zoveel ongedierte, hoe zit het met voeding? (Garnalen)


E

Elizetjeex

Guest
Hallo, ik heb nu al een tijdje een aquarium met allemaal vuurgarnalen. Elke keer gaat er wel iets mis en ben echt ten einde raad.

Ik heb een 20 liter aquarium waar eerst heel veel schimmel in zat door een stuk driftwood. Dat is er nu uit en nu heb ik allemaal verschillende plantjes. Ook al een tijdje! We kregen een witte waas (dode bacteriën want ik had teveel water verschoond). Zakte na 2 weken weer gelukkig want we hadden iets van 12 pas geboren baby garnalen. Toen ineens kregen we laat van planaria. Daar had ik druppels voor gekocht. ndx eSHa (anti nematoda). Dat raadde de aquarium winkel aan. En nu na een week zit er weer nieuwe baby planaria in en de grote hebben het overleefd. Ook zat er net een soort wit klein slakke oo het raam zonder huisje. Die heb ik er uit gehaald. Ik heb flubenol 5% besteld. Maar weet niet of het goed is om er dat morgen in te gooien. Ik voer ze in een voerbakje heb zover ik kan tellen 13 volwassen garnalen en nog maar 2 babys meer. Ik geef ze altijd 10 korrels Sera garnalenvoeder. Ik durf er geen groentes meer in te doen door al het ongedierte! Wat kan ik nu het beste doen?

Ik zal een foto van een planaria erbij doen en de druppels en het voer.
4184FD7F-D320-4976-94EF-831503F31937.jpeg
741A766E-7D4C-4B18-A56B-68AA431238F8.jpeg
6BDFF169-109E-46D5-8871-AF065456965D.jpeg
4184FD7F-D320-4976-94EF-831503F31937.jpeg
 
Naar mijn idee ben je te zorgzaam, planaria in maten kan geen directe kwaad, medicijnen wel, slakjes zij niets ernstig, de medicijnen daartegen wel, een goed ingedraaide bak zal al deze problemen zelf oplossen en vuurtjes zijn de een van de sterkste garnalen die in de hobby voorkomen, zorg voor een stabiliteit, een regelmaat van ongeveer een 10% waterwissel, niet teveel plantvoeding en rust.
Misschien kan je wat meer vertellen over je bak, een foto, soort van filtering en je onderhoudt?
 
Ik ben het met Ton eens en je kan gerust om de dag weinig voeren. Een enkele planaria kan geen kwaad maar vaak zie je er meer bij teveel voeren. De worm op de foto lijkt me ook geen planaria maar dat is ook wat lastig te zien.
 
Ik ben het met Ton eens, zo veel gedoe lijk je helemaal niet te hebben. Planaria en slakjes komen altijd wel voor en dat het kienhout gaat schimmelen is ook normaal, dat trekt na een paar weken vanzelf weg.

Mocht je het willen, Flubenol is in principe een prima oplossing om in een keer van je planaria en slakken verlost te raken en doet niets tegen garnalen. Je lost 1 gram Flubenol 5% op in 100 ml water. Die 100ml is dan weer goed voor 500L water dus in jouw aquarium doseer je dan 4ml (voor 20L water) per keer. Voeg om de week 4ml van je flubenol oplossing toe en je slakken en planaria zijn zo weg.
 
Die witte waas ,is dat je het filter te schoon maakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het met Ton eens, zo veel gedoe lijk je helemaal niet te hebben. Planaria en slakjes komen altijd wel voor en dat het kienhout gaat schimmelen is ook normaal, dat trekt na een paar weken vanzelf weg.

Mocht je het willen, Flubenol is in principe een prima oplossing om in een keer van je planaria en slakken verlost te raken en doet niets tegen garnalen. Je lost 1 gram Flubenol 5% op in 100 ml water. Die 100ml is dan weer goed voor 500L water dus in jouw aquarium doseer je dan 4ml (voor 20L water) per keer. Voeg om de week 4ml van je flubenol oplossing toe en je slakken en planaria zijn zo weg.

1 slakje. 1 beeste.
 
Planaria - Crustahobby - Google Sites

Planaria zijn wormen en hebben een gladde, slijmerige huid en zijn net plat geslagen slakken. Ze hebben meestal een of twee paar ogen en hebben een ...
 
Voeg om de week 4ml van je flubenol oplossing toe en je slakken en planaria zijn zo weg.

Normaliter is 1 behandeling wel voldoende en als je dan goed onderhoud pleegt en zuinig voert krijg je ze niet snel weer en al helemaal niet teveel. Ik heb in het verleden altijd maar 1x behandeld.
 
Het diertje op de foto lijkt me eerlijk gezegd geen planaria, die hebben bij mijn weten een kenmerkend driehoekig kopje.
Het wormpje op de foto lijkt me eerder een zogenaamd detritus wormpje, welke onschadelijk zouden moeten zijn.

Er zijn trouwens ook planariavallen te koop, een plastic of glazen buisje met enkele tunneltjes in de bodem. Dat plaats je dan in of op de bodem van je aquarium met wat voer.
Op die manier kan je wat wormpjes uitvangen zonder meteen naar bestrijdingsmiddelen te moeten grijpen.

Heb je toch echt een plaag, dan zijn er middelen als Flubenol 5% of biomax no planaria.
Flubenol heb ik ooit eens gebruikt, werkt goed, maar ook mijn slakken konnen er niet goed tegen. Met no planaria heb ik geen ervaring.
Soms moet je zo'n behandeling wel een paar keer herhalen om ook echt alles weg te krijgen.
 
Ik was meer bang voor de baby garnalen (of hoe je baby garnalen ook noemt). Ik heb wel een filmpje van de wormen geloof ik. Ik zal hem een bij zetten als ik hem heb! Maar hoe vaak moet de filter verschoont worden? En hoe vaak 10% van het water? Letterlijk iedereen vertelt me wat anders.

P.s. Bedankt voor al jullie reactie’s! ♥
 
Naar mijn idee ben je te zorgzaam, planaria in maten kan geen directe kwaad, medicijnen wel, slakjes zij niets ernstig, de medicijnen daartegen wel, een goed ingedraaide bak zal al deze problemen zelf oplossen en vuurtjes zijn de een van de sterkste garnalen die in de hobby voorkomen, zorg voor een stabiliteit, een regelmaat van ongeveer een 10% waterwissel, niet teveel plantvoeding en rust.
Misschien kan je wat meer vertellen over je bak, een foto, soort van filtering en je onderhoudt?

Ik heb hier foto’s van de bak. En van een filter vulling. Ik heb een superfish aquarellen dual action 50. Zat bij de bak.
9B7F132F-FC52-4BB0-9FED-84385E5CD668.jpeg

BFBC8AC7-F116-48FE-98E5-00FBFD3B7267.jpeg

34077637-C11F-423B-B280-D345F9CF926D.jpeg

91FC427C-3F04-4E93-8075-0BE5C1F56C2D.jpeg
2F59167A-1372-47D1-9C2C-5BD80FAA24F2.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filter verschonen is pas nodig als de uitstroom duidelijk minder word, over verversen spreken we meestal over eens in de week, aan je film te zien voer je veel te veel, ga pas voeren als er minstens 1 dag geen voer of vuil op de bodem ligt, eventueel een Cattapa blad erin voor de verzorging en langdurige voeding.
Graag nog even de grootte van de bak en welk filter je hebt.
 
De witte waas is bacteriebloei, niets aan doen dan gaat het in een paar dagen weg, dus geen filter schoonmaken of water verversen, daar maak je het alleen erger mee, stop even een paar dagen met voeren en dan zijn al een paar problemen opgelost.
Hoeveel garnalen heb je nu ongeveer?
 
Dit lijk mij echt geen planaria, maar een onschadelijk detritus wormpje.

Voor een nano aquarium wordt doorgaans 10% aangeraden. Dat je verschillende adviezen krijgt is niet abnormaal, iedere aquarium is natuurlijk anders...
Ik zou zoals Ton aangaf, het filter schoonmaken wanneer de stroming minder wordt.

Ik spoel de spons altijd in het water dat ik uit mijn aquarium haal tijdens het verversen, dan gaat het vuil zo mee het riool in.
Het is zeker niet de bedoeling om de spons telkens te moeten vervangen, dan gooi je ook de nuttige bacteriën weg.
 
De witte waas is bacteriebloei, niets aan doen dan gaat het in een paar dagen weg, dus geen filter schoonmaken of water verversen, daar maak je het alleen erger mee, stop even een paar dagen met voeren en dan zijn al een paar problemen opgelost.
Hoeveel garnalen heb je nu ongeveer?

13 volwassenen en 2 baby’s dat ik weet. De baby’s zijn ongeveer 2 weken oud dus zie ze nog steeds niet super goed haha.

Ik zal foto van het aquarium en filter bijvoegen.
B2F5DD8E-7EF6-478A-A86F-3B229892101C.jpeg
8B0244A1-8E61-42D7-B569-61028EB98DD0.jpeg
B2F5DD8E-7EF6-478A-A86F-3B229892101C.jpeg
 
Dit lijk mij echt geen planaria, maar een onschadelijk detritus wormpje.

Voor een nano aquarium wordt doorgaans 10% aangeraden. Dat je verschillende adviezen krijgt is niet abnormaal, iedere aquarium is natuurlijk anders...
Ik zou zoals Ton aangaf, het filter schoonmaken wanneer de stroming minder wordt.

Ik spoel de spons altijd in het water dat ik uit mijn aquarium haal tijdens het verversen, dan gaat het vuil zo mee het riool in.
Het is zeker niet de bedoeling om de spons telkens te moeten vervangen, dan gooi je ook de nuttige bacteriën weg.

Ik spoel de spons altijd af onder de kraan eerlijk gezegd. Mij was aangeraden dat als de steentjes die er in zitten weg zijn om dan pas te vervangen. Dan doe ik het voortaan ook in het aquarium water want dat is weer beter voor de bacteriën denk ik toch?
 
Niets mis met de bak en het filter, nu even een aantal dagen niets doen tot de witte waas is weggetrokken, dan is het bacterieel ook wat stabieler geworden, dus laat de natuur het nu even overnemen.
Ook geen middeltjes toevoegen de winkel heeft al voldoende aan je verdiend.
Heb je de bak nog minstens 4 weken laten "indraaien" voordat de garnalen erin gingen?
 
Niets mis met de bak en het filter, nu even een aantal dagen niets doen tot de witte waas is weggetrokken, dan is het bacterieel ook wat stabieler geworden, dus laat de natuur het nu even overnemen.
Ook geen middeltjes toevoegen de winkel heeft al voldoende aan je verdiend.
Heb je de bak nog minstens 4 weken laten "indraaien" voordat de garnalen erin gingen?

Ja zelfs langer nog denk ik. Maar aan het begin bleven ze dood gaan. Vind het zo zielig. Had ik nieuwe er in gedaan. Eerst aan kamer temperatuur laten wennen, toen aan het water, toen steeds water van mijn aquarium in de zak gedaan en toen ze in het aquarium gedaan blabla. En elke keer viel de een na de ander gewoon letterlijk dood neer. Toen hebben we de helft van het water er uit gehaald alles schoongemaakt opnieuw laten draaien en nu blijven ze wel allemaal in leven. Dus daar ben ik al wel heel blij mee. Maar toen ik baby garnaaltjes zag en ineens dus die wormen raakte ik gewoon in de stres. Heb als een meid van 24 voor die bak zitten huilen want waarom kon het nou nooit eens gewoon goed gaan. Ik heb gister de filter schoon gemaakt en 20% water verwisseld (dat was mij vertelt, vond het ook bizar maar goed) en sinds toen is die witte waas inderdaad terug. Maar hoe gevarieerd moeten ze eten ook dan? Want lees daar van alles over maar vind het een beetje lastig omdat ik steeds zoveel ongedierte heb. Ik doe wel komkommerschijfjes koken en dan die er in leggen voor 24 uur. Maar moet dat er dan ook al eerder uit? Hoe lang mag niet opgegeten voer blijven liggen?
 
Nog even over het schoonmaken van je filter. De spons een paar keer licht uitknijpen in aquariumwater, hij hoeft, sterker nog mag niet, brandschoon.
 
Als je niet opgegeten voer tegen komt voer je te veel, dus dan even stoppen met voeren.
Komkommer kan je rustig een half dun rauw schijfje geven en na 24 weghalen, als je weg haalt voer je teveel.
Gezien je verhaal geef je om je dieren en ben je goed bezig :r en dat zien we graag hier.
Voor nu, laat de boel even in balans komen door niets te doen.
Eventueel wat catappablad in de winkel halen de kleinste maat, dat geeft stoffen af welke goed voor hun vervelling zijn, de vervellingen altijd laten liggen dat is weer voer voor de anderen.
 
Nog even over het schoonmaken van je filter. De spons een paar keer licht uitknijpen in aquariumwater, hij hoeft, sterker nog mag niet, brandschoon.

Dan doe ik dat dus sowieso verkeerd! Dat wist ik echt niet. Zo was het aan mij uitgelegd door de aquarium zaak en vond het al raar want ik dacht van dan gaan alle bacteriën er toch uit. Maar goed ik geloof vrij wel alles en heb het beste met de beestjes voor, terwijl ik het dus eigenlijk helemaal niet goed deed!

Super bedankt voor de tip. En je doet wekelijks 10% van het water verschonen dan?
 
Als je niet opgegeten voer tegen komt voer je te veel, dus dan even stoppen met voeren.
Komkommer kan je rustig een half dun rauw schijfje geven en na 24 weghalen, als je weg haalt voer je teveel.
Gezien je verhaal geef je om je dieren en ben je goed bezig :r en dat zien we graag hier.
Voor nu, laat de boel even in balans komen door niets te doen.
Eventueel wat catappablad in de winkel halen de kleinste maat, dat geeft stoffen af welke goed voor hun vervelling zijn, de vervellingen altijd laten liggen dat is weer voer voor de anderen.

Echt heel erg bedankt voor de hulp ook! Ja ik heb het beste met ze voor en doe denk ik TE goed me best! Ik ga er nu zeker voorlopig niks meer aan doen. Vervellen doen ze daar in tegen wel weer heel goed. Zie er regelmatig weer een liggen. Helaas is er gister ook eentje overleden en die hebben ze ook al bijna op gegeten. Heel zielig om toe te kijken hoe ruw ze met zijn lichaampje omgaan maar ik weet dat het goed is voor de bouwstoffen haha. Ik ga op zoek naar het catappablad! Super bedankt!
 
Dan doe ik dat dus sowieso verkeerd! Dat wist ik echt niet. Zo was het aan mij uitgelegd door de aquarium zaak en vond het al raar want ik dacht van dan gaan alle bacteriën er toch uit. Maar goed ik geloof vrij wel alles en heb het beste met de beestjes voor, terwijl ik het dus eigenlijk helemaal niet goed deed!

Super bedankt voor de tip. En je doet wekelijks 10% van het water verschonen dan?
Ja, in zo’n klein garnalenbakje moet 10% per week voldoende zijn.

Komt goed met dat bakkie van jou.
 
Overigens ben jij echt niet de eerste die zo start. Er zijn drommen mensen die net als jij verkeerde voorlichting krijgen in een LFS (local fish store) of dierenwinkel.
 
Ik spoel de spons altijd af onder de kraan eerlijk gezegd. Mij was aangeraden dat als de steentjes die er in zitten weg zijn om dan pas te vervangen. Dan doe ik het voortaan ook in het aquarium water want dat is weer beter voor de bacteriën denk ik toch?
Zelf doe ik het ik het inderdaad in aquariumwater, maar ik woon wel in België en hier wordt er nog chloor aan het leidingwater toegevoegd.

Ik heb zelf zo'n filtertje niet en ben dus niet bekend met die steentjes waarover je het hebt.
Ik dacht eigenlijk dat dit type filter een spons bevatte met daarin holte voor actieve kool, maar zoals ik al zei heb ik zo'n filter niet.

Als het inderdaad actieve kool is dan raakt dat na een paar weken uitgewerkt, indien mogelijk kan je dit gewoon uit het sponsje verwijderen.
Wil je die holte opvullen dan kan dat bijvoorbeeld met siporax mini of iets dergelijks (er zijn mini-verpakkingen van 35g),
Actieve kool is niet iets wat altijd in het filter hoeft te zitten, maar bijvoorbeeld goed is om medicatie of verkleuringen uit het water te filteren.
Voor je medicatie gebruikt bijvoorbeeld, moet je actieve kool dan ook altijd verwijderen.
 
Super bedankt! Dat zal ik dan voortaan maar doen! Echt super bedankt voor je reactie!
 
Ja, in zo’n klein garnalenbakje moet 10% per week voldoende zijn.

Komt goed met dat bakkie van jou.

Super bedankt! Dat zal ik dan voortaan maar doen! Echt super bedankt voor je reactie! En ben inderdaad heel slecht ingelicht. Ik kocht de eerste keer 4 garnaaltjes, niet wetende dat ze minimaal met 15 moeten zijn. Niemand daar die me dat vertelde ook! Ze hadden ook verder helemaal geen garnalen voer of mos.
 
Zelf doe ik het ik het inderdaad in aquariumwater, maar ik woon wel in België en hier wordt er nog chloor aan het leidingwater toegevoegd.

Ik heb zelf zo'n filtertje niet en ben dus niet bekend met die steentjes waarover je het hebt.
Ik dacht eigenlijk dat dit type filter een spons bevatte met daarin holte voor actieve kool, maar zoals ik al zei heb ik zo'n filter niet.

Als het inderdaad actieve kool is dan raakt dat na een paar weken uitgewerkt, indien mogelijk kan je dit gewoon uit het sponsje verwijderen.
Wil je die holte opvullen dan kan dat bijvoorbeeld met siporax mini of iets dergelijks (er zijn mini-verpakkingen van 35g),
Actieve kool is niet iets wat altijd in het filter hoeft te zitten, maar bijvoorbeeld goed is om medicatie of verkleuringen uit het water te filteren.
Voor je medicatie gebruikt bijvoorbeeld, moet je actieve kool dan ook altijd verwijderen.

Ja hier zit ook wat chloor in het water geloof ik nog. Ja klopt zit actieve kool in! (Ben een ster in uitleggen) Maar hoe veel weken denk je ongeveer dat het uitgewerkt is? Kan inderdaad ook alleen de kooltjes aan vullen en niet gelijk nieuwe spons er in doen?
 
Ja hier zit ook wat chloor in het water geloof ik nog
In Nederland ziet standaard geen chloor in het water, wat in België anders is in sommige regio's, ik weet natuurlijk niet waar jij woont.
De actieve kool kan je inderdaad beter vervangen, door een fijne spons.
Maar hoe veel weken denk je ongeveer dat het uitgewerkt is?
Maakt eigenlijk niets uit, die heb je niet nodig omdat er niets in de bak zit wat de kool eruit moet filteren.
 
Ja hier zit ook wat chloor in het water geloof ik nog. Ja klopt zit actieve kool in! (Ben een ster in uitleggen) Maar hoe veel weken denk je ongeveer dat het uitgewerkt is? Kan inderdaad ook alleen de kooltjes aan vullen en niet gelijk nieuwe spons er in doen?

Actieve kool is, zijn zo van die zwarte langwerpige stokjes. (als je even googled op actieve kool dan vind je vast wel voorbeelden)
Zit er dat inderdaad in, dan zou ik dit gewoon vervangen door een biologisch filtermateriaal, zoals ik aangaf in mijn vorige post of een spons kan inderdaad ook perfect, zoals Ton al aangaf.
 
Dat opeten van garnaal, kan ook zijn jasje zijn, die er 1 uit gedaan heeft. is keratine, bouwstof voor hun.
 
In Nederland ziet standaard geen chloor in het water, wat in België anders is in sommige regio's, ik weet natuurlijk niet waar jij woont.
De actieve kool kan je inderdaad beter vervangen, door een fijne spons.

Maakt eigenlijk niets uit, die heb je niet nodig omdat er niets in de bak zit wat de kool eruit moet filteren.

Ik ook aan de rand van belgie. Woon 3 kwart van Antwerpen ongeveer. Dus als doe kooltjes een uit zijn is het ook niet erg?
 
Actieve kool is, zijn zo van die zwarte langwerpige stokjes. (als je even googled op actieve kool dan vind je vast wel voorbeelden)
Zit er dat inderdaad in, dan zou ik dit gewoon vervangen door een biologisch filtermateriaal, zoals ik aangaf in mijn vorige post of een spons kan inderdaad ook perfect, zoals Ton al aangaf.

Ja ze zitten in de spons zeg maar. Kan ze een wel uithalen. Ja zijn inderdaad actieve kooltjes. Heb het gegoogled!
 

Terug
Bovenaan