpeg
    71.2 KB · Weergaven: 24
Ik had rode oren in mijn bak. Als die heel groot werden wist ik dat mijn fosfaat te hoog werd voor de steenkoralen.
Oke dank , ga ik onthouden 👍

Ach wat leuk en ze hebben ook het model van een visje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan