Zolux aquarium voor garnalen


dat voer is ook niet echt geweldig vroeger gehad jbl novoprown zou dan een beter optie zijn garnaal zijn best kies keurig beesjes en voor al als je anderen kleur hebt als vuurgarnaaltjes
ik zou effe beginne met 2 bolletjes en dan volgende dag 1 bolletje in gooie en kijke of ze intressen hebben
 
Heb jij slechte ervaringen met gekochte planten?
Ja en er word ook regelmatig een topic gestart op dit forum (en fakebook) van onverklaarbare uitval van garnalen na plaatsen nieuwe plantjes, het verhaal wat Cornelius verteld klopt gewoon niet, vooral in het westland (woon ik op half uur rijden vandaan) zitten veel plantenkwekers
 
Ik ben (was) beroepsmatig verbonden met de tuinbouw hier in het Westland (en kwam daarmee ook op aquariumplantenkwekerijen) en ik kan met grote zekerheid zeggen dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt in de teelt.
 
Ja en er word ook regelmatig een topic gestart op dit forum (en fakebook) van onverklaarbare uitval van garnalen na plaatsen nieuwe plantjes, het verhaal wat Cornelius verteld klopt gewoon niet, vooral in het westland (woon ik op half uur rijden vandaan) zitten veel plantenkwekers
Ook ik heb wel eens gehoord van massale uitval door gif. Ik zet mijn planten ook nog altijd meerdere dagen in een emmer met water uit voorzorg. Ik heb zelf geen enkele kijk op wat kwekers van aquariumplanten wel en niet doen maar ik zie Corné als een betrouwbare bron en wil dit wel van hem aannemen.
 
Ik ben (was) beroepsmatig verbonden met de tuinbouw hier in het Westland (en kwam daarmee ook op aquariumplantenkwekerijen) en ik kan met grote zekerheid zeggen dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt in de teelt.
Was (zeg je zelf) en als ik jouw vertel dat heel veel landbouwgif onder de pet gebruikt word (wat niet weet wat niet deert) blijf jij dan maar naief denken dat het allemaal koek en ei is maar ga geen sprookjes verkondigen en daarmee onnodig mensen op het verkeerde been zetten.
 
Ik zie hier twee mensen heel stellig dingen beweren, allebei heel zeker van hun zaak.
Echter, beiden onderbouwen de dingen niet met feiten, waardoor voor de meelezer dus niet te achterhalen is wie nu gelijk heeft.
En daar gaat het mijns inziens dus mis, zoals wel vaker op internet. Iemand roept iets en roept steeds harder wanneer iemand dat in twijfel trekt.
Wil je je gelijk aantonen? Kom dan met bronnen, feiten. Verdachtmakingen en beschuldigingen wordt niemand beter van.
 
Ik zie hier twee mensen heel stellig dingen beweren, allebei heel zeker van hun zaak.
Echter, beiden onderbouwen de dingen niet met feiten, waardoor voor de meelezer dus niet te achterhalen is wie nu gelijk heeft.
En daar gaat het mijns inziens dus mis, zoals wel vaker op internet. Iemand roept iets en roept steeds harder wanneer iemand dat in twijfel trekt.
Wil je je gelijk aantonen? Kom dan met bronnen, feiten. Verdachtmakingen en beschuldigingen wordt niemand beter van.
Meest betrouwbare bron: dit forum, hoevaak zie je topics dat garnalen na toevoegen massaal omvallen, op fakebook idemdito
 
Ik zou zoals gezegd de planten bij hobbyisten halen
En hoe vind ik deze hobbyisten dan? Ik heb op deze site gekeken maar worden geen planten aangeboden. En bij gevraagd wordt er ook niet gereageerd. Ik hoor het graag.
 
De dimmer is even wennen. De dimmer ziet er niet fancy uit en de instructies is even uitzoeken. Maar hij werkt super.

Even schematisch waarmee je zou kunnen beginnen (maar je kunt met die dimmer dus alles aanpassen tot 8 verschillende tijdstippen).
Tijdstip 1 - 07:00 1% lichtsterkte
Tijdstip 2- 12:00 10% lichtsterkte
Tijdstip 3- 17:00 1% lichtsterkte
Tijdstip 4- 21:00 0% (licht uit)

Twinstar zal vanaf 07:00 langzaam van 1% naar (2,3,4,5,6,7,8,9...) 10% gaan op 12:00 en daarna weer langzaam naar (9,8,7,6,5,4,3,2,) 1% op 17:00. Vanaf 17:00 kun je dan nog prima van je bak genieten tot 21:00 zonder dat je algen aan het kweken bent.

Mocht je veel planten hebben die sterk licht-behoevend zijn, dan kun je ipv. 10% voor laten we zeggen 30%, 40% of 50% kiezen.

Belangrijk:
Twinstar B, 30 cm heeft ongeveer 700 lumen (lichtsterkte). Op 50% is deze dus 350 lumen. En je bak heeft ongeveer 30 liter inhoud. Als je planten selecteert wordt er vaak gesproken over lumen/liter. Je hebt dus max 700/30 = 23 lumen per liter. Daarmee kun je heel veel planten selecteren.

Van de bekende plantenleverancier Tropica (zie de koelkast met planten bij zoo&zo), kun je planten selecteren in de categorie Easy en Medium https://tropica.com/en/plants/pots/
Beetje simpel geredeneerd, want een aantal Easy planten hebben weliswaar weinig licht nodig, maar zijn niet zo easy om te houden; maar vergeet dat maar even.
Kan deze dimmer dan op de lamp aangesloten worden?

Mijn aquarium staat nu van 14:00 tot 22:00 uur aan (is mij verteld dat ik max 8 uur het licht aan moet hebben ivm algvorming). Kan ik dit bovenstaande dan zo instellen? Of kan het dan langer omdat het lage sterkte is? Ik hoor het graag even.

Ik weet echt niet welke planten er nu in de bak moeten en zou daar graag nog advies over willen. De meningen hier zijn duidelijk verdeeld en dat is natuurlijk logisch. Ik wil alleen niet dat mijn garnalen er straks dood aan gaan ;-). Dus hoor het graag en nogmaals bedankt voor de info.
 
Ok dank je wel ga ik op onderzoek uit. Nee dat klopt, omdat er op andere topics niet gereageerd werd wilde ik eerst weten of het hier wel moest geplaatst worden.
Reacties zijn in die topics niet mogelijk (is uitgeschakeld door beheer) dus dat zie je niet nee of anderen reacties krijgen
 
dat voer is ook niet echt geweldig vroeger gehad jbl novoprown zou dan een beter optie zijn garnaal zijn best kies keurig beesjes en voor al als je anderen kleur hebt als vuurgarnaaltjes
ik zou effe beginne met 2 bolletjes en dan volgende dag 1 bolletje in gooie en kijke of ze intressen hebben
Oh ok ze vallen echt op dit voer aan en eten het dus wel op (al duurt het wat langer als er meer bolletjes liggen. Is dan echt ander voer nodig?
 
Ik ga vandaag starten met de Nano Dennerle om op te starten met zand en filter. Er zit ook zwarte achtergrond bij moet dit erin? Waar is het voor?
 
Ik heb het filter binnen gekregen. Wat is die groot. Hang je deze achter of aan de zijkant?
Ik heb deze in elkaar gezet zoals op plaatjes stond.

1. Moet ik binnenin nog wat doen? Moest openklikken maar stond niet bij wat je moest doen. Of later iets vervangen/schoonmaken?
2. De skimmer weggelaten. Daarnaast nog een buis over dit heet de spray bar. Waar dient dit voor?
3. Waar dient de linkerkant voor? Staat bij out gaat daar dan viezigheid uit ofzo?

Sorry voor de vragen maar zo’n filter ken ik niet
 

Bijlagen

  • 7C133C3A-5D3D-429A-B60B-DDC8D83BA24B.jpeg
    7C133C3A-5D3D-429A-B60B-DDC8D83BA24B.jpeg
    174.8 KB · Weergaven: 81
  • 11E6115A-FFE4-4995-B5C8-ABA253E547E0.jpeg
    11E6115A-FFE4-4995-B5C8-ABA253E547E0.jpeg
    170.2 KB · Weergaven: 84
Beter dan 9 liter, ja. Maar zou zelf geen 20 liter aquarium nemen omdat het mij nog steeds te klein is, ook voor garnalen. Maar dat is mijn mening.
Ik vind dit nogal een overdreven reactie.... Een 20 liter aquarium is prima geschikt voor garnalen.

Screenshot_2021-12-27-19-35-41-66_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Dit is mijnaquarium en net iets groter als 20 liter draait geweldig en al een half jaar stabiel
 
Ik heb het filter binnen gekregen. Wat is die groot. Hang je deze achter of aan de zijkant?
Ik heb deze in elkaar gezet zoals op plaatjes stond.

1. Moet ik binnenin nog wat doen? Moest openklikken maar stond niet bij wat je moest doen. Of later iets vervangen/schoonmaken?
2. De skimmer weggelaten. Daarnaast nog een buis over dit heet de spray bar. Waar dient dit voor?
3. Waar dient de linkerkant voor? Staat bij out gaat daar dan viezigheid uit ofzo?

Sorry voor de vragen maar zo’n filter ken ik niet
Binnenin hoef je niks te doen, je hangt deze meestal aan de achterkant maar vind je de zijkant fijner kan het ook.
De spraybar kan je in plaats van dat smalle tuutje doen (links) daar komt het water uit wat de pomp opzuigt via rechts.
Qua onderhoud is het een hele simpele pomp en dien je enkel afentoe de filterwatten uit te spoelen, alle andere filtermedia laat je met rust en hoef je niet te vervangen (soms zeggen fabrikanten van wel maar dat is pure commercie)
 
Binnenin hoef je niks te doen, je hangt deze meestal aan de achterkant maar vind je de zijkant fijner kan het ook.
De spraybar kan je in plaats van dat smalle tuutje doen (links) daar komt het water uit wat de pomp opzuigt via rechts.
Qua onderhoud is het een hele simpele pomp en dien je enkel afentoe de filterwatten uit te spoelen, alle andere filtermedia laat je met rust en hoef je niet te vervangen (soms zeggen fabrikanten van wel maar dat is pure commercie)
Ok dank je wel voor je snelle reactie. Welke zal ik links op het filter dan ophangen (spraybar of stofzuigertje) of maakt het niet zo uit? Ik heb nu het soort stofzuigertje hangen.
Waar zitten de filterwatten? want ik zag dat ik binnen niets kan openmaken klopt dat? Ik hoor het graag.
 
Ik heb het aquarium nu tijdelijk even boven gezet, omdat ik beneden geen ruimte meer heb. En gevuld met schoon zand (4cm) en het filter. Ik kan hem toch gewoon leeg maken en beneden weer water vullen straks? Anders niet te tillen. Daarom ook karton eronder erom gelaten voor het tillen.

Klopt het dat filter zo goed is? En ook zoveel kabaal maakt? Zo kan ik hem dus niet aanzetten want dan hebben mijn buren er last van met slaapkamers. Ik wist niet dat het zoveel kabaal maakte. Of hangt het filter nog niet goed? Heb hem nu nog even uitgelaten en foto’s bijgevoegd.

Anders moet ik toch een ander filter hebben die wat minder lawaai maakt.
 

Bijlagen

  • CBCF293D-F9D7-421A-89CA-30D786C0BFD5.jpeg
    CBCF293D-F9D7-421A-89CA-30D786C0BFD5.jpeg
    244.3 KB · Weergaven: 89
  • 0CB12CC0-2A20-4F6A-B4AA-D458E6FA6ADF.jpeg
    0CB12CC0-2A20-4F6A-B4AA-D458E6FA6ADF.jpeg
    235.1 KB · Weergaven: 91
Ok dank je wel voor je snelle reactie. Welke zal ik links op het filter dan ophangen (spraybar of stofzuigertje) of maakt het niet zo uit? Ik heb nu het soort stofzuigertje hangen.
Waar zitten de filterwatten? want ik zag dat ik binnen niets kan openmaken klopt dat? Ik hoor het graag.
Binenin zit het in plastic mandjes en daar zit via een kliksysteem een dekseltje op dus kun je gewoon openmaken..

Wat je op je uitstroom plaatst is geheel jouw eigen keuze daar is geen goed of fout in
 
Binenin zit het in plastic mandjes en daar zit via een kliksysteem een dekseltje op dus kun je gewoon openmaken..

Wat je op je uitstroom plaatst is geheel jouw eigen keuze daar is geen goed of fout in
Oh ok zal ik nog eens bekijken en is het de bedoeling dat uit de linkerkant dan water gaat stromen? En zo ja, moet dat gelijk want dat gebeurde nu niet vandaar

Ps mijn 2e bericht ook gezien?
 
Oh ok zal ik nog eens bekijken en is het de bedoeling dat uit de linkerkant dan water gaat stromen? En zo ja, moet dat gelijk want dat gebeurde nu niet vandaar

Ps mijn 2e bericht ook gezien?
Als het goed is, moet je dat filter eerst vullen met water en dan pas aansluiten, dan stopt ook de herrie en dan gaatie vanzelf stromen
 
Als het goed is, moet je dat filter eerst vullen met water en dan pas aansluiten, dan stopt ook de herrie en dan gaatie vanzelf stromen
Oh oeps dat heb ik dan niet zien staan dat je filter moet vullen. Ik dacht dat ging vullen met aquarium, bedankt ga ik eens kijken
 
Ik heb nu de filter gevuld met water. En gebruiksaanwijzing gelezen maar snap er niets van. Ook nog steeds veel kabaal geeft dit filter. Klopt dit wel?
 

Bijlagen

  • IMG_3088.MOV
    25.8 MB
Is dit filter misschien stuk gegaan omdat het nu kort verkeerd gebruikt is zonder water? Hij stroomt namelijk niet en maakt kabaal.

Of is er voor deze beginner die dit lastig vind nog een ander filter wat makkelijker te gebruiken is en goed is voor dit aquarium en garnalen?
 


Hmm dan moet ik dus een nieuwe bestellen helaas 😢. Kan dat wel even qua water zonder filter?
 
Wat ik me even afvraag (om mee te denken) heb je de pomp helemaal tot het randje gevuld met water en toen pas aangezet?
Het wil soms helpen als je de pomp even "helpt" door alstie aanstaat even aan de uitstroom te zuigen om de hevel opgang te brengen
 

Terug
Bovenaan