Zelf LED inbouwen voor beginners (door een beginner)

Is vooral zeer duur!
een controller besteld in China kost � 26,25 verzending inbegrepen
Klik telkens op de link naar het product

78K5KFfTl6sGcqxjSyjj-FLb3FKLiVKP.jpeg


Controller

Led bars van 50 cm

RGB � 3.76
78K5KFfTl6sGcqxjSyjj-FLb3FKLiVKP.jpeg

RGB Bar


Wit led bar � 3.59

78K5KFfTl6sGcqxjSyjj-FLb3FKLiVKP.jpeg


Wit led bar

Blauw � 8.42
78K5KFfTl6sGcqxjSyjj-FLb3FKLiVKP.jpeg


Blauw

Voeding � 16.36
78K5KFfTl6sGcqxjSyjj-FLb3FKLiVKP.jpeg


Voeding

Reken zelf uit!
 
Let wel dat de RGB en blauwe strips niet waterdicht zijn. Weet iemand daar nog waterdichte alternatieven voor toevallig?
 
Ik heb gebruik gemaakt van een spray welke ook gebruikt wordt om industri�le elektronica te beschermen tegen vocht, zuren etc. Hiermee de LED strips, na de bevestiging op het aluminium profiel, meerdere keren inspuiten en klaar.
Zo zorg je ervoor dat de koeling minimaal be�nvloed wordt en dat het geheel toch goed kan functioneren in een vochtige ruimte.

Dit draait inmiddels zo'n twee maanden zonder problemen.
 
Welke spray is dat en waar is die te koop? Klinkt erg nuttig! :)
 
Ik heb zelf een spuitbus van 3M gebruikt, weet alleen niet exact welke, ik had hem via via gekregen en de bus is nu leeg en weggegooid. Maar er zijn voldoende andere merken die soortgelijke sprays maken zoals Plastik 70 die bij Conrad verkrijgbaar is.

Dit helpt ook om het aluminium profiel te beschermen tegen corrosie.

(ik denk dat ik '3M Scotch 1601 Doorzichtige isolatielak' gebruikt heb)
 
Die isolatiespray klinkt goed. Maar deze is bedoeld tegen hoge vochtigheid. Ik denk dat een dip onder water het niet zal overleven... maar zeker iets om eens nader te onderzoeken. De keuze in LED-strips wordt direct een stuk groter.

De "aanbieding" is geen gekke als je zelf niets wilt doen. Maar onthoud dat je nog steeds het dubbele betaald, voor relatief simpel werk.
 
ik ben met je eens dat een 'dip' onderwater waarschijnlijk voor problemen gaat zorgen maar aan de andere kant is volgens mij veel standaard verlichting voor een aquarium daar ook niet tegen bestand.
 
Ik heb genoeg waterdichte (IP68) in de bak zien vallen, en dat werkt prima. Vriend van me heeft zelfs LEDS onder water in zijn terrarium-bak met leguanen. Ook strips in die liggen continu onder water. IP67 en IP68 zijn vaak gemakkelijk waterdicht te maken, zonder veel extra kosten. ik ben bezig met het schrijven en zal uitleggen hoe je dat makkelijk kan doen.
 
Als iemand trouwens een spectroradiometer of een LUX meter heeft, en een klein testje wil doen dan hoor ik het graag. dan zou de berekening van het aantal meters led-strip een stuk nauwkeuriger kunnen.
 
Hallo allemaal,

Ik volg deze topic met interesse. Inmiddels heb ik zelf nu wat langer ervaring met mijn drie JMB balken.
Het blijkt, naar mijn idee, dat er kennelijk toch een langere "gewenningstijd" nodig is voor de planten als aanvankelijk gedacht. Daarbij zitten er ook verschillen, uiteraard, tussen de planten. Middels brandduur variaties met de afzonderlijke balken heb ik eigenlijk nu pas, na zo'n klein half jaar, de boel weer onder controle. Na een aantal maanden met de balken gewerkt te hebben had ik meer dan gebruikelijk last van alg terwijl ik er vanuit gegaan was dat het gebruik van Led licht dat juist minder snel zou veroorzaken. Door voorzichtig te experimenteren met de licht tijdsduur �n dit ook niet te snel achter elkaar te wijzigen zijn we nu op de voor mij goed werkende manier uitgekomen. Overigens bevalt de (JMB-)installatie nog steeds erg goed!


Groet,
Ben.
 
Kun je dat met zekerheid toewijzen aan de LED balken? oftewel: Draaide je bak voor de LED-verlichting ook al langer ~6 maanden? zo ja dan is dat zeker handige info!

Waar het weg komt weet ik ook wel denk ik. Veel LED verlichting heeft minder zichtbaar fel licht. Dat heeft met de techniek te maken. Een ledstrip-combi die even fel LIJKT, kan ik werkelijkheid veel meer licht uitstralen dan een TL-systeem. Dit hoeft niet, maar KAN wel. Bij zee-aquaria is dit een bekende "fout", waarbij men LED koopt, en de koralen letterlijk verbrand met de lichtintensiteit.

Meer licht, betekend meer vraag naar voedingsstoffen. En daardoor sneller een kans op tekort.... dus alg.

Weet je toevallig hoeveel lumen je per balk of led hebt? en hoeveel lumen (of welke tl balken) je had voor je op LED overging?

Bij mijzelf lijkt alles wel te groeien, al ben ik geen ervaren aquariaan. Ik merk wel dat mijn waterpest nu weer erg snel groeit, vooral als het bovenin de bak komt. Maar dat licht ook aan mijn zwarte bodem, wat totaal geen licht weerkaatst.

Alg heb ik nog niet veel last van, zeker niet meer dan met TL, maar mijn aquarium is ook nog lang niet volledig ingedraait (staat nu een paar maanden).

Ik ga binnenkort proberen de problemen die ik heb met de LED-strips heb op te lossen (groen-rood schakelt tegelijk, wit blijft niet altijd aan waarschijnlijk door kroonsteentje). Dan zal ik de handleiding verder afmaken. Helaas ben ik ook redelijk druk dus ik weet niet wanneer!
 
Mijn bak draait inderdaad al langer, ook met TL balken. Aanvankelijk met de standaard balken voor een Rio 180. Zijnde 2x 45 watt. Natur en daylight. Daarna heb ik een 2x 39watt dimbare balk gehad. De TL buizen waren van Philips 365 en 830. Nu dus de 3 JMB 90 cm. ledbalken. De gegevens hiervan vind je op een eerder gedane post. Nog steeds heb ik de bak werkend naar mijn zin. Een probleem nog wel, mijn Ammania Senegalensis zou eigenlijk roder (cognackleurig) moeten zijn, denkelijk. Maar ik blijf voorzichtig met het "zomaar" verhogen met de licht intensiteit.
 
benvo zei:
Mijn bak draait inderdaad al langer, ook met TL balken. Aanvankelijk met de standaard balken voor een Rio 180. Zijnde 2x 45 watt. Natur en daylight. Daarna heb ik een 2x 39watt dimbare balk gehad. De TL buizen waren van Philips 365 en 830. Nu dus de 3 JMB 90 cm. ledbalken. De gegevens hiervan vind je op een eerder gedane post. Nog steeds heb ik de bak werkend naar mijn zin. Een probleem nog wel, mijn Ammania Senegalensis zou eigenlijk roder (cognackleurig) moeten zijn, denkelijk. Maar ik blijf voorzichtig met het "zomaar" verhogen met de licht intensiteit.

Zou dat kunnen liggen aan een tekort aan ijzer? ik dacht dat rode planten veel ijzer (Fe) nodig hadden om rood te worden. Misschien dat dat er minder in zit?
 
ik heb ook veel interesse in dit topic...

hoever ben je met de montage handleiding???
 
Tijdens de vakantie ga ik opnieuw led inbouwen, en maak ik de handleiding af! dat is de planning tenminste
 
:) ik zal nog even geduldig wachten
 
ik ben ook erg benieuwd. voor langere tijd heb ik mijn aquarium genegeerd tot het punt dat ik nu de keuze krijg om hem of weg te doen of hem aan te pakken. een van de dingen die op mijn lijst staat is nieuwe verlichting. mijn oude tl-buizen zijn redelijk af en produceren ook redelijk wat alg. althans, ik denk dat het aan de type tl buizen ligt.

Maar ik ga zeker zoiets als dit bestellen. lekker niet duur en genoeg knutseluurtjes. en daar houd ik wel van ;)
 
Ik heb het al een tijdje in mijn bak zitten, ben ermee opgestart, maar de planten doen het tot nu toe niet goed.
 
@Tharealmb: Heb je misschien ook linkjes naar de onderdelen die je hebt gebruikt? Ik heb onderhand heel Banggood en DX gezien, maar ik kom er nog niet uit. Vooral die koppelstukken en aansluitkabels vind ik erg lastig. :help:

Overigens zag ik bij Banggood IP68 zwembadledstrips met 7020 smd leds. Geven een opbrengst van 1440 lumen per 50cm.
 
de links voor de dx onderdelen, heb ze onlangs nog besteld.
RGB-connector(4 kabels):
http://www.dx.com/p/12v-5050-smd-rgb-le ... ite-129513
of als je kan solderen:
http://www.dx.com/p/diy-4-pin-male-adap ... rip-151560

T-connector RGB (4 kabels):
http://www.dx.com/p/diy-t-shaped-4-pin- ... ite-150279

+-connector RGB(4kabels):
http://www.dx.com/p/diy-4-pin-plus-shap ... rip-152113

Wit-connector(2 kabels):
http://www.dx.com/p/5050-led-single-col ... ite-129515
Ook hier als je kan solderen (zijn eigenlijk voor RGB maar als je ze juist verbind kun je ze ook voor de 2-aderige kabel gebruiken):
http://www.dx.com/p/diy-4-pin-male-adap ... rip-151560

T-connector wit(2 kabels):
http://www.dx.com/p/diy-2-pin-t-shaped- ... rip-149943

+-connector wit(2 kabels):
http://www.dx.com/p/diy-2-pin-plus-shap ... rip-149942

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Timo
 
Thanks, daar heb ik zeker wat aan! :D Nog een vervolgvraag: Wat gebruik je als snoeren van de leds naar de TC420? Bij voorkeur ook iets zonder solderen, want dat zie ik mezelf nog niet doen..
 
@tharealmb Enorm bedankt voor deze post! Ik heb deze onderdelen gekocht en heb zitten experimenteren.

Klikbaar!
FDTkOTnOMO5RvCullc9P8w5x3ae71nSi.jpegFDTkOTnOMO5RvCullc9P8w5x3ae71nSi.jpeg
De camera is slecht dus de kleur is veel blauwer dan in het echt.

Toch is het licht voor mij nog te koud. Ik heb wat extra strips besteld. Mijn doel is een range van 4500K tot 6500K. Dit bevat (IMO) een mooi natuurlijk warm licht tot een kouder blauwe lucht.

Lijst van mijn onderdelen tot nu toe:
TC420 -- Ebay
5M SMD 5630 300 LED Strip Light DC 12V Waterproof IP65 - Wit --Banggood
5M 120leds/m SMD 5050 Double Row RGB LED Strip Light Waterproof IP67 --Banggood
3x 4-pins 5M Extension Cable Wire Connectors for 5050/3528 RGB LED Strip -2.5m --Banggood
3x Aluminium H-profielen 1m --Gamma
Siliconenkit --Gamma
Elastiek

Onderdelen onderweg:
5M SMD 5630 300 LED Strip Light DC 12V Waterproof IP65 - Warm Wit --Banggood
 
Tharealmb,
Ik ben echt benieuwd op die handleiding ik heb een juwel vision 180 en wil graag ook leds
Hoop stiekemdathijsnel af is :p
 
Af is die nog niet... nog een work in progress... Maar wat ik tot nu toe heb wil ik wel delen.

Je kan opmerkingen plaatsen als het goed is. Dus mocht je tips hebben, typfoutjes... ideeen schroom niet om te delen. Het "orgineel" heb ik ook nog extra opgeslagen, mocht iemand vervelend doen in deze versie :p

https://docs.google.com/document/d/1m-l ... sp=sharing

Hoop dat jullie er al iets aan hebben. Zelf ben ik nog niet eens toegekomen om het opnieuw in de nieuwe bak in te bouwen... en vrijdag ga ik op wintersport waardoor het weer even op een zijspoor komt. Maar ik wil uiteindelijk wel iets bruikbaars opleveren natuurlijk. Ik krijg veel vragen vandaar dat ik dit alvast online zet.

De onderdelen worden besproken + benodigdheden. Het programmeren van de LED strip met de TC420 komt kort langs. Het enige wat nog mist volgens mij is het daadwerkelijk installeren in je aquarium.
 
Hey super bedankt ! Geniet van je vakantie
 
Geweldig, Dank je! Ik zit vandaag de hele dag op dx om het wiel nog een keer uit te vinden... Ik kan alleen de led's die jij beschrijft niet vinden, heb je toevallig ook de SKU's voor de benodigdheden? Is een stuk makkelijker zoeken... Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen voor mijn Rio 180
 
Super topic dit!!!

Vandaag bericht gekregen dat mijn bestelde onderdelen voor in mijn rio180 onderweg zijn.
Met fedex-ie zouden ze met 3 tot 8 dagen hier moeten zijn,ben benieuwd.
5 meter rgb smd 5050 60leds/m
5 meter white smd 5630 60leds/m 6500kelvin 40-45 lumen/led
5 meter nature-white smd 5630 60leds/m 4500kelvin 40-45 lumen/led
Led time controller tc420

*en NIET voor het aquarium 10 meter dream color led..De nieuwste ledtechniek.zie YouTube.

Alles bij elkaar "slechts"�104 ....incl �39 dream color led en �19 verzendkosten fedex-ie

Alleen de kabeltjes en koppelingen moet ik nog halen maar dat bestel ik wel in Nederland ergens,dat is de prijs niet.

Ik heb net een hele tijd lopen zoeken maar heb nu een Nederlandse leverancier gevonden voor een alu profiel van het merk ghl.

http://www.apcp.net/2797299/alp3-100

(Verzendkosten uit Duitsland zouden �17 zijn...ja doeiiii hahaha)

Het mooie aan een los profiel vind ik dat ik de originele verlichting compleet kan laten en als reserve kan bewaren,en toch een mooi afgedekt aquarium met originele kleppen houd.

De ledstrip plak ik direct onder het profiel denk ik.En dan de bedrading in een flexibele tube (soort mega krimpkous)

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat worden.ik zal ook foto's maken.

Tharealmb...ik wens je een fijne vakantie!!
 
Super inspirerend, thanks! Ik ga het op deze manier doen voor mijn rio 180....

benodigdheden:
- JRLED 72W 7000Lm 6500K 300-SMD 5630 LED White Light Strip (12V / 5m)
- JRLED 72W 6500lm 3300K 300-SMD 5630 LED Warm wit licht Strip (12V / 5m)
- Waterdichte 72W 4300LM 300-5050 SMD LED RGB Light Flexibele Strip w / 44-Key Controller (5m / DC 12V) (deze heb ik nog liggen voor een ander project)
- TC420 1.4 "LED Programmeerbare Time Controller - Zwart (12 ~ 24V / 140cm-kabel)
- 2x Male/Female MaiTech 8-pin koperen kern waterdichte Connector Terminal hoofd - zwart
- voeding 100W
- acrylaat buis 2000x38x2mm
- plat alu 2000x30x4mm
- 4x afdichtdop voor buis
- kit
- 4x buisklemmen
- mss nog wat kleine benodigdheden waar ik gaan der weg achter kom.

Ik wil strips van 90cm maken, omdat mijn buizen waterdicht worden heb ik gekozen voor niet-waterdichte LED (wit en warm wit). Op de alu strip van 90cm plak ik van alle 3 een strip, deze schuif ik in de buis (met kit de strip in de buis vastzetten om draaiing te voorkomen), achterdop (waterdicht)afdichten. Omdat er niet heel veel ruimte binnen in de buis is en een connector vaak de zwakke schakel is, heb ik gekozen wel te gaan solderen. Female 8-pin connector gaat door "voorkant afdichtdop" aan de buis, omdat ik in de buis nog geen splitsingen wil, krijgt elke V+ een eigen toevoer. Zo heb ik precies 8 connecties. De twee male connectors van beide buizen, komen uiteindelijk samen bij (of net voor) de controller.

Door hier al veel van jullie geleerd te hebben liep ik tegen twee problemen aan. 1) 5630 LED wit wordt door veel van jullie als te licht ervaren. 2) de warmte die de LED's afgeven bij gebruik. 1) is opgelost door een strip warm wit erbij te nemen en daar is eigenlijk ook meteen 2) mee verholpen.,...

Nu ong. 6000 lumen aan 2x T8 in de bak, dus voor LED zoek ik 3000 lumen (wil iets meer gaan voeren).
- wit 1400 lum/m - 14.4 Watt/m
- warm wit 1300 lum/m - 14.4 Watt/m
- rgb 860 lum/m - 14.4 Watt/m

Totaal van twee buizen geeft dat:
- Lumen: 3560x2x0.9= 6408 lumen
- Watt: 14.4x2x0.9= 77.76 Watt

Met ong. de helft van de lumen heb ik mijn gewenste aantal lumen, wat betekent dat ik met bijna de helft van het aantal Watt al klaar ben. Minder Watt, minder warmte, probleem 2) lost zich vanzelf op, ik verbruik straks ong. 40W ipv 2x 30W. Tevens blijkt het rendement van LED behoorlijk te verhogen als je het aantal Watt reduceert, mooi meegenomen... ;)

Met deze opzet kan ik nog zeker 3 buizen maken (mss wil mijn pa er ook wel 2 voor zijn rio 125) en heb ik ook niet heel veel verschillende soorten connectors, kripkousen en andere factoren die mss voor problemen kunnen zorgen (losraken etc). Wat ik verder een groot voordeel vind, is een behoorlijk grote Kelvin range om mee te spelen.

Dit setje gaat mij ong. 50 euro per meter kosten en mijn pa wss slechts een voeding en controller. Als je verbeterpunten ziet hoor ik ze graag, ben nog niet begonnen met bouwen dus alles is nog mogelijk.. :)

Het plan is er, nu is het wachten op DX! Laat ze maar opschieten....
 
Hmm, toch nog maar wat meer in de koeltechniek van LED verdiepen. LED kan tot 70 gr. warm worden voor de kwaliteit van de LED drastisch dropt. 3 strips naast elkaar op een alu plaatje in een afgesloten arcylaat buis zet me toch wel een beetje aan het denken, ondanks dat ik straks de helft van het vermogen vraag....
 
Dit weekend druk aan het knutselen geweest en hier de bijbehorende plaatjes.

Eerst het ALP3 profiel op maat maken.
Ik had de 100 besteld maar die was niet snel te leveren dus kreeg ik de 120 geleverd...Fijn..kon ik eerst gaan slijpen en zagen.
De eerste ledstrip neergelegd om te kijken hoe hoog het word en verdomd...het past super netjes!!..De ledstrips zijn IP67 maar aan de achterkant zit geen dikke laag siliconen,dus ik hoop dat de warmte een beetje afgezet wordt naar het aluminium.
351723pene_0_84_20150124_161956.jpg


De bedoeling is 3 ledstrips maar als ik zie hoe breed het profiel is kunnen er wel meer op..YES..passen er precies 5 naast elkaar!
684691pene_0_84_20150125_17.jpg


De ledstrips zijn breder dan de snelkoppelingen die ik gekocht had...dat wordt dus solderen..en laat ik dat nou nog nooit van mijn leven zo inieminie gedaan hebben.Dus eerst maar een teststukje.
517583pene_0_84_20150124_172747.jpg


De solderingen heb ik al waterdicht gemaakt maar ik wil geen geknetter in de bak dus alle aansluitingen helemaal onder een dikke laag aquarium-siliconen lijm gesmeerd,zit meteen de krul in de draden vast.
953523pene_0_84_20150125_17.jpg


Na 3 uur is de lijm redelijk uitgehard maar ik wil zeker weten dat de ledstrips niet naar beneden komen donderen...dus hele simpele oplossing..een paperclip openbuigen en onder de randjes drukken.
Mocht er dan toch nog een ledstrip los raken dan houdt de paperclip hem tegen...zitten er 4 in de hele balk.
848228pene_0_84_20150125_17.jpg

496143pene_0_84_20150125_17.jpg



Daarna heb ik nog een kabelkoker om de kabels heen gedraaid (geen foto van nog)...en de draden aangesloten op de tc420 controller.
Na wat puzzelen met de tijden en het programma heb ik nu een 1e opzetje.

Hier een link naar mijn facebook filmpje.
https://www.facebook.com/video.php?v=84 ... 7545298612
Je ziet 2 keer dat het licht ineens inzakt..dat is bewust gedaan.
Ik heb een zeer nauwkeurige buienradar ingebouwd.
Elke dag tussen 12.00-12.15 en 15.45-16.00 komt er een dikke regenwolk voorbij drijven hier in huis.

Enige waar ik meteen mee zat was het verschil in licht.
Oorspronkelijk zaten er 2x45 watt Nature juwel t5 buizen in en die gaven veel gelig licht.
Nu lijkt het net alsof het aquarium veel en veel donkerder is.
Ik ga er maar vanuit dat het door het menselijk ook niet goed te zien is maar dat de planten wel genoeg licht krijgen.

Als de beschrijving van de ledstrips klopt dan is dit mijn berekening geweest.
(beschrijving zegt 50 lumen per led maar siliconen laag zal wat tegen houden)

110 leds (6500K) a 35 lumen=3850
110 leds (4500K) a 35 lumen=3850
55 leds (rgb) a 20 lumen=1100
Totaal Lumen 8800

40 lumen/liter is 7200 lumen wat volgens diverse mensen nodig is voor 180 liter bak.
houd ik dus 1600 lumen over en dat wordt opgeheven omdat de leds op maximaal 90% branden en niet 100%.

Hier 2 fotos...
Deze foto is met orginele 2x45 watt nature Juwel t5
277323pene_0_84_20150115_164933.jpg



Deze foto is van de huidige led verlichting met rgb op 80% en de rest op 90%.
888727pene_0_84_20150125_183833.jpg


Er is nog ruimte om 2 meter ledstrip toe te voegen aan het profiel maar liever niet..nu zit alles mooi strak weggestopt.

Graag hoor ik reacties of commentaren......
 
Netjes gedaan hoor. :petjeaf:
 
Terug
Bovenaan