Zolux aquarium voor garnalen


Voedingsbodems zijn voor 1 ding goed: de portomonee van de verkopende partij, het is een dure aankoop en na max 6 maanden uitgewerkt en dan ligt het niks te doen en heb je zelfs kans dat het gaat rotten plus dat je dan alsnog plantenvoeding moet gaan toedienen, retour winkel brengen is mijn advies, plus dat het een megatroep geeft als je de planten gaat verplaatsen.
Ikzelf heb hier 13 bakken allemaal met makkelijke planten (varens/anubias/mossen) en gebruik 0,0 plantenvoeding of anderszins, ik ben ook totaal niet overtuigd van het nut van plantenvoeding, in de natuur doen de planten het ook puur op de mest van de vissen/garnalen.

Dat filter is een prutding, zonde van je geld want die gaat jouw bak niet stabiel houden als je garnalenpopulatie groeit, simpelweg door een gebrek aan massa qua filetrmateriaal, beter koop je een extern filter, zoals ik al eerder zei, een hob-filter bijv.

De verlichting ben ik onbekend mee en kan daar niks zinnigs over zeggen.

Je bodem van je zand is 4 cm dikte ruim voldoende, plantjes kunnen er van dag 1 in zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving
 
Voedingsbodems zijn voor 1 ding goed: de portomonee van de verkopende partij, het is een dure aankoop en na max 6 maanden uitgewerkt en dan ligt het niks te doen en heb je zelfs kans dat het gaat rotten plus dat je dan alsnog plantenvoeding moet gaan toedienen, retour winkel brengen is mijn advies, plus dat het een megatroep geeft als je de planten gaat verplaatsen.
Ikzelf heb hier 13 bakken allemaal met makkelijke planten (varens/anubias/mossen) en gebruik 0,0 plantenvoeding of anderszins, ik ben ook totaal niet overtuigd van het nut van plantenvoeding, in de natuur doen de planten het ook puur op de mest van de vissen/garnalen.

Dat filter is een prutding, zonde van je geld want die gaat jouw bak niet stabiel houden als je garnalenpopulatie groeit, simpelweg door een gebrek aan massa qua filetrmateriaal, beter koop je een extern filter, zoals ik al eerder zei, een hob-filter bijv.

De verlichting ben ik onbekend mee en kan daar niks zinnigs over zeggen.

Je bodem van je zand is 4 cm dikte ruim voldoende, plantjes kunnen er van dag 1 in zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving
Bedankt voor je snelle reactie.

De planten lijken het nu wel goed te doen op die bodem, maar als ik alleen achterin de bak zo'n laagje doe voor de planten kan dat toch niet kwaad of wel? Is gewoon even vraag vanuit mijn kant ;-). Ik heb foto bijgevoegd maar geen idee wat voor plant dit is

Is het zand wat ik nu gekocht heb wel goed om te gebruiken (ze hadden geen kleinere zakken meer dus dat was al balen)? Maar hoe doen je planten het dan goed? Ook in zand? Er zitten nu ook ander soort planten in dan voor garnaaltjes worden geadviseerd. Zij dan mossen enz. wel goed te houden in zand? Ik heb dit aquarium natuurlijk alleen ingericht gekocht dus maar 1 soort plant lijkt het.

Kun je aangeven welke planten ik kan doen voor garnalen? En kan ik dat ook ergens anders halen?

Ok dus dat filter terugbrengen en dat filter van jou aanschaffen? Kun je hiervan een link toevoegen?

Ik dacht ga eerst dit halen omdat het best veel info is voor 1e keer. En kreeg ook te horen dat ik 3x per week water moet verversen 1e 3 weken klopt dat?

Nogmaals bedankt voor je tips want ik wil het nu wel goed doen.
 

Bijlagen

  • IMG_3066.JPG
    IMG_3066.JPG
    492.4 KB · Weergaven: 81
ook wellis gezien op youtube maar lijkt me tog lastig schoon houden en als ik veel organice vuil heb krijg ik alg en de kweek lukt nie.
heb zelf geen bodem en moet dan elke week spons filter schoon maken daar komt al het vuil in scheelt een hoop tijd
de grap van de bodem is juist minder onderhoud; schoonhouden is niet de bedoeling ;)

@Evelineo
1. Kan ik de voedingsbodem als laagje onderaan doen en daarboven zand? Ik dacht eraan om achteraan de voedingsbodem 4-5 cm te doen om planten te laten groeien zodat ze het goed doen. En voorin dan dun laagje met zand (eerder gezien in diverse aquariums). Kan dit met dit zand?

Ja, dat kan. Maar de meeste planten doen het ook goed in alleen zand hoor. Wat betreft dun laagje zand; het zal na verloop van tijd wel gemixt worden; zeker als je decoratie en planten gaat verplaatsen; ben zelf dus geen fan van de combi. OF alleen zand OF alleen aquasoil.

2. Dit filter met bescherming voor kleine garnaaltjes goed aangeschaft?

Ja, prima.

3. Deze lamp is voor de hele lengte van de bak werd mij aangeraden. Zag hem ook op andere Nano Aquarium in de winkel zitten.

Werd je weer aangeraden....:) Maar de Twinstar B is een zeer goede keuze; heb er zelf niet voor niets 6 in gebruik. Heb ze wel allemaal aan een timer/dimmer combinatie hangen; wat mij betreft een absolute must! Deze moet je hebben: https://www.azaqua.nl/overige-verlichting/programmeerbare-dimmer ...momenteel niet op voorraad. Bij aquascaper.be kun je deze ook bestellen. Hiermee gaat bij mij het licht vanzelf aan rond 07:00 op slechts 1% van de maximale intensiteit, daarna loopt ie op tot 14:00 op 10% van de maximale intensiteit, waarna hij langzaam uitdooft en om 20:00 helemaal uit is. Een Twinstar op 100% is gewoon echt een felle lamp; als je weinig ervaring en/of planten hebt, dan liggen er meer algen op de loer dan je garnalen aankunnen.

4. Klopt het dat ik de zandbodem eerst moet omspoelen voordat ik hem in het aquarium doe?

Ja, zit vol met stof. Zodra het water uit je emmer redelijk helder is, kun je het gebruiken.

5. En hoe vol doe je bak de 1e week met het zand enz? Ik doe planten pas over 1 a 2 weken (stapje voor stapje, omdat het mijn 1e keer is).

Als je niet veel ervaring hebt; eerst het substraat erin, je filter aansluiten en de bak een paar weken indraaien. Op dit forum zul je genoeg info vinden over indraaien/"cycling"; garnalen gaan 100% dood als je bak niet goed is ingedraaid. Ik zie dat je een verwarming hebt gekocht (die neocaridina garnalen dus niet nodig hebben). Een verwarming is echter wel erg handig voor het indraaien. Zet m tijdens het indraaien op 28 graden; dit versnelt het proces aanzienlijk.
 
de grap van de bodem is juist minder onderhoud; schoonhouden is niet de bedoeling ;)

@Evelineo
1. Kan ik de voedingsbodem als laagje onderaan doen en daarboven zand? Ik dacht eraan om achteraan de voedingsbodem 4-5 cm te doen om planten te laten groeien zodat ze het goed doen. En voorin dan dun laagje met zand (eerder gezien in diverse aquariums). Kan dit met dit zand?

Ja, dat kan. Maar de meeste planten doen het ook goed in alleen zand hoor. Wat betreft dun laagje zand; het zal na verloop van tijd wel gemixt worden; zeker als je decoratie en planten gaat verplaatsen; ben zelf dus geen fan van de combi. OF alleen zand OF alleen aquasoil.

2. Dit filter met bescherming voor kleine garnaaltjes goed aangeschaft?

Ja, prima.

3. Deze lamp is voor de hele lengte van de bak werd mij aangeraden. Zag hem ook op andere Nano Aquarium in de winkel zitten.

Werd je weer aangeraden....:) Maar de Twinstar B is een zeer goede keuze; heb er zelf niet voor niets 6 in gebruik. Heb ze wel allemaal aan een timer/dimmer combinatie hangen; wat mij betreft een absolute must! Deze moet je hebben: https://www.azaqua.nl/overige-verlichting/programmeerbare-dimmer ...momenteel niet op voorraad. Bij aquascaper.be kun je deze ook bestellen. Hiermee gaat bij mij het licht vanzelf aan rond 07:00 op slechts 1% van de maximale intensiteit, daarna loopt ie op tot 14:00 op 10% van de maximale intensiteit, waarna hij langzaam uitdooft en om 20:00 helemaal uit is. Een Twinstar op 100% is gewoon echt een felle lamp; als je weinig ervaring en/of planten hebt, dan liggen er meer algen op de loer dan je garnalen aankunnen.

4. Klopt het dat ik de zandbodem eerst moet omspoelen voordat ik hem in het aquarium doe?

Ja, zit vol met stof. Zodra het water uit je emmer redelijk helder is, kun je het gebruiken.

5. En hoe vol doe je bak de 1e week met het zand enz? Ik doe planten pas over 1 a 2 weken (stapje voor stapje, omdat het mijn 1e keer is).

Als je niet veel ervaring hebt; eerst het substraat erin, je filter aansluiten en de bak een paar weken indraaien. Op dit forum zul je genoeg info vinden over indraaien/"cycling"; garnalen gaan 100% dood als je bak niet goed is ingedraaid. Ik zie dat je een verwarming hebt gekocht (die neocaridina garnalen dus niet nodig hebben). Een verwarming is echter wel erg handig voor het indraaien. Zet m tijdens het indraaien op 28 graden; dit versnelt het proces aanzienlijk.
1. ok bedankt voor het antwoord. Jullie geven beide aan dat die voedingsbodem niet nodig is dan ga ik het wel terugbrengen. Bij die winkel gebruiken ze het voor alle aquariums. Ben dan wel benieuwd wat er mis mee is.

2. Jullie geven verschillende antwoorden over het filter. Ik vind het filter wat klein dus vroeg me af of dit wel groot genoeg is voor 30 liter bak (ook al staat het er wel op). Is er een filter die goed is om aan te schaffen? Ik kan deze altijd terugbrengen.

3. Sorry ik snap je antwoord niet helemaal. Ik weet niet of dit de juiste lamp is (zie dat hij erg fel is in je antwoord). Is er dan een andere lamp te adviseren? Ik kan dit gewoon terugbrengen. Ik heb mijn led verlichting van de Zolux nu ook op timer aanstaan van 14:00 uur tot 22:00 uur elke dag daarna gaat het licht uit.

4. Ok bedankt kan dit dan gewoon met een tuinslang? Die is toch niet schoon? Of gewoon in emmeren verversen zonder tuinslang?

5. Wat is het substraat? Sorry hoor het is me even niet duidelijk. Dus eerst filter erin, zandbodem erin en water en dan paar weken laten indraaien? Of ook al na week planten erin?

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb express nog niets uitgepakt omdat ik wel zeker wil weten of het goede artikelen zijn. Tot nu is het zand dus goedgekeurd, verwarmingselement en het aquarium haha.
 
Er is niets mis met een voedingsbodem. Ik heb een bak met alleen deze bodem. Planten doen het goed; garnalen ook. Verder heb ik 7 bakken met alleen zand, waarvan er 5 planten hebben. In deze bakken doen de planten het ook goed; en ook de garnalen. Combineren kan prima, maar je hoeft het echt niet te combineren; als je weinig ervaring hebt zullen deze twee substraten ongetwijfeld door elkaar gaan lopen en dat ziet er esthetisch niet uit.

De meeste planten doen het goed in zand en hebben genoeg aan een beetje vloeibare plantenbemesting. Bij veel planten wordt gezegd om zogenaamde roottabs toe te voegen (waarschijnlijk zullen ze dat ook zeggen in de dierenwinkel...dan kunnen ze weer wat aan je verkopen ;) ), maar mijn ervaring en ook van veel andere hobbyisten, is dat vloeibare plantenbemesting voor de meeste plantsoorten voldoende is.

Heel kort (mocht je er vragen over hebben); een flesje met micronutrienten en een flesje met macronutrienten (vaak aangeduid als NPK) is wat in bijna alle situaties goed werkt. En die voeg je dan niet op dezelfde dag toe. Beetje micro op zondag. Macro op woensdag. Afijn, kan er uren over praten. Begin eerst maar met indraaien van je bak.
 
2. Jullie geven verschillende antwoorden over het filter. Ik vind het filter wat klein dus vroeg me af of dit wel groot genoeg is voor 30 liter bak (ook al staat het er wel op). Is er een filter die goed is om aan te schaffen? Ik kan deze altijd terugbrengen.

Hier kan ik ook uren over uitweiden. Voor iemand die niet zo ervaren is, is het filter inderdaad wat aan de krappe kant.

3. Sorry ik snap je antwoord niet helemaal. Ik weet niet of dit de juiste lamp is (zie dat hij erg fel is in je antwoord). Is er dan een andere lamp te adviseren? Ik kan dit gewoon terugbrengen. Ik heb mijn led verlichting van de Zolux nu ook op timer aanstaan van 14:00 uur tot 22:00 uur elke dag daarna gaat het licht uit.

Twinstar B is een toplamp. Ik zou hem houden. Maar je moet m wel aansluiten op een timer/dimmer. Dat is alles. Kost je helaas 25 euro extra, maar is het bedrag dubbel en dwars waard.

4. Ok bedankt kan dit dan gewoon met een tuinslang? Die is toch niet schoon? Of gewoon in emmeren verversen zonder tuinslang?

Emmer, paar liter zand erin. Spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, in je bak gooien. Weer wat liter zand in je emmer, spoelen, et cetera.

5. Wat is het substraat? Sorry hoor het is me even niet duidelijk. Dus eerst filter erin, zandbodem erin en water en dan paar weken laten indraaien? Of ook al na week planten erin?

Substraat is zand. Zand erin, filter erin en indraaien. Planten zou ik mee wachten. Je kunt het samen doen, maar het opstarten kan dan iets langer duren. Alleen zand, filter draaien, verwarming flink aanzetten en een ammonium-bron. Dat laatste zul je wat info moeten zoeken over opstarten/indraaien aquarium.
 
Wat filter betreft; ik heb een zeer afwijkende mening over filters, maar die ga ik hier niet verkondigen, want dat werkt zeer verwarrend voor je. Ik vind het dus al snel best wat iemand kiest.

Nicolientje raadt een HOB filter aan. Als ik moet kiezen tussen een HOB als AquaClear 50 of jouw Dennerle, dan zou mijn keuze gaan naar de HOB. Als je je waterniveau bijna helemaal bovenin houdt, ter hoogte van de HOB uitstroom, dan zijn HOBs helemaal top (vanwege de perfecte watercirculatie in je tank).

Wel een klein sponsje over de invoer van je HOB plaatsen, om garnalen niet op te zuigen.
 
Er is niets mis met een voedingsbodem. Ik heb een bak met alleen deze bodem. Planten doen het goed; garnalen ook. Verder heb ik 7 bakken met alleen zand, waarvan er 5 planten hebben. In deze bakken doen de planten het ook goed; en ook de garnalen. Combineren kan prima, maar je hoeft het echt niet te combineren; als je weinig ervaring hebt zullen deze twee substraten ongetwijfeld door elkaar gaan lopen en dat ziet er esthetisch niet uit.

De meeste planten doen het goed in zand en hebben genoeg aan een beetje vloeibare plantenbemesting. Bij veel planten wordt gezegd om zogenaamde roottabs toe te voegen (waarschijnlijk zullen ze dat ook zeggen in de dierenwinkel...dan kunnen ze weer wat aan je verkopen ;) ), maar mijn ervaring en ook van veel andere hobbyisten, is dat vloeibare plantenbemesting voor de meeste plantsoorten voldoende is.

Heel kort (mocht je er vragen over hebben); een flesje met micronutrienten en een flesje met macronutrienten (vaak aangeduid als NPK) is wat in bijna alle situaties goed werkt. En die voeg je dan niet op dezelfde dag toe. Beetje micro op zondag. Macro op woensdag. Afijn, kan er uren over praten. Begin eerst maar met indraaien van je bak.
Ok bedankt als het niet uitmaakt en de voedingsbodem toch niets extra doet dan houd ik het alleen bij het zand bedankt. Ik heb de bon bewaard en niets open gemaakt nog om eerst alles duidelijk te hebben 👍

Ik heb al voeding voor planten maar dat was voor dit aquarium niet echt nodig
Er is niets mis met een voedingsbodem. Ik heb een bak met alleen deze bodem. Planten doen het goed; garnalen ook. Verder heb ik 7 bakken met alleen zand, waarvan er 5 planten hebben. In deze bakken doen de planten het ook goed; en ook de garnalen. Combineren kan prima, maar je hoeft het echt niet te combineren; als je weinig ervaring hebt zullen deze twee substraten ongetwijfeld door elkaar gaan lopen en dat ziet er esthetisch niet uit.

De meeste planten doen het goed in zand en hebben genoeg aan een beetje vloeibare plantenbemesting. Bij veel planten wordt gezegd om zogenaamde roottabs toe te voegen (waarschijnlijk zullen ze dat ook zeggen in de dierenwinkel...dan kunnen ze weer wat aan je verkopen ;) ), maar mijn ervaring en ook van veel andere hobbyisten, is dat vloeibare plantenbemesting voor de meeste plantsoorten voldoende is.

Heel kort (mocht je er vragen over hebben); een flesje met micronutrienten en een flesje met macronutrienten (vaak aangeduid als NPK) is wat in bijna alle situaties goed werkt. En die voeg je dan niet op dezelfde dag toe. Beetje micro op zondag. Macro op woensdag. Afijn, kan er uren over praten. Begin eerst maar met indraaien van je bak.
bedankt maar als het niets uitmaakt dan houd ik het alleen bij de zand bodem. Ik heb de bon bewaard en nog niets opengemaakt omdat ik eerst alles duidelijk wil hebben. Dus dan breng ik die andere terug.

Ik had al voeding voor planten gekocht (ja ze verkopen vaak teveel terwijl het niet nodig is is mij nu duidelijk 😅). Deze zie foto is die goed?
 

Bijlagen

  • E1C1F83F-7D83-4EAC-9549-4B8FF8F79C95.jpeg
    E1C1F83F-7D83-4EAC-9549-4B8FF8F79C95.jpeg
    164.2 KB · Weergaven: 74
Bericht ging even niet goed vandaar dubbel
 
2. Jullie geven verschillende antwoorden over het filter. Ik vind het filter wat klein dus vroeg me af of dit wel groot genoeg is voor 30 liter bak (ook al staat het er wel op). Is er een filter die goed is om aan te schaffen? Ik kan deze altijd terugbrengen.

Hier kan ik ook uren over uitweiden. Voor iemand die niet zo ervaren is, is het filter inderdaad wat aan de krappe kant.

3. Sorry ik snap je antwoord niet helemaal. Ik weet niet of dit de juiste lamp is (zie dat hij erg fel is in je antwoord). Is er dan een andere lamp te adviseren? Ik kan dit gewoon terugbrengen. Ik heb mijn led verlichting van de Zolux nu ook op timer aanstaan van 14:00 uur tot 22:00 uur elke dag daarna gaat het licht uit.

Twinstar B is een toplamp. Ik zou hem houden. Maar je moet m wel aansluiten op een timer/dimmer. Dat is alles. Kost je helaas 25 euro extra, maar is het bedrag dubbel en dwars waard.

4. Ok bedankt kan dit dan gewoon met een tuinslang? Die is toch niet schoon? Of gewoon in emmeren verversen zonder tuinslang?

Emmer, paar liter zand erin. Spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, spoelen, water eruit, in je bak gooien. Weer wat liter zand in je emmer, spoelen, et cetera.

5. Wat is het substraat? Sorry hoor het is me even niet duidelijk. Dus eerst filter erin, zandbodem erin en water en dan paar weken laten indraaien? Of ook al na week planten erin?

Substraat is zand. Zand erin, filter erin en indraaien. Planten zou ik mee wachten. Je kunt het samen doen, maar het opstarten kan dan iets langer duren. Alleen zand, filter draaien, verwarming flink aanzetten en een ammonium-bron. Dat laatste zul je wat info moeten zoeken over opstarten/indraaien aquarium.
2. Nee bedankt dan hou ik nicolientje haar advies aan alleen weet niet goed welke. Van het plaatje die ze erbij had gezet op eerdere pagina kan ik niet vinden. Ze had inderdaad ook bescherming voor garnaaltjes aangeraden daar is wel link van.

3. Is een gewone timer dan niet genoeg begrijp ik of bedoel je dat je licht moet dimmen na paar uur moet instellen?

4. Ok maar bedoel je dan spoelen met tuinslang of met je handen? 😅 dat het meerdere keren moet snap ik en dan in de bak. Eerst zand, filter en daarna pas water toch? En ammoniumbron ga ik nog wel zoeken
 
Alleen zand - perfect.

2. Nee bedankt dan hou ik nicolientje haar advies aan alleen weet niet goed welke. Van het plaatje die ze erbij had gezet op eerdere pagina kan ik niet vinden.

Ze had inderdaad ook bescherming voor garnaaltjes aangeraden daar is wel link van.

AquaClear is een van de bekendste. De AquaClear 50 HOB of 70 HOB zou op je bak van 30cm breedte passen. Stel haar anders nogmaals de vraag.

3. Is een gewone timer dan niet genoeg begrijp ik of bedoel je dat je licht moet dimmen na paar uur moet instellen?

Nee, timer EN dimmer. Met de link die ik je stuurde kun je voor 8 tijdstippen per dag de lichtsterkte van je Twinstar instellen. Ik gebruik zelf 3 of 4 punten. Begin op een tijdstip met 1%, dan een tweede tijdstip met XX% (de Twinstar gaat dan vanaf het eerste tijdstip steeds sterker worden naar dit tijdstip toe ("sunrise")). dan op tijdstip 3 (kies voor 8 uur na tijdstip 1) weer 1% (de Twinstar gaat dan vanaf het tweede tijdstip steeds minder sterk worden naar dit derde tijdstip toe ("sunset")), en omdat je 's avonds ook naar je bak wilt kijken, kies je voor 0% (= licht uit) op laten we zeggen 21:00. Zo kun je ook 's avonds naar je bak kijken op ongeveer 1% (ja, geloof me, dat is met Twinstar echt genoeg s avonds) zonder dat je algen aan het voeren bent.

Nogmaals, je hebt echt een hele goede lamp gekocht. Dat van de dimmer moet je niet aan het denken zetten of je wel de goede hebt gekocht; het is heel normaal om in bakken met planten zo te werken; sterke verlichting en die dan afstellen met een dimmer.

4. Ok maar bedoel je dan spoelen met tuinslang of met je handen? 😅 dat het meerdere keren moet snap ik en dan in de bak. Eerst zand, filter en daarna pas water toch? En ammoniumbron ga ik nog wel zoeken

Lekker met je handen :). Eerst met-water-en-handen gespoeld zand in je bak doen. Dan water erin (niet zo even erin gieten, maar gewoon hand in de bak stoppen en dan het water op je hand gieten (zo breek je het water en vliegt het zand niet alle kanten op). Dan filter installeren en direct laten lopen. Tegelijkertijd doe je wat onderzoek (op dit forum bijvoorbeeld) naar "hoe een aquarium opstarten". Als je bak eenmaal opgestart is (en je bak waarschijnlijk veel "bruine algen" heeft; niet schrikken, gaat vanzelf weg) kunnen je planten erin en tegelijkertijd je licht aansluiten. Vervolgens kun je er garnalen bij doen. Daar hoef je dan niet echt mee te wachten. Sommige zullen zeggen dat je je bak maanden moet indraaien zodat er voldoende biofilm ontstaat; maar als je voer hebt (en een Catappa blad (te verkrijgen waarschijnlijk bij je dierenzaak) kun deze eigenlijk direct na het planten erbij plaatsen.

Over je plantenvoeding kan ik niet veel zeggen; ik ken het niet. Waarschijnlijk een alles-in-een. Daar kleven wat nadelen aan, maar misschien voor de eerste maanden goed genoeg. In het vervolg zou ik altijd kiezen voor een fles micronutrienten en een fles macronutrienten. Bijvoorbeeld:
- micronutrienten: https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/mikro-basic-eisen#/66-inhoud-500_ml
- macronutrienten: https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/makro-basic-npk#/66-inhoud-500_ml

Het komt erop neer dat dit EN effectiever EN efficiënter werkt dan een alles-in-een fles. Beter voor je planten en uiteindelijk beter voor je portemonnee.
Zoals gezegd, nooit tegelijkertijd doseren, maar op verschillende dagen.

Afijn, genoeg voor nu :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Het filter wat nicolientje als foto meestuurde is alleen in Engeland te krijgen maar misschien andere die erop lijkt. Die Aquaclear 50 is die niet veel te groot voor mijn aquarium?

Sorry dat van de lamp instellen met dimmer klinkt erg ingewikkeld 😅

Ik zie nu dat er soort waas op het water zit en van die witte vliegjes af en toe dus het water is nu toch niet goed. Door die dode garnaal die op rotplek lag en niet weg kon halen? Hoe kan ik het water weer goed krijgen? Al eerder/ vaker verversen?
Lijkt me een prima ding. Zou zelf ook zonder skimmer werken.
Dus deze kan ik bestellen en die andere terugbrengen? Wat is de skimmer dan waar jullie het over hebben?
 
Het rood omcirkelde is de skimmer, die zou ik eraf laten
Ok dank je wel. Is dit filter goed genoeg voor dit aquarium en garnaaltjes? En moet ik nog bescherming garnaaltjes erbij nemen? Die zie ik er niet bij staan zo snel.
 
Dus zonder de skimmer zie hij er dan zo uit?
 

Bijlagen

  • 4825-aquariumfilter-wandmodel-eco-60-2.jpg
    4825-aquariumfilter-wandmodel-eco-60-2.jpg
    66.5 KB · Weergaven: 69
Jup dat is hem, en dan voor de veiligheid van je garnaaltjes doe je om de inzuigbuis een shrimpguard: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html (even de diameter opmeten van die buis) daar kunnen geen babygarnaaltjes doorheen en slibt niet dicht
Ok dank je wel. Ik heb het filter besteld en zodra deze binnen is kan ik gaan starten 👍. Dit wordt waarschijnlijk woensdag. Ook de dimmer vande lamp is besteld.

Even over de planten: is dat dan vooral mos, hoornblad, waterpest bijv? Klopt dat? Of nog goede tips? Ik zag dat je niet moet kopen met lood eronder maar in een potje toch?
 
Ok dank je wel. Ik heb het filter besteld en zodra deze binnen is kan ik gaan starten 👍. Dit wordt waarschijnlijk woensdag. Ook de dimmer vande lamp is besteld.

Even over de planten: is dat dan vooral mos, hoornblad, waterpest bijv? Klopt dat? Of nog goede tips? Ik zag dat je niet moet kopen met lood eronder maar in een potje toch?
Planten kun je beter kopen bij mede-hobbyisten (hier op het forum is een vraag&aanbod deel waar vaak planten te koop staan) want alle planten uit de winkels/webshops bevatten pesticiden en daar gaan garnalen aan dood, terwijl als je ze bij een hobbyist haalt je dat probleem niet hebt
 
want alle planten uit de winkels/webshops bevatten pesticiden en daar gaan garnalen aan dood,
Das niet waar. Het kan op sommige planten. En voor de zekerheid zet ik ook nog altijd de planten en dag of 7 in water. Als ik het me goed herinner was het @Cornelius die wist te vertellen dat er nog maar weinig gif meer wordt gebruikt.
Sorry Corné als jij dat niet was.
 
Sorry Corné als jij dat niet was.
Klopt Thea, dat heb je goed onthouden ;)
Bestrijdingsmiddelen worden nauwelijks/niet meer gebruikt. Alles is tegenwoordig biologisch.
Behalve bij import planten... daar is de kans vele malen groter op pesticiden en bijvoorbeeld de aanwezigheid van de bekende blauwe of roze slakkenkorrels.
Wil je 100% safe koop dan In-Vitro: Deze laboratoriumplantjes zijn altijd vrij van alg, ziekten, ongedierte en altijd van superieure kwaliteit en je krijgt. meer plant voor minder geld
 
Ok dus planten is ook niet makkelijk 😅. Dus wat ze bij bijv zoo &zo verkopen is niet betrouwbaar ivm pesticiden?
 
Kan ik een bodem stofzuiger aanschaffen om bijv overtollig voer weg te halen? Deze bak is zo klein dat ik niet weet hoe ik het teveel aan voer weg krijg. Hopelijk nu niet teveel gevoerd.
 
Kan ik een bodem stofzuiger aanschaffen om bijv overtollig voer weg te halen? Deze bak is zo klein dat ik niet weet hoe ik het teveel aan voer weg krijg. Hopelijk nu niet teveel gevoerd.
zou ik niet doenerking niet goed geld verspilling stuk tuin slang is prima
 
Ok dank je wel. Ik heb het filter besteld en zodra deze binnen is kan ik gaan starten 👍. Dit wordt waarschijnlijk woensdag. Ook de dimmer vande lamp is besteld.

Even over de planten: is dat dan vooral mos, hoornblad, waterpest bijv? Klopt dat? Of nog goede tips? Ik zag dat je niet moet kopen met lood eronder maar in een potje toch?
De dimmer is even wennen. De dimmer ziet er niet fancy uit en de instructies is even uitzoeken. Maar hij werkt super.

Even schematisch waarmee je zou kunnen beginnen (maar je kunt met die dimmer dus alles aanpassen tot 8 verschillende tijdstippen).
Tijdstip 1 - 07:00 1% lichtsterkte
Tijdstip 2- 12:00 10% lichtsterkte
Tijdstip 3- 17:00 1% lichtsterkte
Tijdstip 4- 21:00 0% (licht uit)

Twinstar zal vanaf 07:00 langzaam van 1% naar (2,3,4,5,6,7,8,9...) 10% gaan op 12:00 en daarna weer langzaam naar (9,8,7,6,5,4,3,2,) 1% op 17:00. Vanaf 17:00 kun je dan nog prima van je bak genieten tot 21:00 zonder dat je algen aan het kweken bent.

Mocht je veel planten hebben die sterk licht-behoevend zijn, dan kun je ipv. 10% voor laten we zeggen 30%, 40% of 50% kiezen.

Belangrijk:
Twinstar B, 30 cm heeft ongeveer 700 lumen (lichtsterkte). Op 50% is deze dus 350 lumen. En je bak heeft ongeveer 30 liter inhoud. Als je planten selecteert wordt er vaak gesproken over lumen/liter. Je hebt dus max 700/30 = 23 lumen per liter. Daarmee kun je heel veel planten selecteren.

Van de bekende plantenleverancier Tropica (zie de koelkast met planten bij zoo&zo), kun je planten selecteren in de categorie Easy en Medium https://tropica.com/en/plants/pots/
Beetje simpel geredeneerd, want een aantal Easy planten hebben weliswaar weinig licht nodig, maar zijn niet zo easy om te houden; maar vergeet dat maar even.
 
Klopt Thea, dat heb je goed onthouden ;)
Bestrijdingsmiddelen worden nauwelijks/niet meer gebruikt. Alles is tegenwoordig biologisch.
Behalve bij import planten... daar is de kans vele malen groter op pesticiden en bijvoorbeeld de aanwezigheid van de bekende blauwe of roze slakkenkorrels.
Wil je 100% safe koop dan In-Vitro: Deze laboratoriumplantjes zijn altijd vrij van alg, ziekten, ongedierte en altijd van superieure kwaliteit en je krijgt. meer plant voor minder geld
Dat klopt dus niet, haast alle planten worden in NL gekweekt in kassen en daar gebruikt men gewoon pesticiden, wil je dat niet moet je invitroplanten nemen, dat is de enige garantie dat er geen pesticiden inzitten
 
Maar hoe weet je of het is geïmporteerd? Keek even snel op een site maar er staat zo niks over afkomst.
Ik heb het dan over de import uit Azië. Met name rotala's en mossen.
Maar 99% van alle planten die wij gebruiken komen uit Europa en dan met name uit Denemarken (Tropica), Duitsland (Dennerle) en natuurlijk uit ons landje (Aquatica, van Senten, Stoffel, Moerings, Songrow( de grootste) en Aquaflora (de bekendste)
Als je die naam op het etiket ziet staan dan zit het wel goed.
 
Ik heb het dan over de import uit Azië. Met name rotala's en mossen.
Maar 99% van alle planten die wij gebruiken komen uit Europa en dan met name uit Denemarken (Tropica), Duitsland (Dennerle) en natuurlijk uit ons landje (Aquatica, van Senten, Stoffel, Moerings, Songrow( de grootste) en Aquaflora (de bekendste)
Als je die naam op het etiket ziet staan dan zit het wel goed.
Hier moet John maar even een sticky van maken voor de leken zoals ik :deal:
 

Terug
Bovenaan