Wat is er nieuw

Zeewateravontuur van erwin2

Piepklein zijn ze . Ze zijn kleiner dan je denkt op de foto . Maar meer dan 6 of 7 tel ik niet .
Om die reden had ik 1 binnenfilter laten zitten (vroeger kweekte ik met regenbogen en kon ik ze daar telkens uitscheppen)

Ik ben weer aan 't knutselen geslagen met spullen die ik overal en nergens had liggen/slingeren😊
Vroeger al een keer gebruikt op een zoetwateraquarium , dat wil ik nu eens gaan doen op zeewater .
Een diep zandfilter met een zeer lage doorstroming , maar nu gestuurd op het O2 niveau van het uitgangswater .

Is een buis van 160 geworden , welke ik ga vullen met minstens 1 meter fijn "koraal"zand (de verkeerd bestelde bodem)
Debiet schat ik in op 50-100 liter per dag (al zal dat later beter bepaald gaan worden)
Ik wil eens kijken of het nitraat gaat zakken op deze manier en dat er water ontsmet gaat worden .
Of er gunstige stoffen gaan aangemaakt worden , zulke zaken .

Ik ben weer aan 't knutselen geslagen met spullen die ik overal en nergens had liggen/slingeren😊
Vroeger al een keer gebruikt op een zoetwateraquarium , dat wil ik nu eens gaan doen op zeewater .
Een diep zandfilter met een zeer lage doorstroming , maar nu gestuurd op het O2 niveau van het uitgangswater .

Is een buis van 160 geworden , welke ik ga vullen met minstens 1 meter fijn "koraal"zand (de verkeerd bestelde bodem)
Debiet schat ik in op 50-100 liter per dag (al zal dat later beter bepaald gaan worden)
Ik wil eens kijken of het nitraat gaat zakken op deze manier en dat er water ontsmet gaat worden .
Of er gunstige stoffen gaan aangemaakt worden , zulke zaken .
Ben benieuwd naar je setup en resultaat😊

Ben benieuwd naar je setup en resultaat😊
resultaat zal nog lang op zich laten wachten 😉

setup simpel , veel gelijmde stukken van vroeger terug uit elkaar gehaald (fohnen) en dan krijg je zoiets ...
buis 160,noodoverloop erin en een aanvoer en afvoer , zuurstof kan ik dan meten in de onderste pijp (electrode laten zakken in de vertikale pijp)

net triton terug , alles heel goed voor een 1ste testje , fosfaat enkel te hoog .
wat tekorten in de "finetuning levels"
zag wel enkele verschillen tussen hetgeen ik zelf test en hun , dus niet te hard op vastpinnen .

Bijlagen

• DSC03095.JPG
    DSC03095.JPG
    1.9 MB · Weergaven: 17
  • DSC03092.JPG
    DSC03092.JPG
    1.8 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Piepklein zijn ze . Ze zijn kleiner dan je denkt op de foto . Maar meer dan 6 of 7 tel ik niet .
Om die reden had ik 1 binnenfilter laten zitten (vroeger kweekte ik met regenbogen en kon ik ze daar telkens uitscheppen)
Goh , ze blijven leven , maar groeien doen ze niet echt . Ik mis er wel een paar maar dat komt meer doordat ik het schuim in het binnenfilter moest schoonmaken .
Op zich al heel blij mee 😊
Van de week eens levend voer gaan kweken ervoor , zou toch eens graag een opgroei zien (en kijken wat het inhoudt)

Nog een extra bakje aangesloten dit weekend , eigenlijk weer terug zoals vroeger (moest alleen een frame terug maken , en wat pvc terug aanleggen)
Ga ik een wierenbakje van maken voor nutrientenexport (en de wieren weer terug voeren aan de vissen)
Vanmorgen merkte ik in het wierenbakje ook al 2 kleine visjes op 😊 , dus niet vermaalt door de opvoerpomp , op zich ook al goed nieuws .
De bak krioelt inmiddels van het klein spul , mooi om te zien als 't licht uit is , wist tot voor kort zelfs niet dat ik een heremiet in de bak had .

En henkie heeft een lelijke kreeuw in zijn lijf , opstootje met een dokter (2 dezelfde kleuren gaan niet echt samen)
Flinke snede , maar als je hem bezig ziet is er niet veel aan de hand .
Hopen dat het snel geneest .

En henkie heeft een lelijke kreeuw in zijn lijf , opstootje met een dokter (2 dezelfde kleuren gaan niet echt samen)
Flinke snede , maar als je hem bezig ziet is er niet veel aan de hand .
Hopen dat het snel geneest .
Gaat helemaal goedkomen .

Na en nu :

Bijlagen

• DSC03107.JPG
    DSC03107.JPG
    3.3 MB · Weergaven: 24
  • DSC03137.JPG
    DSC03137.JPG
    2.6 MB · Weergaven: 18
Snel gegaan Erwin, top 👍.

Mwha , vond zelf eigenlijk nog best lang duren voor een vis uit de zee. Van de andere kant , twas wel diep die snee .
Die herstellen normaal op een mega tempo . Dus ik heb mezelf nog wat werk gegeven 😉

Herstellen deze vissen fan sneller dan zoetwatervissen?

Ja , misschien , maar komt evensnel terug 😢😢
Misschien toch een viske apart moeten zetten...maar welke , ik vind ze alletwee heel leuk qua gedrag , de dokter heb ik nodig om de zijruiten schoon te houden .
Of nog meer voeren. Want die 2 scheppen is bijna niet te doen , al de rest is zo tam als wat dat het zelfs heel moeilijk is om de ruiten schoon te maken 😃(ik neem ze dat niet kwalijk , want er komt enkel lekkers vanaf)
Heel apart dat de nieuwe snee net andersom zit dan de vorige ... op zowat dezelfde plaats is er dus nu een kruis gezet ,de eerste zie je al niet meer .
Tis door de eerdere foto dat ik zag dat het niet over dezelfde gaat .
De eerste was van linksonder naar boven , nu van linksboven naar onder ...

De laatste weken heb ik de voeding voor het aquarium nog wat uitgebreid .
De planktonsoorten iets verkweekt naar een geschiktere variant (zoiets is mogelijk zonder de cultuur echt te vervangen)
Deze dienen dan als voer voor brachionus en artemia .
Ze groeien er goed op en de artemia begint al binnen 3 weken terug te kweken 😃 een konijn is er niks tegen ...
Kijken of ik dit nog wat kan opschalen .
Dit is ook een hele leuke tak binnen de hobby , wel wat werk mee altijd .
En je merkt het gelijk aan het aquarium , das ook meegnomen .

DSC03193.JPG

DSC03182.JPG

DSC03179.JPG

Hoe kweek je die plankton Erwin?
de basis is water- zout - lucht en veel licht en nog wat toevoegingen .
e.e.a. is soortgebonden , nu kweek ik een mix in 1 dezelfde fles , die kweek verloopt anders dan bv. een monocultuur .
het is veel proberen , ingrijpen , wijzigen en door de miscroscoop turen .
Kan ook simpeler , maar dan bereik je niet het vooropgestelde doel .

Werkt goed dat plankton. Ik gebruik zelf 3 types. Deze haal ik overigens bij een zeewaterforumlid 😊 in de buurt. Hoef ik het niet te doen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan