Zolux aquarium voor garnalen


Ja dat is vele malen beter, en 5 weken opstarten is beter dan een jaar dooie garnalen en geen uitzicht op verbetering
Ok ik moet even kijken welke dan goed is zijn hier nog tips in? Is de Dennerle Nano Cube aan te raden? Of de Aqual Nano Cube set smart 2 20 liter?
 
Zelf zou ik gaan voor een dennerle en dan gewoon een kale bak kopen en het toebehoren er los bijkopen, een hang-on-back-filter
1641591893649.png
zal je bak vele malen stabieler houden dan een intern prutfiltertje met een sponsje erin, over de inzuig van het hang-on-back-filter doe je dan een shrimpguard https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html die zijn daar speciaal voor gemaakt en dan worden je babygarnaaltjes ook niet opgezogen in het filter.
Verwarming is niet nodig bij garnalen
 
Ik ben gisteren terug gegaan om nieuwe garnaaltjes te halen want er waren er nog 2 over. Die jongen dacht toch door temperatuur wisseling dat ze dood gaan (erg gevoelig zijn). Nu heb ik toch temperatuur meter mee gekregen. Voor zo’n kleine bak erg vol maar ga uiteindelijk over naar die boven wordt geadviseerd. En inderdaad opeens was het 26 graden terwijl normaal 21/22 graden is. Dus het wisselt erg veel. Nu kan ik het constant op 24 graden houden. Ze zijn iig goed actief deze 2 dagen. Ben er wel weer 1 kwijt maar zullen goed zijn in verstoppen zeker.
 
Zelf zou ik gaan voor een dennerle en dan gewoon een kale bak kopen en het toebehoren er los bijkopen, een hang-on-back-filter Bekijk bijlage 336971zal je bak vele malen stabieler houden dan een intern prutfiltertje met een sponsje erin, over de inzuig van het hang-on-back-filter doe je dan een shrimpguard https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html die zijn daar speciaal voor gemaakt en dan worden je babygarnaaltjes ook niet opgezogen in het filter.
Verwarming is niet nodig bij garnalen
Bedankt ga ik dat binnenkort regelen en zal tegen die tijd advies vragen voor bodem en planten voor de Nano Aquarium Dennerle.
 
Kun je uitleggen wat het verschil is in dit filter die je adviseert en zo’n spons filter wat ik nu heb? En is die erg groot? 20 liter bak is ook niet super groot natuurlijk.

Ik kan mijn stenen en nu een stuk hout voor 1 grote steen gewisseld natuurlijk gebruiken straks voor het nieuwe grotere aquarium. Had snoep stokje erin gezet en allemaal erop zo leuk 🙂
 

Bijlagen

  • BED2529A-1310-4860-A8CF-BF9E559DA4EB.jpeg
    BED2529A-1310-4860-A8CF-BF9E559DA4EB.jpeg
    263.7 KB · Weergaven: 101
Ik ben nu weer een week verder en nieuwe gehaald maar er blijven af en toe garnalen dood gaan. Het water is goed qua test en de andere leven nog wel (zelfs 1e grotere garnaal leeft nog). Ik snap er niets van. Voor mij is garnalen wel te lastig denk ik.

Als ik over wil gaan naar guppies (hopelijk makkelijker) hoeveel liter aquarium moet ik dan doen? De afmeting 38x38x43 hoort bij 60 liter zag ik voor dezelfde Nano. Is wel groot op mijn aanrecht maar is wel de max dat echt past. Of kan 50 liter ook? Mijn aanrecht is niet ideaal met koken, maar enige plek die ik heb. Rechterkant heeft meer ruimte maar dan staat aquarium op de tocht met ventilatie ramen. Graag een advies
 
Guppies zijn echte adhd'ers die minimaal 80 cm zwemlengte nodig hebben, dus ook een 60-liternano is ongeschikt voor ze, daar ga je ze geen plezier mee doen
 
denk dat je te veel aan het voeren bent daar door problemen hebt de ph verlagende bodem helpt ook niet
 
Dus je ging terug naar de dierenzaak en daar kwam je weer met een ander product terug, wat je in feite ook niet nodig had. Als je een indruk wilt van wat Neocaridina garnalen nodig hebben, doe je er goed aan eens op zoek te gaan naar video's van neo's in het wild. Voor de beeldvorming; stel je een rustig kabbelend, zuurstofrijk beekje voor: zand, wat stenen, aardig wat stroming (gericht op het wateroppervlakte); wat droge bladeren; eventueel wat plantjes; laat temperatuur van de bak gewoon je kamertemperatuur volgen (dus geen verwarming). Als bak kan die 20 liter best. Zou zelf voor een lage bak gaan (nee, bij goede omstandigheden, springen ze er echt niet uit). Deze is 17 liter maar met een oppervlakte van 45cm x 24 cm: https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-shallow-45x24x16. Planten kunnen zo ook makkelijk boven het water uitgroeien.

Zie hier voor een voorbeeld met garnalen:
 
Guppies zijn echte adhd'ers die minimaal 80 cm zwemlengte nodig hebben, dus ook een 60-liternano is ongeschikt voor ze, daar ga je ze geen plezier mee doen
Oh dat is jammer want dat leek me nog wel leuk
 
denk dat je te veel aan het voeren bent daar door problemen hebt de ph verlagende bodem helpt ook niet
Die bodem snap ik maar voeren valt wel mee. Ik heb 1x 3 voerballetjes voor garnalen afgelopen week erin gedaan (dus niet 1 balletje per garnaal) en 1x zo’n snoepstaaf maar na 30 Min weg gehaald. Was meer om te zien hoe het werkt. Ik weet ook niet hoevaak ik moet voeren. Maar had gelezen dat vaak niet nodig was
 
Dus je ging terug naar de dierenzaak en daar kwam je weer met een ander product terug, wat je in feite ook niet nodig had. Als je een indruk wilt van wat Neocaridina garnalen nodig hebben, doe je er goed aan eens op zoek te gaan naar video's van neo's in het wild. Voor de beeldvorming; stel je een rustig kabbelend, zuurstofrijk beekje voor: zand, wat stenen, aardig wat stroming (gericht op het wateroppervlakte); wat droge bladeren; eventueel wat plantjes; laat temperatuur van de bak gewoon je kamertemperatuur volgen (dus geen verwarming). Als bak kan die 20 liter best. Zou zelf voor een lage bak gaan (nee, bij goede omstandigheden, springen ze er echt niet uit). Deze is 17 liter maar met een oppervlakte van 45cm x 24 cm: https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-shallow-45x24x16. Planten kunnen zo ook makkelijk boven het water uitgroeien.

Zie hier voor een voorbeeld met garnalen:

Er moet een oorzaak zijn voor het doodgaan. Ik heb temperatuur nu wel op 24 graden. Daarvoor was het thuis wel aan het schommelen eerst 27 graden en toen weer lager dat is ook niet goed lijkt mij. Hij legde uit dat de bodem zo dik was door de kleine bak dat dat nodig is. Hoe groter de bak hoe lager de bodem. Maar begrijp dat dat onzin is.
Als het ander bodem moet zijn welke bodem dan? Zand? En hoeveel voor aquarium van bijv 20 liter? En hoe hou je de planten dan goed? Deze bodem in mijn aquarium is voor de planten gekozen begreep ik
 
Was meer om te zien hoe het werkt. Ik weet ook niet hoevaak ik moet voeren. Maar had gelezen dat vaak niet nodig was
Ik voer om de dag en het zijn opruimers dus met niet teveel voeren komt dat wel op en ik zou er altijd wat blad bijdoen.
 
Dus je ging terug naar de dierenzaak en daar kwam je weer met een ander product terug, wat je in feite ook niet nodig had. Als je een indruk wilt van wat Neocaridina garnalen nodig hebben, doe je er goed aan eens op zoek te gaan naar video's van neo's in het wild. Voor de beeldvorming; stel je een rustig kabbelend, zuurstofrijk beekje voor: zand, wat stenen, aardig wat stroming (gericht op het wateroppervlakte); wat droge bladeren; eventueel wat plantjes; laat temperatuur van de bak gewoon je kamertemperatuur volgen (dus geen verwarming). Als bak kan die 20 liter best. Zou zelf voor een lage bak gaan (nee, bij goede omstandigheden, springen ze er echt niet uit). Deze is 17 liter maar met een oppervlakte van 45cm x 24 cm: https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-shallow-45x24x16. Planten kunnen zo ook makkelijk boven het water uitgroeien.

Zie hier voor een voorbeeld met garnalen:

Echt een mooi aquarium heeft die man 👍. Helaas heb ik geen ruimte voor breed aquarium ik heb maar klein huis en ook geen kast voor mooie plek. Alleen stuk aanrecht en dan is breed heel lastig dus graag advies wat dan goede keuze is
 
Als het past zou ik gewoon een 30 liter cube nemen en die zijn zo n 30cm breed.
 
Die bodem snap ik maar voeren valt wel mee. Ik heb 1x 3 voerballetjes voor garnalen afgelopen week erin gedaan (dus niet 1 balletje per garnaal) en 1x zo’n snoepstaaf maar na 30 Min weg gehaald. Was meer om te zien hoe het werkt. Ik weet ook niet hoevaak ik moet voeren. Maar had gelezen dat vaak niet nodig was
1 x perdag en dan niet langer dan 1 uur het voer laten liggen
 
1 x perdag en dan niet langer dan 1 uur het voer laten liggen
Huh? Ik hoorde 1x per 2 weken voeren met garnalen voer (die balletjes) dit lijkt me wel erg vaak
 
Huh? Ik hoorde 1x per 2 weken voeren met garnalen voer (die balletjes) dit lijkt me wel erg vaak
ah meschien voer je te weinig dan voer hier soms wel 3x per dag voor de kweek
 
ah meschien voer je te weinig dan voer hier soms wel 3x per dag voor de kweek
Ik heb ze niet om te kweken genomen en las ergens dat ze genoeg hebben aan de planten en algen in de bak
 
Ik heb ze niet om te kweken genomen en las ergens dat ze genoeg hebben aan de planten en algen in de bak
klopt dat zou ook moeten kunnen maar die blauwen garnalen zijn erg zwak uit mijn eigen ervaring geen goeie garnaal om dat mee te doen
die hebben voor dat ze bij jouw zaten gewoon op en dieet van 50% proteine 50% plantaardig voer gehad nu krijgen ze die proteine niet meer
 
Ik heb ze niet om te kweken genomen en las ergens dat ze genoeg hebben aan de planten en algen in de bak
Vooropgesteld, ik heb niet zoveel verstand van garnalen. Ik heb er nu drie in mijn gezelschapsaquarium, en die zijn iets groter dan die van jou. Maar ik zie ze toch elke dag hongerig op het eten afrennen op het moment dat ik de overige bewoners voer. Als ik geen andere bewoners had zou ik ze toch iets vaker voeren dan eens per week. Ook is je aquarium pas net gestart dus veel voer in de vorm van algen zal er waarschijnlijk nog niet zijn.
 
klopt dat zou ook moeten kunnen maar die blauwen garnalen zijn erg zwak uit mijn eigen ervaring geen goeie garnaal om dat mee te doen
die hebben voor dat ze bij jouw zaten gewoon op en dieet van 50% proteine 50% plantaardig voer gehad nu krijgen ze die proteine niet meer
Maar als je ze teveel voert is toch ook niet goed? Dit aquarium is zo klein dat je ook lastig dingen kunt weghalen. Ook dode garnaal kan ik er niet uit krijgen. Dan 2x per week eten geven optie? Ik heb ook maar 6-8 garnalen totasl
 
Maar als je ze teveel voert is toch ook niet goed? Dit aquarium is zo klein dat je ook lastig dingen kunt weghalen. Ook dode garnaal kan ik er niet uit krijgen. Dan 2x per week eten geven optie? Ik heb ook maar 6-8 garnalen totaal
klopt te veel is ook niet goed je wil aleen maar voeren wat ze kunnen op eten in 1/2 uur
 
klopt te veel is ook niet goed je wil aleen maar voeren wat ze kunnen op eten in 1/2 uur
Dat is mooi gezegd maar ik geef vrij fijn voer en dat zie je niet op de bodem liggen maar goed door ervaring weet je wel wat goed is denk ik.
Het fijne halen ze ook rap tussen de ph verlagende bodem weg.
 
Ik heb nu de Nano Dennerle aquarium 30 liter gehaald met ander filter en speciaal klep voor mini garnaaltjes. Een andere LED lamp voor bovenop en grijs zand voor voor in het aquarium en zwarte korrels (die er nu in zitten) voor bodem voor de planten. Nu dan een wat hogere zwarte korrel bodem voor planten achter en het zand lagere bodem voor toch?
 
klopt te veel is ook niet goed je wil aleen maar voeren wat ze kunnen op eten in 1/2 uur
Ik heb nu 8 garnaaltjes en ook zoveel balletjes voer erin gedaan ze vielen gelijk aan. Misschien iets teveel maar ging prongelijk. Eruit halen gaat niet valt gelijk uit elkaar. Ze stoppen toch vanzelf als ze genoeg hebben?
 
Ik heb nu 8 garnaaltjes en ook zoveel balletjes voer erin gedaan ze vielen gelijk aan. Misschien iets teveel maar ging prongelijk. Eruit halen gaat niet valt gelijk uit elkaar. Ze stoppen toch vanzelf als ze genoeg hebben?
wil je echt weg zuigen evelin met een stuk tuin slang ofzo als je na 1/2 uur nog wat ziet liggen weg halen
 
Dat van die bodem is echt complete onzin; er zijn veel mensen, waaronder ondergetekende, die een hele dikke bodem in grote aquaria houden. Maar terug naar het onderwerp. Helemaal eens met gpatton; mijn ervaring is dat de blauwe neo's inderdaad zwakker lijken te zijn dan vrijwel alle andere kleuren morphs.

Naar mijn mening hebben ze niet genoeg aan biofilm (slijmerige laag op zo'n beetje alles in je bak) alg; al mijn aquaria met alleen garnalen zijn na een tijdje echt he-le-maal schoon. Ik gebruik voornamelijk voer in de vorm van poeder en droge bladeren (voor de biofilm).

De neocaridina garnalen in mijn kelder zitten op 17-19 graden in de winter. Natuurlijke fluctuatie in temperatuur, zowel dagelijks als seizoensgebonden is niet slecht; integendeel. Geldt trouwens ook voor veel vissen, die vermoed ik door veel mensen (onbewust) continue op standje "kweek" worden gehouden.
 
Laatst bewerkt:
wil je echt weg zuigen evelin met een stuk tuin slang ofzo als je na 1/2 uur nog wat ziet liggen weg halen
Sorry maar dat is nu wel te laat en ik heb geen schone slang. En er wordt ook niet echt duidelijk antwoord gegeven hoeveel voer ze mogen dus erg lastig voor mij als beginner wat nu moet doen
 
Dat van die bodem is echt complete onzin; er zijn veel mensen, waaronder ondergetekende, die een hele dikke bodem in grote aquaria houden. Maar terug naar het onderwerp. Helemaal eens met gpatton; mijn ervaring is dat de blauwe neo's inderdaad zwakker lijken te zijn dan vrijwel alle andere kleuren morphs.

Naar mijn mening hebben ze niet genoeg aan biofilm (slijmerige laag op zo'n beetje alles in je bak) alg; al mijn aquaria met alleen garnalen zijn na een tijdje echt he-le-maal schoon. Ik gebruik voornamelijk voer in de vorm van poeder en droge bladeren (voor de biofilm).

De neocaridina garnalen in mijn kelder zitten op 17-19 graden in de winter. Natuurlijke fluctuatie in temperatuur, zowel dagelijks als seizoensgebonden is niet slecht; integendeel. Geldt trouwens ook voor veel vissen, die vermoed ik door veel mensen (onbewust) continue op standje "kweek" worden gehouden.
Er is wel verschil denk ik wat voor grote je aquarium is. Dit is echt wel een erg klein aquarium van 9,3 liter waarvan de helft nu bijna bodem is
 
Dat van die bodem is echt complete onzin; er zijn veel mensen, waaronder ondergetekende, die een hele dikke bodem in grote aquaria houden. Maar terug naar het onderwerp. Helemaal eens met gpatton; mijn ervaring is dat de blauwe neo's inderdaad zwakker lijken te zijn dan vrijwel alle andere kleuren morphs.

Naar mijn mening hebben ze niet genoeg aan biofilm (slijmerige laag op zo'n beetje alles in je bak) alg; al mijn aquaria met alleen garnalen zijn na een tijdje echt he-le-maal schoon. Ik gebruik voornamelijk voer in de vorm van poeder en droge bladeren (voor de biofilm).

De neocaridina garnalen in mijn kelder zitten op 17-19 graden in de winter. Natuurlijke fluctuatie in temperatuur, zowel dagelijks als seizoensgebonden is niet slecht; integendeel. Geldt trouwens ook voor veel vissen, die vermoed ik door veel mensen (onbewust) continue op standje "kweek" worden gehouden.
Antwoord prongelijk al gestuurd. Ja ik vind het ook erg kwetsbare garnalen als er regelmatig 1 sneuvelt. Nu ook 1 nieuwe was met wissel van zak naar aquarium net aan het vervellen en redde het niet. Er zitten bij mij veel planten in dus voorlopig nog wel genoeg denk ik. Is poeder vorm eten beter dan korrels?

Ik heb dus vloerverwarming en is geen constante lijn thuis in. Dus denk dat deze temperatuur regelaar voor mij wel goed is hier
 
Voordeel van poeder: als je 100-en garnalen in een bak hebt, waarvan een goot deel shrimplets (jonge garnalen), dan is de kans een stuk groter dat je iedereen bereikt. Met alleen wat korrels of pads, geldt het recht van de sterkste. Afijn, met 10 garnalen zal het wel goedkomen.
 
Sorry maar dat is nu wel te laat en ik heb geen schone slang. En er wordt ook niet echt duidelijk antwoord gegeven hoeveel voer ze mogen dus erg lastig voor mij als beginner wat nu moet doen
gewoon 1 x per dag voeren dan maar heeel weinig zodat ze alles op eten je geeft liever te weinig dan te veel
 
Dat van die bodem is echt complete onzin; er zijn veel mensen, waaronder ondergetekende, die een hele dikke bodem in grote aquaria houden. Maar terug naar het onderwerp
ook wellis gezien op youtube maar lijkt me tog lastig schoon houden en als ik veel organice vuil heb krijg ik alg en de kweek lukt nie.
heb zelf geen bodem en moet dan elke week spons filter schoon maken daar komt al het vuil in scheelt een hoop tijd
 
Ik heb zaterdag dus de volgende benodigdheden gehaald voor de Nano Dennerle 30 liter. Heb ik de juiste spullen (zie foto's)?
1. Kan ik de voedingsbodem als laagje onderaan doen en daarboven zand? Ik dacht eraan om achteraan de voedingsbodem 4-5 cm te doen om planten te laten groeien zodat ze het goed doen. En voorin dan dun laagje met zand (eerder gezien in diverse aquariums). Kan dit met dit zand?
2. Dit filter met bescherming voor kleine garnaaltjes goed aangeschaft?
3. Deze lamp is voor de hele lengte van de bak werd mij aangeraden. Zag hem ook op andere Nano Aquarium in de winkel zitten.
4. Klopt het dat ik de zandbodem eerst moet omspoelen voordat ik hem in het aquarium doe?
5. En hoe vol doe je bak de 1e week met het zand enz? Ik doe planten pas over 1 a 2 weken (stapje voor stapje, omdat het mijn 1e keer is).

Hopelijk kunnen jullie mij gerust stellen dat dit allemaal goed is om een mooie bak voor garnaaltjes op te starten. Ik ben nog niet gestart omdat ik eerst gerustgesteld wil worden.
Alvast bedankt voor de reacties.
 

Bijlagen

  • Bodem zand.jpg
    Bodem zand.jpg
    485.8 KB · Weergaven: 74
  • Filter garnalen.jpg
    Filter garnalen.jpg
    415.2 KB · Weergaven: 64
  • Lamp aquarium.jpg
    Lamp aquarium.jpg
    482.2 KB · Weergaven: 69
  • Nano Aquarium Dennerle 30 liter.jpg
    Nano Aquarium Dennerle 30 liter.jpg
    343.1 KB · Weergaven: 66
  • Temperatuurregelaar.jpg
    Temperatuurregelaar.jpg
    314.9 KB · Weergaven: 67
  • Voedingsbodem planten.jpg
    Voedingsbodem planten.jpg
    469.2 KB · Weergaven: 78

Terug
Bovenaan