Zeewateravontuur van erwin2


Dat zegt genoeg inderdaad. Maar waarom gebruik je niet een grotere fles om te doseren, 5l zou mooi zijn dan hoef je maar 1x per week bij te vullen?

Ja , dat is een goeie , waarom niet ? Enerzijds laksheid denk ik , maar langs de andere kant , ik hou wel van die extra controles door de dag heen .
Ik merk het gelijk als er iets niet gedoseerd wordt of teveel (is nog niet voorgekomen hoor)
Nu zijn kH en CA niet zo gevaarlijk als er teveel zou in gaan .
Enkel kH , Ca en mangaan staan op de doseerpomp , de rest doe ik nog altijd manueel (jodium dagelijks , strontium op gevoel , sporenelementen ook op gevoel , net als kalium)
coral vits ook dagelijks een paar ml handmatig .
Wist je dat ik zelfs het verdampwater steeds handmatig doe ;) , 's morgens een keer en 's avonds een keer wat liters bijkiepen .
Ik had een tunze bijvuller , maar dat werkte na een paar jaar niet meer goed .
 
Haha zo zal je jezelf in ieder geval niet snel vervelen overdag.

Ik heb op de doseerpomp :
- kh in 5l fles.
- ca/sr mix in 1l fles
- azijn/suiker mix in 1l fles
- DSR EZ trace in 1l fles
- DSR fe+ (1:10 verdunt) in 500ml fles
- osmosewater in 20l jerrycan

Ja ik voeg inderdaad dagelijks een vaste hoeveel osmosewater water toe met de doseerpomp, de hoeveelheid is iets minder dan dat er dagelijks verdampt, de rest vul ik 1x per week handmatig aan.
 
Ik heb in 3,5 jaar nog nooit gehad dat de doseerpomp door een storing te veel ging doseren. Wel te kort maar dat ook alleen bij ca doordat de slang verstopt raakt.
Eigenlijk moet ik gewoon 1x per jaar de doseerslangen doorspoelen met azijn.
 
Bij mij verstopt enkel het kH slangetje wel eens bij de uitloop , dat is gewoon even met de vingers eraf halen .
Met de Ca nog niks opgemerkt van verstoppingen .
Met de azijn/suiker moet ik gaan minderen , nitraat is niet meer meetbaar , fosfaat wel 0.04 .
De flap op de bodem in de grote bak krijg ik nog niet weg .
Raar genoeg is de flap in de stekkenbak geheel weg , de sump is ook nog wat geinfecteerd .
Ik doe er niks aan overigens , ik wacht tot alle lampen vervangen zijn .
Verdampwater gaat bij mij niet op een doseerpomp ,dat is dik 10 liter per dag ;)
 
Al paar weken geen koolstof meer gedoseerd en lijkt dat de waardes na de stop toch nog lekker doordalen .
Nitraat was al niet echt meer meetbaar , fosfaat is nu rond de 0,03 .
Omdat nitraat zo laag is blijf ik veel plankton voeren .
De leders blijven in elk geval nog steeds goed open (op een enkele gorgoon na , die overigens ook verzet is)
Nieuwe verlichting merk je wel in de parameters , net triton terug , flink aanvullen :thumbs: over een periode van 1 maand .
K,Sr,B,Mg flink gedaald , ondanks de aanvullingen tussendoor van de eerste 3 .
Voor de rest prima uitslag weer (ik volg overigens niet het finetunen)
Flap is ook een stuk minder geworden .
Het zit er doordat er iets in de bodem zit waar het op teert , de stukken die ik eens 2x proper heb gemaakt blijven schoon .
Ik vermoed ijzerneerslag .
Morgen weer eens 12 nieuwe T5 bijhalen , volgende wissel .
 
Leuk om te zien dat de koralen zo sterk reageren op de nieuwe lampen, binnenkort wordt het weer tijd om te stekken.
:D
 
Haha zo zal je jezelf in ieder geval niet snel vervelen overdag.

Ik heb op de doseerpomp :
- kh in 5l fles.
- ca/sr mix in 1l fles
- azijn/suiker mix in 1l fles
- DSR EZ trace in 1l fles
- DSR fe+ (1:10 verdunt) in 500ml fles
- osmosewater in 20l jerrycan

Ja ik voeg inderdaad dagelijks een vaste hoeveel osmosewater water toe met de doseerpomp, de hoeveelheid is iets minder dan dat er dagelijks verdampt, de rest vul ik 1x per week handmatig aan.

Welke verhouding gebruik je voor de Sr tov Ca ?
Misschien ook eens proberen , nu doe ik maar wat op gevoel toevoegen (en altijd te weinig)
Ik los altijd 300gr. calciumchoride op in 1,5 liter .
Ik gebruik Sr. van dsr.
 
Welke verhouding gebruik je voor de Sr tov Ca ?
Misschien ook eens proberen , nu doe ik maar wat op gevoel toevoegen (en altijd te weinig)
Ik los altijd 300gr. calciumchoride op in 1,5 liter .
Ik gebruik Sr. van dsr.

Ik gebruik de verhouding van DSR.

1 liter Calcium/Strontium oplossing (Ca/Sr - 1:50):Concentratie: 0,578ml / 100 liter = 1ppm verhoging ca.
• 700gram Ca+ (CaCI2 / Calciumcloride)
• 114,5ml DSR Sr+ vloeistof
• 581ml RO water

Sinds kort gebruik ik de sr niet meer van DSR maar van deze winkel.
https://reef-center.nl/product/reef-center-magnesiumsulfaat-heptahydraat-2/

Hiervan is 100 gram opgelost in 1L osmosewater gelijk aan 1L DSR sr+
 
Vandaag de T5 lampen gewisseld op de bak en de sump .
Geen echte blauwe er meer tussen , ik heb gekozen voor de aquablue special en de coral plus van ati half om half (op zich pieken die al flink in het blauw)
Voor de rest gaat het wel goed . Alleen stikstof zou omhoog moeten , echter weiger ik zelf om dit op te krikken , blijf gewoon flink voeren , hopelijk dat het voldoende is .
 
Dan willen we wel een foto met het nieuwe licht zien Erwin :DD

Het is gewoon wat helderder , die 8 stuks T5 24W maken geen bokkensprongen ten opzichte van de HQI .
Tis gewoon wat kijklicht voor morgens en avonds voor mezelf .
Brand wel gewoon de hele dag door overigens .
 
Ik had het nog niet gemeld hier , maar de zeebak is ontmanteld en is nu bezet met 30 koikarpertjes .
Tijdens de lockdown knoop doorgehakt en besloten om te stoppen met het zeewater .
Ik had er al langer weinig plezier aan (weinig uitdaging meer aan) , prijzen van alles sloeg nergens meer op .
Dus knoop doorgehakt en besloten om alles weg te doen .
Is nu een week of 4 geleden en heb er nog geen moment spijt van gehad (vond ik wel apart)
Nu lege bak met koikarpertjes van vorig jaar van buiten naar binnen gehaald .
Superleuk , makkelijk en gelijk een nieuwe manier van watermanagement aan het testen .
En die manier bevalt uitermate goed , nooit gezien de activiteit van mijn vissen met deze manier van wateronderhoud .
 
Wat een beeldschone! En het kweken van plankton lijkt me een ontzettend leuke hobby. Ik ga je volgen!
 
Oh, Lees nu pas dat je de hele bende weg hebt gedaan. Eindstand moet je er natuurlijk wel lol in hebben. En de prijzen van zoutwaterspullen, brrrr! Heb je een foto van je karperbak? Ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet :)
 
Ik had het nog niet gemeld hier , maar de zeebak is ontmanteld en is nu bezet met 30 koikarpertjes .
Tijdens de lockdown knoop doorgehakt en besloten om te stoppen met het zeewater .
Ik had er al langer weinig plezier aan (weinig uitdaging meer aan) , prijzen van alles sloeg nergens meer op .
Dus knoop doorgehakt en besloten om alles weg te doen .
Is nu een week of 4 geleden en heb er nog geen moment spijt van gehad (vond ik wel apart)
Nu lege bak met koikarpertjes van vorig jaar van buiten naar binnen gehaald .
Superleuk , makkelijk en gelijk een nieuwe manier van watermanagement aan het testen .
En die manier bevalt uitermate goed , nooit gezien de activiteit van mijn vissen met deze manier van wateronderhoud .

Er jammer om dit te lezen Erwin maar het feit dat je er na 4 weken nog geen moment spijt van gehad hebt zegt dat het voor jouw de juiste keuze was.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de nieuwe bewoners.
 
Hier wat foto's .
Laatste is gevolg van nieuwe methode .
 

Bijlagen

  • DSC05001.JPG
    DSC05001.JPG
    137.9 KB · Weergaven: 194
  • DSC05002.JPG
    DSC05002.JPG
    140.9 KB · Weergaven: 190
  • DSC05010.JPG
    DSC05010.JPG
    122.5 KB · Weergaven: 194

Terug
Bovenaan