Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Ik volg dit ook al een tijdje, maarreehh, dat kan natuurlijk niet zomaar. Eerst zoveel spanning opbouwen en dan stilletjes via de zijingang verdwijnen naar een ander forum? :deal:
 
Hmm, ik geloof dat diverse mensen wat ongeduldig worden.:engel:

Ik heb weinig gemeld want er was niet veel te vermelden. De bouw heeft sinds december vorig jaar stil gelegen omdat ik mij aan het inlezen was in de bijzonderheden van een gemengde zeewaterbak. En inderdaad, ik sta sinds enige weken ook op zeewaterforum.info. Ik wil mijn trouwe volgers van het bouwverslag niet te kort doen maar de kennis over zeewater specifieke zaken zit toch echt bij het andere forum. Dat is een realiteit die ik niet kan wijzigen.

Dat wil niet zeggen dat ik hier het bouwverslag niet zal afmaken. Maar dan moet ik wel iets te melden hebben over het bouwen....

Hierbij het ontwerp voor de sump welke op de eerste verdieping zal komen te staan. Dat is geen gelukkige situatie maar ik heb achter en onder het aquarium geen ruimte voor een voldoende grote sump. De laatste foto hier was van een Bubble King 300 extern die ik inmiddels heb aangeschaft. Dat is een apparaat van 70x40x40 cm en die heb ik wellicht 2 stuks nodig.

upload_2018-2-17_16-58-4.png

Afmetingen: 190x60x45 (lxbxh)
Vak 1: aanvoer van water welke door gafzakken geleid wordt die makkelijk te vervangen zijn
Vak 2: refugium, in DRS wordt gezegd dat een refugium niet nodig is maar alles dat helpt om voedingsstoffen uit het water te krijgen is mooi meegenomen, en cheato schijnt daarbij echt te helpen.
Vak 3: groot genoeg voor 2x BBK 300 – ik begin met één 2de hands BBK 300 extern, dat is uiteindelijk te licht als deze bak over een paar jaar volledig met lagere dieren en +70 vissen is bevolkt. Maar zeker het eerste jaar zou die BBK 300 goed genoeg moeten zijn lijkt mij. Ook voor een stekkenrooster zal hier wel plaats zijn. Daarnaast zal hier een staafverwarming geplaatst worden
Vak 4: groot genoeg voor maximaal iets van ~60 kilo kapot geslagen levend steen
Vak 5: afvoer naar het aquarium. In dit vak zullen ook de toevoer slangen van het doseer systeem geplaatst worden. Vervolgens zal het water een duikvlucht maken naar de showbak.
6: De quarantaine bak.

Dus ik ben jullie niet vergeten maar er was weinig te melden. Dit is nu eenmaal een slow project. Op dit moment is mijn planning dat ik pas na de zomer de eerste vissen en koraal zal plaatsen. Bij een zeewaterbak heb je te maken met een opstarttijd van 4 tot 8 weken om een evenwicht te bereiken zodanig dat het dood materiaal uit levend steen is verwerkt en de ammonium - nitriet - nitraat cyclus enigszins stabiel is.

Hans.

btw, Esthersvisjes
Ik kan wel tegen een grapje dus geen probleem
 
Ik had daar je topic ook gevonden ja. Het is gewoon een prachtig project en dan is het niet zo gek dat je echt alles helemaal precies uitgetekend en bedacht wilt hebben. We hebben het niet over een bakje van 80 liter he.

Volgens mij als je eenmaal de techniek geplaatst hebt, heb je weinig ruimte nog om te veranderen ?

Maar staat de bak straks in je woonkamer ?
 
Mooi dat je ons niet vergeten bent en succes verder nog en we beloven voortaan om minder ongeduldig te zijn althans ik.
 
Het blijft een prachtig project zeg.
Echt heel knap hoe je het allemaal aanpakt en ook durft om zelf 'alles' te maken.
Ik neem aan dat je wel een goede verzekering hebt voor waterschade? :D ;)

Enne, gewoon van twee walletjes blijven eten hoor :chef: :D

Heel veel succes en vooral plezier met je project.
 
Inmiddels ook nieuwe verlichting in huis gehaald. De eerder aangeschafte HVP balken zijn namelijk niet/minder geschikt voor koralen. Het gaat om 7 stuks Orphek Atlantik V1. Deze hebben al de nodige draaiuren en daardoor waren ze vriendelijk geprijsd. Door de leeftijd zal de lichtopbrengst (gemeten in PAR - photosynthetically active radiation) niet zijn wat het ooit geweest is maar goed genoeg om mee te starten. Binnenkort komt er een Seneye Reef zodat ik de PAR opbrengst kan meten.

Het stroomverbruik van deze lampen is lager dan ik had verwacht. Als ik de lampen op 100% draai dan verbruiken ze 95 Watt. Dit heb ik gemeten met een hele simpele verbruiksmeter afkomstig van de Hornbach, dus wellicht niet heel nauwkeurig. Daar komt dan nog wel een 20 Watt bij als de lampen warm worden en de 5 ventilatoren opstarten, 4x in het armatuur en 1x in de voeding. Ik was in mijn berekeningen uitgegaan van 207 watt per armatuur (gebaseerd op het verbruik van de huidige serie Atlantik's). Voor de goede orde. Deze lampen hebben nog geen aansturing via WiFi, ik heb een controller die via USB de lampen individueel kan programmeren.
Orphek_Atlantik_V1_Voeding.jpg
Orphek_Atlantik_V1.jpg
 
Goh ja daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden he, wat verbruikt de bak qua water, stroom en andere kosten die het met zich mee brengt.

Zou het laatste zijn waar ik aan zou denken :D en dan achteraf me bedenken van uhm niet zo handig haha:D

Zijn wel mooie lampen. Hoe worden ze bevestigd ? Het zijn geen open bakken of wel ?
 
Zo ik ben uit mijn winterslaap ontwaakt en ben weer een beetje aquarium klusjes aan het doen. Zojuist een verhoging gemaakt achter mijn aquarium zodat ik straks makkelijker onderhoud kan uitvoeren in de grote bak.

Eerst 2 raamwerkjes in elkaar lijmen/schroeven.
OpstapjeAchterAquarium1 - kopie.jpg

Deze bevestig je dan tegen de muur/
OpstapjeAchterAquarium2.jpg

Je legt er wat plankjes op (WBP verlijmd want er komt een opvangbak/sump onder)
OpstapjeAchterAquarium3.jpg

De opstap is nu 65 cm. dat is niet bepaald conform arbo norm maar er gaat nog meer komen :).
OpstapjeAchterAquarium4.jpg


Verder heb ik de afgelopen maanden vooral inkopen gedaan.

  • Rifpilaren
  • Noodstroom voorziening
  • Verlichting 7x Orphek Atlantik V1
  • osmose apparaat
  • en meer is onderweg
ApparatuurEtc1.jpg

Een beetje extra licht, want de HVP Aqua balkjes zijn voor zeewater minder geschikt :)
Orphek_Atlantik_V1_s.jpg


Tot zover deze update.
 
Dit is misschien wel het meest doordachte bakje :)p) dat ik ken!
Oh nee hoor. Ik ben ervan overtuigd dat ieder die een groter project uitvoert evenveel of misschien nog wel meer nadenkt over zijn of haar project.
Het verschil is dat ik mijn gedachtenkronkels "ter lering ende vermaeck" aan het web toevertrouw.
 

Terug
Bovenaan