Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken

Na mijn ontwerp voor de filterbakken kom ik nu weer terug op de bouw van het aquarium (de voorbereidingen daarvoor). De filterbakken worden pas gemaakt nadat de het aquarium geplakt is.

Inmiddels heb ik alle glasstrips gesneden en de randen geslepen zodat het veilig is om er mee te werken. De volgende stap is het boren van enkele gaten:
  • voor de afvoer van water naar het filter 2x
  • voor de afvoer van water naar het riool het laten volledig leeglopen van het aquarium
Voor het boren van de gaten heb ik een gatenzaag gekocht en een boorhouder met zuignap zodat het makkelijk is om de aanzet voor de boor op dezelfde plaats te houden. Met deze boorhouder was het boren van de gaten relatief simpel. Om te voorkomen dat het gat aan de andere kant afbreekt en lelijke cracks achterlaat moet je halverwege het boren de glasplaat omdraaien en vanaf de andere kant boren. En het bleek bijna onmogelijk om het gat op exact dezelfde locatie te boren. Gevolg is dat de gaten 1 à 2 mm scheef staan.

Glasboorhouder.jpg


En ondanks het boren langs 2 kanten zijn er toch kleine stukje van het glas afgesprongen. Om dit bij te werken heb ik een zoetvijl aangeschaft met bolle kant en heb ik de kanten voorzichtig bijgewerkt zodat alles mooi glad is.
Zoetvijl.jpg


Nadat het gat geboord is moest ik natuurlijk controleren of de doorvoer goed past, dat was geen probleem.
WitlofDoorvoer.jpg


Een laatste puntje inzake de doorvoer die ik gebruik voor het laten leeglopen van het aquarium betreft het feit dat er 2 verschillende types zijn. Een mét wat men noemt vlakke leegloop en één zonder. Het verschil tussen beide is dat er 2 extra gaten van 2 mm aan de zijkant van de doorloop zitten waardoor er nog maar iets van 2 mm water blijft staan i.p.v. 1,5 cm water. De vlakke doorloop is de rechter doorvoer op onder staande foto.
VlakkeLeegloop.jpg


De komende week zal ik bezig zijn met:

  • het deels aanleggen van het leidingwerk
  • het vetvrij maken van al het glas
  • het maken van de "steunberen" voor het plaatsen van de bovenstrippen. Deze zullen tevens dienst doen als ondersteuning van de zijwanden tijdens het uitharden van de lijm. Bij een vierkant aquarium is dat niet echt nodig omdat je met een paar stukjes tape de hele constructie vrij stevig kunt krijgen. Met de flauwe hoeken die ik bij de kleine bakken heb durf ik daar niet op te vertrouwen. Hierover later meer.
 
Je steekt er in ieder geval genoeg tijd in!
 
Gevolg is dat de gaten 1 à 2 mm scheef staan.
kun je heel makkelijk voorkomen door even een aanzet lat te maken op je tafel en je boor in een statief/boorstandaard vast te zetten en op de tafel vast zetten
glasplaat tegen de aanzet lat liggen en boren maar
Schermafdruk op 2017-09-25 10-25-45.png
 
je hebt de tip dus opgevolgd :thumbs:, van de vijl
hopelijk heb jij er ook baat bij gehad

gr wim
 
@flipper34
Op zichzelf een goede tip maar als je geen boorstandaard hebt wordt het iets lastiger om jouw tip uit te voeren. Ook als het gat wat verder van de rand zit kun je met de meeste boorstandaards niet uit de voeten. Maar goed bij mij is het dan niet perfect het is meer dan goed genoeg.

@wim
Een goed advies zal ik niet in de wind slaan. Al bedacht ik later dat een klein slijpsteentje op een dremel ook handig was geweest :)

Anywayzs ik ben nu bezig met het vetvrij maken van de glasstrips. In eerste instantie had ik het met reinigingsthinner geprobeerd maar ik bleef na de reiniging een dunne filmlaag op het glas zien. Vervolgens heb ik het met Ammonia oplossing geprobeerd en dat gaf een beter resultaat.

Inwrijven met papieren doeken en daarna uitwrijven met de broekpijpen van een oude spijkerbroek. Dit is echt niet de enige combinatie die zal werken maar het ging mij goed af.

Volgens diverse adviezen die ik her en der heb gelezen zou reinigingsthinner moeten werken maar of ik deed het verkeerd of de thinner die ik gebruikte is niet van het juiste type (ik vermoed dat het geen echte thinner is maar een thinner vervanger).
GlasReinigen.jpg
 
Mooi om te zien hoe je alles deelt, ook de dingen die wat minder gaan. Kunnen veel mensen als voorbeeld nemen! :thumbs:
 
Hensie

ik weet niet waar jij woont maar ik wil je nog een advies meegeven voor het plakken van de ruiten aan elkaar.
ga bijvoorbeeld eens langs bij een vestiging van Autotaalglas en laat je het proces van kitten goed uitleggen.
ik zelf woon in Zwolle en kan jou het ook wel vertellen, maar er naar kijken levert je meer info op.
waar koop je de kit en welke kleur ( glas helder, of zwart).
ik zou eventueel iets kunnen betekenen in de aanschaf van autoruitenkit die veel gebruikt wordt voor kitten van glas.

laat maar horen of je advies wil

groet Wim
 
Hoi Wim,

Voor de kit kies ik voor Den Braven Aqua-silicone. Verder zal mijn kit proces enigszins lijken op het proces zoals in deze YouTube video. Daar wordt overigens een dubbele bodem gebruikt die ik niet heb. Ik zal eerst de grote bak kitten en als dat klaar is zal ik een voor een de kleine bakken kitten.

Ik heb inmiddels de helft van de glasstrips ontvet.Voor wie gaat tellen zal tot 52 strips komen, waarvoor ik wel heb moeten zweten maar ik heb geen krassen of schrammen opgelopen en bloed heb ik dus niet hoeven te verwijderen :).
52_lasstrips.jpg
 
Dramatic aquatics, volg ze al een tijdje.

echt een stel malloten bij elkaar :D

en ach. een beetje zweet hoort bij zo´n mooi project :deal:
 
Even terug naar de gaten die ik heb geboord. Een van deze gaten heb ik uiteindelijk door de achterkant van de grote bak moeten boren omdat dit het beste uitkwam met de beschikbare ruimte en plaatsing van de filterbakken. Via een kam loopt het water in een kleine bak in het aquarium. Daar zal ik waarschijnlijk een grove spons in plaatsen om het ergste vuil tegen te houden. Daarna stroomt het via een gat van 55 mm naar een eerste filter kamer welke iets van 10 liter inhoud zal hebben. Daarin ik zal mogelijk bioballen plaatsen voor een eerste beluchting van het water. Vervolgens stroomt het via het een pijp naar de filterbakken onder het aquarium (zie enkele posts eerder op pagina 3).
OverloopGrotebak1.png


Ik heb met mijn vorige aquaria wel eens meegemaakt dat ik het aquarium aan het bijvullen was terwijl ik een filmpje aan het kijken was. Resultaat was dat ik uiteindelijk de vloer van de onderburen aan het vullen was :oops:.
Dat wil ik niet nog eens meemaken en dus zal ik een overloopbeveiliging aanbrengen (groene pijlen rechtstreeks naar het riool )
OverloopGrotebak2.png
 
Ben bezig om de laatste voorbereidingen te treffen voordat ik met het kitten van het aquarium begin. Ik wil dat kitten zoveel mogelijk in een weekend afronden. Om dat mogelijk te maken heb ik voldoende "steunberen" gemaakt die mij helpen het glas haaks te plaatsen en waarop ik de bovenste verstevigingsstrips kan neerleggen. Op de foto zie je hoe dat er uit gaat zien. Gewoon enkele stroken ducttape houden alles op zijn plaats. Het hoeft geen kracht te weerstaan alleen voldoende weerstand bieden om niet spontaan ineen te zakken.
  • Bij een vierkant aquarium is het haaks plaatsen van de glasplaten geen probleem (mits het glas haaks gesneden is). Door het tegen elkaar aandrukken van de staande glasplaten komen de glasplaten automatisch haaks te staan. In dit geval kan dat niet dus moet ik het op een andere manier voor elkaar krijgen. Ik denk dat dit mijn voldoende zal helpen. Kortom weer een stukje van de puzzel opgelost.
Op naar de volgende uitdaging.:thumbs:

Steunberen01.jpg
 
Pittig klusje voor de boeg dus! Ik zal duimen dat je alles in 1 keer goed voor elkaar krijgt, ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien!!
 
Vandaag met leidingwerk bezig geweest. En dan met name de pomp die ik denk te gaan gebruiken. Ik was bij Van Cranenbroek en zag daar dat hun huismerk pompen gewoon rebranded Jebao pompen zijn en ik heb een 5000 liter per uur pomp meegenomen. Dat blijkt een jebao CM 5000LV te zijn. De aansluiting is perfect voor de 40 mm pijp die ik gebruik. Er waren wel wat verlopen nodig om van 32 mm buitendraad naar 40 mm hard pvc te gaan maar dat is het voordeel van Cranenbroek. Het ligt daar gewoon in de schappen en je pakt wat je nodig hebt. De prijzen zijn daarbij ook nog eens "vriendelijk". Hier heb ik even een slang aangesloten.
20170930_160333.jpg



Ik heb e.e.a. in een grote speciekuip gezet en deze vol laten lopen. Vervolgens heb ik de pomp aangesloten en de beoogde waterhoogte gesimuleerd. Dit is totaal niet wetenschappelijk maar als ik de waterkolom bekijk met de verhoging en zonder verhoging dan is het verschil minder dan de helft. Voorlopig ga ik ervan uit dat dit voldoende is, te meer omdat ik 2 pompen van deze capaciteit ga gebruiken. De grootste uitdaging zal zijn om te zorgen dat de filters de doorstroming niet te veel belemmeren.
PompDebietTest.jpg
 
Zo ik ben voorzichtig begonnen met plakken. Op de eerste plaats moest ik nog 2x bovenstrips van 2.1 meter lang maken voor de grote bak. Zelf durfde ik dat niet te snijden over die lengte. Maar in de houtbranche hebben zij daar iets op gevonden namelijk gelamineerde balken. Dat concept heb ik naar glas vertaald en meerdere strips van 1,05 verspringend op elkaar gelijmd. Nu heb ik een strip van 2,1 meter lang en 24 mm dik. Dit zou steviger moeten zijn dan een enkele strip van 12 mm dik.

Het is niet goed te zien maar het zijn 5 individuele delen verlijmd in onderstaand patroon.
------------------------ -------------------------------------------------------------------- ---------------------------------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------

De truuk is dat je een vlakke plaat moet hebben en een aanslag waar je alles mooi haaks tegenaan kunt plaatsen.

Overigens wat stinkt die silicone. Ik heb nu een kwart koker leeggespoten. Als ik met het plakken van de bak klaar ben zal ik 6 tot 8 kokers hebben leeggespoten. Of het nu mooi of slecht weer is. Alle ramen en deuren worden opengezet anders zal het niet werkbaar zijn.

GelamineerdGlas.jpg
 
Wellicht wat ventilatoren regelen voor een goede luchtstroom? 1 die voor een open raam staat er naar binnen blaast en aan de andere kant van de kamer voor een open raam naar buiten? Lucht blijft wel even hangen denk ik namelijk...
 
Vandaag gaat het beginnen. De silicone in ligt klaar. Ik moet nog een klein stukje afvoer lijmen. Maar dat kan pas als de laatste bodemplaat geplaatst wordt (afhankelijk van de dikte van de kitvoeg kan de opening een paar mm. links of rechts afwijken).

KlaarVoorDeStart.jpg


20171007_100809.jpg
 
Heel veel succes ermee! Ben benieuwd, en hoop voor jou dat alles in 1 keer lukt zoals bedacht
 
mooie bezigheid met dit weer :D
succes
 
Succes met het kitten
nog een tip plak tussen de naden af met schilders tape
wegtrekken als je bijna klaar bent en je hebt een kaars rechte kitnaad

gr wim
 
Heel veel succes! Tis je gegund dat alles in 1x goed gaat zoals gepland idd! :thumbs:
 
Een ding is zeker ik zal nooit een meester kitter worden. Op momenten zat de kit meer op mijn handen dan op het glas:(. Maar de grote bak is geplakt inclusief alle bodemstrips. Het liep al direct vertraging op omdat bleek dat er toch nog een vetfilm op diverse te kitten te zien was (de vorige keer blijkbaar met te slecht licht gewerkt). Dus opnieuw de ammoniak uit de kast geplakt en alle betrokken plekken opnieuw schoongemaakt.

Heb vandaag alleen de grote bak geplakt. Daarbij al 5 kokers kit verbruikt. Die kokers zijn sneller leeg dan ik had verwacht (had ik al gezegd dat er op momenten meer op mijn handen dan op het glas zat....). Ik heb 12 kokers in huis daarom dat ik met de bovenstrippen nog even wacht tot ook de kleine bakken geplakt zijn.

Morgen komen de kleine bakken aan de beurt.

PlakkenStap02.jpg
 
Heel erg gaaf en fijn dat het zo goed gaat. Ach, dat smeren met kit herkent iedereen denk ik wel :D Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt!
 
Het begin is er, tegen de tijd dat je klaar bent, ben je wel een meesterkitter ;)
 
Nou het gaat wel vooruit maar het schiet niet op. Het plaatsen van de kleine bakken is toch veel passen en meten zeker de eerste bak omdat daar een aansluiting van 15 mm dik glas naar 12 mm glas gemaakt wordt. Heb besloten om maar één kleine bak per dag te kitten zodat e.e.a. niet direct als een kaartenhuis in elkaar kan vallen.

Overigens de bakhoogte van 75 cm is een groot verschil met de bakhoogte van 50 cm die ik voorheen had.

De eerste 3 meter, 2 en halve meter te gaan ;-)
PlakkenStap03.jpg
 
Wat een monnikenwerk man, maar je krijgt er flink wat voor terug!
Beter rustig aan doen dan overhaasten en met brokken komen te zitten inderdaad.
 
Tja er moest ergens iets fout gaan. Nu de eerste delen verlijmd zijn leek het mij wel handig om alles nog eens te passen alvorens de volgende delen te verlijmen. En dan blijkt dat de zijruiten aan de buitenkant een paar mm te klein zijn. De kitvoeg zou meer dan 4mm dik gaan worden en dat is te veel. Dus moest ik een oplossing verzinnen. Ik kon de zijruiten niet langer maken, maar de bodemplaten kom ik wel een paar mm inkorten. Dus heb ik de tegelzaag weer voor de dag gehaald en een bodemplaat enkele mm korter gemaakt. Ik heb nog geen foto of schets dat volgt wellicht nog.

De oorzaak van de verschillen is een combinatie van meerdere kleine afwijkingen in de afmetingen van het glas. En ik blijk de kitvoeg in mijn tekening te dun te hebben berekend.

Er zal nog wel meer niet helemaal volgens plan gaan. Ook dan zal ik een werkbare oplossing moeten zoeken. That's part of the fun.
 
Tsja, met zo'n hoeveelheid gesneden glas zal er inderdaad ergens een afwijking zitten.
Gelukkig kun je het zelf oplossen, zou toch zonde zijn als je ermee terug moet ofzo!
 
Vanavond het volgende deel van de kleine bakken geplakt. Het blijkt een verzoeking om de zijruiten zo perfect mogelijk waterpas over alle 3 de assen te krijgen maar dat is wel noodzakelijk want anders gaat het helemaal nooit passen. Ik heb dit keer de kitvoeg op enkele plaatsen minder zorgvuldig aangebracht want ik zie een paar luchtbellen en dat wil je gewoon niet. De luchtbellen zitten niet door en door maar het gaat wel ten koste van de hechting. Dat zal nog enige actie vereisen.

Als je goed kijkt zie je dat ik de zijruiten men enkele klosjes aan voor en achterzijde heb gefixeerd om verzakken van de zijruiten te voorkomen.

Het ziet er nu als volgt uit.
PlakkenStap05.jpg


Vanuit andere hoek
PlakkenStap04.jpg
 
Ziet er zo onwijs gaaf uit! Om steeds jaloerser op te worden :smitten:
 
Terug
Bovenaan