Zelf LED inbouwen voor beginners (door een beginner)

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
[size]Zelf LED-Verlichting maken[/size]
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar LED, maar ik vind de oplossingen zoals standaard geboden vaak erg prijzig (voor mij zou het op 300 euro komen). Daarom ben ik nu een boodschappenlijstje aan het maken om het in China te bestellen en zelf te bouwen. Het leveren zal wel even duren dus verwacht niet veel updates in het begin.

Uiteindelijk wil ik hier een soort "handleiding" mee maken zodat je zelf aan de slag kan. Ik probeer het volledig soldeervrij te houden. Zelf kan ik niet solderen maar als het moet...

[size]Deel 1: Hoe maak je een boodschappenlijst[/size]
Allereerst mijn boodschappenlijstje tot nu toe!

[size]A) LEDstrip kiezen:[/size]
5M SMD 5630 wit waterproof IP68 60leds/m
5M SDM 5050 RGB waterproof IP67 120leds/m

Maar wat houden al die afkortingen en getallen nu eigenlijk in? En hoe weet je nu welke je moet hebben? als voorbeeld neem ik mijn eigen aquarium. Zelf heb ik een Juwel Vision 260. Deze is 120cm breed en 46 cm diep. de hoogte is 50 cm, waarbij niet veel aquaria heel veel dieper zullen zijn. Maar hoeveel LED�s moet ik? en welke strips?

Voor het kiezen van een LED strip moet je op 6 punten letten:

[size]1. Voltage: [/size]
12 of 24 volt. 12 volt is het veiligst voor jezelf en de vissen. Ook veel gebruikt.

[size]2. Kleurtemperatuur:[/size]
Kleurtemperatuur is hoe �warm� of �koud� wij het licht zien. Het heeft dus niets met warmte te maken, enkel met het gevoel wat wij er bij krijgen. een lage waarde in Kelvin is warm licht, en een hoge waarde in Kelvin is koud licht. In de lampen in je woonkamer zitten waarschijnlijk 2700k lampen. Dit is een lage waarde, en daarom vinden wij het �warm en gezellig licht�. Voor wit, helder licht word vaak 6500k gebruikt. Voor tropische aquaria is dit een veilige keuze, omdat de zon+lucht gezamelijk ook 6500k is. Voor zeewater wordt vaak nog kouder licht gebruikt, beginnend bij 10.000k voor �oppervlakte-aquaria� en 20.000k om de diepzee na te bootsen.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg


Ik kies voor 6500k. dit geeft helder wit licht, wat de werkelijke kleuren weergeeft. RGB lichten hebben geen Kelvin-rating, omdat je hier elke kleur mee kan nabootsen. RGB lichten zijn echter vaak minder krachtig en niet altijd exact in te stellen. Vandaar dat we dus een �enkelkleurige� ledstrip gebruiken, en een RGB ledstrip voor effecten en plantengroei.

[size]3. Ledtype en Lumens[/size]
Er zijn 3 typen led met bijbehorende sterktes.
3528 is het minst sterk, met 6-8 lumens. Voor aquariums niet bruikbaar omdat je teveel rijen zou moeten plaatsen.
5050 komt nu het meest voor, met 16-22 lumens per led. Vaak genoeg voor aquaria.
5630 is relatief nieuw en zeldzaam. 45-50 lumens per led.
Helaas door allerlei factoren als waterproofing en verliezen is het daadwerkelijke aantal lumen lager. De fabrikant geeft vaak wel aan wat het aantal lumen daadwerkelijk is.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Wat betekend dit nu voor mijn ledstrips? ik had deze gekozen

5Meter SMD 5630 wit waterproof IP68 60leds/m
5Meter SMD 5050 RGB waterproof IP67 120leds/m

De witte is dus extra sterk, en de RGB is normale sterkte. Maar hoe sterk is sterk?
Mijn 5630 geeft 35-40 lumens en de 5050 geeft 12-14 lumens. De verschillen blijven echter gelijk (5630 is meer dan 2x zo sterk dan 5050). Echter is dit het aantal lumens per led. Dus hoe weten we nu hoeveel meter aan strip we nodig hebben? hiervoor moeten we het aantal leds weten en de hoeveelheid lumens die nodig is.


[size]4. Leds/meter[/size]
Vaak staat het aantal Lumens/meter wel vermeld.
Het aantal LED's per meter bepaald hoeveel lumen er totaal in je bak komt. 60 leds/meter van mijn type 5630 komt dus op
35 lumens x 60 leds=2100 Lm/meter.
mijn type 5050 heeft echter 120 leds/meter
12 lumens x 120 leds=1440 lumens komen. Bijna 1/3e van de witte leds.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Meer leds/meter betekend dus dat je minder meter aan slang nodig hebt. Dus kijk hoeveel Lumens per led een strip geeft, en reken dit om naar het aantal lumen per meter (lumen/led * aantal lumens/meter = lumens/meter). bij sommige fabrikanten staat het aantal lumens per 5 meter vermeld, of zelfs per meter.

5Meter SMD5630 wit waterproof IP68 60leds/m @35-40lm/led
5Meter SMD 5050 RGB waterproof IP67 120leds/m @12-14lm/led
Mijn witte led is type 5630 en heeft dus ~3x zoveel licht per led als de RGB 5050 versie. Echter zit op de RGB wel 2x zoveel led's per meter. Dus ondanks dat de witte strip 3x zo sterk is, is door het aantal leds per meter de RGB strip bijna net zo sterk!


[size]5. Stralingshoek:[/size]
De 3 watt lampen die je wel eens ziet zijn ontzettend fel, maar eigenlijk valt dat best mee. Ze stralen alleen in een scherpe hoek recht omlaag. Voor onze led is het fijn als het meer verspreid is. Gelukkig word veel led tegenwoordig voorzien van 120 graden stralingshoek. Op die manier heb je de beste spreiding in je aquarium, zonder veel verlies van naar buiten stralend licht.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg


[size]6. IP-Rating[/size]
De ip-ratings geven aan hoe sterk en waterdicht iets is. het eerste getal staat voor de stofdichtheid, en de 2e staat voor de waterdichtheid. Voor een aquarium heb je het liefst IP68 (mag onder water liggen) of IP67 (dompelbaar in water). �waterproof� is geen goede aanduiding! er zijn genoeg horloges die als waterproof worden bestempeld, maar die onder de douche al stuk gaan. dit komt doordat de �waterproofing� is getest met druppels recht van boven bijvoorbeeld. technisch gezien waterdicht� maar niet voor in een aquarium! Het probleem is ook niet zozeer het in het water vallen van de strip, maar het vocht dat verdampt en in de strip zou kunnen komen. Dus: IP68 OF IP67.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

5Meter SMD5630 wit waterproof IP68 60leds/m
5Meter SMD 5050 RGB waterproof IP67 120leds/m
Mijn witte strip is IP68, en de RGB is IP67. De laatste ga ik dus nog even controleren waar er water naar binnen zou kunnen, en dit afkitten.


[size]B) Controller:[/size]
TC420 programmeerbaar
Om de ledstrip aan te kunnen zetten en te kunnen bedienen hebben we een schakelaar of controller nodig. Ik heb gekozen voor deze controller, omdat je deze kunt programmeren. Klinkt eng, valt mee. er zit een programma bij voor de pc waarmee je op gezette tijden kunt aangeven welke strip hoeveel licht en welke kleur licht moet afgeven. Dit gaat geleidelijk van de ene naar de andere instelling, waardoor je dus zonsopgangen kunt nabootsen. Erg leuk voor weinig extra kosten t.o.v. een afstandsbediening.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Voorbeeldvideo van TC420

[size]C) Stroom en vebruik:[/size]
Voordat je wat voor �power supply� je nodig hebt, moet je eerst weten hoeveel meter ledstrip je nodig hebt, en hoeveel watt dit neemt. Hiervoor heb je de gegevens nodig uit het vorige kopje (lumens per led).

Mijn hudige buizen zonder reflector geven 4200 Lumen per stuk af. De helft schijnt naar boven, en weerkaatst niet dus kunnen we al wegdenken. Eigenlijk kunnen we zo�n 75% wel wegdenken, maar voor de zekerheid houden we 50% verlies aan ten opzichte van led (wat wel gericht is).
Totaal heb ik dus 2 buizen x 4200 lumen, gedeeld door 2 (50% verlies) is 4200 lumen nodig.

Mijn led-strip geef 35 lumen per led. 4200 lumen delen door 35 lumen/led= 120 leds.
Met 60 leds/meter kom ik dus op exact 2 meter aan ledstrip. Hiermee heb ik al genoeg licht met enkel de witte leds.
De gekleurde leds kan je dan zelf kijken hoeveel strips je wilt, afhankelijk van de felheid. ik neem 2 strips gekleurde leds. deze leds geven 12 lumens/led.
dus 12 lumens x 120 leds/m x 2 meter = 2880 lumens.

Zo heb ik totaal 7080 Lumens totaal. Bijna evenveel als de t5 had met veel minder lichtverlies!

Stroomadapter (power supply)
Nu ik het aantal meter weet, kan ik uitrekenen hoeveel watt deze leds nodig hebben. Hiervoor vermenigvuldigen we het aantal meter, met het aantal watt/meter.

mijn witte led verbruikt 96 watt per 5 meter. Per meter is dat 19.6 watt. Dat maal 2 meter is 38.2 watt
Mijn RGB led verbruikt 110 watt per 5 meter. Per meter is dat 22 watt. Dat maal 2 meter is 44 watt.
Totaal: 82.2 watt. maar�. de meeste power supply�s hebben een efficientie van 80 a 85 procent. dus om extra ruimte te houden.. 82.2 watt/0.8=102.75.
We hebben dus een voeding nodig van MEER dan 102.75. Minder is wel een probleem. Als je een voeding neemt van 600 watt is dat geen enkel probleem, en neemt ook eigenlijk niet meer stroom. Dus je kan beter wat te groot nemen dan te klein. In mijn geval heb ik een 120 watt voeding genomen. Op die manier kan er eventueel nog een half metertje bij ergens.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg


Zoals je ziet, heb ik nauwelijks een energiebesparing (20 watt). Dat scheelt, met 12 uur licht, 20 euro per jaar. Ik zou 1 RGB strip kunnen nemen, of de witte en RGB zo kunnen combineren dat ik exact op 4200 lumen kom. Maar ik ga in dit geval voor zekerheid en extra. En vergis je niet: als je led dimt, vraagt het ook veel minder energie!

D) VERBINDINGEN:
We hebben nu de LED strips, de stroomadapter en de controller. Nu moeten we het nog zien te verbinden. Je kunt dit doen door kabels te solderen, of door speciale clips te kopen, die je op de LED-kabels kan klikken. Je kunt LED kabels namelijk om de X aantal lampjes 'knippen' en weer verbinden met een kabel. Dit is aangegeven op de strip.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Kijk goed naar de kabel hoeveel verbindingspuntjes deze hebben. RGB heeft altijd 4 pinnetjes/kabeltjes. Wit heeft meestal 2, maar soms ook 4. Wat ik nodig had (en wat jullie waarschijnlijk ook nodig hebben).


  • 4x 4pins connectordraadje (Verbinden 2 afgeknipte RGB strips) (heb maar 1 nodig waarschijnlijk� maar extra is nooit weg)
  • 4x 2pins connectordraadje (verbinden 2 afgeknipte witte strips) (heb maar 1 nodig waarschijnlijk� maar extra is nooit weg)
  • Verlengkabel 2.5 meter 4-pin met kliksysteem (RGB) (zodat de LED controller in de kast kan staan)
  • Verlengkabel 20 meter 2-pin zonder kliksysteem (dus solderen) (Wit) (zodat de LED controller in de kast kan staan)
  • Krimpkousen om aansluitingen te verstevigen.
  • Siliconenkit om aansluitingen waterdicht te maken.
Totaalkosten: 110 euro (150 dollar), exclusief de siliconenkit.

Zodra ik alle materialen heb, zal ik een update doen inclusief foto's en eventueel video's over het aansluiten.

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Verlengkabel 4pin

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

2pins connectordraad

rBtgdaSv6w9hb8tDz3KKtD44b2g_OMs9.jpeg

Krimpkous

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft, en misschien kunnen we hier, als het project af is, een voorbeeld met uitleg van maken zodat mensen een uidelijker beeld hebben hoe ze LED kunnen gebruiken voor het aquarium!

Disclaimer
De materie of licht, lux, lumens en PAR/PUR maken het erg ingewikkeld om uit te rekenen hoeveel licht je nu daadwerkelijk nodig hebt. de hele aquariawereld is nogal verdeeld hierover. omdat het licht (lumens) van een t5/t8 alle kanten op schijnt (dus ook buiten de bak) en een LED enkel in de bak schijnt. Als ik Lumens aanhoud, hebben we waarschijnlijk 2x teveel licht in de bak, als het niet meer is. Daarom ga ik bij LED ervan uit dat ik 2x minder licht nodig heb dan bij T5, en dan de T5 die standaard in de meeste aquaria zit.
Als je dit niet kloppend vind, en dit in normale taal kan uitleggen wil ik alles best opnieuw doorrekenen. Echter moet je eigenlijk naar PAR/PUR waardes kijken, etc etc. Maar om het niet onnodig lastig te maken ga ik daar nu niet op in. Na de test kunnen we zien de berekening klopt.

 
KLASSE

erg goed gemaakt, ikzelf op dezelfde manier gedaan ,
(ook ik kan niet solderen , maar als het moet dan moet het
en na enige pogingen,(was blij dat ik voor het solderen niet eerst de led op lengte had, ook dat gelukt)
met dezelfde materialen

echter was zeker niet in staat om het er zo neer te zetten
 
Goed artikel, met een duidelijke uitleg voor eventuele beginners.
Om nog even op de lichtsterkte terug te komen,
Ik weet niet of je iemand kent met een Lux meter,
Anders zou je eens kunnen proberen om in een leeg aquarium te meten hoeveel Lux je meet op de bodem met de normale t5/t8 verlichting,
En daarna zou je de meting nog eens moeten verrichten met de led verlichting.
Volgens mij heb je dan een aardige indicatie over de verschillen in lichtopbrengst.
Ik heb zelf wel een Lux meter tot mijn beschikking,
Helaas alleen geen led verlichting boven de bak.
 
Ik ga bij ledkoning
Een led strip bestellen voor me aquarium
Is ook speciale voor aquariums
Prijs valt zeer mee
Een RGB ga ik bestellen 45 cm lange strip
Voor 25,-
 
Goed en informatief artikel, de enigste raad die ik je zou kunnen meegeven,
is om voor normale leds te gaan ipv. Waterdichte en dan zelf een plexiglas plaat ervoor
Maken tegen spatwater.

Het grote nadeel van ledstrips die ingegoten zijn, of met een siliconenlaag is dat deze
Hun warmte niet goed kwijt kunnen, en eerder uitbranden (minder licht, zwarte puntjes in de leds) vooral als deze niet gekoeld worden door een fan of aluminium koel profielen...

Ik heb voor mijn Dennerle Nanocube 30 een bestaande klemlamp gekocht van Fluval (waar normaal PL inzit)
En hier 2 witte ledstrips 5050 60Lpm 6000k en 2 rgb strips 60Lpm ingemaakt.

deze zijn op de reflector geplakt waardoor de warmte
Verdeeld/afgevoerd wordt en dit is afgedekt met een plexyglas plaatje op maat gezaagd (geklemd)

Voor mijn 50cm bak heb ik een bestaand led armatuur op ebay gekocht (rond 60 euro)

(Beamswork Hi lumen 50) en ga ik deze ook voorzien van eigen ledstrips

er is nl. Genoeg ruimte voor extra led strips , en de plaat waar de leds opgesoldeerd zijn is van aluminium dus de warmte
Valt dan ook mee...

uiteraard wel op een zwaardere voeding, en de strips branden bij mij nooit 100% waardoor alles niet zo warm wordt...

Ik gebruik trouwens dezelfde led controller als in je artikel...

Lpm = leds per meter

Gr, lars.
 
Leuk al die andere ideeen en ervaringen!

Een ledstripje van 45 cm is natuurlijk in verhouding niet zo prijzig. Maar als het je Tl moet vervangen, en je bak is 1,20.... dan wordt het wel vrij prijzig. Zeker met de extra mogelijkheden die je hebt met " mijn" methode.

Dat idee van de ledstrips op plexiglas is zeker een goed idee! helaas wil ik geen extra plaat op het aquarium, en zo min mogelijk verder aanpassen. Het is wel beter hoor jou methode. Maar een stuk bewerkelijker denk ik.

De ledstrips kan je zo aan elkaar koppelen met de plugjes. Kind kan de was doen en als je ledstrip op raakt, kan ik er zo nog een 2e maken. Maar feit blijft: de methode die je beschrijft is zeker goedkoper en je hebt er langer plezier van.

Tot nogtoe houd ik het even bij "mijn" methode. Vooral vanwege gemak (heb niet extreem veel vrije tijd door verhuizen en verbouwen). Binnenkort bezig met een 3D achterwand, dus dat houd me mooi zoet tot de onderdelen er zijn!
 
Jajajajaja deze ga ik zeker in de gaten houden!!! Wanneer denk je ongeveer de spullen binnen te krijgen??
 
Ben benieuwd
 
Vandaag heb ik alles besteld. Het grootste deel komt over 2 a 3 weken al. Maar de rest (eigenlijk alleen de stroomvoorziening en controller) is even afwachten. Dus ga uit van dat ik in Juli ergens een update doe. Dus helaas nog even geduld! Zodra ik alles binnen heb wil ik in alle rust alles in elkaar zetten, en er een foto en/of video van maken. Inclusief een voorbeeld-bestellijst en zoektermen/sites waar je alles kan vinden (als websites linken toegestaan is)
 
Ben heel benieuwd! Wil ook led's in mijn aquarium gaan zetten, wist niet precies hoe.. Dit zou enorm helpen!
 
Hallo allemaal,

Erg interessant, deze discussie. Zelf heb ik 3 90 cm JMB ledbalken boven mijn Rio 180 hangen. JMB maakt gebruik van Epistar leds.
Tot nu toe, ze hangen er nu zo'n 3 maanden boven, tot tevredenheid.
Een balk 3 wit/ 1 rode led.
Midden een balk met alleen witte leds.
Voor een balk 4 wit/ een blauwe led.
De leds hebben kennelijk, niet nagemeten, een lichtopbrengst van 105 lumen per watt stroomverbruik.
Op elke balk zitten 27 leds.
Op een Rio lichtbalk kan je niet echt handig leds vastmaken. Daarom gebruik ik een GHL profielplaat (APL3-100 genaamd) waarin je beugeltjes kan schuiven waaraan ik de JMB balken bevestigd heb.
Zelf ben ik niet zo'n knutselaar, voor mij is dit dus een goede oplossing. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor anderen geldt dus daarom deze aanvulling. Overigens lees ik met des te meer respect de bijdrage van Tharealmb!
 
Allereerst bedankt voor je reactie mbt de kant en klare opties.
Na een korte rekensom, kom ik op: 2100 lumen per meter / 19.2 watt per meter = ~107 lumen per watt.

Ik denk dat het dus een soortgelijke leds zijn. De EPISTAR LEDS zullen dus ook wel 5630 leds zijn. dit is misschien wel te zien aan de vorm. de individuele leds zijn dan langgerekt (als deze zichtbaar zijn) ipv rond of vierkant. Ben benieuwd of dit het geval is! dus als je dat wil melden...

Verder ga ik denk ik ook vergelijken met commerciele oplossingen. Vooral zodat mensen kunnen kijken of ze de extra moeite en wachttijd van het zelf bouwen waard vinden.
en met betrekken tot het niet zijn van een knutselaar: ik probeer deze hulpgids juist zo te maken dat je niet handig hoeft te zijn! vandaar dat ik het wil maken zonder te solderen. voor zover ik weet is het aansluiten als volgt:

1. Led-draadjes aansluiten op de controller (als je ooit een lamp of stekker hebt aangesloten of gemaakt met een kroonsteentje, kan je dit ook. Heb je vroeger vast gehad bij techniek. Zo niet, zelfs dan kan je het nog!)
2. led op lengte knippen op de markering.
3. siliconen van connector bij ingeknipte deel afschrapen met schaar/mes
4. verbindingsstukjes op ledstrip klikken
5. ......
6. PROFIT

dit is natuurlijk in het kort. uiteindelijk wil ik de eerste post uitbreiden met alle info erin. Beginnend met:
Commercieel vs zelf maken (gemak, prijs, mogelijkheden)
Samenstellen en bestellen van je zelfbouw-project
in elkaar zetten

Inclusief voorbeelden.

Mocht je voorbeelden hebben van:
- Eigenbouw, aantal lumen en ervaring met plantengroei/vissengedrag
- Commerciele opties, inclusief kosten en opgegeven Lumen, Lux of Candela
- tips om de beginpost te verbeteren

Meld het dan in dit topic, of stuur mij even een berichtje. Dan maken we een post waarmee iedereen simpel kan overstappen op LED.
 
Hallo,


Ter verduidelijking:

Over de breedte van de balk gezien hebben de leds inderdaad een wat ovale vorm. Kijk hiervoor eens naar de foto, bij, met name, de blauwe led is dit wel te zien dacht ik.

688587benvo_0_82_cimg1814.jpg


Overigens, voor wie er in ge�nteresseerd is; onder de topic "Ledverlichting voor Rio 180", een vraag van hayabusa, heb ik nog een paar foto's geplaatst van de in elkaar "geknoeide" constructie v.w.b. de ophanging...

Groetjes,
Ben.
 
Hallo,

Nog even een aanvullende vraag aan Tharealmb; Hoe bevestig je de strips eigenlijk in je bak?
Denk je ze te plakken? Misschien is een aluminium profiel iets? Ze zijn in vele vormen te koop in de bouwmarkt.
Als je plakt, hoe wordt dan de warmte afgevoerd?
Je merkt het, je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt. Ik ga deze Topic beslist verder volgen.

Groet,
Ben.
 
Ik ga speciale "mounting brackets" gebruiken die om de LED strip passen.
Aluminium heeft, ben ik bang, weinig nut. Door de waterdichtheid van de led-strips betekend het dat de warmte sowieso lastig weg kan bij de LED's. De warmte die naar buiten straalt is zo laag dat koeling weinig effect heeft. Enkel als de LEDS direct op aluminium gezet worden, zal het een effect hebben.

Een andere methode is, bedenk ik me nu, geen waterdichte ledstrips te kopen en deze in een aluminium profiel te plaatsen. En dit profiel daarna af te dekken met een kap en dit dicht te kitten. Maar dit is ingewikkelder, en wil het zo simpel mogelijk houden zodat je het ook met 2 linker handen kan (dus geen solderen, niet in aluminium boren/bevestigen etc).

Het bevestigen van de brackets weet ik nog niet exact hoe ik dat ga doen. Ik denk eraan deze vast te maken aan de afdekplaten. Waarschijnlijk met kit (sterk en geen gaten in je plaat, plus makkelijk te verwijderen)

PS: heb de ledstrips zelf al binnen, net als de bevestigingen. Nu nog wachten op de Power Supply en de kleuraansturing en dan kan ik in principe beginnen!
 
op welke kleur zet je de rgb leds?
 
's Morgens rood (zonsopgang), overdag RGB (alles aan, niet 100% natuurlijk, 90% ofzo ivm ledbesparing), 's avonds blauw voor de nachtverlichting denk ik ;)
 
De spanning loopt op! (letterlijk)

gisteren de power adapter ontvangen, en alles is nu binnen! alles werkt ook. iets wat ook fijn is.
Nu ga ik nog even nadenken hoe ik alles het makkelijkst in de bak kan bevestigen, zonder veel doe-het-zelf-werk. Momenteel twijfel ik tussen de PVC-buis-om-tl-en-daar-aan-vast-plakken-methode, of om het licht aan de afdekplaat vast te maken. Mocht ik een ander goed idee krijgen ga ik daar zeker mee bezig.

Hopelijk ga ik dit weekend aan de slag, Ben ook nog met een achterwand bezig en dat is meer moeite dan gehoopt.
 
Ben ook erg benieuwd naar dit artikel.

Ik heb zelf sinds 2 weken LED verlichting voor mij 60cm bak, ook zelf gemaakt en besteld in China.
Ik gebruik alleen SMD 5050 RGB+W (60/m) LED strip welke ik op een aluminium profiel van de lokale bouwmarkt heb bevestigd. Totaal heb ik 4 strips van 50 cm welke ook aangestuurd worden door een TC420 controller.

Tot nu toe ben ik erg tevreden en zal ook zeker dit onderwerp blijven volgen.

Lauwrensz
 
Hopelijk heb ik dit weekend tijd om te beginnen...
Heb even uitgerekent, en totaal was ik 125 euro kwijt met al het materiaal. van schakelingen tot led-strips, tot het kleine bevestigingsmateriaal. Extra voordeel is dat ik gelijk reserve-leds heb.

Verder ga ik waarschijnlijk niet met aluminium profielen werken. De U profielen hinderen het licht tenzij je ze gaat afslijpen, wat het moeilijker maakt en minder 2-linker-handen-proof. Daarnaast heeft een heatsink voor afvoer van wamte enkel nut als er rondom veel lucht is om de warmte te transporteren. Helaas is dat met een U- of recht profiel niet het geval. een goede heatsink is namelijk geribbeld om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben.

WdDdqRFc_HjmEA6yRXP-aVbYebhTcCfi.jpeg


Dat icm de waterproofing zal de koeling te gering zijn ben ik bang. Een simpele oplossing voor het koelingsprobleem, is een extra strip toe te voegen, zodat de strips samen op minder vermogen hoeven te draaien. (3 strips vs 2 strips, betekend als 33% minder "werk" per strip). Dat is een effectievere methode om minder warm te worden dan aluminium constructies. Dat is ook de reden waarom vaak wordt aangeraden LED strips niet op 100% te gebruiken.
 
korte update: de led-rig is deels af. Alleen moet ik helaas 1 strip solderen, omdat ik de verkeerde connectors heb gekocht, en niet wil wachten op de juiste connector. Maar het maken van een soldeerloze-ledstrip is dus wel mogelijk!

Daarbij kwam ik er achter dat ik 2x T8 in mijn aquarium heb... niet 2x T5 :oops:

Dus dat maakt de berekening ook anders... De ene lamp heeft namelijk 3300 lumen, en de ander 1100(!) lumen, al is het kleurenspectrum wel op planten gericht. Dus totaal zit ik op 4400 lumen, waar de "nieuwe" Juwel vision met 2x 54watt lampen op 8800 lumen zitten...

Ik ga wel gewoon uit van de T5 versie, gezien A) de meeste mensen die hebben en B) de reden dat er niet meer T8 buizen in de Juwel zitten, is dat dat eigenlijk niet zou passen.

Mijn aquarium gaat dus een flinke lichtboost krijgen! Hopelijk vandaag kan ik al een sneak preview geven van de setup met 2 witte LEDstrips, en 1 RGB Strip. De laatste strip voeg ik dan later toe, maar voor de handleiding maakt dit verder niet uit. De handleiding wil ik even goed de tijd voor nemen, dus die verwacht ik in de komende week ergens.
 
de LED-strips zitten er in! er mist nog 1 RGB ledstrip, dus de kleur is nog wat zwak. Maar voor de rest zit alles erin!

Verschil tussen T5 en LED (met de witte streep links is LED)
krS0dOWvzQMy4WSLezbHsVKu78qZXoE6.gif

Beide foto's zijn met exact dezelfde instellingen genomen, op Manual Mode. Dus je kan mooi zien wat het verschil is in helderheid.
Ik heb de foto's ook even bekeken kwa belichtingscurve... en daar komt uit dat ze eigenlijk even goed verlicht zijn!

Rood is T8, zwart is LED
krS0dOWvzQMy4WSLezbHsVKu78qZXoE6.jpeg

Dat zou dus betekenen dat ik nu al, terwijl er nog 1 led-strip mist, evenveel licht krijg als in mijn vorige opstelling met T8.

Wel zijn er verschillen: alles lijkt wat "groener". Dat komt omdat de RGB Ledstrip op alles 90% een beetje groen-blauwig zijn in plaats van wit. DIt kan ik gelukkig straks nog aanpassen door minder groen/blauw en wat meer rood toe te voegen. Ik zou zelfs (omdat ik nog een kanaal over heb) straks van 1 ledstrip het rode feller laten schijnen dan de anderen. dus dat is op te lossen, en zo kan ik de belichting voor het oog exact op maat krijgen.

Planten lijken groener
krS0dOWvzQMy4WSLezbHsVKu78qZXoE6.jpeg

Verder is er aan de randen bovenin minder licht. Dit komt door de stralingshoek van 120 graden. Voor de plantengroei zal dit niet echt een probleem zijn, maar het is iets wat toch te zien is. Kijk maar eens naar de thermometer in het voorbeeld. Je ziet dat de T8 de thermometer volledig verlicht, en de LED alleen de onderkant. Je ziet dus ook dat een groot deel van de T8 buiten de bak zal schijnen, in plaats van op de bodem.
krS0dOWvzQMy4WSLezbHsVKu78qZXoE6.jpeg


De komende dagen ga ik kijken hoe het met de planten gaat. Zoals je ziet: het is een aquarium zonder vis en enkel planten. Dit blijft nog 2 weken zo zodat ik de verschillen goed kan zien. Dit is natuurlijk niet echt wetenschappelijk, maar het gaat mij er vooral om of de planten nog groeien of niet.

Binnenkort ga ik de volledige handleiding schrijven. Hier wil ik even de tijd voor nemen, dus tot die tijd geen updates! de volgende update (tenzij er vragen zijn) wordt de handleiding. Deze maak ik als topic, maar denk ik ook als PDF.
 
Leuk topic! :)

~ Ivo
 
Ik volg het met veel belangstelling.
Vanavond heb ik (witte Juwel Rio 240) met een vriend (Sky73, witte Juwel Rio 180) een start gemaakt.

Wij hebben ervaring met goedkope chinese led en met led werken is geweldig, alleen moet je dan wel goede led hebben. Die wij hadde (� 8,- per 5 meter ip67 was niet zo goed :))
De led hebben we in Engeland gekocht (http://www.thewarmlightcompany.co.uk/)

De leds komen wel op geanodiseerde aluminium strips omdat die de warmte perfect afvoeren. Ik heb ook strips op het plastic van de kap gelijmd, maar die zien er al helemaal triest uit.
Maar goed; vanavond een start gemaakt. Dinsdagavond verder met solderen. Ik zal volgende week ook een topic starten. Ik leg de nadruk op het monteren; alle info over lichtsterkte enzo staat hier al :)

Op de plek van de t5 armaturen komen 3 strips
1x rgb 97cm
1x warm wit 97cm
1x koud wit

in het midden nog een extra rgb strip denk ik. Alle verlichting is 5050 led ip68 afgewerkt.

Ik zie trouwens dat je dezelfde voeding hebt gebruikt als ik in het begin. Die van mij resoneerde enorm en heb ik het raam uit gekieperd. Ik gebruik nu een 20a pc voeding. Fluisterstil en werkt perfect.
Onderschat de warmte die van led vrijkomt niet. Mijn alu strips werden overdag toch best wel warm als alles vol uit brandde. Ik gebruik een soort u-profielen, maar plak de led er niet in, maar op. Zo sluit je de led niet op.
 
De leds komen wel op geanodiseerde aluminium strips omdat die de warmte perfect afvoeren.
Waar haal je die strips? Ben ook heel erg benieuwd naar je aanstaande montagetopic :)
Ik gebruik een soort u-profielen, maar plak de led er niet in, maar op. Zo sluit je de led niet op.
Plak je de strip dus eigenlijk op de onderkant van het profiel?
 
Wat een ontzettend goed en geestig (want met de nodige ironie en zelfspot) geschreven artikel. Mijn complimenten, Tharealamb.
 
Ik raad die chassis voeding in startpost af, haal liever een voeding binnen de EU, dat goedkope spul uit china is niet te vertrouwen. Ze houden zich niet aan de regels, kruipafstanden en isolatieafstanden zijn niet of onvoldoende aanwezig.

We hebben er op tweakers.net een aantal onderzocht en over gesproken met elkaar. Ook led drivers en andere 230v spul hebben we bekeken, ik heb testen gedaan met 230v 3w led drivers en circuit ontleed, tranen spongen in mijn ogen hoe slecht het is gemaakt, levensgevaarlijk! Door paar keer wat wild te schakelen met een inductie load op 230v netwerk krijg ik binnen enkele keren al kortsluiting bij een van de leddrivers. Moet je bedenken dat er op 230v pieken kunnen voorkomen die 5 keer zo hoog zijn >1KV kan voorkomen, als afstand tussen pootje <5mm is dan kan dat overspringen en kortsluiting geven.

Andere hebben usb laders getest, power supply zoals deze, maar kan die blogs/topics niet zo snel terug vinden. De onderdelen die gebruikt zijn zijn ook niet te vertrouwen, vaak halen elco's niet eens de specs en voelen ze verdacht licht aan.

Ik raad je aan om echte meanwell te kopen, let goed op want ze verkopen de clone ook gewoon onder de naam meanwell, is de prijs te mooi dan is het een clone, al geeft dat ook geen zekerheid, best is gewoon bij bekende winkel kopen die officeel meanwell verkoopt. Maar koop op zijn minst je voeding in de EU van degelijk merk! Regel die je beste kan aanhouden is alles op 230v in de EU kopen, zeker als je het aan heb staan als je niet thuis bent, wilt niet dat je terugkomt en je huis is afgebrand.



Echte meanwell teardown, goedkope versie, alles netjes met sleuven gescheiden en isolatie voldoet aan minimale afstand.
http://jumperone.com/2012/08/meanwell-n ... -teardown/

China meanwell clones, en deze valt nog reuze mee heb ze veel erger gezien, ene clone is de andere niet! Geen enkele sleuf om voltage kruipen tegen te gaan, veel punten niet voldoende afstand om 230v volgens Eu regels te isoleren.
https://www.youtube.com/watch?v=IMx6l8tCeN8
https://www.youtube.com/watch?v=vwFrP7uK5lM

Zoveel meer kost echte meanwell niet, en mag ook gerust andere merk zijn hoor, maar koop degelijk en die volgens de EU richtlijnen is gebouwd. Zeg niet dat deze voeding gelijk in de fik zullen vliegen en zal onderling tussen de clonen ook wereld van verschil zitten, maar je hebt geen enkele zekerheid dat goed is ontworpen en veilig is. En deze voeding zijn wellicht nog beste van de slechte voedingen, maar je weet nooit wat je koopt, onderdelen verschillen met de dag bij dit soort producten.

Een oude laptopvoeding is daarin tegen wel veilig en prima te hergebruiken, vele van ons zullen er wel 1 of meer hebben liggen van oude laptop die niet meer doet, of wellicht buurman of collega of zo, stuk veiliger dan goedkope troep uit china kopen. Of ATX voeding voor een pc is ook prima, wellicht heb je nog oude staan, heeft 12v met hoge stroom aanvoer.
 
Die strips had ik nog op mijn werk liggen :). Ik plak ze idd op de onderkant van het profiel.
 
Helaas heb ik nogal weinig tijd gehad, dus ik ben nog niet veel verder met de handleiding. Maar wel wilde ik wat vragen en reacties beantwoorden die hier gesteld/benoemd zijn.

Christiaan80 zei:
Ik volg het met veel belangstelling.
Vanavond heb ik (witte Juwel Rio 240) met een vriend (Sky73, witte Juwel Rio 180) een start gemaakt.

Wij hebben ervaring met goedkope chinese led en met led werken is geweldig, alleen moet je dan wel goede led hebben. Die wij hadde (� 8,- per 5 meter ip67 was niet zo goed :))
8 euro voor 5 meter, dan had je waarschijnlijk geen 5050 leds. daarom geef ik ook aan dat je daar duidelijk op moet letten. Met chinese leds is niets mis (bijna alle led's komen daar weg, ook de duurdere varianten) maar je moet wel zorgen dat je de juiste leds gebruikt.

Ik zie trouwens dat je dezelfde voeding hebt gebruikt als ik in het begin. Die van mij resoneerde enorm en heb ik het raam uit gekieperd. Ik gebruik nu een 20a pc voeding. Fluisterstil en werkt perfect.
Ik gebruik nu een gewone blokvoeding, zo eentje die bij de meeste laptops vind. deze is 10a en moet voldoende zijn. Groter dan 10a is het aan te raden naar eventueel een pc-voeding te kijken. maar dan heb je ook een flinke hoeveelheid led-strips!

Onderschat de warmte die van led vrijkomt niet. Mijn alu strips werden overdag toch best wel warm als alles vol uit brandde.
Ik onderschat het ook niet, maar ik zou het ook niet overschatten. Zolang de alu-strips niet zo heet worden dat je ze niet meer kan aanraken, en gezien je bij 50-60 graden al schade ondervind bij het aanraken van die warmte zal de alu-strip niet warmer zijn dan 50-60 graden.

Daarnaast zullen de alu-strips weinig warmte kunnen afstaan aan de omgeving, want die is ook warm en heeft vaak geen tot weinig luchtcirculatie. daarom zitten in computers en laptops ook eigenlijk altijd ventilatoren.

dus als je een alu-strip wilt gebruiken, doe dat dan vooral! het is handig en makkelijk, en zorgt voor een mooie afwerking. Bij de bouwmarkt kan je ze halen in alle vormen (plat, U-vorm etc) en heel duur zijn ze niet, maar het maakt het project wel ingewikkelder, en ik wil deze guide maken voor mensen met 2 linker handen.

Jacobus zei:
Wat een ontzettend goed en geestig (want met de nodige ironie en zelfspot) geschreven artikel. Mijn complimenten, Tharealamb.

dankje, hoop dat mensen er wat aan hebben.

Peter_w zei:
Ik raad die chassis voeding in startpost af, haal liever een voeding binnen de EU, dat goedkope spul uit china is niet te vertrouwen. Ze houden zich niet aan de regels, kruipafstanden en isolatieafstanden zijn niet of onvoldoende aanwezig.
Goede info om te hebben. Ik raad sowieso aan (in het artikel dat ik nog aan het schrijven ben) om een variant te halen die op een laptop-voeding lijkt. Dat sluit het makkelijkste aan, en geeft het minste kans op fouten. En die zijn, naar mijn ervaring, prima uit china te halen. de Meanwell zijn toch al snel meer dan het dubbele, maar veiligheid is ook wat waard. Voor alles onder de 10a zijn de china-voedingsblokken prima. Ga je naar de meanwell achtige voedingen (de "open" voedingen) dan zou ik toch naar meanwell kijken.

en houd je er rekening mee met je 20a voeding dat de TC420 ook maximaal 20a mag krijgen? Maar leuk trouwens een mede-tweaker :thumbs:

Ik zal volgende week ook een topic starten. Ik leg de nadruk op het monteren;
Dat is fantastisch. Hopelijk kunnen we straks de info combineren, om een beginners-versie en een gevorderden-versie te combineren. Dan kan dat mooi als sticky en scheelt dat hopelijk een hoop vragen over welke leds etc.
En beginners bedoel ik: Mensen die weinig kluservaring hebben, en nog nooit gesoldeerd hebben of daar de materialen niet voor hebben. Want als je speciaal materiaal moet gaan halen om te solderen/profielen zagen etc wordt het alsnog een duur grapje.
Gevorderd kan dan mooi voor wie wel kan en wil solderen, en het geheel esthetisch ook mooi wil maken.

Ik hoop zo snel mogelijk tijd te vinden om de handleiding te schrijven. Alle foto's en stappen heb ik al, nu enkel nog de tekst erbij. Waarschijnlijk wordt het eerst een PDF.

en nog als laatste een tip: ik gebruikte double row RGB Leds... Maar hiervoor is geen simpele connector-strip. De breedte van de strip is namelijk 16mm, en ze hebben alleen connectors voor 8mm en 10mm. met 16mm MOET je dus solderen.
 
Ik gebruik nu een gewone blokvoeding, zo eentje die bij de meeste laptops vind. deze is 10a en moet voldoende zijn. Groter dan 10a is het aan te raden naar eventueel een pc-voeding te kijken. maar dan heb je ook een flinke hoeveelheid led-strips!
Ik heb ook een laptopvoeding van 10a geprobeerd; die werd zo heet dat ik 'm niet meer vast kon houden en stonk ook een beetje.....daarom over op een pc voeding :).


Door de geringe luchtcirculatie word de led idd sneller warm. Ik heb het voornemen om (met hulp van Sky73....) 1 of 2 mini ventilatoren aan te sluiten die voor een beetje verkoeling moeten zorgen. Maar morgen eerst de boel op maat knippen en solderen. Foto's worden gemaakt en als het af is, komt het topic er over.

Double row led is in opmars. Nadeel vond ik de breedte en als 1 deel kapot gaat is het andere deel ook waardeloos. Ik zag zelfs een combi met rgb en wit naast elkaar.
 
ben benieuwd naar je topic!
en mijn voedingsblok wordt helemaal niet heet... niet eens warm! was die wel 12v? deze kunnen tussen de 12 en 24v zitten, mijn oude laptop had bijvoorbeeld een 19v voeding...

blokje wat ik gebruikte kwam gewoon uit china, speciaal voor leds.

en wordt een mooi topic zo te horen :D ben benieuwd!
 
Ik ga je topic ook volgen, tharealmb. Heb zelf ook een Vision 260, dus ik kan dan zo jouw specs overnemen. Wie het gemak niet zoekt is lui, zeg ik altijd maar :D

Top!
 
Ik heb net je post op Tweakers gezien, ik ga dit topic ook volgen. Dit is wel iets wat ik in de toekomst ook wil gaan doen. Bedankt voor al deze goede info!
 
Zeer interessant deze pot. Wil een nieuw aquarium en twijfel tussen kopen (Trofis Colisa 120 cm) of helemaal zelf bouwen.
 
Terug
Bovenaan